Ухвала
від 21.01.2015 по справі 804/5786/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

"21" січня 2015 р. справа № 804/5786/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Чередниченко В.Є., Коршуна А.О.,

при секретарі судового засідання Яковенко О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 р. у справі № 804/5786/14

за позовом Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма Оксамит"

до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,-

встановив:

В квітні 2014 року позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 31.03.2014 року складено Акт №474/04-62-22-3/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та 04.04.2014 року складено Акт №814/223/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код (ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року";

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП "ВКФ Оксамит" в електронних автоматизованих системах співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту - в розрізі контрагентів, в тому числі в Інтегрованій автоматизованій інформаційній системі "Податковий блок" та її підсистемах, на підставі Акту №474/04-62-22-3/38598020 від 31.03.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ ОКСАМИТ" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та на підставі Акту №814/223/38598020 від 04.04.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти

відображення в обліку за лютий 2014 року";

- зобов'язати Державну податкову інспекцію у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, в тому числі з Інтегрованої автоматизованої інформаційної системи "Податковий блок" та її підсистем, інформацію, внесену на підставі Акту №474/04-62-22 3/38598020 віл 31.03.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та на підставі Акту №814/223/38598020 від 04.04.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року".

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року позов задоволено, а саме:

- визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо проведення заходів зустрічної звірки, за результатами яких 31.03.2014 року складено Акт №474/04-62-22-3/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та 04.04.2014 року складено Акт №814/223/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код (ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року";

- визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП "ВКФ Оксамит" в електронних автоматизованих системах співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту - в розрізі контрагентів, в тому числі в Інтегрованій автоматизованій інформаційній системі "Податковий блок" та її підсистемах, на підставі Акту №474/04-62-22-3/38598020 від 31.03.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та на підставі Акту №814/223/38598020 від 04.04.2014 року "Про неможливість проведения зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року";

- зобов'язано Державну податкову інспекцію у Бабушкінському районі м. Дніпропетровськ Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області вилучити з діючих електронних автоматизованих систем співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, в тому числі з Інтегрованої автоматизованої інформаційної системи "Податковий блок" та її підсистем, інформацію, внесену на підставі Акту №474/04-62-22 3/38598020 віл 31.03.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року" та на підставі Акту №814/223/38598020 від 04.04.2014 року "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року".

Постанову мотивовано тим, що самостійна зміна відповідачем в автоматизованій системі "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" даних щодо податкового зобов'язання позивача на підставі акту про результати зустрічної звірки, без прийняття податкового повідомлення-рішення та без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) порушує права та інтереси позивача, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності. Суд першої інстанції зазначив, що позивач є платником податків та спроможний здійснювати господарські операції. Суд першої інстанції вказував на порушення допущені податковим органом у процесі проведення зустрічної звірки та оформлення результатів зустрічної звірки та на те, що висновки акту, який є вкладеним з порушенням галузевих методичних рекомендацій, не відповідають дійсності і податковий орган не в праві встановлювати нікчемність правочинів. Крім того, внесення змін за даними зустрічних звірок Податковим кодексом України та Наказом №266 не передбачено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач оскаржив її в апеляційному порядку.

В апеляційній скарзі відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Зокрема, позивач зазначив, що ним не порушено права позивача, податкова інспекція при внесені даних до електронних систем та при використанні даних з системи діє на підставі профільних наказів ДПА України, що регламентують роботу податкових органів у відповідних системах.

Просить скасувати постанову суду першої інстанції та відмовити позивачу у задоволенні позову.

Представники сторін по справі, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не з'явилися, що не перешкоджає розгляду справи.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що ПП "ВКФ Оксамит" зареєстрований в ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області як платник податку на додану вартість.

31.03.2014 р. відповідачем складено акт №474/04-62-22-3/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо документального підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за січень 2014 року".

04.04.2014 р. відповідачем складено акт №814/223/38598020 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "ВКФ Оксамит" (код ЄДРПОУ 38598020) щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин їх реальності та повноти відображення в обліку за лютий 2014 року".

27.02.2014р. Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області (далі-ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська, податковий орган, податкова інспекція, відповідач) звернулась із запитом у формі листа за вих. №4749/10/151-10 до директора ПП "ВКФ "Оксамит" про надання пояснень та її документального підтвердження, відповідно до якого, посилаючись на положення ст. 16, 20, п.73.3, 73.5 ст.73, 75, 78 Податкового кодексу України, було запропоновано підприємству надати в термін 10 робочих днів з дня отримання запиту пояснення та їх документальне підтвердження по господарським операціям за січень 2014 р.

07.04.2014р. ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська звернулась із запитом у формі листа за вих. №8959/10/151-245-02-14 до директора ПП "ВКФ Оксамит" про надання пояснень та її документального підтвердження, відповідно до якого, посилаючись на положення ст. 16, 20, п.73.3, 73.5 ст.73, 75, 78 ПК України, було запропоновано підприємству надати в термін 10 робочих днів з дня отримання запиту пояснення та їх документальне підтвердження по господарським операціям по взаємовідносинам із ТОВ "АТБ-Маркет", ТОВ "Капітал Інвест-ТП", ТОВ "Кондитерська фабрика "Квітень" за лютий 2014 р.

Згідно вищезазначених актів, з метою вручення запиту від 27.02.2014р. №4749/10/151-10 фахівцями податкової інспекції було здійснено вихід за податковою адресою позивача, за результатами якого встановлено, що за адресою: 49000, Дніпропетровська область, Бабушкінський, вул. Артема, буд. 12, кв. 26 - підприємство та посадові особи ПП "ВКФ "Оксамит" відсутні.

У зв'язку із відсутністю платника за податковою адресою ДПІ у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська не мало можливості провести зустрічну звірку ПП "ВКФ Оксамит" шляхом співставлення дані первинних бухгалтерських та інших документів платника податків, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, видів, обсягу і кількості операцій та розрахунків, які здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області було здійснено відповідні коригування баз даних АІС "Аудит" та АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту по податку на додану вартість в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" відносно позивача.

Встановлено, що ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області при проведенні зустрічної звірки ПП "ВКФ "Оксамит" не були дослідженні первинні документи які б підтвердили дійсність господарських операцій ПП "ВКФ Оксамит" зі своїми контрагентами.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, з наступних підстав.

Відповідно до пп. 20.1.1, 20.1.1, 20.1.13 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право: запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов'язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; доступу під час проведення перевірок до територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об'єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов'язані з іншими об'єктами оподаткування та/або можуть бути джерелом погашення податкового боргу.

Відповідно до п. 73.5 ст. 73 ПК України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 4 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року №1232 - орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Колегія суддів приходить до висновку, що протиправність дій ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області полягає в тому, що не проводивши зустрічну звірку та не досліджуючи первинні документи товариства, податковий орган робить висновок про не підтвердження проведення господарських операцій з платниками податків, що є невірним, оскільки мета складення акту про неможливість проведення зустрічної звірки є засвідчити неможливість зробити звірку з даними по контрагентам платника податків.

Відповідно до п.49.8 ст.49, п.54.1 ст.54 ПК України, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов'язкових реквізитів, передбачених п. 48.3, 48.4 ст. 48 ПК України.

Згідно Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом ДПА України від 31.12.2008 року № 827 за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою.

Відповідно до п.58.1 ст.58 ПК України та п.2.21 Методичних рекомендацій, затверджених наказом ДПА України від 18.04.2008 року № 266, підставою для можливості зміни в Системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є висновки акта перевірки про порушення платником податків податкового законодавства, за результатами яких прийнято податкове повідомлення-рішення. Отже, висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.

Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, колегія суддів зазначає, що внесення змін до автоматизованих систем баз даних ("Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України", "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" чи інших баз даних використовуваних в роботі) на підставі акту неможливості проведення зустрічної звірки, без прийняття податкового повідомлення-рішення та без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) порушує права та інтереси позивача, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.

Колегія суддів зазначає, що внесення змін до системи електронної бази даних "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" на підставі акту про неможливість проведення перевірки та коригування податкових зобов'язань суперечить податковому законодавству.

За таких обставин, колегія суддів доходить висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, яким обставини в справі встановлені правильно та порушень норм матеріального і процесуального права не допущено, тому підстав для скасування судового рішення не вбачається.

Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -

ухвалив:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року у справі № 804/5786/14 залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, визначені ст. 212 КАС України.

Головуючий суддя: О.М. Панченко

Суддя: В.Є. Чередниченко

Суддя: А.О. Коршун

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2015
Оприлюднено11.02.2015
Номер документу42540111
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/5786/14

Ухвала від 18.05.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 13.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 16.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 23.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 14.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Постанова від 19.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

Ухвала від 29.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Роман Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні