УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2015 року Справа № 71629/12
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Багрія В.М.,
суддів Рибачука А.І., Старунського Д.М.,
з участю секретаря судового засідання Ратушної М.І.,
представників відповідачів Курило С.В., Шиби А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова (тепер Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області), Державної податкової служби України (тепер Державної фіскальної служби України) та Державної податкової служби у Львівській області (тепер Головного управління ДФС у Львівській області) на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.03.2012 року в справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Українські страви» до Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державна податкова служба у Львівській області, про визнання протиправним та скасування рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2011 року товариство з обмеженою відповідальністю «Українські страви» звернулося до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Державна податкова служба у Львівській області, про визнання протиправним та скасування рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, відміну анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовувало тим, що дії відповідача щодо прийняття рішення про анулювання свідоцтва платника податку на додану вартість не відповідають вимогам Податкового кодексу України, Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, а тому є підставою для скасування такого рішення і, відповідно, зобов'язання вчинити дії.
Позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова № 178 від 31.10.2011 року, скасувати анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов'язати Державну податкову службу України внести запис до реєстру платників податку на додану вартість про скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість без видачі позивачу нового свідоцтва платника цього податку.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 14.03.2012 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у Залізничному районі м. Львова № 178 від 31.10.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.
Скасовано анулювання реєстрації платника податку на додану вартість - товариства з обмеженою відповідальністю «Українські страви» з 31.10.2011 року.
Зобов'язано Державну податкову службу України внести запис до реєстру платників податку на додану вартість про відміну анулювання реєстрації платника на додану вартість - товариства з обмеженою відповідальністю «Українські страви» з 31.10.2011 року, без видачі товариству з обмеженою відповідальністю «Українські страви» нового свідоцтва платника податку на додану вартість.
Постанову суду першої інстанції оскаржили Державна податкова інспекція у Залізничному районі м. Львова, а також Державна податкова служба України та Державна податкова служба у Львівській області, які в апеляційних скаргах просять її скасувати та прийняти нову постанову про відмову позивачу в задоволенні позову.
ДПІ у Залізничному районі м. Львова апеляційні вимоги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції безпідставно не прийняв до уваги законності рішення податкового органу № 178 від 31.10.2011 року, на підставі якого позивача було виключено з реєстру платників податку на додану вартість, оскільки обсяг постачання позивачем послуг іншим платникам такого податку за останні 12 календарних місяців (жовтень 2010 року - вересень 2011 року) сукупно становить менше 50% загального обсягу постачання.
Державна податкова служба України та Державна податкова служба у Львівській області апеляційні вимоги, крім зазначеним вище, обґрунтовують тим, що суд першої інстанції прийшов до безпідставного висновку про неможливість застосування п. 184.1 (и) ст. 184 Податкового кодексу України, яка не має зворотної сили, оскільки обсяг постачання позивачем послуг іншим платникам такого податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50% загального обсягу постачання як юридичний факт для застосування вказаної норми закону, виник після введення в дію Податкового кодексу України. Тому рішення податкового органу щодо анулювання свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість ТзОВ «Українські страви» відповідає нормам чинного законодавства.
Вислухавши суддю-доповідача, представників апелянтів, які апеляційні скарги підтримали, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційні скарги задоволенню не підлягають з таких підстав.
У справі встановлено, що 31 жовтня 2011 року Державною податковою інспекцією у Залізничному районі м. Львова прийнято рішення №178 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТзОВ «Українські страви», зареєстрованого платником податку добровільно , індивідуальний податковий номер 1915996813034, свідоцтво №100303647, початок дії 01.10.2010 року, видане Державною податковою інспекцією у Залізничному районі м. Львова , складене комісією, яка створена відповідно до розпорядження ДПІ у Залізничному районі м. Львова від 27.12.2010 року №43-Р.
Рішенням встановлено, що позивач подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з 01.10.2010 року по 30.09.2011 року з показниками про обсяги постачання товарів/послуг, що становить 87485,00 грн. та постачання товарів/послуг іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців 28046, 0 грн., що сукупно становить менше 50 % загального обсягу постачання товарів/послуг. На підставі зазначеного комісією зроблено висновок про наявність законних підстав для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТзОВ «Українські страви» на підставі п. 184.1 (и) ст. 184 ПК України.
Відповідно до положень абзацу «и» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 1 січня 2011 року, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання.
До набрання чинності Податковим кодексом України, правовідносини з приводу анулювання реєстрації платника податку на додану вартість були визначені пунктом 9.8 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» № 168/97-ВР від 03.04.1997р., відповідно до якого, реєстрація діє до дати її анулювання, яка відбувається у випадках, якщо:
а) платник податку, який до місяця, в якому подається заява про анулювання реєстрації, є зареєстрованим згідно з положеннями підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 цього Закону більше двадцяти чотирьох календарних місяців, включаючи місяць реєстрації, та має за останні дванадцять поточних календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій, менші за визначені зазначеним підпунктом;
б) ліквідаційна комісія платника податку, оголошеного банкрутом, закінчує роботу або платник податку ліквідується за власним бажанням чи за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб'єкта господарювання);
в) особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку або стає суб'єктом інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом, чи звільняють таку особу від сплати цього податку за рішенням суду або з будь-яких інших причин;
г) зареєстрована як платник податку особа обирає відповідно до цього Закону спеціальний режим оподаткування за ставками, іншими, ніж зазначені у статті 6 та статті 8-1 цього Закону;
ґ) особа, зареєстрована як платник податку, не надає податковому органу декларації з цього податку протягом дванадцяти послідовних податкових місяців або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність оподатковуваних поставок протягом такого періоду, а також у випадках, визначених законодавством стосовно порядку реєстрації суб'єктів господарювання;
д) установчі документи особи, зареєстрованої як платник податку, за рішенням суду визнані недійсними;
е) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців зроблено запис про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням.
Анулювання реєстрації на підставах, визначених у підпунктах «б» - «е» цього пункту, здійснюється за ініціативою відповідного податкового органу або такої особи.
Вказаною нормою було визначено вичерпний перелік підстав, за яких орган державної податкової служби мав право провести анулювання реєстрації платника ПДВ.
В Законі України «Про податок на додану вартість» була відсутня норма, яка б встановлювала таку підставу для анулювання реєстрації платника ПДВ як «обсяг постачання товарів/послуг платникам податку, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання».
Податковим кодексом України змінено порядок регулювання зазначених правовідносин, який діяв до моменту набрання ним чинності. Зокрема, однією з нових підстав для анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням органу державної податкової служби у відповідності до пп. «и» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України з 01.01.2011 року є те, що обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання.
В період з 01.10.2010 року (початок періоду, який перевірявся відповідачем) по 01.01.2011 року (момент набрання чинності Податковим кодексом України) законодавством України не було визначено правопорушення - постачання товарів/послуг іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців, що сукупно становить менше 50 % загального обсягу постачання товарів/послуг, за яке передбачена відповідальність у формі анулювання свідоцтва платника ПДВ.
Прикінцевими положеннями Податкового кодексу України передбачено, що цей Кодекс набирає чинності з 1 січня 2011 року. При цьому його норми, за загальним правилом, застосовуються до тих правовідносин, що виникли після набрання ним чинності.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Тобто, за загальним правилом, закони України мають пряму дію - поширюються на правовідносини, які виникли після набрання чинності відповідним законом.
Тому колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції про те, що застосування такої підстави анулювання реєстрації платника ПДВ, яка передбачена пп. «и» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України, є можливим виключно після того, як обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими добровільно, іншим платникам податку сукупно становитиме менше 50 відсотків загального обсягу постачання за останні 12 календарних місяців, які слід обчислювати з моменту набрання цим Кодексом чинності - 01.01.2011 року, тобто, застосування зазначеної підстави для анулювання реєстрації платником податку на додану вартість, стане можливим не раніше 01.02.2012 року. Поширення дії цієї норми на правовідносини, які виникли до 01.01.2011 року та анулювання реєстрації платника податку на додану вартість внаслідок недостатнього обсягу оподатковуваних ПДВ операцій, про що зазначено у вказаному вище пункті, які були вчинені до 01.01.2011 року, суперечить правилам дії нормативно-правових актів у часі та ст. 58 Конституції України.
При прийнятті оскаржуваного рішення про анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість відповідачем допущено порушення ст. 58 Конституції України та поширено дію Податкового кодексу України на правовідносини, що виникли до набрання Кодексом чинності.
Підстав для анулювання реєстрації платником ПДВ на час прийняття рішення податкового органу № 178 від 31.10.2011року немає, оскільки з моменту набрання чинності Податкового кодексу України минуло лише 10 місяців, натомість, згідно пп. «и» п. 184.1 ст. 184 ПК України строк, за який обчислюється обсяг постачання, встановлено у 12 місяців.
Виходячи з викладеного, суд дійшов правильного висновку, що юридичні норми Податкового кодексу України, які встановлюють нові права й обов'язки чи заборони, розповсюджують дію на правовідносини, що склалися тільки після набрання ними чинності, та на законних підставах визнав неправомірним та скасував оскаржуване рішення податкового органу № 178 від 31.10.2011року про анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість.
Отже, колегія суддів вважає, що в межах доводів касаційних скарг порушень судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, тому апеляційні скарги слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Аналогічною є практика судів вищих інстанцій при розгляді подібної категорії справ (Ухвала Вищого адміністративного суду України від 15.04.2014 року в справі К/9991/30778/12).
Керуючись ч.3 ст. 160, ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,
У Х В А Л И В :
Апеляційні скарги Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова, Державної податкової служби України та Державної податкової служби у Львівській області залишити без задоволення.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.03.2012 року в справі № 2а-13234/11/1370 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий: В.М. Багрій
Судді : А.І. Рибачук
Д.М. Старунський
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2015 |
Оприлюднено | 18.02.2015 |
Номер документу | 42705786 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні