Справа № 673/1217/14-ц
Провадження № 2/673/32/15
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2015 р.
Деражнянський районний суд Хмельницької області в складі
головуючої судді- Лукіянець Т.В.
з участю секретарів судових засідань- Ясінської М.О., Падневич І.О.,
прокурора- Делінди В.Ю.,
представників відповідачів - ОСОБА_2, ОСОБА_3,
третьої особи-ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Деражня цивільну справу за позовом прокурора Деражнянського району в інтересах держави
до
Деражнянської районної державної адміністрації,
ОСОБА_4
Треті особи без самостійних вимог на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства у Хмельницькій області, ОСОБА_6
про визнання недійсними розпорядження та державного акту на право власності на землю
встановив:
В серпні 2014 року прокурор Деражнянського району Хмельницької області звернувся до суду із позовом в інтересах держави до відповідачів про визнання розпорядження та державного акту на право власності на землю недійсними.
В обгрунтування позовних вимог зазначив, що на підставі розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації від 30.08.2006 року ОСОБА_4 було видано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 3,54га на території Клопотівецької сільської ради для ведення фермерського господарства.
Враховуючи, що розмір земельної частки (паю) для членів колективного сільськогосподарського підприємства «Клопотівці» становить 3,1 в умовних кадастрових гектарах, а згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Клопотівецької сільської ради -1,94га., Деражнянською районною державною адміністрацією всупереч вимогам закону було прийнято рішення про передачу ОСОБА_4 земельної ділянки площею понад норму, встановлену законом щодо безоплатної передачі земельних ділянок громадянам для ведення фермерського господарства.
З цих підстав, просив визнати розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації №313/2006-р від 30.08.2006 року про передачу у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства та виданий на його підставі ОСОБА_4 державний акт на право власності на земельну ділянку, який зареєстрований 06.09.2006 року за № 010675200013 недійсними.
В судовому засіданні прокурор вимоги позову підтримав з підстав викладених у позовній заяві.
Третя особа ОСОБА_6 вважає позов прокурора обґрунтованим та таким що відповідно підлягає до задоволення.
Представник Деражнянської РДА в судовому засіданні вимоги позову визнав, не заперечив проти його задоволення.
Представник відповідача заперечив проти позову з підстав його необґрунтованості та при цьому, просив відмовити у позові в зв'язку із пропуском прокурором строку позовної давності.
Заслухавши сторони, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Так, судом встановлено, що відповідно до розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації №313/2006-р від 30.08.2006 року ОСОБА_4 передано у власність земельну ділянку сільського господарського призначення площею 3,5454га із земель за межами населених пунктів, що знаходиться на території Клопотівецької сільської ради, для ведення фермерського господарства.(а.с.8).
06.09.2006 року на підставі вказаного розпорядження ОСОБА_4 було видано державний акт серії ЯГ №143541 на право власності на земельну ділянку площею 3,5454га. на території Клопотівецької сільської ради для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 6821584400:04:012:0001, який зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі від 06.09.2006 року за №010675200013 (а.с.9).
Відповідно до інформації, наданої відділом Держземагенства у Деражнянському районі від.24.10.2014 року земельна ділянка, яка була передана у власність ОСОБА_4 на підставі розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації від 30.08.2006 року належала до державної власності (а.с.39).
З огляду на зміст ч.3 ст. 325 ЦК України законом може бути встановлено обмеження розміру земельної ділянки, яка може бути у власності фізичної та юридичної особи.
В силу вимог п.а) ч.1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради, розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки(паю) визначається як середній розмір по району.
Згідно ч.1 ст.393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Порядок визначення розміру земельної частки (паю) врегульовано Указом Президента України «Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям» №720/95 від 08.08.1995 року.
Так, відповідно до п.п.3-4 вказаного Указу вартість земельної частки (паю) для кожного підприємства, кооперативу, товариства визначається виходячи з грошової оцінки переданих у колективну власність сільськогосподарських угідь, що обчислюється за методикою грошової оцінки земель, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та кількості осіб, які мають право на земельну частку (пай).
Розміри земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах визначаються виходячи з вартості земельної частки (паю) та середньої грошової оцінки одного гектара сільськогосподарських угідь для даного підприємства, кооперативу, товариства.
Розміри земельної частки (паю) обчислюються комісіями, утвореними у підприємствах, кооперативах, товариствах з числа їх працівників. Рішення щодо затвердження обчислених цими комісіями розмірів земельної частки (паю) по кожному підприємству, кооперативу, товариству окремо приймається районною державною адміністрацією.
В силу ч.2 ст. 59 ЦПК України обставини справи, які за законом можуть бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до вимог ст.. 60 ЦПК України, кожна сторона зобов'язана довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст.. 61 цього Кодексу.
Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір.
Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Отже, в даному випадку при визначенні площі земельної ділянки для передачі безоплатно у власність громадянам України для ведення фермерського визначальним є рішення Деражнянської районної державної адміністрації щодо затвердження розмірів земельних часток (паїв) по КСП «Клопотівці».
Разом з тим прокурором не надано, а судом не здобуто в ході судового розгляду даного спору належних доказів щодо розміру земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Клопотівецької сільської ради.
При цьому, суд відхиляє доводи прокурора про встановлення розміру земельної частки (паю) для членів КСП «Клопотівці», згідно книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) з огляду на наступне.
Так, відповідно до абзацу 2 п.2 Указу Президента України «Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям» при паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними.
Однак, як вбачається із витягу з книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) розмір земельної частки (пай) для членів КСП «Клопотівці» різниться і визначений як 3,1 в умовних кадастрових гектарах так і 2,94 та 2,84 в умовних кадастрових гектарах. (а.с.113-116).
Також, як вбачається із наданих стороною позивача документів, на виконання положень Закону України N 899-IV від 05.06.2003 року «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» було розроблено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Клопотівецької сільської ради, який розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації №567/2007-р від 30.11.2007 року погоджено та передано на затвердження зборів власників земельних часток (паїв).
Відповідно до протоколу зборів власників земельних часток (паїв) на території Клопотівецької сільської ради Деражнянського району від 18.12.2007 року визначено середню вартість земельної частки (паю) як 12899грн. та площу земельної частки (паю) -1,97га.
Проте, посилання прокурора на протокол зборів власників земельних часток (паїв) на території Клопотівецької сільської ради не може слугувати підставою для задоволення позовних вимог, оскільки рішення про визначення розміру земельної частки (паю) було прийнято після видачі оспорюваних розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації та відповідно державного акту про право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку для ведення фермерського господарства.
Враховуючи те, що стороною позивача не надано достовірних доказів, які б свідчили про те, що означене розпорядження Деражнянської райдержадміністрації та державний акт на право власності на земельну ділянку видані всупереч закону, зокрема з перевищенням встановленої законом норми безоплатної передачі у власність громадян земельних ділянок, у суду відсутні правові підстави для визнання останніх недійсними.
Керуючись ст..ст. 10, 11, 60, 212-214 ЦПК України, ст. 121 ЗК України, ст.ст.325, 393 ЦК України, Законом України N 899-IV від 05.06.2003 року «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», п.п.2-4 Указу Президента України «Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям», суд -
вирішив:
В позові прокурора Деражнянського району в інтересах держави до Деражнянської районної державної адміністрації, ОСОБА_4 про визнання недійсними розпорядження та державного акту на право власності на земельну ділянку відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Апеляційна скарга подається Апеляційному суду Хмельницької області через Деражнянський районний суд Хмельницької області.
Суддя: Т. В. Лукіянець
Суд | Деражнянський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2015 |
Оприлюднено | 29.01.2015 |
Номер документу | 42457682 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Іваненко Юлія Геннадіївна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Іваненко Юлія Геннадіївна
Цивільне
Деражнянський районний суд Хмельницької області
Лукіянець Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні