178/18-05
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
01033, м. Київ, вул. Жилянська, 58-б
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.08.06 Справа № 178/18-05
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Мельника С. М. (доповідач по справі),
суддів: Шевченко В. Ю. суддів: Рибченко А.О.
.
При секретарі судового засідання Огієнко В.О.
розглянувши заяву про апеляційне оскарження та апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Таращанському районі, м. Тараща Київської області на постанову господарського суду Київської області від 06.06.2006 року
у справі № 178/18-05 (суддя Кошик А.Ю.)
за позовом Відкритого акціонерного товариства «Укртелеком»в особі Київської обласної дирекції «Укртелеком», м. Київ
до Державної податкової інспекції у Таращанському районі, м. Тараща Київської області та відділення державного казначейства у Таращанському р-н
про Стягнення 10945,50 грн.
за участю представників:
від позивача: Ілінська Н.В. –за довіреністю
від відповідача: Рябчук В.М. –за довіреністю
ВСТАНОВИВ:
Відкрите акціонерне товариство «Укртелеком»в особі Київської обласної дирекції «Укртелеком», м. Київ звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Державної податкової інспекції у Таращанському районі, м. Тараща Київської області та відділення державного казначейства у Таращанському р-н про стягнення 10945,50 грн.
Постановою господарського суду Київської області від 06.06.2006 року у справі № 178/18-05 позов Відкритого акціонерного товариства «Укртелеком»в особі Київської обласної дирекції «Укртелеком», м. Київ до Державної податкової інспекції у Таращанському районі, м. Тараща Київської області та відділення державного казначейства у Таращанському р-н про стягнення 10945,50 грн. –задоволений.
Не погоджуючись із даною постановою, Державна податкова інспекція у Таращанському районі, м. Тараща Київської області звернулась до апеляційного господарського суду з заявою про апеляційне оскарження та апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Київської області від 06.06.2006 року по справі № 178/18-05, з огляду на те, що постанова господарського суду Київської області від 06.06.2006 року у справі № 178/18-05 є незаконною, оскільки висновки суду не відповідають обставинам справи.
Представник позивача у відзиві за № 2-05/5515 від 07.08.2006 року на апеляційну скаргу та в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги та просить залишити її без задоволення.
Представник відповідача (скаржник) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія апеляційного господарського суду дійшла висновку, що постанова господарського суду Київської області від 06.06.2006 року підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга без задоволення з наступних підстав:
Як вбачається з матеріалів справи відповідно до податкового повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Таращанському районі № ПО від 20.02.2003 року позивачеві було нараховано штрафні санкції з посиланням на п. 1 ст. 3 п. 1 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»в сумі 15695,40 грн., з яких 10945,50 грн. складають штрафні санкції в п'ятикратному розмірі вартості путівки, наданої працівнику з відшкодуванням її вартості, за не проведення такої операції через реєстратор розрахункових операцій.
Відповідно до платіжного доручення № 3995 від 30.09.2003 року позивачем були сплачені вищезазначені штрафні санкції в сумі 15695,40 грн. на рахунок ВДК у Таращанському районі, що не заперечується відповідачами у справі.
В той же час, Відкрите акціонерне товариство „Укртелеком” в особі Київської обласної філії звернулось до суду з позовом про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Таращанському районі № ПО від 20.02.2003 року в частині нарахування 10945,50 грн. та повернення з бюджету безпідставно сплачених коштів.
Згідно з рішенням господарського суду Київської області у справі № 384/16-2003 від 13.01.2004 року, позовні вимоги були задоволені в частині визнання недійсним частини податкового повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Таращанському районі № ПО від 20.02.2003 року у зв'язку з неправомірним нарахуванням 10945,50 грн. штрафних санкцій. Щодо повернення з бюджету 10945,50 грн. в позові було відмовлено за відсутністю факту порушеного права на момент розгляду спору по суті. Рішення набрало законної сили відповідно до постанови від 19.03.2004 року Київського апеляційного господарського суду.
Таким чином, рішенням господарського суду Київської області у справі № 384/16-2003 від 13.01.2004 року було визнано неправомірним нарахування податковим повідомленням-рішенням Державної податкової інспекції у Таращанському районі № 110 від 20.02.2003 року штрафних санкцій в сумі 10945,50 грн.
Як вбачається позивач неодноразово звертався до Державної податкової інспекції у Таращанському районі, зокрема, листами від 18.08.2004 року, 21.12.2004 року для дачі висновку ВДК у Таращанському районі про повернення з бюджету 10945,50 грн., як помилково чи надміру сплачених, крім того, в листах від 12.07.2004 року, 18.08.2004 року, 22.09.2004 року, 21.12.2004 року позивач звертався до відповідача 2 про повернення спірних коштів.
В своєму листі від 09.03.2005 року № 281/7/10 Державна податкова інспекція у Таращанському районі не заперечила проти необхідності повернення безпідставно отриманих фінансових санкцій, однак, оскільки в бюджеті, до якого були зараховані спірні суми штрафних санкцій відсутні вільні кошти, заборгованість повернути неможливо, однак, висновок про їх повернення буде підготовлено одразу ж при появі коштів.
Відділення державного казначейства у Таращанському р-н в листі від 11.08.2004 року відповіла, що повернення коштів з бюджету по коду класифікації доходів 23030100 відбувається за висновком відповідного податкового органу.
Оскільки Державною податковою інспекцією у Таращанському районі висновок для відділення державного казначейства не був наданий, кошти з бюджету не були повернуті, тому позивач правомірно звернувся до суду з позовом про стягнення 10945, 50 грн. з Державного бюджету України через відділення державного казначейства у Таращанському районі.
Станом на день подання позову 04.05.2005 року кошти не були повернуті позивачеві, що встановлено під час розгляду справи та не заперечується сторонами.
Відповідно до ст. 10 Закону України „Про державну податкову службу в Україні” від 04.12.1990 року № 509 - ХІІ із змінами, внесеними згідно із Законом України № 203/96-ВР від 16.05.1996 року, в редакції Закону № 83/98-ВР від 05.02.1998 року, встановлені функції державних податкових інспекцій, зокрема: здійснення контролю за додержанням законодавства про податки, інші платежі, забезпечення обліку платників податків, інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, платежів, контроль за своєчасністю подання платниками податків бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевірки достовірності цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків інших платежів.
Відповідно до приписів статті 48 Бюджетного Кодексу України в Україні застосовується казначейська форма обслуговування Державного бюджету України, яка передбачає здійснення Державним казначейством України у тому числі операцій з коштами державного бюджету та розрахунково-касового обслуговування розпорядників бюджетних коштів, контролю бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийнятті зобов'язань та проведенні платежів.
Згідно з п. 2 ст. 50 Бюджетного кодексу України Державне казначейство України веде бухгалтерський облік всіх надходжень, що належать державному бюджету України та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надміру зараховані до бюджету.
Відповідно до Порядку взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів, (обов'язкових платежів) платникам податків, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 03.02.2005 року № 58/78/22 повернення сум з державного бюджету здійснюється шляхом оформлення платіжних доручень на підставі відповідних документів, у тому числі виконавчих, податкових, митних та інших державних органів, яким відповідно до закону надано право стягнення до бюджету податків, зборів та інших надходжень.
Згідно з цим Порядком поверненню з бюджету за заявою платника податків підлягають, зокрема, переплата, яка виникла внаслідок скасування чи зміни судом рішення контролюючого органу про нарахування або донарахування суми податкового зобов'язання, якщо така сума була сплачена (стягнута).
З огляду на викладене позивач правомірно заявив позов до відповідачів про стягнення з державного бюджету надміру сплачених коштів, оскільки затримка виплати сталася з вини відповідача 1, який будучи органом стягнення відповідних коштів, своєчасно не надав висновок для Відділення державного казначейства (відповідача 2) про виплату сум, стягнення яких в подальшому було визнано неправомірним.
Крім того, відповідно до Наказу державного казначейства України від 10.12.2002 року № 226 Про затвердження Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) повернення платникам помилково та/або надміру сплачених платежів здійснюється з того бюджету, до якого зараховується у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню. Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального фонду державного або місцевих бюджетів, але згідно з бюджетним законодавством не передбачений серед джерел надходжень бюджетів у поточному бюджетному році, то повернення здійснюється за рахунок інших податків (код класифікації доходів бюджету 16030200) або інших надходжень (код класифікації доходів бюджету 24060300) відповідного бюджету.
У разі неможливості одноразової виплати на загальну суму орган Державного казначейства здійснює повернення частковими сумами шляхом оформлення відповідних розрахункових документів.
У разі недостатності або відсутності коштів для здійснення повернення проводиться підкріплення відповідних рахунків з обліку доходів бюджетів, при цьому сума підкріплення у бухгалтерському обліку з виконання бюджетів відображається як зменшення коштів переданих за рахунками управлінського обліку, а не як зменшення доходів бюджетів (у таких випадках допускається від'ємне сальдо за окремими рахунками).
Таким чином, посилання Державної податкової інспекції у Таращанському районі у відповіді про неможливість відшкодування у передбачені законодавством терміни, на відсутність вільних коштів неправомірна.
Посилання Державної податкової інспекції у Таращанському районі на закінчення 1095 денного строку для виплати сум з державного бюджету не береться до уваги, оскільки згідно із пп. 15.3.1. Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними фондами»заяви на повернення надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) або на їх відшкодування у випадках, передбачених податковими законами, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, наступного за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Тобто, передбачено граничний строк для звернення з відповідною заявою, який позивачем не пропущений, оскільки право на таке відшкодування виникло з набранням судовим рішенням у справі № 384/16-2003 законної сили відповідно до постанови Київського апеляційного господарського суду від 19.03.2004 року, і позивач звернувся з заявою про відшкодування листами від 18.08.2004 року та від 21.12.2004 року, тому слід зазначити, що відповідна норма не встановлює граничних строків для повернення невиплаченої з вини державних органів бюджетної заборгованості, а 1095 днів не минуло навіть з моменту зарахування до бюджету 30.09.2003 року спірної суми.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що в діях органів Державного казначейства відсутні ознаки порушення, що спричинили виникнення спору, оскільки не було висновку органу стягнення, як підстави для виплати з Державного бюджету в загальному порядку.
Відповідно до п. 5 Постанови від 21 грудня 2005 року № 1232, якою затверджене Положення про Державного казначейства України, Державне казначейство повертає кошти, помилково або надмірно зараховані до бюджету, за поданням органів стягнення, яким відповідно до законодавства надано право стягнення до бюджетів податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших надходжень.
Таким чином позивач має право на повернення з Державного бюджету 10945,50 грн., тому спірні кошти підлягають виплаті Відділенням державного казначейства України у Таращанському районі за рішенням суду, яким встановлено протиправність ненадання висновку Державною податковою інспекцією у Таращанському районі.
За таких обставин колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду вважає, що постанову господарського суду Київської області від 06.06.2006 року яка була прийнята по даній справі, у зв'язку з повним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, та відповідністю висновків, викладених в рішенні суду обставинам справи, а також у зв'язку з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, є законною і обґрунтованою.
Керуючись статтями 195, 196, 198, 200, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, господарський апеляційний суд,
УХВАЛИВ
1. Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Таращанському районі, м. Тараща Київської області на постанову господарського суду Київської області від 06.06.2006 року у справі № 178/18-05 –залишити без задоволення.
2. Постанову господарського суду Київської області від 06.06.2006 року у справі № 178/18-05 –без змін.
3. Ухвала протягом одного місяця може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України.
4. Матеріали справи № 178/18-05 повернути до господарського суду Київської області.
Головуючий суддя: Мельник С. М. Судді: Шевченко В. Ю. Судді: Рибченко А.О.
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 427165 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Мельник С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні