Постанова
від 01.04.2015 по справі 922/4981/13
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" квітня 2015 р. Справа № 922/4981/13

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Пуль О.А., суддя Лакіза В.В. , суддя Шевель О. В.,

при секретарі Литвиновій К.О.,

за участю прокурора - Ногіної О.М. (службове посвідчення № 032167 від 11.02.2015 року)

за участю представників сторін:

позивача- не з*явився,

1- го відповідача- не з*явився,

2-го відповідача- представник Гаврилюк О.О. за довіреністю № 3 від 01.12.2011 року,

3-го відповідача - не з*явився,

4-го відповідача -не з*явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу другого відповідача - Фермерського господарства «Гаврилюк», Барвінківський район, Харківська область, ( вх.1536 Х/2-8) на рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у справі №922/4981/13,

за позовом - Заступника прокурора Харківської області, м. Харків, в інтересах держави в особі Управління Держземагентства в м. Харкові, м. Харків,

до 1-го відповідача - Барвінківської районної державної адміністрації, м. Барвінкове, Харківська область,

2-го відповідача - Фермерського господарства «Гаврилюк» с. Велика Комишуваха, Барвінківський район, Харківська область,

3-го відповідача - Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області, м. Барвінкове, Харківська область,

4-го відповідача - Реєстраційної служби Барвінківського районного управління юстиції Харківської області, м . Барвінкове, Харківська область,

про скасування розпоряджень та визнання недійсним договорів оренди,-

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року (суддя Прохоров С.А.) позовні вимоги задоволено.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 303 від 02.11.2011 року.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 231 від 03.05.2012 року.

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0329) від 08.05.2012 року, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством «Гаврилюк», площею 78,8 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 року за № 632040004001660, скасовано його державну реєстрацію.

Зобов'язано ФГ «Гаврилюк» повернути земельну ділянку, площею 78,8 га, зареєстровану Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 року за № 632040004001660, державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області шляхом складання акту приймання - передачі.

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 6320481000:04:000:0328) від 08.05.2012 року, укладений між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області та Фермерським господарством «Гаврилюк», площею 40,6222 га, зареєстрований Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 року за № 632040004001659, скасовано його державну реєстрацію.

Зобов'язано ФГ «Гаврилюк» повернути земельну ділянку, площею 40,6222 га, зареєстровану Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області 05.06.2012 року за № 632040004001659, державі в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області шляхом складання акту приймання - передачі.

Стягнуто з Фермерського господарства «Гаврилюк» на користь державного бюджету України 4 872,00 грн. судового збору.

2-й відповідач, не погоджуючись з вказаним рішенням господарського суду, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у даній справі та прийняти нове, яким у позові відмовити повністю, посилаючись на порушення судом норм чинного законодавства.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує судовою практикою Європейського Суду, вважаючи, що вилучення у нього права володіння спірними земельними ділянками, раніше наданого державною установою, є порушенням Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2,4,7 та 11 до Конвенції, навіть якщо державна установа не мала повноважень надавати заявнику право володіння майном згідно національного законодавства.

Апелянт вважає, що він як суб*єкт приватного права - не може відповідати за помилки державних органів при укладанні останнім відповідних договорів, а державні органи не можуть вимагати повернення в попередній стан, посилаючись на те, що вони при укладанні цих договорів припустилися помилки.

26.03.2015 року від Головного управління Держземагентства у Харківській області відділу Держземагентства у Барвінківському районі Харківської області надійшов лист № 9-04/779-15 від 24.03.2015 року, в якому останній просить суд розглянути апеляційну скаргу за відсутності представника відділу.

31.03.2015 року від Державної інспекції сільського господарства в Харківській області надійшов відзив на апеляційну скаргу ФГ «Гаврилюк» .

31.03.2015 року від Державної інспекції сільського господарства в Харківській області надійшло клопотання, в якому інспекція просить здійснювати розгляд даної справи без участі уповноваженого нею представника.

01.04.2015 року від Головного управління Держземагентства у Харківській області надійшов лист № 173 від31.03.2015 року, в якому управління просить суд у задоволенні апеляційної скарги ФГ «Гаврилюк» відмовити, а рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у даній справі залишити без змін. Одночасно управління просить розгляд апеляційної скарги здійснити без участі його представника.

01.04.2015 року прокурор надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу ФГ «Гаврилюк» - без задоволення.

Прокурор та 2-й відповідач не заперечують проти слухання справи у відсутності представників 1, 3 та 4 відповідачів.

Розглянувши матеріали справи прокурора та викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів встановила наступне.

03.12.2012 року до господарського суду Харківської області звернувся заступник прокурора Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області з позовною заявою до Барвінківської райдержадміністрації та до Фермерського господарства «Гаврилюк», треті особи: Реєстраційна служба Барвінківського районного управління юстиції Харківської області та Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Барвінківської райдержадміністрації, визнання недійсними договорів оренди землі та скасування їх державної реєстрації ( а.с. 4-13 т. 1).

Ухвалою господарського суду Харківської області від 04.12.2013 року прийнято заяву до розгляду; залучено в якості третьої особи -1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Реєстраційну службу Барвінківського районного управління юстиції Харківської області та в якості третьої особи -2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Харківській області; розгляд справи призначено на 17.12.2013 року ( а.с. 2-3 т.1).

Ухвалою господарського суду Харківської області від 16.01.2014 року (з урахуванням ухвали про виправлення описки від 26.02.2014 року (а.с. 2-23 т.2) залучено до участі у справі в якості 3-го та 4-го відповідачів по справі Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області та Реєстраційну службу Барвінківського районного управління юстиції Харківської області ( а.с.185-188 т.1).

Рішенням господарського суду Харківської області від 13.02.2014 року провадження у справі в частині позовних вимог відносно Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області припинено. В решті позовних вимог відмовлено повністю ( а.с. 10-16 т.2).

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 29.04.2014 року рішення господарського суду Харківської області від 13.02.2014 року залишено без змін ( а.с.113-118 т.2).

Постановою Вищого господарського суду України від 25.11.2014 року постанову Харківського апеляційного господарського суду від 29.04.2014 року у справі № 922/4981/13 та рішення господарського суду Харківської області від 13.02.2014 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області ( а.с.186-192 т.2).

При цьому, Вищим господарським судом України зазначено, що підчас розгляду справи приписи статей 31, 124 , 134 Земельного кодексу України, статей 7 та 8 Закону України «Про фермерське господарство», статей 89,91,92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» судами попередніх інстанцій залишені поза увагою, питання стосовно того, чи набуло ФГ «Гаврилюк» на момент прийняття райдержадміністрацією оспорюваних розпоряджень статусу юридичної особи та чи мало у своїй власності земельну ділянку, а відтак і отримання у користування земельних ділянок, за умовами укладених договорів оренди, без проведення земельних торгів, судами не з*ясовувалось.

11.02.2015 року постановлено оскаржуване судове рішення. При цьому, задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що процедура формування земельного фонду, вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України ФГ «Гаврилюк», передача зазначеній юридичній особі земельних ділянок без проведення земельних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про фермерське господарство» та інших нормативно - правових актів.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, і цього не спростовано в апеляційній інстанції, 02.11.2011 року першим заступником голови Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області видано розпорядження № 303, яким задоволено звернення голови фермерського господарства «Гаврилюк» про надання дозволу на розробку проектів відведення земельних ділянок контур № 430, площею 43,1 га рілі, № 419, площею 78,8 га рілі із земель запасу, категорія землі - землі сільськогосподарського призначення на території Великокомишуваської сільської ради з метою оформлення оренди землі терміном на 49 років, для ведення фермерського господарства ( а.с. 26 т.1).

03.05.2012 року головою Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області видано розпорядження № 231, яким вирішено затвердити «Проект землеустрію щодо відведення земельних ділянок фермерському господарству «Гаврилюк» з метою оформлення права оренди терміном на 49 років для ведення фермерського господарства із земель запасу та інших, не наданих у власність та постійне користування, категорія землі сільськогосподарського призначення (контури № 430 та № 419 реформованого КСП «Жовтень») за межами населених пунктів на території Великокомишуваської сільської ради Харківської області; передати в оренду земельні ділянки загальною площею 119,4222 га рілі, в тому числі контури № 430 - 40 6222 га, № 419 - 78,8 га терміном на 49 років ( а.с. 27 т.1).

08.05.2012 року між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області (орендодавець) та Фермерським господарством «Гаврилюк» (орендар) укладені договори оренди землі (контур № 419- 78,8 га, контур № 430 - 40 6222 га) строком на 49 років для ведення фермерського господарства ( а.с. 28-31 т.1).

05.06.2012 року вказані договори оренди землі зареєстровані Управлінням Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області за № 632040004001660.

Як убачається з матеріалів справи, позовні вимоги, з посиланням на статті 116,122,123,124 Земельного кодексу України, статті 203,215,216 Цивільного кодексу України, положення Закону України «Про оренду землі» та норми Закону України «Про фермерське господарство» обґрунтовані тим, що можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної власності для ведення фермерського господарства юридичним особам, тобто після створення громадянином фермерського господарства та його державної реєстрації без проведення земельних торгів діючим законодавством України не передбачена, спірними розпорядженнями земельні ділянки відповідачу надані саме як юридичній особі в особі її керівника, що є порушенням чинного законодавства та є підставою для скасування цих розпоряджень голови Барвінківської районної державної адміністрації і укладених на їх підставі договорів оренди землі.

Вказані обставини підтверджуються результатами перевірки, проведеної Державною інспекцією сільського господарства у Харківській області.

Статтею 13 Конституції України, статтею 373 Цивільного кодексу України, статтею 1 Земельного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, владні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурсами її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об*єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією ( стаття 14 Конституції України).

Згідно пункту 7 частини 1 статті 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля відноситься до відома місцевих державних адміністрацій. Згідно пункту 2 частини 2 статті 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до приписів статті 116 Земельного кодексу України ( в редакції, яка діяла станом на момент винесення відповідачем - 1 спірних розпоряджень та укладання відповідачами спірних договорів оренди землі) громадяни та юридичні особи набувають права комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Не підлягають продажу на конкурентних засадах земельні ділянки державної та комунальної власності або права на них, крім іншого, у разі передачі тільки громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства. Норми безоплатної передачі земельних ділянок, в т.ч. для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство, передбачені статтею 121 Земельного кодексу України, якою встановлено, якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району. В інших випадках , передача в оренду земельних ділянок із земель державної та комунальної власності без проведення земельних торгів можливе лише за умови прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об*єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 року.

Відповідно до статті 123 Земельного кодексу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрію щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрію щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.ч.2,3 статті 134 цього Кодексу.

Тобто, аналізуючи положення статей 31,124,134 Земельного кодексу України, статей 1,5,7,8 Закону України «Про фермерське господарство, можна дійти висновку про те, що виключення, передбачені частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України стосуються правовідносин, коли саме громадяни, тобто фізичні особи, звертаються до відповідної районної державної адміністрації для отримання, зокрема, в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства. При цьому, така можливість передує створенню фермерського господарства.

Саме з метою створення умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації законодавець і передбачив виключення із загального правила набуття прав на земельні ділянки сільського господарського призначення.

Поширення такого виключення на вже створені фермерські господарства суперечить принципу рівного захисту державою усіх суб*єктів господарювання, передбаченого статтею 6 Господарського кодексу України, та принципу забезпечення раціонального використання та охорони земель, передбаченого статтею 5 Земельного кодексу України.

Відповідно до технічного завдання на виконання робіт по розробці документації із землеустрою від 30.09.2011 року та довідок про кількісні та якісні характеристики земельних ділянок, розподілення між власниками та землекористувачами від 12.12.2011 року, виданих управлінням Держкомзему у Барвінківському районі, висновку комісії по погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ФГ «Гаврилюк» № 8 від 18.04.2012 року, які містяться у розробленій ФОП Будицьким В.С. документації з землеустрою, земельні ділянки належать до земель запасу та інших, не наданих у власність чи постійне користування.

Приписами статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

Згідно статті 8 вказаного Закону, після одержання засновником державного акту на право власності на земельну ділянку або укладання договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Як встановлено судом першої інстанції, і цього не спростовано в апеляційній інстанції, 05.10.2011 року здійснено державну реєстрацію юридичної особи - ФГ «Гаврилюк», яке вже після реєстрації звернулося до Барвінкіської ройнної державної адміністрації з заявою про надання в оренду земельних ділянок. Розпорядженням голови Барвінківської РДА Харківської області від 02.02.2011 року, яким ФГ «Гаврилюк» отримав дозвіл на розробку землевпорядної документації та № 231 від 03.05.2012 року, яким ФГ «Гаврилюк» отримав в оренду земельні ділянки державної форми власності, містять відомості про звернення до Барвінківської РДА з відповідними заявами саме юридичної особи.

Отже, слід зазначити, що процедура формування земельного фонду вже створеного та зареєстрованого у відповідності до законодавства України ФГ «Гаврилюк», передача зазначеній юридичній особі земельних ділянок без проведення земельних торгів (аукціону) здійснені з порушенням вимог Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про фермерське господарство» та інших нормативно - правових актів, які регулюють вказані питання. Можливість передачі земельних ділянок державної та комунальної форми власності для ведення фермерського господарства та його державної реєстрації відповідно до вимог статті 8 Закону України «Про фермерське господарство» без проведення земельних торгів законодавством не передбачена.

Статтею 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» встановлено, що голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно з законодавством. Проекти розпоряджень нормативно - правового характеру погоджуються з керівниками відповідних структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій.

Частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 Цивільного кодексу України щодо відповідності змісту правочину цього кодексу, іншим актам цивільного законодавства, наявності у особи, яка вчиняє право чин необхідного обсягу цивільної дієздатності, вільного і відповідного внутрішній волі волевиявлення учасника правочину.

Відповідно до частини 1 статті 216 Цивільного кодексу України, частини 2 статті 208 Господарського кодексу України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні в натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Отже, аналізуючи наведені норми права, колегія суддів вважає, що сторони оспорюваних договорів зобов*язані повернути одна одній все одержане на виконання цього договору в натурі.

Таким чином, договори оренди земельних ділянок, які укладені на підставі незаконного рішення органу виконавчої влади та за умови скасування такого рішення, повинні бути визнані недійсними.

Статтею 34 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцю земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Слід зазначити, що в період з 01.01.2011 року по 31.12.2012 року діяла Постанова Кабінету Міністрів № 1021 від 09.09.2009 року, відповідно до якої повноваженнями по веденню Поземельної книги, Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельні ділянки та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі в паперовому вигляді були наділені територіальні органи Держкомзему за місцем розташування земельної ділянки. Зазначена постанова Кабінету Міністрів України втратила чинність згідно з постановою КМУ № 1051 від 17.10.2012 року «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру»

За таких підстав, повноваження територіальних органів Держкомагентства у частині державної реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) земельних ділянок, земельного сервітуту, користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) з 01.01.2013 року припинилися.

Станом на теперішній час Відділ Держземагенства у Барвінківському районі не проводить державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та відповідно скасування такої державної реєстрації.

Відповідно до приписів пункту 6 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо, зокрема, припинено діяльність суб*єкта господарювання, який був однією із сторін у справі, а спірні правовідносини не допускають правонаступництва.

Як убачається з матеріалів справи, відповідач - 3 - Управління Держкомзему у Барвінківському районі м. Харкова, залучений до участі у даній справі ухвалою господарського суду від 16.01.2014 року, станом на теперішній час не проводить своєї діяльності у зв'язку з припиненням його як юридичної особи, що підтверджується повідомленням державного реєстратора ( а.с. 199 т.1).

Проте, господарський суд, вирішуючи спір по суті, зокрема і відносно відповідача - 3, неповно з*сував наведені обставини справи, чим порушив пункт 1 частини 1 статті 104 Господарського процесуального кодексу України і не припинив провадження у справі відносно Управління Держкомзему у Барвінківському районі м. Харкова.

З 01.01.2013 року відбулися зміни у законодавстві стосовно реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема, набули чинності Закон України « Про державний земельний реєстр» від 07.07.2011 року, постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» № 1051 від 17.10.2012 року, зміни до Земельного кодексу України та ін.

Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно являє собою офіційне визнання та підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до наведених нормативно - правових актів, державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводить Укрдержреєстр та структурні підрозділи територіальних органів Мін*юсту, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Застосовуючи рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Стретч проти Сполученого Королівства» необхідно було урахувати обставини цієї справи. Зокрема те, що заявник у 1969 році уклав договір оренди земельної ділянки строком на 22 роки, відповідно до умов якого він за власні кошти побудував на цій земельній ділянці кілька будівель, які здав у суборенду. Договір оренди також надавав йому право в подальшому продовжувати оренду ще на 21 рік, у зв'язку з чим у 1990 році заявник проінформував місцеву владу про намір продовжити договір оренди. Однак орган місцевої влади повідомив заявника, що продовження договору оренди відбутися не може, оскільки, погодившись із умовою договору про можливість його пролонгації, орган місцевої влади перевищив свої повноваження.

Дії місцевої влади у цьому випадку Європейський Суд з прав людини розцінив як порушення права заявника на законне очікування виконання певних умов та визнав такими, що утворювали акт втручання у реалізацію його права власності

Проте, у справі, яка переглядається, обставини є істотно відмінними, у зв'язку з чим вищевказані норми міжнародного права не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

З огляду на наведені обставини справи та норми права, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно і обґрунтовано задоволено позовні вимоги прокурора у зв'язку з порушенням Барвінківською райдержадміністрацією при виданні оспорюваних розпоряджень норм чинного законодавства, та, як наслідок, укладання спірних договорів оренди земельних ділянок.

Посилання апелянта на судову практику Європейського суду, вважаючи, що вилучення у нього права володіння спірними земельними ділянками, раніше наданого державною установою, є порушенням Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2,4,7 та 11 до Конвенції, не може бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки наведена практика не стосується даного або тотожного даному предмету спору.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга є необґрунтованою і не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення у даній справі, тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у справі № 922/4981/13 - змінити, доповнивши резолютивну частину рішення в такій редакції: «Провадження у справі в частині позовних вимог відносно Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області припинити».

У відповідності до приписів статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи, що, саме неправомірні дії 1-го відповідача призвели до надання дозволу на розробку проектів відведення спірних земельних ділянок, а в подальшому до укладення договорів оренди земельних ділянок, колегія суддів дійшла висновку про зміну оскаржуваного рішення господарського суду в частині розподілу судового збору за подання позовної заяви, шляхом стягнення судового збору з 1-го та з 2-го відповідачів на користь державного бюджету України у розмірі по 2 436,00 грн. з кожного.

На підставі викладеного та керуючись, ч.1 ст.80, ст. 99, ст.101, п.4 ч1. ст.103,п.1 ч.1 ст.104, ст.105, Господарського процесуального кодексу України, Харківський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Гаврилюк» залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у справі № 922/4981/13 змінити, доповнивши резолютивну частину наступним:

«Провадження у справі в частині позовних вимог відносно Управління Держкомзему у Барвінківському районі Харківської області припинити».

В частині стягнення судового збору рішення суду викласти в наступній редакції:

«Стягнути з Фермерського господарства «Гаврилюк» ( 64730, Харківська область, Барвінківський район, сільрада Великокомишуватська, код 35604550) на користь державного бюджету України (одержувач коштів -Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна,18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011,код бюджетної класифікації 22030001) 2 436,00 грн. ( дві тисячі чотириста тридцять шість грн.00 коп.) судового збору.

«Стягнути з Барвінківської районної державної адміністрації ( 64701.Харківська область, Барвінківський район, м. Барвінкове, вул.Леніна,8, код 04059450) на користь державного бюджету України (одержувач коштів -Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна,18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011,код бюджетної класифікації 22030001) 2 436,00 грн. ( дві тисячі чотириста тридцять шість грн.00 коп.) судового збору.

Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.

В іншої частині рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 року у справі № 922/4981/13 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 03.04.2015 року.

Головуючий суддя О.А. Пуль

суддя В.В.Лакіза

суддя О.В.Шевель

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.04.2015
Оприлюднено07.04.2015
Номер документу43412504
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4981/13

Ухвала від 23.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 26.02.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Бринцев О.В.

Ухвала від 26.02.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Бринцев О.В.

Ухвала від 11.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 01.04.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Ухвала від 10.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Рішення від 11.02.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 15.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Постанова від 25.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 17.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні