ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" січня 2015 р.Справа № 922/5058/14
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Ольшанченка В.І.
при секретарі судового засідання Черновою В.О.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради (м. Харків) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Макро+" (Харківська обл., смт. Високий) про внесення змін до договору оренди землі, за участю представників сторін:
позивача - гол. спеціаліста-юрисконсульта сектору правової роботи відділу з питань містобудування та архітектури Юридичного департаменту ОСОБА_2 (довіреність №08-11/4652/2-14 від 24.12.14 р.),
відповідача - ОСОБА_3 (довіреність від 12.05.2014 р.),
ВСТАНОВИВ:
Позивач просить прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 09 жовтня 2003 р. в реєстрі за №8226, зареєстрованого 20 жовтня 2003 р. за №8539/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 09 жовтня 2003 р. в реєстрі за №8226, зареєстрованого 20 жовтня 2003 р. за №8539/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Макро+" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити пункт 1.2 словами та розділ 1. "Предмет договору" пунктом 1.3, 1.4, назви і пункти розділу 2. "Плата за землю", розділу 3. "Права та обов'язки сторін", розділу 4. "Зміна, припинення, розірвання і поновлення договору оренди землі", розділу 5. "Відповідальність сторін за невиконання договірних зобов'язань", розділу 6. "Умови повернення земельної ділянки" та розділу 7. "Особливі умови" договору земельної ділянки, зареєстрований 20 жовтня 2003 р. за №8539/03, змінити і викласти у такій редакції:
"1.2. (редакція по договору). Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити Орендодавця про намір продовжити його дію листом-повідомленням."
"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:06:003:0015."
"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №129 від 31.10.2013 становить 3448794 грн. (три мільйони чотириста сорок вісім тисячі сімсот дев'яносто чотири гривні). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"2. ОРЕНДНА ПЛАТА
"2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №747/14 від 19.11.2013 на рік становить 8,4% від її нормативної грошової оцінки і складає 289698,70 грн. (двісті вісімдесят дев'ять тисяч шістсот дев'яносто вісім гривень 70 копійок), або в місяць - 24141,56 грн. (двадцять чотири тисячі сто сорок одна гривня 56 копійок).".
2.2 Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
2.3 Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця або в строки визначені чинним законодавством.
2.4. Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов'язкову інформацію про номер державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж.
2.5. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
є) в інших випадках, передбачених законом.
2.6. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"3. ІНШІ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН
3.1. Орендодавець має право вимагати:
а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно договору оренди;
б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;
в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
г) своєчасного внесення орендної плати;
д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 2.5. договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору укладеною в зміненій редакції.
3.2. Обов'язки Орендодавця:
а) передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
б) при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;
в) не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
г) відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкту оренди, яке проводилося Орендарем за згодою Орендодавця,
д) попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкту оренди.
3.3. Права Орендаря.
а) самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди земельної ділянки;
б) за письмовою згодою Орендодавця зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, торгівельні, культурно-побутові та інші будинки та споруди і закладати багаторічні насадження;
в) отримувати продукцію і доходи;
г) звертатися у відповідні органи щодо витребування орендованої земельної ділянки з будь-якого не законного володіння і користування, усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування збитків, заподіяних земельній ділянці громадянами та юридичними особами, в тому числі Орендодавцем;
д) в разі належного виконання своїх обов'язків відповідно до умов договору має за інших рівних умов переважне право на поновлення цього договору після закінчення строку його дії у порядку, визначеному у пункті 1.2. договору;
є) передавати земельну ділянку або її частини в суборенду без зміни цільового призначення за письмовою згодою Орендодавця.
Умови договору суборенди земельної ділянки мають бути визначені в межах договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк договору суборенди не може перевищувати строку дії договору оренди земельної ділянки. У разі припинення або розірвання договору оренди чинність договору суборенди припиняється, що не потребує складання будь-яких угод з цього приводу.
Договір суборенди підлягає державній реєстрації.
є) Орендар, який відповідно до закону може мати у власності орендовану земельну ділянку, має переважне право на придбання її у власність у разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а у разі продажу на конкурсі (аукціоні) - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками конкурсу (аукціону).
3.4. Обов'язки Орендаря.
а) приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди земельної ділянки, зареєстрованим в установленому законом порядку;
б) сплачувати орендну плату в строки та розмірах, встановленими цим договором;
в) в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки в місячний термін звернутися до Орендодавця щодо перерахунку розміру орендної плати;
г) виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди земельної ділянки;
д) дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
е) використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням згідно з договором;
є) дотримуватися екологічної безпеки землекористування і зберігання родючості ґрунтів, не допускати погіршення екологічного стану земельної ділянки в результаті своєї господарської діяльності;
ж) дотримуватися правил добросусідства, державних норм і правил, проектних рішень, правил забудови міста Харкова, чинного законодавства України;
з) дотримуватися санітарних і протипожежних норм, забезпечити зберігання інженерних комунікацій і споруд, що знаходяться на орендованій земельній ділянці та під її поверхнею;
и) при передачі земельної ділянки Орендодавцю до підписання акту прийому-передачі привести земельну ділянку у придатний для подальшого використання стан, у тому числі усунути недоліки, вказані Орендодавцем. Приведення земельної ділянки у придатний стан включає в себе благоустрій території та інші дії за необхідністю, при цьому за Орендарем залишається право власності на всі будівлі, які збудовані на ділянці у відповідності до вимог чинного законодавства України;
і) у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно-правової форми тощо, Орендар у 10-денний строк з моменту настання таких змін повинен письмово повідомити про це Орендодавця та орган, який провів державну реєстрацію цього договору;
ї) у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати нотаріально завірену копію договору відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Орендар зобов'язується уточнювати платіжні реквізити отримувача орендної плати перед внесенням платежу;
к) надавати згоду на передачу інформації по платежах за оренду землі органами ДПІ до Департаменту земельних відносин;
л) неповернення земельної ділянки в зазначений термін не звільняє Орендаря від плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за землю у цьому випадку вноситься у розмірах, визначених цим договором.
3.5. Орендар не має права передавати в заставу або вносити до статутного фонду право оренди земельної ділянки, що є предметом даного Договору."
"4. ЗМІНА УМОВ ДОГОВОРУ І ПРИПИНЕННЯ ЙОГО ДІЇ
4.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
4.2. Дія договору припиняється у разі:
а) закінчення строку, на який його було укладено;
б) придбання Орендарем земельної ділянки у власність;
в) викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
г) ліквідації юридичної особи - Орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
4.3. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
а) взаємною згодою сторін;
б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
4.4. Перехід права власності на будівлі та споруди, які розташовані на орендованій земельній ділянці, до другої особи є підставою для розірвання договору та укладення договору оренди з новим власником будинків та споруд.
Перехід прав та обов'язків Орендаря до іншої юридичної особи є підставою для укладання додаткової угоди до цього договору.
Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - Орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду, переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з Орендарем."
"5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ ОСОБА_5 ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
5.1. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
5.2. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини."
"6. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ:
6.1. Після припинення дії договору Орендар за актом приймання-передачі повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду за актом приймання - передачі.
Орендодавець, у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
6.2. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6.3. Питання щодо можливості компенсації поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем відповідно до письмової згоди з Орендодавцем землі, вирішуються за окремою угодою.
6.4. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
а) фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
б) доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
6.5. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних."
"7. ОСОБА_6 ЗНИЩЕННЯ ОСОБА_7 ОБ'ЄКТУ ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
7.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкту оренди чи його частини несе Орендар. У разі прострочення Орендодавцем або Орендарем установлених договором строків передачі об'єкту оренди ризик його випадкового знищення або пошкодження у цей період несе сторона, яка допустила прострочення його передачі."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 09 жовтня 2003 року в реєстрі за №8226, зареєстрованого 20 жовтня 2003 року за №8539/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю
Харківської області "Макро+"
м. Харків, м-н Конституції, 7 62459, Харківська обл., Харківський район,
смт. Високий, вул. Ощепкова, буд. 44
код 04059243 код 30990429
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/
Свої позовні вимоги обґрунтовує зміною нормативної оцінки землі.
Позивач надав клопотання про долучення документів до матеріалів справи.
Розглянувши надане клопотання, суд вважає за можливе задовольнити його.
Позивач надав додаткові пояснення по справі.
Позивач не в повному обсязі надав витребувані судом документи.
Відповідач у відзиві на позовну заяву заперечує проти позовних вимог та просить відмовити позивачу у їх задоволенні.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
Рішенням Харківської міської ради від 26.02.2003 р. №39/03 "Про припинення та надання в оренду земельних ділянок юридичним та фізичним особам" ТОВ "Макро+" надано в оренду строком до 01.12.2027 р. земельну ділянку загальною площею 0,1601 га по пр. Московському, 259 у м. Харкові.
На підставі вказаного рішення 09.10.2003 р. між Харківською міською радою Харківської області (орендодавець) та ТОВ "Макро+" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір), за яким орендар отримав в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,1601 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр. Московський, 259, строком до 01.12.2027 р. для обслуговування стаціонарної АЗС та АГЗП.
20.10.2003 р. договір був зареєстрований у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга №4) за №8539/03.
Пунктом 2.1 вказаного договору сторони обумовили, що плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 5687,55 грн. на зазначений у договорі рахунок відділення Державного казначейства у м. Харкові, не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
За п. 2.2 даного договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.
Отже, відповідно до умов договору оренди земельної ділянки підставою для збільшення розміру орендної плати є збільшення ставок земельного податку відповідно змін у чинному законодавстві, тобто коли визначена у договорі орендна плата є нижчою за встановлений законом її граничний розмір.
У відповідності до п. 4.1 договору зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 р.
Керуючись статтею 18 Закону України "Про оцінку землі", та враховуючи, що попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.", рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р., одержано витяг №747/14 від 19.11.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 20.10.2003 р. за №8539/03, який разом із листами-пропозиціями "Про зміну договору оренди земельної ділянки" №б/н та без дати та "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" від 10.12.2013 р. рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.
З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМУ від 21.11.2012 р. №1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру", Департаментом земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області було запропоновано відповідачеві сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень в сумі 51,00 грн., кошти в сумі 120,00 грн. за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав, а також надати оригінали платіжних доручень щодо сплати зазначених платежів.
Як вказує позивач у письмових додаткових поясненнях по справі, відповідачем було проігноровано пропозиції виконавчого органу Харківської міської ради.
На даний час, розмір орендної плати за землю, яку сплачує відповідач по зазначеному договору не відповідає положенням пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та вищевказаним рішенням Харківської міської ради.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Положенням статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Так, статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно положень статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Виходячи з абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Як передбачено статтею 20 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно зі ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ч. 2 ст. 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Згідно з ст. 626 ЦК України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Статтею 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 3 статті 6 ЦК України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Частиною 1 статті 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 4.1 договору оренди земельної ділянки зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Отже, зважаючи на наведені норми, вбачається, що підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Відповідно до пункту 2.2 договору оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р., сторони при укладенні договору досягли згоди, що орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору оренди.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 2.2 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі про доповнення договору пунктом 1.4 та зміни пункту 2.1 договору є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково, окрім частини пункту 1.4 щодо покладення на орендаря обов'язку при змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради виконувати за свій рахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки, оскільки позивачем не доведено законних підстав, що передбачають внесення таких умов до договору оренди землі.
Крім того, суд також вважає такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо доповнення договору пунктом 1.3 відомостей щодо кадастрових номерів земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом №3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Втім, суд дійшов висновку, про відмову в задоволенні позову в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо внесення змін в пункти 2.2 - 2.6 та розділи 4, 5, 6 та 7, виходячи з наступного.
Так, додаткова угода містить положення щодо зміни до наступних пунктів договору оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р.: у пункті 2.2 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки; пункт 3.1 - зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 2.5 договору, підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору укладеною в зміненій редакції.
Суд, зазначає, що вказані зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р. позивач просить суд внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві. Так в позовній заяві відсутні мотивування щодо доповнення та внесення змін в пункти 2.2 - 2.6 та розділи 4, 5, 6 і 7 договору оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р.
При цьому суд наголошує, що позов складається з його підстав та предмету.
Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
З огляду на зазначене, зміни до пунктів 2.2 - 2.6 та розділи 4, 5, 6 і 7 зазначеного договору виходять за межі підстав позову.
Суд зазначає, що господарський суд розглядає справи в межах позову, тобто в межах його підстав та предмету, виходити за які він має право лише у випадку, передбаченому п. 2 ч. 1 статті 83 ГПК України - за клопотанням заінтересованої сторони, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача або третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору.
Статтею 22 ГПК України передбачено право позивача до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет та підставу позову.
Проте позивач не заявляв клопотання про вихід за межі позову та не змінював підстав позову в порядку статті 22 ГПК України, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про доповнення та внесення вказаних змін до пунктів 2.2 - 2.6 та розділи 4, 5, 6 і 7 договору оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р.
Позивач, у свою чергу, повинен був у межах підстав позову обґрунтувати необхідність внесення змін до пунктів договору, які не стосуються зміни нормативної грошової оцінки землі. Необхідність зміни решти пунктів договору нормативно не обґрунтована позивачем, наявність законодавчих чи передбачених договором підстав для примушення відповідача погодитись із пропонованими умовами, позивачем не доведена.
Крім того, як зазначалось вище, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Натомість в договорі оренди земельної ділянки від 09.10.2003 р. сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав перегляду орендної плати, сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки та права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 2.5 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Зазначені зміни до пунктів 2.2 - 2.6 та розділи 4, 5, 6 і 7 договору не передбачені чинним на час його укладення та на даний час Типовим договором оренди землі, який відповідно до ч. 2 статті 14 Закону України "Про оренду землі" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. №220.
Так пункт 13 Типового договору оренди землі не передбачає такої підстави перегляду орендної плати як зміна нормативної грошової оцінки землі.
Пунктом 14 Типового договору оренди землі передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі__(відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення.
Також Типовий договір оренди землі не містить положень щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з передбачених договором підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
Посилання позивача на рішення Харківської міської ради від 19.12.2012 р. №960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, суд вважає безпідставним, оскільки воно не має зворотної сили і не розповсюджується на укладений до його прийняття договір.
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню частково.
Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати по оплаті судового збору покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 144 Конституції України, ст.ст. 6, 626, 628, 632, 648, 651, 792 ЦК України, ст.ст. 1, 2, 5, 13, 15, 18, 20, 21, 30 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 33-35, 43, 49, 82-85 ГПК України,
ВИРІШИВ:
В позові відмовити частково.
Внести зміни до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 09 жовтня 2003 р. в реєстрі за №8226, зареєстрованого 20 жовтня 2003 р. за №8539/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру, шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору у такій редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_1 09 жовтня 2003 р. в реєстрі за №8226, зареєстрованого 20 жовтня 2003 р. за №8539/03 у Харківському регіональному центрі державного земельного кадастру
"____"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Макро+" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" доповнити договір оренди земельної ділянки, зареєстрований 20 жовтня 2003 р. за №8539/03, пунктами 1.3, 1.4, змінити пункт 2.1 договору і викласти у такій редакції:
"1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:06:003:0015."
"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №129 від 31.10.2013 становить 3448794 грн. (три мільйони чотириста сорок вісім тисячі сімсот дев'яносто чотири гривні).".
"2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №747/14 від 19.11.2013 на рік становить 8,4% від її нормативної грошової оцінки і складає 289698,70 грн. (двісті вісімдесят дев'ять тисяч шістсот дев'яносто вісім гривень 70 копійок), або в місяць - 24141,56 грн. (двадцять чотири тисячі сто сорок одна гривня 56 копійок).".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Макро+" (62459, Харківська обл., Харківський район, смт. Високий, вул. Ощепкова, буд.44. Код ЄДРПОУ 30990429) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) судовий збір в сумі 609,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 26.01.2015 р.
Суддя ОСОБА_8
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2015 |
Оприлюднено | 05.02.2015 |
Номер документу | 42560664 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Ольшанченко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні