Ухвала
від 07.05.2015 по справі п/811/3829/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

07 травня 2015 рокусправа № П/811/3829/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Дурасової Ю.В.

суддів: Туркіної Л.П. Проценко О.А.

за участю секретаря судового засідання: Комар Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 січня 2015 року

у справі за позовом ОСОБА_1 до відповідача-1: Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, відповідача-2: Реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Кіровоградської області про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача-1: Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, відповідача-2: Реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Кіровоградської області про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації.

Позов обґрунтовано тим, що наказ Міністерства доходів і зборів України №54 від 17.04.2013 р. є нечинним відповідно до п.3 Указу Президента України від 03.10.1992 р. №493/92, а отже, і положення про Державну податкову інспекцію у м. Світловодську Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області також є нечинним, а тому ДПІ у м. Світловодську ГУ МД є недієздатною особою, так як не має відповідних установчих документів.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 січня 2015 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено в повному обсязі.

Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що Світловодська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області як територіальний орган Міністерства доходів і зборів України забезпечує, зокрема, адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а тому відповідач-1 мав право виносити вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3 від 19.03.2014 р.

Не погодившись з постановою суду, позивачем (ОСОБА_1) подано апеляційну скаргу, згідно якої позивач просить скасувати оскаржувану постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права. Наполягає на тому, що ОДПІ у м. Світловодську ГУ МД не мала жодної законної підстави щодо складання Вимоги № Ф-29/3 від 19.03.2014 року, оскільки не має права складати такі вимоги у зв'язку з відсутністю у особи ОДПІ у м. Світловодську ГУ МД чинного положення та відповідного обсягу повноважень.

Відповідачем 2 (Реєстраційною службою Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України) подано до апеляційного суду заперечення, згідно яких відповідач 2 просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін. Зазначає, що відповідно до документів, поданих Світловодською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, підстав для відмови або залишення документів без розгляду у державного реєстратора виконавчого комітету Світловодської міської ради не було.

Учасники процесу в судове засіданні не з'явилися, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином. В силу ч.1 ст. 41 КАС України судове засідання не фіксувалося технічними засобами.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 19 березня 2014 року Світловодською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3, якою ОСОБА_1 повідомлено про те, що станом на 28.02.2014 року заборгованість зі сплати єдиного внеску становить 13 311,95 грн. (а.с.5).

За результатами розгляду скарги ФОП ОСОБА_1 Міністерство доходів і зборів України рішенням від 05.06.2014 р. №3682/8/99-99-10-01-07-15 вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 19.03.2014 р. №Ф-29/3 Світловодської ОДПІ ГУ Міндоходів у Кіровоградській області залишено без змін, а скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 14.05.2014 р. - без задоволення .

Судом апеляційної інстанції встановлено, що суд першої інстанції до даних правовідносин правильно застосував норми Податкового кодексу України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президена України від 18.03.2013 р. №141/2013, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до преамбули Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 р. №2464-VI, цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Згідно з п.2 ч.1 ст.1 цього Закону єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

У відповідності до п.4 ч.1 ст.4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" платниками єдиного внеску є фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності.

На підставі п.1 ч.2 ст.6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

При цьому, орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату(ч.4 ст.25 Закону №2464)

Пунктом 1 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президена України від 18.03.2013 р. №141/2013 (далі за текстом - Положення №141/2013) визначено, що Міністерство доходів і зборів України (Міндоходів України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Водночас, Міндоходів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Згідно з пп.6 п.4 Положення №141/2013 Міндоходів України відповідно до покладених на нього завдань контролює своєчасність подання платниками податків та єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларації, розрахунки тощо), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків і зборів, єдиного внеску.

З огляду на п.7 Положення №141/2013 Міндоходів України здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Міндоходів України належать його територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, міжрегіональні територіальні органи (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць), митниці, спеціалізовані департаменти та спеціалізовані органи Міндоходів України, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 р. №229 утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства доходів і зборів, у тому числі Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області.

Отже, Світловодська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області як територіальний орган Міністерства доходів і зборів України забезпечує, зокрема, адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а тому відповідач-1 мав право виносити вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-29/3 від 19.03.2014 р., у зв'язку з чим позовна вимога про визнання незаконними дій Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області щодо складання вимоги №Ф-29/3 від 19.03.2014 р. у зв'язку із відсутністю у останньої відповідного обсягу повноважень задоволенню не підлягає.

Стосовно позовної вимоги про скасування державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області як такої, що проведена на підставі нечинних установчих документів з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" слід зазначити наступне.

Світловодська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 38713773) зареєстрована як юридична особа 03.06.2013 р. державним реєстратором Виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області (номер запису - 14461020000001490) (а.с.65-67).

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 р. №755-IV

У відповідності до ч.1, 2 ст.4 Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу-підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.

З матеріалів справи встановлено, що для проведення державної реєстрації Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області державному реєстратору подано, зокрема, Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 (а.с.83-89).

У позовній заяві позивач зазначає, що Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53, який не зареєстрований у порядку встановленому Указом Президента України від 03.10.1992 р. №493/92.

Згідно з п.9 Положення №141/2013 Міндоходів України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання. Накази Міндоходів України нормативно-правового змісту підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку. Накази Міндоходів України, видані в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.

Відповідно до змісту п.2 Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" від 03.10.1992 р. №493/92 Міністерство юстиції України здійснює державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю. Державна реєстрація провадиться в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до п.4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 р. №731 державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що:

а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;

б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.

З огляду на п.5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади (№731) на державну реєстрацію не подаються акти:

а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо);

б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;

в) оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);

г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;

д) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм;

е) рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).

Так, наказом Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 затверджено положення про територіальні органи Міндоходів у Кіровоградській області, у тому числі Положення про Світловодську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області.

Оскільки зазначений наказ Міністерства доходів і зборів України спрямований на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади та не містить нових правових норм, то в силу п.5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади (№731) не підлягає державній реєстрації.

Колегія суддів апеляційної інстанції також бере до уваги, що позивачем не надано доказів визнання нечинним наказу Міністерства доходів і зборів України від 17.04.2013 р. №53 або його скасування Міністерством доходів і зборів України чи в судовому порядку.

Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

Керуючись ст. п.1 ч.1 ст.198, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 січня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_1 до відповідача-1: Світловодської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області, відповідача-2: Реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян реєстраційної служби Світловодського міськрайонного управління юстиції Кіровоградської області про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації - залишити без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів відповідно до ст. 212 та ч. 5 ст. 254 КАС України.

Головуючий: Ю.В. Дурасова

Суддя: Л.П. Туркіна

Суддя: О.А. Проценко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2015
Оприлюднено26.05.2015
Номер документу44314192
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/3829/14

Ухвала від 10.12.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 07.05.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.05.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 12.01.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 06.11.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні