Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2015 року Справа №П/811/3829/14
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку письмового провадження в м. Кіровограді адміністративну справу
за позовом : ОСОБА_1
до відповідача-1 : Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області
відповідача-2 : Реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Кіровоградської області,
про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації.
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області та Реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України про:
- визнання незаконними дій Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області щодо складання вимоги №Ф-29/3 від 19.03.2014 р. у зв'язку із відсутністю у останньої відповідного обсягу повноважень;
- скасування державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 38713773) як такої, що проведена на підставі нечинних установчих документів з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що наказ Міністерства доходів і зборів України №54 від 17.04.2013 р. є нечинним відповідно до п.3 Указу Президента України від 03.10.1992 р. №493/92, а отже, і положення про Державну податкову інспекцію у м. Світловодську Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області також є нечинним, а тому ДПІ у м. Ссвітловодську ГУ МД є недієздатною особою, так як не має відповідних установчих документів.
Відповідачем-1 до суду подано заперечення на позовну заяву у відповідності до якого позовні вимоги ним не визнаються у повному обсязі, оскільки Світловодською ОДПІ ГУ Міндоходів у Кіровоградській області правомірно виставлено ОСОБА_1 вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3 від 19.03.2014 р., з огляду на наявність у нього заборгованості з єдиного внеску.
Позивачем, а також представниками відповідачів подано заяви про розгляд справи без їх участі (а.с.42, 62, 63). Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача не забезпечено явку в судове засідання належно уповноваженого представника.
На підставі усної ухвали, прийнятої в судовому засіданні 12.01.2015 р. та занесеної до журналу судового засідання (а.с.101) подальший розгляд справи проведено в порядку письмового провадження у відповідності до ч.4 ст.122, ч.6 ст.128 КАС України.
Дослідивши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
19 березня 2014 року Світловодською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3, якою ОСОБА_1 повідомлено про те, що станом на 28.02.2014 року заборгованість зі сплати єдиного внеску становить 13 311,95 грн. (а.с.5).
За результатами розгляду скарги ФОП ОСОБА_1 Міністерство доходів і зборів України рішенням від 05.06.2014 р. №3682/8/99-99-10-01-07-15 вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 19.03.2014 р. №Ф-29/3 Світловодської ОДПІ ГУ Міндоходів у Кіровоградській області залишено без змін, а скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 14.05.2014 р. - без задоволення (а.с.6).
У позовній заяві позивач вказує на незаконність дій відповідача-1 щодо складення вимоги №Ф-29/3 від 19.03.2014 р. у зв'язку з відсутністю у Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області відповідного обсягу повноважень, так як її реєстрація проведена на підставі нечинних установчих документів.
Так, відповідно до преамбули Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. №2464-VI (далі за текстом - Закон №2464), цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Згідно з п.2 ч.1 ст.1 Закону №2464 єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
У відповідності до п.4 ч.1 ст.4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності.
На підставі п.1 ч.2 ст.6 Закону №2464 платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до ч.4 ст.25 Закону №2464 орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Пунктом 1 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президена України від 18.03.2013 р. №141/2013 (далі за текстом - Положення №141/2013) визначено, що Міністерство доходів і зборів України (Міндоходів України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Водночас, Міндоходів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Згідно з пп.6 п.4 Положення №141/2013 Міндоходів України відповідно до покладених на нього завдань контролює своєчасність подання платниками податків та єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларації, розрахунки тощо), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків і зборів, єдиного внеску.
З огляду на п.7 Положення №141/2013 Міндоходів України здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Міндоходів України належать його територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, міжрегіональні територіальні органи (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць), митниці, спеціалізовані департаменти та спеціалізовані органи Міндоходів України, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 р. №229 утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства доходів і зборів, у тому числі Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області.
Відтак Світловодська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області як територіальний орган Міністерства доходів і зборів України забезпечує, зокрема, адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а тому відповідач-1 мав право виносити вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3 від 19.03.2014 р., у зв'язку з чим позовна вимога про визнання незаконними дій Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області щодо складання вимоги №Ф-29/3 від 19.03.2014 р. у зв'язку із відсутністю у останньої відповідного обсягу повноважень задоволенню не підлягає.
Стосовно позовної вимоги про скасування державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 38713773) як такої, що проведена на підставі нечинних установчих документів з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» суд зазначає наступне.
Світловодська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 38713773) зареєстрована як юридична особа 03.06.2013 р. державним реєстратором Виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області (номер запису - 14461020000001490) (а.с.65-67).
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 р. №755-IV (далі за текстом - Закон №755).
У відповідності до ч.1, 2 ст.4 Закону №755 державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу-підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ч.1 ст.24 Закону №755 для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи, до якої може бути подана як додаток заява щодо обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник); документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи. У разі подання електронних документів для проведення державної реєстрації юридичної особи підтвердженням внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи є примірник електронного розрахункового документа.
З матеріалів справи встановлено, що для проведення державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області державному реєстратору подано, зокрема, Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 (а.с.83-89).
У позовній заяві позивач зазначає, що Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53, який не зареєстрований у порядку встановленому Указом Президента України від 03.10.1992 р. №493/92.
Згідно з п.9 Положення №141/2013 Міндоходів України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання. Накази Міндоходів України нормативно-правового змісту підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Накази Міндоходів України, видані в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
Відповідно до змісту п.2 Указу Президента України «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» від 03.10.1992 р. №493/92 Міністерство юстиції України здійснює державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю. Державна реєстрація провадиться в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до п.4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 р. №731 (далі за текстом - Положення №731) державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що:
а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;
б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
З огляду на п.5 Положення №731 на державну реєстрацію не подаються акти:
а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо);
б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;
в) оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);
г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;
д) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм;
е) рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).
Так, наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 затверджено положення про територіальні органи Міндоходів у Кіровоградській області, у тому числі Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області.
Оскільки зазначений наказ Міністерства доходів і зборів України спрямований на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади та не містить нових правових норм, то в силу п.5 Положення №731 не підлягає державній реєстрації.
Також позивачем не надано доказів визнання нечинним наказу Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 або його скасування Міністерством доходів і зборів України чи в судовому порядку.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
На підставі п.8 ч.1 ст.3 КАС України позивачем є особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
У відповідності до п.6 ч.1 ст.3 КАС України адміністративний позов - звернення до адміністративного суду про захист прав, свобод та інтересів або на виконання повноважень у публічно-правових відносинах.
Відповідно до ч.1 ст.6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відтак встановлення судом відсутності порушеного права позивача чи невідповідність обраного ним способу захисту порушеного права способам, визначеним законодавством є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.
Як встановлено судом, позивачем не надано доказів порушення його прав відповідачем-2 під час реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області.
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що позовна вимога про скасування державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 38713773) як такої, що проведена на підставі нечинних установчих документів з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.86, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2015 |
Оприлюднено | 18.02.2015 |
Номер документу | 42701598 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні