Постанова
від 13.01.2015 по справі 916/2294/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" січня 2015 р.Справа № 916/2294/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Мишкіної М.А.,

суддів Будішевської Л.О., Бєляновського В.В.

(склад судової колегії сформований розпорядженням голови суду №2783 від 11.11.2014р.)

при секретарі судового засідання Шитря О.М.

за участю представників сторін:

від прокуратури - Шивцова С.А. - прокурор відділу прокуратури Одеської області;

від Головного управління Держземагентства в Одеській області - не з'явився ;

від ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» - Брицька М.Я. - за довіреністю; Лизогуб М.О. - директор; Остапенко Н.М. - за довіреністю;

від Татарбунарської районної ради - не з'явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 21 жовтня 2014 року

по справі №916/2294/14

за позовом Прокурора Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕД ЕНЕРГО»

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Татарбунарська районна рада

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку

Сторони та третя особа належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

В судовому засіданні 13.01.2015р. згідно ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

У червні 2014 року прокурор Татарбунарського району Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області (надалі - позивач, Управління) до Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕД ЕНЕРГО» (надалі - відповідач, ТОВ «РЕД ЕНЕРГО»), в якому (з урахуванням уточнення позовних вимог від 20.06.2014р.) просив суд:

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5125080400:01:001:1011), розташованої на території Білоліської сільської ради, загальною площею 40,0га, який укладено між ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» та Головним управлінням Держземагентства в Одеській області 27.01.2014р. на підставі наказу Управління від 27.01.2014р. № ОД/5125080400:01:001/00000265.

- зобов'язати ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» повернути земельну ділянку, розташовану на території Білоліської сільської ради, загальною площею 40,0га (кадастровий номер 5125080400:01:001:1011) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що прокуратурою Татарбунарського району Одеської області в червні 2014 року проведено перевірку, за результатами якої встановлено, що 27.01.2014р. між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області та ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» укладено договір оренди землі №24 загальною площею 40га строком на 49 років для розміщення та експлуатації сонячної електростанції. Цей договір укладено з порушенням вимог чинного земельного законодавства, а саме - без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (надалі -НГОЗД), яка у відповідності до норми ч.1 ст.13 ЗУ «Про оцінку земель» являється основоположником визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, що в свою чергу призвело до недоотримання державою певних грошових коштів через неправильний розрахунок розміру орендної плати. Отже, сторонами спірного договору оренди вчинено правочин з порушенням вимог п.1 ст.203 ЦК України, що є підставою для визнання недійсним оскаржуваного договору оренди землі в порядку ст.215 ЦК України із зобов'язанням відповідача повернути земельну ділянку, що розташована на території Білоліської сільради, до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.

02.07.2014р. Головне управління Держземагентства в Одеській області подало суду першої інстанції пояснення, в яких, зокрема, зазначило, що не підтримує позовні вимоги прокурора та на підставі ст.ст.22,29 ГПК України відмовляється від позову, поданого прокурором Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області до ТОВ «РЕД ЕНЕРГО».

17.07.2014р. Управління відкликало вищезазначені пояснення, подавши місцевому господарському суду відповідне клопотання.

Рішенням господарського суду Одеської області від 21.10.2014р. (головуючий суддя Брагіна Я.В., судді Никифорчук М.І., Д'яченко Т.Г.) у задоволенні позову відмовлено повністю.

Рішення суду обґрунтовано положеннями ч.1 ст.215 ЦК України , ст.124 Земельного кодексу України, ст.ст. 13,15, 21 ЗУ „Про оренду землі" , ст.ст.271, 276, 278, 288 Податкового кодексу України та вмотивовано тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч.1 ст.15 ЗУ «Про оренду землі», а тому невизначеність нормативної грошової оцінки земельної ділянки у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність. Ні приписи ЗУ «Про оренду землі», ні положення Податкового кодексу України не встановлюють конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а ці норми лише фіксують його граничні межі, залишаючи питання визначення його на розсуд сторін. Визначення сторонами в договорі №24 від 27.01.2014р. розміру орендної плати на підставі розміру земельного податку, із використанням нормативної грошової оцінки одного гектара ріллі по Одеський області, відповідає нормам пункту 276.6 статті 276, підпункту 271.1.2 статті 271, пункту 278.1 статті 278 Податкового кодексу України, а відтак у суду відсутні підстави для визнання спірного договору №24 від 27.01.14. Як вбачається з матеріалів справи, наказ ГУ Держземагентства в Одеській області від 27.01.2014р №ОД/5125080400:01:001/00000265, яким затверджено поданий ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» проект землеустрою та передано останньому земельну ділянку площею 40,0000га в оренду, а також яким визначено розмір орендної плати до та після проведення нормативної грошової оцінки землі, не скасовано та не визнано недійсним у встановленому законом порядку, отже є чинним, що свідчить також про відсутність підстав для визнання недійсним договору оренди землі №24 від 27.01.2014 року. Крім того, прокурором не доведено порушення інтересів держави або спричинення шкоди державі та необхідність їх захисту у зв'язку із укладенням сторонами спірного договору №24 від 27.01.2014р.

Не погодившись з рішенням суду від 21.10.2014р. , перший заступник прокурора Одеської області звернувся з апеляційною скаргою , в якій просить скасувати оскаржуване рішення як таке, що прийняте з порушенням норм процесуального та матеріального права з прийняттям нового рішення про задоволення позову повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги перший заступник прокурора Одеської області вказав, що судом під час прийняття оскаржуваного рішення не враховані положення ст. ст. 13, 20, 21, 23 ЗУ „Про оцінку земель", ст. 21 ЗУ „Про оренду землі" відповідно до яких розмір орендної плати земельних ділянок державної та комунальної власності розраховується виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка затверджується рішенням відповідної районної ради. Суд дійшов до хибного висновку вказавши, що відсутність затвердженої документації з нормативної грошової оцінки земель не являється істотною умовою договору оренди землі, що стало підставою для відмови в задоволенні позову. Всупереч ст.43 ГПК України судом першої інстанції безпідставно не прийнято до уваги приписи ч.1 ст.13 ЗУ «Про оцінку земель» (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних відносин), на які посилався прокурор, якими визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Прокурор просив у позові визнати недійсним спірний договір не у зв'язку з порушенням ЗУ «Про оренду землі» та відсутністю істотних умов договору, а з огляду на порушення вимог ЗУ «Про оцінку земель», який також є спеціальним законом, що має застосовуватись до спірних відносин. Крім того, порушення прав держави полягає в тому, що у зв'язку з непроведенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, орендну плату занижено більш ніж у 5 разів.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 13.11.2014р. прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено її розгляд у судовому засіданні.

01.12.2014р. Татарбунарська районна рада надіслала суду апеляційної інстанції лист з проханням розглянути апеляційну скаргу прокурора без участі представника третьої особи.

09.12.2014р. ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» подало Одеському апеляційному господарському суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просило залишити оскаржене рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

06.01.2015р. відповідач подав суду апеляційної інстанції пояснення (в порядку ст.ст.22,101 ГПК України) в додатки до яких надав наступні документи (з проханням долучити ці документи до матеріалів справи):

- технічну документацію про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки;

- конкурентний аркуш про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 13.10.2014р. №1200;

- висновок державної експертизи землевпорядної документації від 13.10.2014р. №1200 з відміткою відділу Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області про усунення зауважень;

- лист ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» №16 від 18.12.2014р. до Татарбунарської районної ради про направлення технічної документації на затвердження;

- копію постанови Вищого господарського суду України від 24.12.2014р. по справі №916/2439/14.

В судовому засіданні 13.01.2015р. у задоволенні клопотання про залучення до матеріалів справи вищезазначених документів було відмовлено, документи повернуті представникам ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» як такі, що не мають значення для вирішення даного спору згідно із його предметом.

В засіданні суду апеляційної інстанції прокурор підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги.

Представники ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» заперечували проти доводів та вимог апеляційної скарги з підстав законності та обґрунтованості оскарженого рішення та за мотивами, викладеними в запереченнях в суді першої інстанції.

Головне управління Держземагентства в Одеській області та Татарбунарська районна рада своїх представників в засідання суду апеляційної інстанції не направили.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідача , обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення виходячи із наступного.

Відповідно до ст.101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області від 27.08.2013р. №ОД/5125080400:01:001/00000046 надано дозвіл ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації сонячної електростанції орієнтовною площею 40,0га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність чи користування на території Білоліської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Приватним підприємством «Бюро проектування та експертизи» на замовлення ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» (договір №2/1/3-с від 17.04.2013р.) у 2013 році був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою: Білоліська сільська рада (за межами населеного пункту), Татарбунарський район, Одеська область.

Наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області від 27.01.2014р. №ОД/5125080400:01:001/00000265 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ «РЕД ЕНЕРГО" для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою: Білоліська сільська рада (за межами населеного пункту) Татарбунарський район, Одеська область (пункт 1 наказу).

Надано ТОВ „РЕД ЕНЕРГО" в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 40,0000га із земель сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 5125080400:01:001:1011 для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) на території Білоліської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населеного пункту (пункт 2 наказу).

До проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлено орендну плату у розмірі 12 земельних податків за 1 рік (пункт 3 наказу).

Вирішено також після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку встановити річну орендну плату у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі (пункт 3.1 наказу).

27.01.2014р. між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕД ЕНЕРГО» (Орендар) укладено договір оренди землі №24 (надалі - Договір оренди).

Відповідно до п.1.1. Договору оренди Орендодавець на підставі наказу Головного управління Держземагентства в Одеській області від 27.01.2014р. № ОД/5125080400:01:001/00000265 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації сонячної електростанції, розташовану на території Білоліської сільської ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населених пунктів).

Згідно із п.2.1 Договору оренди в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення для розміщення та експлуатації сонячної електростанції загальною площею 40,000га(сорок гектарів) у тому числі: пасовища - 40,000га.

У пункті 2.2 Договору оренди зазначено кадастровий номер земельної ділянки: 5125080400:01:001:1011; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку енергетики, оборони та іншого призначення. Код використання згідно з класифікатором видів цільового призначення земель (КВЦПЗ):14.01 - для розміщення , будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена (п.2.4 Договору оренди).

Відповідно до п.п.3.1,3.2 Договору оренди він укладений строком на 49 років та право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до закону (право оренди зареєстроване 20.02.2014р. згідно даних Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 20.02.2014р.).

Згідно із п.4.1 Договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Білоліської сільської ради в УДКСУ у Татарбунарському районі Одеської області у розмірі 12 земельних податків, а саме 112541,28грн. за 1 рік, що складає 9378,44грн. за один місяць. Після проведення та введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі.

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (п.6.1. Договору оренди).

Підставою для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є: наказ Головного управління Держземагентства в Одеській області від 27.08.2013р. №ОД/5125080400:01:001/00000046 (п.6.2 Договору оренди).

Відповідно до п.9.4.7 Договору оренди орендар зобов'язаний протягом 1 (одного) року з дня державної реєстрації права оренди здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на виготовлення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується.

Відповідач не заперечує, що на дату виникнення спору в суді, ухвалення оскарженого рішення та станом на 27.01.2014р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена.

Під час розгляду справи судом першої інстанції відповідачем до матеріалів справи надано договір №1044 від 02.07.2014р. на виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт, укладений між ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» (Замовник) та ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (Виконавець) (т.1 а.с.165), предметом якого є складання Виконавцем технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 40,0га для розміщення та експлуатації сонячної електростанції на території Білоліської сільської ради Татарбунарського району Одеської області на підставі клопотання Замовника.

Прокурор оспорює дійсність Договору оренди, вважаючи, що при його укладанні грубо порушені вимоги ст.ст.13, 23 ЗУ «Про оцінку земель», оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не розроблялась та не затверджувалась Татарбунарською районною радою, що є підставою для визнання договору недійсним згідно положень ст.203 ч.1, ст.215 ЦК України, ст.15 ЗУ «Про оренду землі».

Суд першої інстанції у своєму рішенні дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки при укладенні Договору оренди сторонами були визначені всі істотні умови, визначені ст.15 ЗУ «Про оренду землі», відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою договорів оренди землі.

Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції помилковими з огляду наступного.

Згідно із ст.13 ЗУ «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно із ст.15 ЗУ «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Згідно із ч.1 ст.6 ЗУ «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно ч.1 ст.2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Іншим законом України, який регулює питання набуття орендарем права оренди земельної ділянки, є Закон України «Про оцінку земель».

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч.1 ст.13 ЗУ «Про оцінку земель» (в редакцій, чинній станом на день укладання спірного договору) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.15 ЗУ «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно із ч.ч.2-3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами . Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки площею 40га, що була надана в оренду ТОВ «РЕД ЕНЕРГО», Татарбунарською районною радою не затверджувалась, оскільки технічна документація з НГОЗД в порушення вимог ст.13 ЗУ «Про оцінку земель» на момент укладення договору не була розроблена.

В порушення вимог ч.3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» не видавався Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Таким чином, розмір орендної плати за землю при укладанні оспорюваного договору встановлений з порушенням вимог чинного законодавства, а право оренди набуте ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» за договором, укладеним з порушенням вимог ст.ст.13,23 ЗУ «Про оцінку земель».

Частина 2 статті 15 ЗУ «Про оренду землі» окрім відсутності однієї з істотних умов в договорі оренди встановлює таку підставу для визнання його недійсним, як порушення вимог ст.ст.4-6 цього Закону, а ч.1 ст.6 ЗУ «Про оренду землі» передбачає, що право оренди набувається на підставах та в порядку , передбачених цим та іншими законами .

Враховуючи, що право оренди за оспорюваним договором набуто ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» з порушенням порядку, встановленого ст.13, ч.2 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» , апеляційний господарський суд вважає доведеним недотримання вимог чинного законодавства при укладенні спірного та констатує помилковість висновків суду першої інстанції протилежного змісту.

Оскільки судом апеляційної інстанції встановлено недодержання в момент укладення Договору оренди землі від 27.01.2014р. вимог ст.13, ч.ч.2,3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель», спірний договір оренди земельної ділянки підлягає визнанню недійсним на підставі ч.1 ст.203, ст.215 ЦК України на майбутнє відповідно до ст.236 ЦК України.

Колегія суддів вважає за потрібне звернути увагу на те, що чинність Наказу Головного управління Держземагентства в Одеській області від 27.01.2014р. № ОД/5125080400:01:001/00000265 (яким оформлено рішення про передачу ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» в оренду спірної земельної ділянки на виконання повноважень цього органу, визначених ч.4 ст.122 ЗК України), не є перешкодою для визнання договору №24 від 27.01.2014р. недійсним, оскільки згаданий Наказ не є актом індивідуальної дії у розумінні чинного законодавства, його видання позивачем є втіленням Методичних рекомендацій щодо порядку реалізації головними управліннями Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі повноважень з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб, затверджених Наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 28.02.2013р. №72 із змінами, внесеними Наказом від 09.04.2013р., не зареєстрованих Міністерством юстиції України в реєстрі нормативно-правових актів (надалі - Методичні рекомендації).

Відповідно до п.п.1.1, 1.2 Методичних рекомендацій ці методичні рекомендації визначають рекомендований механізм порядку реалізації головними управліннями Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) повноважень з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на безконкурентних засадах) для всіх потреб. Рішення територіальних органів про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою чи про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність або користування рекомендується приймати у вигляді наказу (далі - наказ). Наказ рекомендується приймати по кожній земельній ділянці окремо.

Згідно п.1.3 Методичних рекомендацій наказ територіальних органів має бути виданий з урахуванням вимог Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року N 1242.

Згідно із п.4.1 Методичних рекомендацій при надходженні (після державної реєстрації земельної ділянки та права власності держави на неї) до територіального органу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) разом із проектом договору оренди земельної ділянки, підписаного юридичною або фізичною особою (у разі передачі земельної ділянки в оренду), відповідному територіальному органу рекомендується у строк, що не перевищує п'яти днів, перевірити: - зміст проекту землеустрою на відповідність вимогам статті 50 Закону України "Про землеустрій", статті 186 1 Земельного кодексу України та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 N 376, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за N 391/17686; - зміст технічної документації із землеустрою на відповідність вимогам статті 55 Закону України "Про землеустрій" та Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 N 376, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за N 391/17686; - зміст проекту договору оренди земельної ділянки на відповідність вимогам Закону України "Про оренду землі" (у разі передачі земельної ділянки в оренду); - наявність витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (у разі передачі земельної ділянки у користування).

Пунктом 4.5 Методичних рекомендацій визначено, що у разі невідповідності земельному законодавству або наявності зауважень до матеріалів, зазначених у пунктах 4.1 та 2.5 цих Методичних рекомендацій, відповідному територіальному органу протягом п'яти днів рекомендується інформувати заявника про відмову у наданні земельної ділянки із зазначенням конкретних причин відмови.

Отже за відсутності витягу з технічної документації НГОЗД (у разі передачі в користування) територіальним органом Держземагентства, рекомендовано інформувати заявника про відмову у наданні земельної ділянки із зазначенням конкретних підстав відмови.

Крім того, договір оренди оспорюється прокурором не з підстав перевищення ГУ Держземагентства в Одеській області своїх повноважень з розпорядження землями державної власності, а у зв'язку із недотриманням вимог ЗУ «Про оцінку земель», тому для визнання його недійсним не є обов'язковим скасування (визнання недійсним) Наказу від 27.01.2014р . №ОД/5125080400:01:001/00000265 (виходячи з роз'яснень, наданих Вищим господарським судом України у п.2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»»).

Відповідно до ч.1 ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що 20.02.2014р. Головне управління Держземагентства в Одеській області передало ТОВ «РЕД ЕНЕРГО» земельну ділянку площею 40,0га за Актом приймання-передачі земельної ділянки (який є невід'ємною частиною договору від 27.01.2014р.).

У зв'язку з визнанням недійсним Договору оренди від 27.01.2014р., у відповідності до норм ч.1 ст.216 ЦК України, спірна земельна ділянка підлягає поверненню ТОВом «РЕД ЕНЕРГО» до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.

Вищий господарський суд у п.2.29 Постанови Пленуму Вищого господарського суду №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»» звернув увагу господарських судів на те, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.

Отже визнаний апеляційним господарським судом недійсним договір оренди земельної ділянки від 27.01.2014р. №24 припиняється на майбутнє.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів скасовує оскаржуване рішення господарського суду Одеської області у зв'язку із невідповідністю висновків суду обставинам, що мають значення для вирішення спору, порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог прокурора у повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору до Державного бюджету України за подання позовної заяви та апеляційної скарги згідно ст.49 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.49, 99, 101-105 ГПК України, колегія суддів ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 21.10.2014р. скасувати.

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5125080400:01:001:1011), розташованої на території Білоліської сільської ради, загальною площею 40,0га, який укладено між Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕД ЕНЕРГО» та Головним управлінням Держземагентства в Одеській області від 27 січня 2014 року №24.

Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕД ЕНЕРГО» повернути земельну ділянку, розташовану на території Білоліської сільської ради, загальною площею 40,0га (кадастровий номер 5125080400:01:001:1011) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.

Постанова в порядку ст.105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 19.01 .2015р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Бєляновський В.В.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.01.2015
Оприлюднено21.01.2015
Номер документу42354569
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2294/14

Постанова від 05.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 23.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 20.01.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 13.01.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 13.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 21.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Брагіна Я.В.

Ухвала від 13.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Брагіна Я.В.

Ухвала від 21.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Брагіна Я.В.

Ухвала від 20.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Брагіна Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні