Ухвала
від 29.01.2015 по справі 825/19/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/19/14 Головуючий у 1-й інстанції: Житняк Л.О. Суддя-доповідач: Кучма А.Ю.

У Х В А Л А

Іменем України

29 січня 2015 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Кучми А.Ю.

суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,

при секретарі: Козловій І.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційні скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальнсітю «Батьківщина», Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.02.2014 у справі за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» до Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області про скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И Л А:

Сільськогосподарське ТзОВ «Батьківщина» звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Варвинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області про скасування податкових повідомлень-рішень: від 26.06.2012 № 0000022200 та від 26.06.2012 № 0000032200 - повністю; від 26.06.2012 № 0000291700 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в частині 191 156,26 грн. основного платежу та 580 240,58 грн штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.02.2014 вищевказаний адміністративний позов задоволено частково. Скасовано податкові повідомлення-рішення Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області:

від 26.06.2012 № 0000022200 - повністю.

від 26.06.2012 № 0000291700 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в частині штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в сумі 542 401,71 грн.

В іншій частині позову відмовити.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач та відповідач подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального права. В апеляційній скарзі щодо реалізації для працівників продуктів харчування (обідів) (донарахування ПДВ) відповідачем зазначено, що СТОВ «Батьківщина» за період за липень 2010 року - грудень 2011 року забезпечувало працівників товариства харчуванням - надавало безоплатно обід (страви, виготовлені як з покупної так і власно виготовленої сировини). Всього за вказаний період згідно документів СТОВ «Батьківщина» поставило для працівників товариства продуктів харчування (обідів) на загальну суму 1300374 грн, в тому числі ПДВ - 216 729 грн. Відповідний КВЕД для харчової промисловості на підприємстві відсутній, в тому числі зазначений вид діяльності не підпадає під сільськогосподарську діяльність, на підприємстві відсутній касовий апарат та санітарні книги поварів і відповідні дозволи на проведення громадського харчування. Таким чином, на думку відповідача, посадовими особами СТОВ «Батьківщина» в порушення вимог пп. 14.1.185, пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14, абз. а) б) п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187 п. 188.1 ст. 188, п. 209.7 ст. 209 ПК України не відобразили реалізацію продукцію не власного виробництва, що призвело до заниження податкових зобов'язань з ПДВ на суму 216 729 грн. Щодо реалізації товарів не власного виробництва, податковим органом зазначено, що при перевірці встановлено, що службові особи СТОВ «Батьківщина» згідно даних накладної № 50 від 30.12.2010 реалізували товари не власного виробництва на загальну суму 2 541 030 грн, в тому числі ПДВ - 423 505 грн. Суму ПДВ СТОВ «Батьківщина» включено до складу податкових зобов'язань ПДВ скороченої декларації з ПДВ за грудень 2010 року. Сума ПДВ, яка нарахована на вартість товару не власного сільськогосподарського виробництва відповідно до накладної № 50 від 30.12.2010 до складу податкових зобов'язань з ПДВ скороченої декларації з ПДВ, призвело до порушення вимог п. 185.1 ст. 185 та п. 187.1 ст. 187, п. 192.1 ст. 192 та пп. е) п. 201.1 ст. 201 і п. 209.2, 209.7 ст. 209 ПК України заниження податку на додану вартість, що підлягає до сплати до бюджету за грудень 2010 року в сумі 423 505 грн. Щодо попередньої оплати, відповідачем зазначено, що СТОВ «Батьківщина» укладено договори з ТОВ «Житло-Буд» (код ЄДРПОУ 24368041) № 1702 від 17.02.2011 та № 10/04 від 10.04.2011. На виконання умов вказаних договорів ТОВ «Житло-Буд» перераховано грошові кошти як попередню оплату за кукурудзу та цукор за період з 01.02.2011 по 31.10.2011 в сумі 41 176 300 грн в тому числі ПДВ 6 862 717 грн. На суму попередньої оплати за товар, отриманої від ТОВ «Житло-Буд», СТОВ «Батьківщина» виписало податкові накладні: попередня оплата за кукурудзу в кількості 24166, 64 грн тонн на загальну суму 39244300 грн в т.ч. ПДВ 6 540 717 грн; попередня оплата за цукор в кількості 241, 5 тонни на загальну суму 1 932 000 грн в т.ч ПДВ в сумі 322 000 грн. Суми податку на додану вартість за зазначеними податковими накладними включені СТОВ «Батьківщина» до податкових зобов'язань відповідних звітних періодів скороченої декларації з ПДВ. В подальшому, СТОВ «Батьківщина» в листопаді 2011 року здійснило реалізацію кукурудзи в кількості 29411,64 тонн на суму 41176300 грн, в тому числі ПДВ 6862716, 67 грн, що підтверджується накладною № 486 від 23.11.2011. Реалізація цукру станом на 31.12.2011 не відбулася. Оскільки товари, які зазначені в податкових накладних, виписаних СТОВ «Батьківщина» на вартість отриманої попередньої оплати за кукурудзу та цукор в сумі 41 176 300 грн, в тому числі ПДВ 6 862 717 грн, фактично не були поставлені у перевіряємому періоді (відвантажена по накладній № 486 від 23.11.2011 кукурудза не відповідає за ціною та номенклатурою товару (кукурудзі), за яку надійшла попередня оплата), то включення службовими особами СТОВ «Батьківщина» суми ПДВ, яка нарахована на вартість попередньої оплати за товар, до складу податкових зобов'язань з ПДВ скороченої декларації з ПДВ, призвело до порушення вимог п. 209.2 ст. 209 ПКУ та заниження податку на додану вартість, що підлягає до сплати до бюджету за грудень 2010 року в сумі 6 862 717 грн. СТОВ «Батьківщина» при зміні номенклатури та ціни постачання товарів не виписано розрахунок корегування кількісних і вартісних показників податкових накладних на попередню оплату та відповідно не виписано інших податкових накладних (накладної) на товари, які постачаються на їх заміну. Відсутність корегування кількісних та вартісних показників не дає можливості ідентифікувати поставлену підприємством кукурудзу, тій за яку надходила попередня оплата, крім того у лютому 2012 року підприємством відкореговано всю проведену операцію поставки товару. Тобто, СТОВ «Батьківщина» за період з 01.07.2010 по 31.12.2011 незаконно задекларували обсяги поставок несільськогосподарських товарів, по яким не було обрано спецрежим оподаткування ПДВ, а також товарів, які фактично не були поставлені замовником та податкове зобов'язання з ПДВ, нараховане на обсяги поставок таких товарів, в податкових деклараціях з податку на додану вартість спеціального режиму оподаткування, що призвело до порушення вимог п. 209.2 ст. 209 ПКУ та заниження податкових зобов'язань з ПДВ, яке підлягало сплаті до бюджету за період з 01.07.2010 по 31.12.2011 на суму 6 862 717 грн. Крім того, відповідачем зазначено, що в порушення пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 ПКУ СТОВ «Батьківщина» несвоєчасно сплачений (перерахований) податок на доходи фізичних осіб у сумі 2169606, 84 грн, а саме граничний термін сплати до 01.02.2012 фактично податок сплачено до місцевих бюджетів 03.04.2012.

В апеляційній скарзі апелянт - СТОВ «Батьківщина» зазначило, що позивач не порушував абз. «б», «г» пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», абз. «б», «г» пп. 164.2.17, п. 164.2 ст. 164, п. 167.1 ст. 167, пп. 168.1.2, 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 ПК України. Відповідачем самостійно визначено податкове зобов'язання в розмірі 191 156, 26 грн, з наданням працівникам позивача додаткових благ у вигляді вартості харчування, безоплатно отриманих платниками податків. Так, для визначення податкових зобов'язань базою оподаткування повинна бути вартість додаткового блага, а саме вартість харчування. Оскільки позивачем проводиться харчування шляхом вивезення продуктів харчування безпосередньо на об'єкти виробництва, такий метод позбавляє позивача вести облік надання додаткових благ, що виключає можливість визначення об'єкта оподаткування та подальшого його оподаткування. Водночас якщо харчування не персоніфікується, то його вартість не розглядається як об'єкт оподаткування з доходів фізичних осіб.

Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають залишенню без задоволення, а постанова суду - без змін.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд першої інстанції дійшов висновку про скасування податкового повідомлення-рішення Варвинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області № 0000022200 від 26.06.2012 повністю, податкового повідомлення-рішення № 0000291700 від 26.06.2012 частково - в частині штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в сумі 542 401,71 грн. В частині позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення Варвинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області від 26.06.2012 № 0000032200 необхідно відмовити.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що СТОВ «Батьківщина» (ід. код 30875436) як юридичну особу зареєстровано 30.03.2000 Срібнянською районною державною адміністрацією Чернігівської області, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (Спеціальний витяг з ЄДР від 30.07.2012 № 14368756, т. 3 а.с. 126-128), взято на облік до органу державної податкової служби як платника податків з 04.04.2000 за № 16, станом на дату підписання Акту перевірки від 13.06.2012 № 85/2200/30875436 перебуває на обліку у Срібнянському відділенні Варвинської МДПІ.

Відповідно до інформації зі Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 14368756 від 30.07.2012, зробленого на запит суду, основними видами діяльності СТОВ «Батьківщина» є: 01.63 післяурожайна діяльність; 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.31 оптова торгівля фруктами й овочами; 10.91 виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах тощо.

Відповідно, перевіряючи підстави проведення перевірки позивача, судом першої інстанції встановлено, що на підставі направлень № 20, № 21 від 26.04.2012, № 24 від 21.05.2012 та № 22 від 16.05.2012, відповідно до наказів № 49 від 17.04.2012, № 72 від 16.05.2012 та № 75 від 21.05.2012, згідно вимог пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п. 77.4 ст. 77 та п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України № 2755 від 02.12.2010, відповідно до наказу № 164 від 18.07.2013, а також плану-графіка проведення документальних перевірок суб'єктів господарювання, Варвинською ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області проведена документальна планова виїзна перевірка СТОВ «Батьківщина» (код ЄДРПОУ 30875436) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2010 по 31.12.2011, про що складено Акт № 85/2200/30875436 від 13.06.2012 (т. 1 а.с. 16-61).

СТОВ «Батьківщина» повідомлено про проведення перевірки повідомленням № 1 від 17.04.2012 (вих. від 17.04.2012 № 172/10/22-009), що фактично вручено посадовим особам товариства 21.04.2012.

Перевірку проведено з відома директора СТОВ «Батьківщина» Дмитренка О.М. та в присутності головного бухгалтера Ковальчук А.М.

Перевірка проводилась з 27.04.2012 по 22.05.2012, термін проведення якої продовжувався з 23.05.2012 по 06.06.2012 на підставі наказів Варвинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області № 72 від 16.05.2012 та № 75 від 21.05.2012.

В розділі 4 «Висновок» Акту перевірки встановлені наступні порушення:

- п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 192.1 ст. 192, пп. «е» п. 201.1 ст. 201, п. 209.2, п. 209.7 ст. 209 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 (зі змінами та доповненнями), а саме: СТОВ «Батьківщина» до Декларацій по ПДВ (скорочених) не виписано розрахунок коригування при зміні вартісних і кількісних показників та не відкориговано отриману попередню оплату; крім того, підприємством до складу податкового зобов'язання грудня 2010 року віднесено реалізацію товарно-матеріальних цінностей не власного виробництва. Внаслідок викладеного встановлено завищення повноти нарахування ПДВ в сумі 7 286 222,00 грн, в т.ч. за грудень 2010 року - 423 505,00 грн, за 2010 рік - 6 862 717,00 грн, за лютий 2011 року - 40 833,00 грн, за березень 2011 року - 825 667,00 грн, за травень 2011 року - 138 667,00 грн, за липень 2011 року - 183 333,00 грн, за вересень 2011 року - 4 410 000,00 грн, за жовтень 2011 року - 1 264 217,00 грн.;

- абз. «а», «б» п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 192.1 ст. 192, п. 209.2, п. 209.7 Податкового кодексу України № 2755 від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями), а саме: СТОВ «Батьківщина» у Деклараціях по ПДВ (загальних) занижено податкове зобов'язання, не виписано розрахунок коригування при зміні вартісних і кількісних показників та не відкориговано отриману попередню оплату; крім того, підприємством до складу податкового зобов'язання грудня 2010 року загальної Декларації не включено реалізацію товарно-матеріальних цінностей не власного виробництва та занижене податкове зобов'язання за рахунок невідображення у податковому обліку послуг їдальні. Внаслідок викладеного встановлено заниження ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету за період з 01.07.2010 по 31.12.2011 всього в сумі 7 502 951,00 грн, в т.ч. за 2010 рік - 485 459,00 грн (липень 2010 року - 12 753,00 грн, серпень 2010 року - 14 613,00 грн, вересень 2010 року - 8 560,00 грн, жовтень 2010 року - 8 449,00 грн, листопад 2010 року - 9 835,00 грн, грудень 2010 року - 431 249,00 грн), за 2011 рік - 7 017 492,00 грн (січень 2011 року - 10 805,00 грн, лютий 2011 року - 50 960,00 грн, березень 2011 року - 828 450,00 грн, квітень 2011 року - 4 377,00 грн, травень 2011 року - 150 523,00 грн, червень 2011 року - 5 135,00 грн, липень 2011 року - 185 880,00 грн, серпень 2011 року - 38 975,00 грн, вересень 2011 року - 4 412 435,00 грн, жовтень 2011 року - 1 284 636,00 грн, листопад 2011 року - 11 709,00 грн, грудень 2011 року - 33 607,00 грн);

- п. 263.2 ст. 263 Податкового кодексу України № 2755 від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями), а саме: СТОВ «Батьківщина» занижено обсяги плати за користування надрами в сумі 163 139,64 грн, в т.ч. за І квартал 2011 року - 40 414,40 грн, за II квартал 2011 року - 40 760,12 грн, за III квартал 2011 року - 40 746,72 грн, за IV квартал 2011 року - 41 218,40 грн;

- абз. «б», «г» пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону України № 889-IV від 22.05.2003 «Про податок з доходів фізичних осіб» (зі змінами та доповненнями), абз. «б», «г» пп. 164.2.17 п. 164.2, п. 164.5 ст. 164, п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу України № 2755 від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого СТОВ «Батьківщина» донараховано податку на доходи фізичних осіб в сумі 196 543,46 грн;

- пп. 168.1.2, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України № 2755 від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями), в результаті чого СТОВ «Батьківщина» до бюджету своєчасно не сплачено (перераховано) податок на доходи фізичних осіб в сумі 2 169 606,84 грн.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо правильності проведення відповідачем перевірки СТОВ «Батьківщина». Перевірка проведена відповідно до вимог п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, згідно якого органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Поняття та порядок проведення документальної планової виїзної перевірки, визначені пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 та ст. 77 Кодексу, дотримано. Строки проведення виїзних перевірок, встановлені ст. 82 Кодексу, не порушено.

На підставі вказаного Акту перевірки Варвинською ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області прийняті податкові повідомлення-рішення:

№ 0000022200 від 26.06.2012, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем ПДВ в розмірі 11 254 426,50 грн, в т.ч. за основним платежем - 7 502 951,00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 3 751 475,50 грн (т. 1 а.с. 10);

№ 0000032200 від 26.06.2012, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем плата за користування надрами в розмірі 203 924,55 грн, в т.ч. за основним платежем - 163 139,64 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 40 784,91 грн (т. 1 а.с. 9);

№ 0000291700 від 26.06.2012, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в розмірі 777 600,67 грн, в т.ч. за основним платежем - 196 543,46 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 581 057,21 грн (т. 1 а.с. 13). Спірна частина в сумі 191 156,26 грн основного платежу та 580 240,58 грн штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

В Акті перевірки зазначено, що СТОВ «Батьківщина» обрано спеціальний режим оподаткування ПДВ діяльності у сфері сільського господарства лише при вирощуванні зернових та технічних культур, розведенні свиней та розведенні великої рогатої худоби. По решті видах діяльності СТОВ «Батьківщина» повинно було застосовувати звичайний режим оподаткування ПДВ.

СТОВ «Батьківщина» в періоді, що підлягав перевірці, одночасно користувалось спеціальним режимом оподаткування діяльності у сфері сільського господарства, який передбачено ст. 209 Податкового кодексу України та загальними нормами оподаткування ПДВ, подаючи до Срібнянського відділення Варвинської МДПІ дві декларації:

- загальну податкову декларацію з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом;

- податкову декларацію з ПДВ (скорочену) спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського господарства, відповідно до якої сума ПДВ нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів (послуг), не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається у розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства.

Щодо реалізації для працівників СТОВ «Батьківщина» продуктів харчування (обідів), у зв'язку з чим донараховано ПДВ, в Акті перевірки зазначено, що працівники СТОВ «Батьківщина», відповідно до податкового законодавства, є «третьою особою» для товариства.

В ході проведення перевірки встановлено, що СТОВ «Батьківщина» за період липень 2010 року - грудень 2011 року забезпечувало працівників товариства харчуванням - надавало безоплатно обіди (страви, виготовлені як з покупної так і власно виготовленої сировини). Всього за вказаний період, згідно первинних бухгалтерських документів, СТОВ «Батьківщина» поставило для працівників товариства продуктів харчування (обідів) на загальну суму 1 300 374,00 грн, в т.ч. ПДВ - 216 729,00 грн. Відповідний КВЕД для харчової промисловості на підприємстві відсутній, в т.ч. зазначений вид діяльності не підпадає під сільськогосподарську діяльність, на підприємстві відсутній касовий апарат та санітарні книги поварів і відповідні дозволи на проведення громадського харчування.

Таким чином, Варвинська МДПІ зазначила, що СТОВ «Батьківщина» в порушення вимог пп. 14.1.185, пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14, абз. «а», «б» п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 209.7 ст. 209 Податкового кодексу України не відобразило реалізацію продукції не власного виробництва, що призвело до заниження податкових зобов'язань з ПДВ на суму 216 729,00 грн.

Щодо реалізації товарів не власного виробництва при перевірці встановлено, що службові особи СТОВ «Батьківщина» згідно даних накладної № 50 від 30.12.2010 реалізували товари не власного виробництва на загальну суму 2 541 030,00 грн, в т.ч. ПДВ - 423 505,00 грн. Суму ПДВ СТОВ «Батьківщина» включено до складу податкових зобов'язань скороченої декларації з ПДВ за грудень 2010 року. Тобто, сума ПДВ, яка нарахована на вартість товару не власного сільськогосподарського виробництва, відповідно до накладної № 50 від 30.12.2010, віднесена до складу податкових зобов'язань скороченої декларації з ПДВ, що в порушення вимог п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 192.1 ст. 192 та пп. «е» п. 201.1 ст. 201, п. 209.2, п. 209.7 ст. 209 Податкового кодексу України призвело до заниження ПДВ, що підлягає до сплати до бюджету за грудень 2010 року в сумі 423 505,00 грн. Такий висновок зроблено податковим органом на підставі наданих СТОВ «Батьківщина» документів на момент перевірки. Як в акті перевірки так і в апеляційній скаргі податковий орган наголошував на тому, що платником податку не було надано договору про благодійну діяльність від 01.02.2010, укладеного між СТОВ «Батьківщина» та Благодійним фондом Олега Ляшка, акту приймання-передачі благодійних пожертвувань у вигляді товарів.

Щодо попередньої оплати за товар в Акті перевірки зазначено, що СТОВ «Батьківщина» укладено договори з ТОВ «Житло-Буд» (код ЄДРПОУ 24368041) № 1702 від 17.02.2011 та № 10/04 від 10.04.2011, на виконання умов яких ТОВ «Житло-Буд» перераховано грошові кошти як попередню оплату за кукурудзу та цукор за період з 01.02.2011 по 31.10.2011 в сумі 41 176 300,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6 862 717,00 грн. На суму отриманої попередньої оплати за товар, отриманої від ТОВ «Житло-Буд», СТОВ «Батьківщина» виписало податкові накладні, а саме: попередня оплата за кукурудзу в кількості 24 166,64 тонн на загальну суму 39 244 300,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6 540 717,00 грн; попередня оплата за цукор в кількості 241,5 тонн на загальну суму 1 932 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 322 000,00 грн. Суми ПДВ за податковими накладними включені СТОВ «Батьківщина» до податкових зобов'язань відповідних звітних періодів скороченої декларації з ПДВ, яка подається у відповідності до п. 209.13 ст. 209 Податкового кодексу України, та згідно даних якої сума ПДВ (відповідно до п. 209.2 ст. 209 Податкового кодексу України) не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства. В подальшому перевіркою встановлено, що СТОВ «Батьківщина» в листопаді 2011 року здійснило реалізацію кукурудзи в кількості 29 411,64 тонн на суму 41 176 300,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6 862 716,67 грн, що підтверджується накладною № 486 від 23.11.2011. Реалізація цукру станом на 31.12.2011 не відбулась.

При цьому, в Акті перевірки вказано, що оскільки товари, які зазначені в податкових накладних, виписаних СТОВ «Батьківщина» на вартість отриманої попередньої оплати за кукурудзу та цукор в сумі 41 176 300,00 грн., в т.ч. ПДВ - 6 862 717,00 грн, фактично не були поставлені у перевіряємому періоді (відвантажена по накладній № 486 від 23.11.2011 кукурудза не відповідає за ціною та номенклатурою товару (кукурудзі), за яку надійшла попередня оплата), то включення СТОВ «Батьківщина» суми ПДВ, яка нарахована на вартість попередньої оплати за товар, до складу податкових зобов'язань скороченої декларації з ПДВ, призвело до порушення вимог п. 209.2 ст. 209 Податкового кодексу України та до заниження ПДВ, що підлягає до сплати до бюджету, за грудень 2010 року в сумі 6 862 717,00 грн. Додатково зауважуючи на тому, що СТОВ «Батьківщина» при зміні номенклатури та ціни постачання товарів не виписано розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних на попередню оплату та відповідно не виписано інших податкових накладних (накладної) на товари, які постачаються на їх заміну.

В апеляційній скарзі податковий орган зазначив, що відсутність коригування кількісних та вартісних показників не дає можливості ідентифікувати поставлену підприємством кукурудзу, тій за яку надходила попередня оплати, крім того у лютому 2012 року СТОВ «Батьківщина» відкориговано всю проведену операцію поставки товару (відповідь на запит Варвинської МДПІ № 417/9/2200 від 06.06.2012). СТОВ «Батьківщина» надано завірені копії документів щодо повернення ТОВ «Житло-Буд» товару СТОВ «Батьківщина» (супровідний лист від 06.06.2012 № 384 вх. № 335/10).

Таким чином, Варвинська МДПІ зазначила, що СТОВ «Батьківщина» за період з 01.07.2010 по 31.12.2011 незаконно декларувало обсяги поставок несільськогосподарських товарів, по яким не було обрано спеціальний режим оподаткування ПДВ, а також товарів, які фактично не були поставлені замовникам та податкове зобов'язання з ПДВ, нараховане на обсяги поставок таких товарів, в податкових деклараціях з ПДВ спеціального режиму оподаткування, що призвело до порушення вимог п. 209.2 ст. 209 Податкового кодексу України та до заниження податкових зобов'язань з ПДВ, яке підлягає сплаті до бюджету, на загальну суму 6 862 717,00 грн.

Щодо донарахування плати за користування надрами перевіркою повноти обчислення податкових зобов'язань плати за користування надрами у періоді з 01.07.2010 по 31.12.2011 встановлено заниження обсягів плати за користування надрами в сумі 163 139,64 грн. В ході перевірки встановлено, що на СТОВ «Батьківщина» рахується чотири скважини, дві скважини з яких, у відповідності до Акту від 07.11.2007 про ліквідаційне тампонування скважин, не працюють. У відповідності до робочого проекту 33.63.09-362.82 «Водозабір підземних вод для водопостачання тваринницької ферми № 1...» - максимальне добове водопостачання зазначеної скважини становить - 85,5 м. куб.; розрахункова виробнича потужність - 9,0 м. куб. Зважаючи на те, що на підприємстві відсутній лічильник водозабору, а максимальне добове водопостачання зазначеної скважини становить 85,5 м. куб. Варвинська МДПІ прийшла до висновку, що підприємством занижено обсяги води, що використовується в господарстві, тобто СТОВ «Батьківщина» в порушення п. 263.2 ст. 263 Податкового кодексу України занижено обсяги плати за користування надрами в сумі 163 139,64 грн, в т.ч. за І квартал 2011 року - 40 414,40 грн, за II квартал 2011 року - 40 760,12 грн, за III квартал 2011 року - 40 746,72 грн, за IV квартал 2011 року - 41 218,40 грн.

Крім іншого, щодо донарахування податку з доходів фізичних осіб в Акті перевірки вказано, що перевіркою питання надання працівникам СТОВ «Батьківщина» додаткових благ за рахунок прибутку, що залишається в розпорядженні підприємства, встановлено наступне. В колективних договорах 2010-2011 років СТОВ «Батьківщина» п. 8.3 передбачено «виділяти щомісячно грошові кошти за рахунок прибутку, що залишається в розпорядженні товариства на харчування в їдальні на кожного працівника та службовця товариства незалежно від терміну його роботи та розміру заробітної плати». Також, згідно розпорядження директора СТОВ «Батьківщина» від 11.08.2009 зобов'язано організовувати виїзне харчування за рахунок СТОВ «Батьківщина» працівників задіяних на роботах не за місцем знаходження товариства, харчування повинно здійснюватись постійно на час виїзних робіт. У відповідності до бухгалтерських документів, СТОВ «Батьківщина» у приміщенні власної їдальні для працівників підприємства готує страви, обіди для працівників надаються безоплатно., на підприємстві ведеться кількісний і вартісний облік спожитих обідів на бухгалтерському рахунку 236 «Їдальня». За перевіряємий період, згідно бухгалтерського рахунку 236 та накладних списання продуктів харчування на їдальню, витрати на харчування в їдальні працівникам підприємства склали 1 083 651,97 грн. Отже, в порушення абз. «б», «г» пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», абз. «б», «г» пп. 164.2.17 п. 164.2, п. 164.5 ст. 164, п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу України СТОВ «Батьківщина» не оподаткувало суму додаткових благ, наданих працівникам підприємства у вигляді вартості харчування, безоплатно отриманого платником податку у сумі 1 083 652,27 грн., в результаті чого підприємством не нараховано та не перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб в сумі 191 156,26 грн.

Також, перевіркою питання своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб встановлено, що СТОВ «Батьківщина» у грудні 2011 року проведено нарахування доходу громадянам у вигляді орендної плати за використання земельних паїв громадян, згідно укладених договорів, в сумі 11 840 805,19 грн., нарахований податок на доходи фізичних осіб у сумі 2 169 606,84 грн. (відповідно рахункам 684 та 641) та відображено у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за формою 1-ДФ за IV квартал 2011 року за ознакою доходу 106 у графах 3а «Сума нарахованого доходу» та 4а «Сума утриманого податку (нарахованого)». Фактично податок на доходи з фізичних осіб нараховано у грудні 2011 року, дохід у вигляді орендної плати за використання земельних паїв громадян був сплачений (перерахований) до місцевих бюджетів за платіжними дорученнями від 03.04.2012 за №№ 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 617, 618, 619, 620, сплату податку також було відображено в уточнюючих податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку за формою 1-ДФ за IV квартал 2011 року, наданих СТОВ «Батьківщина» до податкових органів у квітні 2012 року.

Податковим органом зазначено, що якщо оподатковуваний дохід у вигляді орендної плати нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок на доходи фізичних осіб, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом не пізніше 30 календарних днів, наступних за місяцем нарахування доходу. Отже, в порушення пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України СТОВ «Батьківщина» несвоєчасно сплачений (перерахований) податок на доходи фізичних осіб в сумі 2 169 606,84 грн., а саме: граничний термін сплати до 01.02.2012, фактично податок сплачено до місцевих бюджетів 03.04.2012.

Колегією суддів встановлено, що між СТОВ «Батьківщина» та ТОВ «Житло-Буд» (код ЄДРПОУ 24368041) укладено договори № 1702 від 17.02.2011 та № 10/04 від 10.04.2011 (т. 1 а.с. 70-72, 122-125).

На виконання умов договорів ТОВ «Житло-Буд» здійснено попередню оплату за кукурудзу та цукор, про що виписані податкові накладні (т. 1 а.с. 78, 80, 82, 84, 90, 92, 94, 96, 98, 100, 102, 104, 106, 108, 110, 112, 115, 117, 121, 127, 129, 131, 133, 135, 137).

Загальна сума отриманої попередньої оплати за кукурудзу та цукор, згідно виписаних податкових накладних, склала 41 176 300,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6 862 717,00 грн. Оплата ТОВ «Житло-Буд» здійснена в повному обсязі, що підтверджується актом звірки взаємних розрахунків (т. 1 а.с. 139).

Всього СТОВ «Батьківщина» виписано податкових накладних на суму такої оплати: кукурудза в кількості 24 166,64 тонн на суму 39 244 300,00 грн, в т.ч. ПДВ - 6 540 717,00 грн (кукурудза ДСТУ 4525:2006 для кормових потреб в кількості 2 888,33 тонн по ціні 1 500,00 грн за 1 тонну та кукурудза в кількості 21 278,31 тонн по ціні 1 333,33 грн за 1 тонну); цукор в кількості 241,5 тонн по ціні 6 666,67 грн за 1 тонну на суму 1 932 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 322 000,00 грн.

Фактична реалізація кукурудзи на адресу ТОВ «Житло-Буд» по отриманій попередній оплаті здійснена та підтверджується накладною № 486 від 23.11.2011 (т. 1 а.с. 138).

Суми ПДВ за зазначеними податковими накладними включені до податкових зобов'язань відповідних періодів, відображені у реєстрах отриманих та виданих податкових накладних, які відповідають даним додатку 2 до податкової декларації з ПДВ та даним декларації з ПДВ (скороченій) відповідних податкових періодів (т. 3 а.с. 151-252).

У відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України позивач нарахував податкові зобов'язання в розмірі 6 862 717,00 грн після отримання передплати, що підтверджується відповідними банківськими документами (т. 1 а.с. 77, 79, 81, 83, 89, 91, 93, 95, 97, 99, 101, 103, 105, 107, 109, 111, 113, 114, 116, 118, 119, 120, 126, 128, 130, 132, 134, 136).

На виконання п. 209.1, п. 209.2 ст. 209 Податкового кодексу України передплата за продукцію власного виробництва на загальну суму ПДВ 6 862 717,00 грн за відповідними договорами віднесена до податкового зобов'язання.

При цьому, 23.11.2011 додатковою угодою № 1/1 до договору поставки № 10/4 від 10.04.2011, укладеною між СТОВ «Батьківщина» та ТОВ «Житло-Буд», змінено предмет договору, замість цукор-пісок здійснюється поставка кукурудзи (т. 1 а.с. 73-76). У зв'язку зі зміною предмету договору позивач змінив номенклатуру товару та поставив кукурудзу урожаю 2011 року, яка є товаром власного виробництва. Колегія суддів вважає, що в даному випадку має місце порушення податкового обліку, а не податкового зобов`язання, що в свою чергу, не впливає на визначення податкових зобов'язань.

Кукурудза, поставлена позивачем за вищевказаними договорами поставки, є товаром власного виробництва, що підтверджується довідкою 4-СГ «Підсумки збору врожаю сільськогосподарським культур, плодів, ягід та винограду» (т. 1 а.с. 140-147).

Судом першої інстанції вірно встановлено, що позивачем у відповідний податковий період вирощувався цукровий буряк. З вирощеного цукрового буряка на давальницьких умовах виготовлявся цукор-пісок.

Згідно із ч. 1 ст. 656 Цивільного кодексу України предметом договору купівлі-продажу може бути товар, який є у продавця на момент укладення договору або буде створений (придбаний, набутий) продавцем у майбутньому.

Таким чином, у відповідності до п. 209.6, п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України, п. 5 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1492 від 25.11.2011 отриманий цукор і був предметом договору купівлі-продажу, укладеного між СТОВ «Батьківщина» та ТОВ «Житло-буд».

Тому, позивач правомірно включив вищевказані податкові зобов'язання до скороченої податкової декларації з ПДВ, а тому твердження апелянта (податкового органу) про включення податкових зобов'язань до загальної податкової декларації є неправомірним. Своєчасне не проведення коригування при зміні номенклатури товару не впливає на визначення податкових зобов'язань, оскільки сума отриманої передплати та вартість поставленого товару співпадають. І тому вимоги п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України, яким регулюються випадки коригування податкових зобов'язань при зміні суми компенсації вартості до даних правовідносин не застосовується.

Судом першої інстанції встановлено, що 01.02.2010 між СТОВ «Батьківщина» та Благодійним фондом Олега Ляшка укладений договір про благодійну діяльність (т. 1 а.с. 166-171).

Відповідно до умов вищевказаного договору СТОВ «Батьківщина» надало благодійні пожертвування Благодійному фонду Олега Ляшка у вигляді товарів (комп'ютери, комплекти постільної білизни, тощо) на загальну суму 2 117 525,58 грн. (т. 4 а.с. 249-253). Передача товару здійснена 30.12.2010, що підтверджується актом приймання-передачі від 30.12.2010 (т. 1 а.с. 172-176).

У відповідності до бухгалтерських документів, у грудні 2010 року СТОВ «Батьківщина» до складу податкових зобов'язань по скороченій декларації включено реалізацію не власного виробництва, а саме: благодійні пожертвування (комп'ютери, комплекти постільної білизни, тощо).

Благодійний фонд Олега Ляшка (код ЄДРПОУ 36653456) зареєстрований в якості юридичної особи виконавчим комітетом Прилуцької міської ради Чернігівської області 15.01.2010, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 114529 та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (т. 1 а.с. 178,179-180).

20.01.2010 Благодійний фонд Олега Ляшка внесений до Реєстру неприбуткових організацій, що підтверджується рішенням від 20.01.2010 № 77, виданого Прилуцькою об'єднаною державною податковою інспекцією Чернігівської області (т. 1 а.с. 177).

Щодо тверджень апелянта (податкового органу) про необхідність віднесення СТОВ «Батьківщина» розміру наданої благодійної допомоги до загальної податкової декларації з ПДВ, та про те, що на момент проведення перевірки позивачем не було надано перевіряючим ні договору про благодійну діяльність від 01.02.2010, укладеного між СТОВ «Батьківщина» та Благодійним фондом Олега Ляшка, ані акту приймання-передачі благодійних пожертвувань у вигляді товарів, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пп. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України звільняються від оподаткування операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійництво та благодійні організації. В даному випадку, помилкове віднесення до скороченої податкової декларації розміру наданої благодійної допомоги не давало права Варвинській МДПІ взагалі нараховувати відповідні податкові зобов'язання на вказану операцію в силу п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України.

Відповідні порушення встановлені податковим органом при перегляді декларацій по ПДВ (загальних) та скорочених, первинних бухгалтерських та банківських документів (журнали-ордери по рахунках 301, 311, 361, 376, 377, 631, 70, 201, 27, тощо), бухгалтерських проводок, договорів, бухгалтерських, статистичних та податкових звітів підприємства, (податкові декларації по ПДВ, по розрахунку фіксованого с/г податку та балансів, звіту про фінансові результати, звітів про збір урожаю сільськогосподарських культур), видаткових накладних, податкових накладних, тощо. В Акті перевірки відповідач не зазначає, що СТОВ «Батьківщина» не надавався договір про благодійну діяльність, а навпаки стверджує що позивачем були надані всі необхідні документи, в тому числі договори.

Відповідачем в ході проведення перевірки вказані документи не витребовувались. Тобто такі дії тягнуть за собою порушення права позивача на надання первинних документів на запит відповідача та усунення порушень, якщо такі мали місце. І, оскільки при проведенні документальної планової виїзної перевірки документи, які податковий орган вважав ненаданими, взагалі у позивача не витребовувались, відповідні запити не надсилались, вказане не дає підстави податковому органу посилатись на відсутність документів, так як відповідачем як суб'єктом владних повноважень не вжито відповідних заходів згідно вимог п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України.

За наведених обставин, колегія суддів доходить аналогічного з судом першої інстанції висновку, що надана благодійна допомога звільнена від оподаткування, а тому нарахування позивачу податкових зобов'язань по ПДВ в сумі 423 505,00 грн є протиправним.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що СТОВ «Батьківщина» у приміщенні власної їдальні для працівників підприємства готувало страви, обіди для працівників надавались безоплатно.

У відповідності до п. 209.7 ст. 209 Податкового кодексу України операції з постачання послуг з харчування своїм працівникам можуть відображатися суб'єктом спеціального режиму оподаткування в податковій декларації з ПДВ (скороченій) за умови, що зазначені обіди вироблені з власної сільгоспсировини, а продукти харчування, що входять до меню таких обідів, зазначені у товарних групах 1-24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД, та постачання таких товарів (продуктів харчування) здійснюється відповідно до видів діяльностей, зазначених у Свідоцтві про реєстрацію сільськогосподарських підприємств як суб'єктів спеціального режиму оподаткування.

У разі якщо зазначені умови одночасно не виконуються, то операції з постачання послуг з харчування своїм працівникам відображаються суб'єктом спеціального режиму оподаткування у податковій декларації з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом.

Ст. 185 Податкового кодексу України передбачено визначення об'єкта оподаткування.

Так, відповідач при нарахуванні податкових зобов'язань не проводив розрахунки із врахуванням товарних груп 1-24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД,

Як було встановлено під час апеляційного розгляду, приготування їжі для працівників позивача відбувалось як з вироблених ним сільськогосподарських товарів, так і з використанням також купованої сировини. Даний факт представниками відповідача не заперечувався. Дозволів на забезпечення харчуванням працівників СТОВ «Батьківщина» у позивача не має, що в даному випадку не є обов'язковим, оскільки при харчуванні працівників позивача не проводиться зарахування коштів та оформлення документів через касовий апарат (КОРО), які є підставою для нарахування податкових зобов'язань, що в свою чергу виключає врахування норми п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, відповідно останні не можуть бути нараховані.

Позивач не здійснював жодної операції, як постачання послуг харчової промисловості, при цьому приготування їжі для своїх працівників підпадає під сільськогосподарську діяльність СТОВ «Батьківщина» що виключає законні підстави для нарахування податкових зобов'язань, передбачених ст. 185 Податкового кодексу України.

Тому, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що в діях СТОВ «Батьківщина» відсутнє порушення п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 192.1 ст. 192, пп. «е» п. 201.1 ст. 201, п. 209.2, п. 209.7 ст. 209 Податкового кодексу України, тому податкове повідомлення-рішення Варвинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області № 0000022200 від 26.06.2012 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно за врахування пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, яким визначено поняття «штрафна санкція (фінансова санкція, штраф)» та ст. 123 Кодексу, якою встановлено накладення на платника податків штрафу у відповідному розмірі, а також враховуючи встановлені обставини та норми податкового законодавства, згідно яких до платника податків може застосовуватись фінансова (штрафна) санкція лише за допущені ним порушення вимог податкового законодавства, застосування до СТОВ «Батьківщина» штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за податковим повідомленням-рішенням № 0000022200 від 26.06.2012 є також неправомірним.

Судом першої інстанції встановлено, що за період з 01.07.2010 по 31.12.2011 СТОВ «Батьківщина» задекларовано плати за користування надрами всього в сумі 4 132,56 грн (т. 1 а.с. 184-204).

На СТОВ «Батьківщина» рахується чотири скважини, дві скважини з яких, у відповідності до акту від 07.11.2007 про ліквідаційне тампонування скважин не працюють. Документи на скважину, придбану позивачем у ТОВ «Сак» ЛТД (код ЄДРПОУ 22816618) в 2008 році по видатковій накладній № 32 від 17.06.2008 для перевірки не були надані, до відповідних організацій податковим органом в ході проведення перевірки було направлено запит з приводу розрахункової виробничої потужності.

Як зазначено апелянтом (СТОВ «Батьківщина) в апеляційній скарзі, використання надр здійснювалось у відповідності до розпорядження директора СТОВ «Батьківщина» від 17.12.2010 тільки для тваринництва (т. 1 а.с. 205-212, т. 5 а.с. 129).

При розрахунку плати за користування надрами позивач виходив з норм витрат води для сільськогосподарського водопостачання, доведених листом Ічнянського міжрайонного управління водного господарства Чернігівського обласного управління меліорації і водного господарства № 192 від 29.06.2005, та нормами витрат для водокористувачів сільської місцевості, оскільки використання води здійснювалось виключно для напою худоби та птиці (т. 1 а.с. 183, т. 5 а.с. 130-131). Про використання води згідно вказаних норм позивачем складалися акти про використану воду (т. 5 а.с. 134-137).

Згідно твердження позивача використання води для інших потреб здійснювалось відповідно до договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води від 21.06.2011, укладеного між КП «Комунгосп» та СТОВ «Батьківщина» (т. 5 а.с. 132-133).

На спростування обґрунтувань позивача листом Ічнянського міжрайонного управління водного господарства Чернігівського обласного управління меліорації і водного господарства № 192 від 29.06.2005, суд першої інстанції вірно керувався пп. 263.9.1 п. 263.9 ст. 263 Податкового кодексу України, яким встановлені ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин у чітких розмірах.

У відповідності до робочого проекту 33.63.09-362.82 «Водозабір підземних вод для водопостачання тваринницької ферми №1...» - максимальне добове водопостачання зазначеної скважини становить - 85,5 м. куб.; розрахункова виробнича потужність - 9,0 м. куб.

Судом першої інстанції встановлено, що на СТОВ «Батьківщина» відсутній лічильник водозабору, а максимальне добове водопостачання зазначеної скважини становить - 85,5 м. куб.

Перевіркою було встановлено, що плата за користування надрами становить:

I квартал 2011 року: 90 днів х 85,5 м. куб. х 5,36 грн. = 41 245,20 грн.;

II квартал 2011 року: 91 день х 85,5 м. куб. х 5,36 грн. = 41 703,48 грн.;

III квартал 2011 року: 92 дні х 85,5 м. куб. х 5,36 грн. = 42 161,76 грн.;

IV квартал 2011 року: 92 дні х 85,5 м. куб. х 5,36 грн. = 42 161,76 грн.

В ході перевірки використовувались: звітність, бухгалтерські рахунки, робочий проект 33.63.09-362.82, Акт про ліквідацію скважин, тощо.

СТОВ «Батьківщина» мало крім технічних засобів біологічні активи (свині, корови), які потребують затрат водопостачання, крім того є побутові потреби, виготовлення обідів на підприємстві, що за санітарними нормами також потребує витрат водних ресурсів.

Зважаючи на розрахункову потужність діючої скважини та потреби підприємства, колегія суддів вважає, що підприємством було занижено розмір використаних обсягів видобутих надр і відповідно занижено нарахування плати за користування надрами , у зв'язку з чим податкове повідомлення-рішення № 0000032200 від 26.06.2012 є таким, що відповідає обсягу встановлених порушень, тобто є правомірним.

Колегія суддів вважає, що відповідачем дотримано порядок обчислення податкових зобов`язань з плати за користування надрами у відповідності до ст. 263 ПКУ та доведено належним чином порушення позивачем п. 263.2 ст. 263 ПКУ, а також правомірність прийнятого податкового повідомлення-рішення № 0000032200 від 26.06.2012.

Щодо податкового повідомлення-рішення № 0000291700 від 26.06.2012, яким донараховано грошове зобов'язання по податку на доходи фізичних осіб в сумі основного платежу у спірній частині 191 156,26 грн та 580 240,58 грн штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Згідно колективного договору СТОВ «Батьківщина», п. 8.3 передбачено виділення щомісячно грошових коштів за рахунок прибутку, що залишається в розпорядженні товариства, на харчування в їдальні на кожного працівника та службовця товариства незалежно від терміну його роботи та розміру заробітної плати (т. 4 а.с. 27-36, т. 5 а.с. 59-68).

Судом першої інстанції вірно встановлено, що згідно розпорядження директора СТОВ «Батьківщина» від 11.08.2009 зобов'язано організовувати виїзне харчування за рахунок СТОВ «Батьківщина» працівників задіяних на роботах не за місцем знаходження товариства. Харчування повинно здійснюватись постійно на час виїзних робіт (т. 5 а.с. 58).

У відповідності до бухгалтерських документів СТОВ «Батьківщина» у приміщенні власної їдальні для працівників підприємства готує страви. Обіди для працівників надаються безоплатно. На підприємстві ведеться кількісний і вартісний облік спожитих обідів, на бухгалтерському рахунку 236 «Їдальня». Згідно бухгалтерського рахунку 236 та накладних списання продуктів харчування на їдальню - витрати на харчування в їдальні працівникам підприємства склали за період липень 2010 року-грудень 2011 року в сумі 1 083 652,27 грн.

Так, на підставі абз. «б» пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» (чинного на момент вчинення частини правопорушення), пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, ст. 18, абз. «а» п. 171.2 ст. 171 Податкового кодексу України обов'язки платника податків полягають у веденні в установленому порядку обліку доходів і витрат, складанні звітності, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, а саме веденні обліку надання додаткових благ та ведення персоніфікованого обліку з метою оподаткування податком з доходів фізичних осіб вартості харчування, яке надається в їдальні на кожного працівника та службовця товариства незалежно від терміну його роботи та розміру заробітної плати, а також виїзне харчування за рахунок СТОВ «Батьківщина» працівників задіяних на роботах не за місцем знаходження товариства.

Отже, судом першої інстанції вірно встановлено, що в порушення вищезазначених норм СТОВ «Батьківщина» не оподатковувало суму додаткових благ, наданих працівникам підприємства у вигляді вартості харчування, безоплатно отриманого платником податку в сумі 1 083 652,27 грн, в результаті чого позивачем не нараховано та не перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб у розмірі 191 156,26 грн. з врахуванням норми п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу України щодо розміру ставки податку та п. 164.5 ст. 164 Кодексу щодо застосування коефіцієнту при нарахуванні (наданні) доходів у будь-якій негрошовій формі.

Таким чином, за встановленого факту порушення позивачем вимог абз. «б», «г» пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», абз. «б», «г» пп. 164.2.17 п. 164.2, п. 164.5 ст. 164, п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу України в частині не оподатковування суми додаткових благ, наданих працівникам СТОВ «Батьківщина» у вигляді вартості харчування, безоплатно отриманого платником податку, податкове повідомлення-рішення від 26.06.2012 № 0000291700 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в частині основного платежу у спірній частині 191 156,26 грн. скасуванню не підлягає.

Судом першої інстанції вірно зазначено, що позивачем зменшено позовні вимоги в частині не оподатковування суми додаткових благ, наданих працівникам СТОВ «Батьківщина» у вигляді відшкодування витрат на поповнення мобільного зв'язку, що покликало нарахування грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб в розмірі 5 383,20 грн. основного платежу та 816,63 грн. штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.09.2012 закрито провадження (т. 5 а. с. 142-143), відповідно податкове повідомлення-рішення від 26.06.2012 № 0000291700 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в цій частині не досліджується.

Судом першої інстанції встановлено, що позивачем подано до відповідача податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (т. 4 а.с. 75-233). Відповідно до розрахунків проведено нарахування доходу громадянам у вигляді орендної плати за використання паїв громадян згідно укладених договорів на суму 11 840 805,19 грн та нарахований податок на доходи фізичних осіб в сумі 2 169 606,84 грн. Податок на доходи фізичних осіб сплачено (перераховано) СТОВ «Батьківщина» до місцевих бюджетів 03.04.2012, що підтверджується платіжними дорученнями № № 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620 (т. 4 а.с. 59-74).

Щодо правомірності застосування пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України за виявлене під час перевірки порушення - несвоєчасну сплату (перерахування) податку на доходи фізичних осіб у сумі 2 169 606,84 грн з нарахованої суми 11 840 805,19 грн доходів громадян у вигляді орендної плати за використання земельних паїв згідно відповідних договорів за періоди ІІІ кварталу 2010 року по ІV кварталу 2011 року (т. 1 а. с. 56), колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що враховуючи, що вказану правову норму було введено в дію 07.07.2011, застосування податковим органом пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України є неправомірним в силу ст. 58 Конституції України, оскільки відсутня зворотна дія в часі, а тому не відповідає періоду, що підлягав перевірці.

За відсутності факту виплати позивачем доходу орендодавцям у вигляді орендної плати відсутні підстави для оподаткування таких доходів, а саме утримання та перерахування податку з доходів фізичних осіб до бюджету, зважаючи на те, що в силу пп. 170.1.4 п. 170.1 ст. 170 Податкового кодексу України, яка встановлює особливості нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів, такі доходи (орендна плата) повинні оподатковуватись позивачем, як податковим агентом, під час їх виплати, а тому податкове повідомлення-рішення № 0000291700 від 26.06.2012 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податок на доходи фізичних осіб в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в сумі 542 401,71 грн є таким, що прийнято податковим органом протиправно, у зв'язку з чим підлягає скасуванню.

Доводи апеляційних скарг зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

З урахуванням вище викладеного та приписів ст. 159 КАС України, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст. ст. 159, 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційні скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальнсітю «Батьківщина», Варвинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області залишити без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.02.2014 - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки, визначені ст. 212 КАС України.

Повний текст ухвали виготовлено: 03.02.2015.

Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма

Судді: В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

Головуючий суддя Кучма А.Ю.

Судді: Аліменко В.О.

Безименна Н.В.

Дата ухвалення рішення29.01.2015
Оприлюднено06.02.2015
Номер документу42559040
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —825/19/14

Ухвала від 03.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 03.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 08.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 29.01.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кучма А.Ю.

Ухвала від 14.05.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кучма А.Ю.

Постанова від 10.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Постанова від 10.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні