cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2015 року Справа № 922/2092/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Грейц К.В., суддів :Бакуліної С.В. (доповідач), Глос О.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "ТоМа" на постановувід 12.11.2014 Харківського апеляційного господарського суду у справі№ 922/2092/14 господарського суду Харківської області за позовомХарківської міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "ТоМа" провнесення змін до договору оренди землі в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: від відповідача:не з'явились Остроух М.В. (довіреність від 13.12.2014) В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду Харківської області (головуючий суддя Бринцев О.В., судді - Макаренко О.В., Лавренюк Т.А.) від 09.09.2014 у справі № 922/2092/14 в позові відмовлено повністю.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя Черленяк М.І., судді - Ільїн О.В., Хачатрян В.С.) від 12.11.2014 рішення Господарського суду Харківської області від 09.09.2014 у справі № 922/2092/14 скасовано; прийнято нове рішення, яким позов задоволено повністю; внесено зміни до договору оренди землі від 04 вересня 2006 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за №1406671000215, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого 04 вересня 2006 року за №1406671000215 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"
"_____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ДОДАТКОВОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОМА" (до реорганізації акціонерне товариство закритого типу "ТОМА") (Орендар) в особі керівника
з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі"", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "04" вересня 2006 року за № 140667100215 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
" 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:02:005:0013."
" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 814 від 30.10.2013 становить 1809977грн. (один мільйон вісімсот дев'ять тисяч дев'ятсот сімдесят сім гривень). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
" 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 24/14 від 30.10.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 86878,90 грн. (вісімдесят шість тисяч вісімсот сімдесят вісім гривень дев'яносто копійок), або в місяць - 7239,91 грн. (сім тисяч двісті тридцять дев'ять гривень дев'яносто одна копійка)."
" 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
є) в інших випадках, передбачених законом."
" 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
" 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "04" вересня 2006 року за № 140667100215 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою
Харківської області відповідальністю "ТоМа"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61022, м. Харків, вул. Іванівська, 1
В особі міського голови В особі керівника
/ підпис/ /підпис/
В касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 12.11.2014, а рішення Господарського суду Харківської області від 09.09.2014 у справі № 922/2092/14 залишити в силі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.509, 510, 627, 651-654 ЦК України, ст.ст.179-188 ГК України, ст.84 ГПК України.
Відзиву на касаційну скаргу позивач не надіслав.
Позивач не скористався наданим процесуальним правом на участь у засіданні суду касаційної інстанції.
Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представника відповідача, який підтримав викладені в ній доводи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в рішенні місцевого господарського суду та в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Харківська міська рада звернулася до Господарського суду Харківської області із позовом до Товариства з додатковою відповідальністю "ТоМа" про внесення змін до договору оренди землі від 04.09.2006, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за №1406671000215, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній у позовній заяві. Позовні вимоги вмотивовано прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативно грошову оцінку землі, що зумовило підвищення розміру орендної плати, приписами статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, статей 179, 188, 193, Господарського кодексу України, ухилення відповідача від укладення додаткової угоди.
Як встановлено судами та підтверджується матеріалами справи, на підставі рішення ХL сесії Харківської міської ради ІV скликання від 28 вересня 2005 №180/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" між Харківською міською радою (орендодавець) та Акціонерним товариством закритого типу "ТоМа" (орендар) укладено договір оренди землі від 04 вересня 2006 (Договір). Цей договір зареєстровано в Державному реєстрі земель 04 вересня 2008 за №140667100215 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Згідно пункту 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться у м. Харків, вул. Іванівська, 1.
Факт передачі земельної ділянки за Договором підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 04.09.2006.
В пункті 8 Договору сторони погодили, що його укладено строком до 01 липня 2055.
Відповідно до пункту 5 вказаного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 984 517,00 грн.
Згідно з пунктом 13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
У пункті 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014.
Попередня вартість 1 кв.м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007" та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №814 від 30.10.2013 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1 809 977,00 гривень.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача за листом-пропозицією від 04.12.2013 №3925/0/225-13 проект додаткової угоди до договору оренди землі №140667100215 від 04.09.2006, але відповідач додаткову угоду не підписав.
Відповідно до пункту 36 Договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Наведені обставини стали підставою для звернення позивача до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі.
Відмовляючи у задоволенні позову в повному обсязі, суд першої інстанції виходив з того, що спірним Договором оренди землі чи законом зміна нормативної грошової оцінки землі не передбачена як підстава для внесення змін до договору та в доданій до позову додатковій угоді наведено зміни до договору за відсутності підстав, встановлених договором чи законом.
Апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції та в частині внесення змін до редакції пунктів 2, 5, 9 договору оренди землі від 04.09.2012 правомірно виходив із такого.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Також за підпунктом 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1., 288.4. статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України в редакції на дату звернення позивача з позовом до місцевого господарського суду розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів-чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України в редакції на дату прийняття місцевим господарським судом оскаржуваного рішення розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 №2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення №1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", відповідно до яких розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, підготовку якої здійснює Департамент земельних відносин.
За статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Вказаними приписами законодавства передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
За змістом частин 4, 5 Господарського кодексу України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
З підстав та предмету поданого позову вбачається, що позивач звернувся до суду саме у зв'язку з необхідністю судового вирішення спору про внесення змін до договору, що відповідає способам захисту права, передбаченим законодавством.
Судова колегія також зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати за землю, апеляційний суд виходив з розрахунків, складених Департаментом земельних відносин згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", на підставі даних, наданих Управлінням Держземагентства у м. Харкові, визначених згідно з чинним законодавством у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, місце розташування якої: м. Харків, вул. Іванівська, 1; кадастровий номер 6310136300:02:005:0013. Доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку матеріали справи та касаційна скарга не містять.
Разом з цим, суд касаційної інстанції зазначає, що позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди землі №140667100215 від 04.09.2006 стосуються не тільки змін, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати, але й інших умов договору, а саме:
пункту 5: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.";
пункту 9: "Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки." ;
пункту 13: "Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом.";
пункту 14: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.";
пункту 28 д): "В разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п.13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.".
При цьому позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення статей 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
Судова колегія відзначає, що за приписами статті 33, 34 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані довести обставини справи, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, належними та допустимими доказами.
Касаційна інстанція вважає, що позовні вимоги стосовно наведених вище пунктів належним чином не доведено та не обґрунтовано; обставини необхідні для внесення змін у договір оренди в цій частині апеляційний суд не встановив.
За таких обставин касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а постанова апеляційного суду зміні.
Згідно ч.1 ст.49 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Оскільки частина пропозицій позивача відхилена, суд покладає судовий збір на обидві сторони.
Керуючись ст.ст.49, 111 5 , 111 7 , 111 8 , п.5 ч.1 ст.111 9 , ч.1 ст.111 10 , ст.111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України,
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТоМа" задовольнити частково.
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 12.11.2014 у справі № 922/2092/14 Господарського суду Харківської області змінити.
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 04.09.2006, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 140667100215 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА до договору оренди землі, зареєстрованого 04.09.2006 за №140667100215 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Харківська міська рада Харківської області в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "ТоМа" з другого боку, домовились про нижченаведене:
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "22" березня 2006 року за № 740667100013 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
"2.(редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:02:005:0013."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 814 від 30.10.2013 становить 1809977 грн (один мільйон вісімсот дев'ять тисяч дев'ятсот сімдесят сім гривень).
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 24/14 від 30.10.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 86878,9 грн (вісімдесят шість тисяч вісімсот сімдесят вісім гривень дев'яносто копійок), або в місяць - 7239,91 грн. (сім тисяч двісті тридцять дев'ять гривень дев'яносто одна копійка".
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "04" вересня 2006 року за № 140667100215 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТоМа" (код 14080511; адреса: 61022, м. Харків, вул. Іванівська, 1) на користь Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) 913,50 грн. витрат на сплату судового збору за подання позову та апеляційної скарги.
Стягнути з Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТоМа" (код 14080511; адреса: 61022, м. Харків, вул. Іванівська, 1) 426,30 грн. витрат на сплату судового збору за подання касаційної скарги.
В решті позовних вимог відмовити.
Доручити Господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Головуючий-суддя К.Грейц
Судді С.Бакуліна
О.Глос
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2015 |
Оприлюднено | 23.01.2015 |
Номер документу | 42383408 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Бакуліна С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні