ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 січня 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/4900/14
Категорія: 5.1.1 Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С. О.
15 січня 2015 року
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів Яковлева Ю.В.,
Коваля М.П.,
за участю секретаря судового засідання Худик С.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014 року у справі за адміністративним позовом Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза до реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
01.09.2014р. Фонд соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза (далі - Фонд) звернувся з адміністративним позовом до реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції про визнання незаконною бездіяльності відповідача щодо відмови у внесенні до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомостей про зміну установчих документів, які 22.09.2011року пройшли державну реєстрацію у виконкомі Одеської міської ради та зобов'язати відповідача забезпечити внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомостей про зміну установчих документів, які 22.09.2011року пройшли державну реєстрацію у виконкомі Одеської міської ради.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в процесі відкриття рахунків у банку, йому стало відомо, що зміни в установчих документах позивача, які пройшли 22.09.2011 року державну реєстрацію у виконкомі Одеської міської ради, не зайшли свого відображення в державному реєстрі. 20.02.2014 року позивач звернувся з листом на адресу відповідача з проханням внести зміни установчих документів позивача, які пройшли державну реєстрацію у виконкомі Одеської міської ради, в Державний реєстр, проте відповідач залишив цей лист без відповіді. 24.04.2014 року позивач повторно звернувся на адресу відповідача з зазначеним проханням та отримав відповідь з відмовою в задоволенні вищезазначеного прохання. Позивач вважає, що відмовою внести відповідні дані в Державний реєстр відповідач порушив права позивача, вимоги ст. 19 Конституції України та Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що позивачем до звернення до суду документи, визначені ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», державному реєстратору не надавалися, в зв'язку з чим не було проведено державну реєстрацію змін до установчих документів.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014р. в задоволені позовних вимог відмовлено.
Позивач, не погодившись із прийнятою постановою, подав апеляційну скаргу, в якій ставить питання про скасування рішення суду першої інстанції в зв'язку із порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняттям нової постанови про задоволення позову в повному обсязі.
Заслухавши доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 22 червня 2006 року державним реєстратором виконавчого комітету Одеської міської ради проведено державну реєстрацію Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П. Гааза, номер запису про включення відомостей про юридичну особу до ЄДР 1 556 120 0000 020506, про що видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 269540 (а.с. 111).
Згідно штемпелю на першій сторінці статуту позивача, 22.09.2011 року виконавчим комітетом Одеської міської ради були зареєстровані зміни та доповнення до статуту Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П. Гааза, які полягали у викладені статуту в новій редакції, в т.ч. щодо визначення кола засновників (а.с. 11).
Разом з тим, зміни установчих документів не були внесені державним реєстратором виконавчого комітету Одеської міської ради до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, у зв'язку з чим 20.02.2014р. та 24.04.2014р. позивач звернувся з листом на адресу Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції з проханням внести відповідні зміни установчих документів позивача, які пройшли 22.09.2011 року державну реєстрацію у виконкомі Одеської міської ради до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 7-9).
Листом № 12.8-2821/1651РС-128 від 22.05.2014 року відповідач відмовив у проведенні реєстрації змін до установчих документів, посилаючись на те, що 22.09.2011 року державному реєстратору документи, передбачені ст.29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003р. № 755-IV (далі - Закон № 755-IV), не надавались, а тому фактично і не було проведено державну реєстрацію змін до установчих документів. З огляду на викладене, відповідач у листі зазначив, що заява позивача від не є правовою підставою для вчинення будь-яких реєстраційних дій.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, виходив з того, що позивач у встановленому порядку не надав державному реєстратору документів, визначених ст.29 Закону № 755-IV.
Судова колегія частково не погоджується з висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Фонд соціальної допомоги імені доктора Ф.П. Гааза є об'єднанням громадян у формі суспільної благодійної організації.
Правовий статус позивача станом на час виникнення спірних правовідносин, а саме станом на 22.09.2011р., регулювався Законом № 755-IV, Законом України «Про об'єднання громадян» від 16.06.1992р. № 2460-ХІІ, Законом України «Про благодійництво та благодійні організації» від 16.09.1997р. № 531/97-ВР.
Відповідно до ст.3 Закону № 531/97-ВР законодавство про благодійництво та благодійні організації складається з Конституції України, цього Закону, інших нормативно-правових актів, що регулюють благодійництво та благодійну діяльність.
Частиною 2 ст.8 Закону № 531/97-ВР в редакції, яка була чинною станом на 22.09.2011р., державна реєстрація всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій здійснюється Міністерством юстиції України, а місцевих благодійних організацій, а також відділень (філій, представництв) всеукраїнських, міжнародних благодійних організацій - відповідними місцевими органами виконавчої влади.
Згідно з ч.9 ст.8 Закону № 531/97-ВР про зміни у статутних документах або структури власності юридичних осіб - засновників благодійна організація повідомляє у 10-денний термін до реєструючого органу з доданням відповідних підтвердних документів.
В судовому засіданні представник позивача пояснив, що для легалізації змін установчих документів надавав державному реєстратору виконкому міської ради передбачені законом документи, в т.ч. протокол № 3 загальних зборів засновників Фонду, яким прийнято рішення про введення до складу засновників ОСОБА_3, 1986р.н., в зв'язку з чим затверджено статут у новій редакції, а також другий примірник оригіналу статуту в новій редакції.
Зазначені обставини підтверджуються відміткою на Статуті фонду, датованою 22.09.2011р. та підписом першого заступника міського голови.
Аналізуючи викладене, судова колегія приходить до висновку, що легалізація змін установчих документів Фонду проведена уповноваженим органом в повідомлювальному порядку, як це передбачено Законом № 531/97-ВР, який був спеціальним законом для регулювання правовідносин, що виникли.
В ході розгляду справи судом першої інстанції витребувана копія реєстраційної справи Фонду, яка сформована реєстраційною службою виконкому Одеської міської ради, та в подальшому, в зв'язку із передачею функцій з реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційним службам територіальних органів юстиції на підставі Закону України від 16.10.2012р. №5461-VI, передана до реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції.
Зазначена справа не містить документів, які надані позивачем для легалізації змін установчих документів 22.09.2011р., проте ці обставини не спростовують факту проведення реєструючим органом такої легалізації.
Певні недоліки в роботі реєстраційної служби виконкому Одеської міської ради, наслідком яких стало невнесення змін установчих документів Фонду від 22.09.2011р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не повинно обмежувати право позивача на свободу об'єднання в суспільні організації, їх належну реєстрацію.
Порушене право позивача має бути поновлено шляхом зобов'язання правонаступника державної реєстраційної служби виконкому Одеської міської ради внести зміни установчих документів Фонду, які пройшли легалізацію 22.09.2011р., до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Зазначеним правонаступником прав та обов'язків реєстраційної служби виконкому міської ради, відповідно до п.5 Указу Президента України від 09.12.2010р. № 1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», Закону України від 16.10.2012р. №5461-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства юстиції України, Міністерства культури України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства України» з 01.07.2013р. є реєстраційна служба Одеського міського управління юстиції.
Судова колегія вважає, що доводи суду першої інстанції про необхідність подачі позивачем документів, передбачених ст.29 Закону № 755-IV, для проведення легалізації змін установчих документів, станом на час виникнення спірних правовідносин, є помилковими, оскільки судом не враховані положення Закону № 531/97-ВР. Крім того, у позивача відсутній обов'язок у наданні такого переліку документів і тепер при розгляді питання щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Виходячи зі змісту положень ст.ст.11,31 Закону № 755-IV судове рішення може бути підставою для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Враховуючи викладене, судова колегія приходить до висновку про обґрунтованість та законність позову в частині зобов'язання відповідача внести відомості до Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо зміни статутних документів Фонду, які 22.09.2011р. пройшли державну реєстрацію у виконавчому комітеті Одеської міської ради.
Разом з тим, судова колегія вважає, що позовні вимоги про визнання незаконною бездіяльність відповідача, наслідком якої стала відмова у внесенні відомостей до Єдиного державного реєстру задоволенню не підлягають, враховуючи відсутність ознак протиправності в його діях.
Так, в ході розгляду справи встановлено, що реєстраційна справа Фонду не містить відповідних документів, на підставі яких 22.09.2011р. виконком Одеської міської ради провів реєстрацію змін установчих документів.
Відтак, у відповідача були відсутні підстави для проведення дій щодо внесення змін до реєстру.
Невірна правова оцінка судом першої інстанції обставин по справі призвела до ухвалення помилкового судового рішення.
Відповідно до ст.202 КАС України, судова колегія скасовує постанову суду першої інстанції та ухвалює нову, якою позовні вимоги задовольняє частково.
Керуючись ст.ст. 195,196,198,202,205,207,254 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза - задовольнити частково.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2014р. - скасувати.
Прийняти по справі нову постанову про часткове задоволення позову Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза.
Зобов'язати реєстраційну службу Одеського міського управління юстиції внести відомості до Єдиного держаного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо зміни статутних документів Фонду соціальної допомоги імені доктора Ф.П.Гааза (код ЄДРПОУ 05387475), які 22.09.2011р. пройшли державну реєстрацію у виконавчому комітеті Одеської міської ради.
В іншій частині позову відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням апеляційної інстанції.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: Ю.В.Яковлев
Суддя: М.П.Коваль
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2015 |
Оприлюднено | 30.01.2015 |
Номер документу | 42460582 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні