ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2014 року м. Київ К/9991/12488/12
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого судді-доповідача Усенко Є.А.,
суддів: Веденяпіна О.А., Зайцева М.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Глибоцькому районі Чернівецької області
на ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.12.2011
та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24.01.2012
у справі № 2а/2470/3453/11 Чернівецького окружного адміністративного суду
за позовом Державної податкової інспекції у Глибоцькому районі Чернівецької області
до Глибоцької районної організації народно-демократичної партії
про припинення юридичної особи,
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.12.2011, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24.01.2012, відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі.
У касаційній скарзі ДПІ у Глибоцькому районі Чернівецької області просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права.
Відповідач не скористався процесуальним правом надати заперечення проти касаційної скарги.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ст. 3 КАС України справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до пункту 5 частини 2 ст. 17 цього Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Випадки, коли податковий орган вправі звернутися до суду з адміністративним позовом, встановлені пунктом 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України (ПК).
Так, згідно з пунктом 20.1.12 пункту 20.1 ст. 20 ПК органи державної податкової служби мають право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Відмовляючи у відкритті провадження у справі, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що податковий орган не наділений правом звернення до суду з позовом про припинення діяльності політичної партії, оскільки згідно з Законом України «Про політичні партії в Україні» (Закон № 2365-III) таким правом наділені Міністерство юстиції України та Генеральний прокурор України.
Дійсно, відповідно до ст. 21 Закону № 2365-III (у редакції до внесення змін Законом України від 14.10.2014 р. № 1697-VII) політична партія за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, чи Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України.
Разом із тим, вказаними правовими нормами передбачені випадки заборони діяльності політичної партії у судовому порядку, у той час як податковий орган на реалізацію свого права, встановленого ПК, звернувся до суду з позовом про припинення Глибоцької районної організації народно-демократичної партії як юридичної особи. При цьому, як свідчить копія позовної заяви, підставою для звернення до суду стали факти неподання відповідачем податкової звітності з 07.08.2009 та незнаходження цієї юридичної особи за своїм місцезнаходженням.
Частиною 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» серед підстав для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, вказані зокрема: неподання протягом року органам доходів і зборів податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Згідно з частиною 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Беручи до уваги законодавчо визначену функцію податкового органу щодо здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), судами попередніх інстанцій зроблено помилковий висновок про відсутність повноважень у податкового органу на звернення до суду з позовом про припинення Глибоцької районної організації народно-демократичної партії як юридичної особи.
З огляду на вищевикладене оскаржувані ухвали підлягають скасуванню, а справа -направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Відповідно до частини першої ст. 227 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є порушення норм матеріального чи процесуального права, які призвели до постановлення незаконної ухвали, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 227, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Глибоцькому районі Чернівецької області задовольнити частково, скасувати ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 13.12.2011та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 24.01.2012 , а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі.
Головуючий суддя:Є.А. Усенко Судді: О.А. Веденяпін М.П. Зайцев
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2014 |
Оприлюднено | 17.01.2015 |
Номер документу | 42311495 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Усенко Є.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні