cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" лютого 2015 р.Справа № 922/4981/13
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Прохорова С.А.
при секретарі судового засідання П'ятак А.С.
розглянувши справу
за позовом Заступник прокурора Харківської області м. Харків в інтересах держави в особі Головного Управління Держземагенства в Харківській області 3-та особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, м. Харків; до відповідача 1 - Барвінківської районної державної адміністрації, м. Барвінкове відповідача 2 - Фермерського господарства "Гаврилюк", с. Велика Комишуваха; відповідача-3: Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області, м. Барвінкове; відповідача-4: Реєстраційна служба Барвінківського районного управління юстиції Харківської області м. Барвінкове про скасування розпоряджень та визнання недійсними договорів оренди за участю представників сторін:
прокурора - Хряк О.О.;
позивача - не з"явився;
Представник 3-ої особи - не з"явився;
Представника відповідача 1 - не з'явився;
Представника відповідача 2 - не з"явився;
Представника відповідача 3 - не з"явився;
Представника відповідача 4 - не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Харківської області від 13.02.2014 р. по справі № 922/4981/13 провадження по справі в частині позовних вимог відносно Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківській області припинено, в решті позовних вимог було відмовлено. Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 29.04.2014 р. апеляційну скаргу залишено без задоволення, а рішення суду від 13.02.2014 р. - без змін. Постановою Вищого господарського суду України від 25.11.2014 р. постанову Харківського апеляційного господарського суду від 29.04.2014 р. та рішення господарського суду Харківської області від 13.02.2014 р. скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
Так, заступник прокурора Харківської області звернувся до господарського суду Харківської області в інтересах держави в особі позивача - Головного управління Держземагентства у Харківській області, з позовною заявою, в якій просить суд:
- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 303 від 02.11.2011 р.;
- визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 231 від 03.05.2012 р.;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0329) від 08.05.2012, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством "Гаврилюк", площею 78,8 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001660, скасувати його державну реєстрацію та зобов'язати ФГ "Гаврилюк" повернути земельну ділянку державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0328) від 08.05.2012, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством "Гаврилюк", площею 40,6222 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001659, скасувати його державну реєстрацію та зобов'язати ФГ "Гаврилюк" повернути земельну ділянку державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області.
В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на положення ст.ст. 116, 124 Земельного кодексу України, ст.ст. 215, 203 Цивільного кодексу України та зазначає, що передача земельних ділянок відбулась без проведення земельних торгів.
Прокурор в судове засідання з"явився, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник позивача, Головного управління Держземагентства у Харківській області в призначене судове засідання не з"явився, але 23.12.2014 р. через канцелярію суду надав письмові пояснення, в яких підтримує позовні вимоги заступника прокурора Харківської області та просить їх задовольнити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної інспекції сільського господарства в Харківській області в судове засідання не з"явився.
Відповідач 1, Барвінківська районна державна адміністрація в призначене судове засідання не з"явився, ніяких документів не надав.
Відповідач 2, ФГ Гаврилюк в судове засідання не з"явився, але 21.01.2015 р. через канцелярію суду надав відзив на позов проти задоволення позову заперечує та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідач 3, Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області в судове засідання не з"явився, але 12.01.2015 р. через канцелярію суду надав письмові пояснення, в яких просить суд розглядати справу за відсутності представника.
Відповідач 4, Реєстраційна служба Барвінківського районного управління юстиції Харківської області правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив, відзиву на позов та витребуваних судом документів не надав. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
В судовому засіданні 21.01.2015 року оголошувалась перерва до 11.02.2015 року.
Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх позовних вимог або заперечень на позов, в зв'язку з чим справа розглядається в порядку статті 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами справи.
Суд, розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне:
Прокуратурою Барвінківського району Харківської області на виконання доручення прокуратури області відповідно до постанови прокурора району від 16.10.2013 р. було проведено перевірку додержання земельного законодавства Барвінківською районною державною адміністрацією при передачі у користування на умовах оренди земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.
Розпорядженням голови Барівінківської районної державної адміністрації Харківської області № 303 від 02.02.2011 р. голові фермерського господарства «Гаврилюк» Гаврилюку О.М. надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок контур №430 площею 43,1 га ріллі, №419 площею 78,8 га ріллі із земель запасу, категорія землі - землі сільськогосподарського призначення на території Великокомишуваської сільської ради з метою оформлення оренди землі терміном на 49 років. для ведення фермерського господарства.
Розпорядженням голови Барівінківської районної державної адміністрації Харківської області № 231 від 03.05.2012 р. затверджено «Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які передаються в оренду фермерському господарству «Гаврилюк» для ведення фермерського господарства на території Великокомишуваської сільської ради Барвінківського району Харківської області та передано в оренду земельні ділянки загальною площею 119,422 га ріллі, в т.ч. контури № 419 площею 78,8 га ріллі, № 430 площею 40,6222 га ріллі, терміном на 49 років.
08.05.2012 р. між Барівінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством «Гаврилюк» були укладені договори оренди землі (контур № 419 - 78,8 га., контур № 430 - 40,6222 га) строком на 49 років для ведення фермерського господарства.
05.06.2012р. вказані договори були зареєстровані Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області за №632040004001660.
Так, згідно ст. 13 Конституції України, ст. 373 Цивільного кодексу України, ст. 1 Земельного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ст. 14 Конституції України).
Згідно п.7 ч.1 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля відноситься до відома місцевих державних адміністрацій. Згідно п.2 ч.1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Відповідно ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла станом на момент винесення відповідачем-1 спірних розпоряджень та укладення відповідачами спірних договорів оренди землі) громадяни та юридичні особи набувають права комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах земельні ділянки державної та комунальної власності або права на них, крім іншого, у разі передачі тільки громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства. Норми безоплатної передачі земельних ділянок, в т.ч. для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство, передбачені ст. 121 Земельного кодексу України, якою встановлено, що якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. В разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району. В інших випадках, передача в оренду земельних ділянок із земель державної та комунальної власності без проведення земельних торгів можливе лише за умови прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об"єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 р.
Відповідно до технічного завдання на виконання робіт по розробці документації із землеустрою від 30.09.2011 р. та довідок про кількісні та якісні характеристики земельних ділянок, розподілення між власниками та землекористувачами від 12.12.2011 р., виданих управлінням Держкомзему у Барвінківському районі , висновку комісії по погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ФГ "Гаврилюк" № 8 від 18.04.2012 р., які містяться у розробленій ФОП Будицьким В.С. документації з землеустрою, земельні ділянки належать до земель запасу та інщих, не наданих у власність чи постійне користування.
Так, ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Згідно ст. 8 Закону, після одержання засновником державного акту на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
05.10.2011 р. було здійснено державну реєстрацію юридичної особи - ФГ "Гаврилюк", яке вже після реєстрації звернулось до Барвінківської районної державної адміністрації з заявою про надання в оренду земельних ділянок. Розпорядження голови Барвінківської РДА Харківської області № 303 від 02.02.2011 р., яким ФГ "Гаврилюк" отримав дозвіл на розробку землевпорядної документації та № 231 від 03.05.2012 р., яким ФГ "Гаврилюк" отримав в оренду земельні ділянки державної форми власності, містять відомості про звернення до Барвінківської РДА з відповідними заявами саме юридичної особи. Отже, процедура фрмування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України ФГ "Гаврилюк", передача зазначеній юридичній особі земельних ділянок без проведення земельних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про фермерське господарство" та інших нормативно-правових актів, які регулюють вказані питання. Можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної форми власності для ведення фермерського господарства юридичним особам, тобто, після створення громадянином фермерського господарства та його державної реєстрації відповідно до вимог ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство" без проведення земельних торгів законодавством не передбачена.
Згідно ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно з законодавством. Проекти розпоряджень нормативно-правового характеру погоджуються з керівниками відповідних структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій.
Ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 кодексу щодо відповідності змісту правочину цього кодексу, іншим актам цивільного законодавства, наявності у особи, яка вчиняє правочин необхідного обсягу цивільної дієздатності, вільного і відповідного внутрішній волі волевиявлення учасника правочину.
Згідно ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов"язані з його недійсністю.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов"язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов"язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Згідно до норм ст. 334 Цивільного кодексу України, за якими право власності на майно за договором, який підлягає нотаріальному посвідченню виникає у набувача з моменту такого посвідчення або з моменту набрання законної сили рішенням суду про визнання договору, не посвідченого нотаріально, дійсним. Якщо договір про відчуження майна підлягає державній реєстрації, право власності у набувача виникає з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ст. 34 Закону України "Про оренду землі", у разі припинення або розірвання договору оренди землі, орендар зобов"язаний повернути орендодавцю земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Ст. 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Згідно ч. 1 Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно являє собою офіційне визнання та підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Так, доказом порушення вимог земельного законодавства Барвінківською районною державною адміністрацією є результати перевірки, проведеної Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області.
Суд зазначає, що в період з 01.01.2011 р. по 31.12.2012 р. діяла Постанова Кабінету Міністрів України № 1021 від 09.09.2009 р., згідно якої повноваженнями по веденню поземельної книги, Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельні ділянки та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі в паперовому вигляді були наділені територіальні органи Держкомзему за місцем розташування земельної ділянки. Дана постанова втратила чинність згідно з Постановою КМУ № 1051 від 17.10.2012 р. "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру". Повноваження територіальних органів Держземагенства в частині державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди земельних ділянок, земельного сервітуту, користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб, користування чужою земельною ділянкою для забудови з 01.01.2013 р. припинились. На теперішній час відділ Держземагенства у Барвінківському районі не проводить державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та відповідно скасування такої державної реєстрації. З 01.01.2013 р. відбулися зміни в законодавстві стосовно реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема набули чинності Закон України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р., постанову КМУ "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" № 1051 від 17.10.2012 р., зміни до Земельного кодексу України. Ст. 126 Земельного кодексу України передбачено, що право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", яким не передбачено здійснення державної реєстрації договорів оренди землі. Так, на даний час державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводить Укрдержреєстр та структцрні підрозділи територіальних органів Мін"юсту, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора законними, обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.49 ГПК України судові витрати покладаються на 2-го відповідача.
На підставі викладеного, керуючись, ст. ст. 1, 4, 12, 22, 27, 32, 33, 43, 44-49, 75, 82- 85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 303 від 02.11.2011 р.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 231 від 03.05.2012 р.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0329) від 08.05.2012, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством "Гаврилюк", площею 78,8 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001660, скасувати його державну реєстрацію.
Зобов'язати ФГ "Гаврилюк" повернути земельну ділянку площею 78,8 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001660 державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області шляхом складання акту приймання-передачі.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0328) від 08.05.2012, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством "Гаврилюк", площею 40,6222 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001659, скасувати його державну реєстрацію.
Зобов'язати ФГ "Гаврилюк" повернути земельну ділянку площею 40,6222 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 за № 632040004001659 державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області шляхом складання акту приймання-передачі.
Стягнути з фермерського господарства "Гаврилюк" (64730, Харківська область, Барвінківський район, сільрада Великокомишуватська, код 35604550) на користь державного бюджету України (одержувач коштів - Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна 18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22030001) 4872,00 грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 16.02.2015 р.
Суддя С.А. Прохоров
справа №922/4981/13
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2015 |
Оприлюднено | 20.02.2015 |
Номер документу | 42781801 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Прохоров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні