ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 817/3225/14
21 січня 2015 року м. Рівне
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Гломба Ю.О. за участю секретаря судового засідання Маринич В.М. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Петруля О.В.
відповідача: представник Мазанович І.Ю.
третьої особи відповідача: представник Гембара О.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Державного підприємства "Висоцьке лісове господарство"
доДубровицької районної державної адміністрації третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ "Торф Ленд Україна" про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій, ВСТАНОВИВ:
20.08.2014 року Державне підприємство "Висоцьке лісове господарство" звернулося до Дубровицького районного суду Рівненської області з позовом до Дубровицької районної державної адміністрації про визнання бездіяльності відповідача стосовно відмови у створенні комісії з метою визначення достовірного розміру збитків заподіяних вилученням земельних ділянок з залученням фахових спеціалістів та представників підприємств, установ, організацій протиправною та зобов'язання утворення комісії з метою визначення достовірного розміру збитків заподіяних вилученням земельних ділянок з залученням фахових спеціалістів та представників підприємств, установ, організацій. Ухвалою судді від 26 серпня 2014 року відкрито провадження у справі.
Ухвалою Дубровицького районного суду Рівненської області від 07.10.2014 року справа №560/1455/14-а за позовом Державного підприємства "Висоцьке лісове господарство" до Дубровицької районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій була передана за підсудністю на розгляд до Рівненського окружного адміністративного суду.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Кабінетом Міністрів України видане розпорядження від 02.11.2011 N 1087-р «Про вилучення і надавання в оренду із зміною цільового призначення земельних ділянок» щодо вилучення з постійного користування ДП «Висоцький лісгосп» і ВСК «Лісотехнік» земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Дубровицького району Рівненської області та надання їх в оренду із зміною цільового призначення ТОВ «Торф Ленд Україна», для розташування виробничих дільниць з видобування фрезерного торфу згідно з додатком.
На виконання розпорядження між Рівненською обласною державною адміністрацією та ТОВ «Торф Ленд Україна» укладений договір оренди землі від 07.07.2012. Передача земельної ділянки здійснилась на підставі розробленого проекту її відведення.
На думку позивача, в порушення вимог Постанови КМ № 284 від 19.04.1993 року "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" посадовими особами Дубровицької РДА не визначено належним чином розмір завданих ДП "Висоцький лісгосп" внаслідок вилучення земельної ділянки збитків та не забезпечено їх відшкодування.
Зазначає, що ДП «Висоцький лісгосп» неодноразово звертався до голови Дубровицької РДА з клопотанням про створення комісії для погодження та затвердження збитків нанесених Підприємству внаслідок вилучення з постійного користування земельної ділянки площею 203,4 га, із зміною цільового призначення та надання її в оренду ТОВ «Торф Ленд України» для розташування виробничих дільниць з видобування фрезерного торфу.
Дубровицька райдержадміністрація відмовляла в задоволенні клопотання щодо створення комісії для погодження розміру збитків від моменту вилучення земельної ділянки зі складу земель підприємства.
Зазначає, що на момент вилучення земельної ділянки (02.11.2011), на момент укладання договору оренди (07.07.2012) та на даний момент розрахунок розміру збитків від моменту вилучення земельної ділянки зі складу земель Підприємства на користь ТОВ «Торф Ленд Україна», не визначений.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві, просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав, зазначених у запереченнях. В задоволенні позову просить відмовити повністю.
Представник третьої особи у судовому засіданні заперечила проти задоволення позову, в задоволенні позовних вимог просить відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, представника третьої особи, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд приходить до висновку, що в задоволенні позову слід відмовити.
Судом встановлено, що 04.07.2014 року Державне підприємство "Висоцьке лісове господарство" звернулося до Дубровицької районної державної адміністрації з листом щодо перегляду та приведення у відповідність до законодавства Акта визначення збитків, з врахуванням збитків на 2012 рік (а.с.30).
15.08.2014 року Дубровицька РДА на лист позивача від 04.07.2014 року №485 повідомила про те, що висновки акта комісії по визначенню та відшкодуванню збитків завданих землевласникам та землекористувачам від 11.01.2008 року мають законну силу, а позивачу рекомендовано звернутися до суду. Одночасно вказаним листом повідомлено про відсутність доцільності повторного проведення засідання комісії (а.с.31).
Вважаючи вказану відмову протиправною, позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюється в порядку, встановленому КМ України.
Відповідно до п. 2, 4 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 року N 284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).
Розпорядженням голови Дубровицької районної державної адміністрації від 19.06.2007 року №250 була створена комісія по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам (а.с.86).
До участі в роботі комісії були залучені представники відділу земельних ресурсів райдержадміністрації; завідувач сектору землеустрою та управління землями різних форм власності відділу земельних ресурсів у Дубровицькому районі Рівненської області; державний інспектор за використанням та охороною земель у Рівненській області; державний інспектор міжрайонного оперативного контролю державної екологічної інспекції в Рівненській області; головний лісничий ДП «Висоцьке лісове господарство» - землекористувачі, яким заподіяні збитки; заступник директора ТОВ «ТОРФ ЛЕНД Україна» - представник підприємства, який повинен відшкодовувати збитки; начальник відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації; начальник фінансового управління райдержадміністрації; сільський голова.
ДП «Висоцьке лісове господарство» був здійснений розрахунок збитків завданих лісовому господарству вилученням земельної ділянки для видобування торфу ТОВ «ТОРФ ЛЕНД Україна» на території Людинського лісництва площею 203,4 га. та наданий на розгляд комісії.
Згідно з наданим розрахунком вартість лісових і деревно-чагарникових насаджень становила 38,9 тис. грн., інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи становили 59,9 тис. грн. Всього нараховані збитки становили 98.8 тис, гривень.
Рішення комісії оформлено Протоколом засідання комісії по визначенню розміру збитків, які заподіяні вилученням земельних ділянок, для видобування торфу від 11.09.2007 року, згідно п.1 якого вирішено затвердити розміри збитків, заподіяних вилученням земельних ділянок для видобування торфу ТзОВ «Торф Ленд Україна» на земельних ділянках, які перебувають в користуванні ДП «Висоцький лісгосп», загальною площею 203,4 га Людинського лісництва на території Людинської сільської ради в розмірі 98,8 тис. грн.
Згідно з частиною четвертою пункту 2 названої Постанови результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
За результатами роботи вказаної комісії складено Акт визначення збитків (псування земель) при видобуванні торфу на території Людинської сільської ради Дубровицького району від 11 січня 2008 року, в якому зазначено, що комісія провела визначення розміру збитків завданих видобуванням торфу земельним ділянкам загальною площею 203,4 га, які перебувають в користуванні ДП «Висоцький лісгосп», загальною площею 203,4 га Людинського лісництва на території Людинської сільської ради в розмірі 98,8 тис. грн. (а.с.9).
Зазначений Акт визначення збитків від 11 січня 2008 року ДП «Висоцьке лісове господарство» не оскаржувався.
Відповідно до вимог статті 50 ЗКУ проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни цільового призначення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку встановленому ЗКУ.
Акт визначення збитків від 11.01.2008р., згідно ст.50 Закону України «Про землеустрій» є складовою частиною «Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на термін дії спеціального дозволу на користування надрами (від 23 травня 2007 року) Товариству з обмеженою відповідальністю «ТОРФ ЛЕНД Україна» для розташування виробничої дільниці з видобування фрезерного торфу на ділянці торфородовища «Морочно-1» за рахунок земель Державного підприємства «Висоцьке лісове господарство» на території Людинської сільської ради Дубровицького району Рівненської області», розробленого ДП «Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (далі - Проект землеустрою).
Також складовою частиною (додатком) до зазначеного Проекту землеустрою є нотаріальна заява директора ДП «Висоцьке лісове господарство» від 22.03.2011 року про згоду на вилучення на користь ТОВ ТОРФ ЛЕНД Україна» (ідентифікаційний код 32979319) та зміну цільового призначення земельної ділянки площею 203, 4 га для видобутку торфу на торфородовищі «Морочно-1».
Тобто станом на 22.03.2011р. ДП «Висоцьке лісове господарство» як землекористувач, нотаріально засвідчило свою згоду на вилучення земельної ділянки згідно Проекту землеустрою, що містив висновки про розмір збитків що підлягає відшкодуванню землекористувачу, визначений на підставі Акту визначення збитків від 11.01.2008р.
Проект землеустрою погоджено Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 21.06.2011р. №288-11 Державного комітету України із земельних ресурсів. В ході зазначеної експертизи проведено дослідження, перевірки, аналізу та оцінки землевпорядної документації (проекту землеустрою), за результатом якої було отримано позитивний висновок. В зазначеному Висновку зокрема зазначено: «Сума збитків, що підлягає відшкодуванню землекористувачу, заподіяних внаслідок вилучення земельної ділянки для потреб не пов'язаних із лісогосподарським виробництвом складає 98,8 тис. гривень».
Наведеним спростовуються твердження позивача про те, що в порушення вимог Постанови KM №284 від 19.04.1993 року посадовими особами Дубровицької РДА не визначено належним чином розмір завданих ДП «Висоцький лісгосп» внаслідок вилучення земельної ділянки збитків та не забезпечено їх відшкодування.
Відповідно до ст.57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до ст.149 Земельного кодексу України - Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб.
Розпорядженням від 02.11.2011р. №1087-р. «Про вилучення і надання в оренду із зміною цільового призначення земельних ділянок» Кабінет Міністрів України вилучив з постійного користування державного підприємства "Висоцьке лісове господарство" і виробничого сільськогосподарського кооперативу "Лісотехнік" земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів на території Дубровицького району Рівненської області, та надати їх в оренду із зміною цільового призначення ТОВ "Торф Ленд Україна" для розташування виробничих дільниць з видобування фрезерного торфу згідно з додатком. Одночасно, вказаним розпорядженням Дубровицьку райдержадміністрацію зобов'язано забезпечити укладення договорів оренди землі, здійснити контроль за використанням земельних ділянок, які надаються в оренду відповідно до цього розпорядження, згідно з цільовим призначенням.
ТОВ "Торф Ленд Україна" зобов'язано відшкодувати відповідно до законодавства збитки, завдані державному підприємству "Висоцьке лісове господарство" та виробничому сільськогосподарському кооперативу "Лісотехнік" внаслідок вилучення земельних ділянок (а.с.12).
19.10.2012 року згідно платіжного доручення №903 ТОВ "Торф Ленд Україна" проведено оплату за відшкодування збитків на підставі Акту визначення збитків при видобуванні торфу та Розпорядження КМУ від 02.11.2011 року №1087-р в сумі 98800 грн. (а.с.17).
Відповідно до положень п. 1 статті 22 Лісового кодексу України підставами припинення права постійного користування лісами є припинення права користування земельною лісовою ділянкою у випадках і порядку, встановлених законом.
Відповідно до положень п. б ч.1 статті 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.
Таким чином, оскільки державне підприємство "Висоцьке лісове господарство" з дати набуття чинності Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 листопада 2011 року №1087-р втратило статус землекористувача зазначеної ділянки, з цього моменту воно також втратило права землекористувача передбачені Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 року N 284.
На підставі зазначеного вище суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання бездіяльності відповідача в частині нестворення комісій щодо перегляду розрахунку збитків протиправною.
Згідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Позовні вимоги щодо утворення комісії з визначення достовірного розміру збитків задоволенню не підлягають, оскільки повторний розгляд комісією питання визначення розміру збитків, чинним законодавством не передбачений.
Поряд з цим, не заслуговують на увагу доводи відповідача та третьої особи щодо пропуску позивачем строків звернення до суду. Як зазначалось вище, 15.08.2014 року Дубровицька РДА на лист позивача від 04.07.2014 року №485 повідомила про те, що висновки акта комісії по визначенню та відшкодуванню збитків завданих землевласникам та землекористувачам від 11.01.2008 року мають законну силу, а позивачу рекомендовано звернутися до суду. Одночасно вказаним листом повідомлено про відсутність доцільності повторного проведення засідання комісії. В судовому засіданні представник позивача наголосила, що таку бездіяльність відповідач допустив саме під час розгляду листа позивача від 04.07.2014 року. Тобто бездіяльність допущена 15.08.2014 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС України, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Позивач до Дубровицького районного суду звернувся з адміністративним позовом 20.08.2014 року, що підтверджується відміткою канцелярії суду про його отримання. Відтак, позовну заяву позивачем подано в межах встановленого строку.
За таких обставин, в задоволенні позову слід відмовити повністю.
Сплачена сума судового збору позивачу не присуджуються.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову, - відмовити повністю.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Гломб Ю.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2015 |
Оприлюднено | 04.02.2015 |
Номер документу | 42542697 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Гломб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні