ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 лютого 2015 року 08:01 № 826/314/15
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі головуючого судді Саніна Б.В., при секретарі судового засідання Дмитрієвій В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Навиворіт" до Державної податкової інспекції у Деснянському районі ГУ ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Навиворіт" (надалі - позивач/ТОВ "Світ Навиворіт") до Державної податкової інспекції у Деснянському районі Головного управління ДФС у м. Києві (надалі - відповідач/ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві), в якому просить суд:
1. Рішення ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації як платника єдиного податку та видачі свідоцтва платника єдиного податку, яке оформлене листом "Про розгляд заяви" №1390/10/26-5215-04-19 від 26.12.2014 р. - визнати протиправним та скасувати;
2. Зобов'язати ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві зареєструвати ТОВ "Світ Навиворіт" як платника єдиного податку з моменту державної реєстрації та видати свідоцтво платника єдиного податку;
3. Судові витрати по сплаті судового збору покласти на ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.01.2015 р. провадження у справі було відкрите та призначено справу до судового розгляду.
В судове засідання представник позивача не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був належним чином повідомлений. Через канцелярію суду представником позивача було подано клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача. В позовній заяві позивачем зазначено, що оскаржуване Рішення ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації як платника єдиного податку та видачі свідоцтва платника єдиного податку є безпідставним, невмотивованим та необґрунтованим, а тому є протиправним та незаконним, у зв'язку з чим підлягає скасуванню.
В судове засідання представник відповідача не з'явився, про час та місце був належним чином повідомлений в порядку, передбаченому положеннями ст.33 та ст.35 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), про причини неявки до судового засідання інформації не подавав, клопотання про перенесення дати судового розгляду не надходило. У письмових запереченнях на позовну заяву представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки позивачем не було виконано вимоги п.3 Порядку подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 20.12.2011 р. №1675, (надалі - Порядок №1675), а тому ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві запропоновано ТОВ "Світ Навиворіт" подати заяву згідно чинного законодавства та в установлений термін.
Відповідно до положень п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Згідно зі ст.128 КАС України справа розглядається в письмовому провадженні на підставі наявних в матеріалах справи документів.
Розглянувши наявні в матеріалах докази, заслухавши пояснення представників Позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, в межах заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Світ Навиворіт" (код ЄДРПОУ 39549372) зареєстроване 16.12.2014 р. Відділом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Деснянського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві, 17.12.2014 р. взяте на податковий облік в ДПІ у Деснянському районі ГУ ДФС у м. Києві.
24.12.2014 р. ТОВ "Світ Навиворіт" звернулося до ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві із Заявою про застосування спрощеної системи оподаткування вх. №1821/10 (4 група), Листом №1390/10/26-52-15-04-19 від 26.12.2014 р. відповідач повідомив, що позивачем, всупереч чинному законодавству, не обрано дату переходу на спрощену систему оподаткування, а тому відповідачем запропоновано ТОВ "Світ Навиворіт" подати заяву згідно чинного законодавства та у встановлений термін.
Вважаючи, зазначене вище рішення таким, що порушує законні права та інтереси позивача, останній звернувся за їх захистом до суду.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи усіх форм дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Положеннями п.291.2 - п.291.4 ст.291 Податкового кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного рішення) (надалі - ПК України) передбачено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п.297.1 ст.297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою (п.291.3 ст.291 ПК України).
Суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку, зокрема, четверта група - юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв: середньооблікова кількість працівників не перевищує 50 осіб; обсяг доходу не перевищує 5000000 гривень. (пп.4 п.291.4 ст.291 ПК України).
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування здійснюється відповідно до пп.298.1.1 - пп.298.1.4 цієї статті (п.298.1 ст.298 ПК України).
Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб'єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву (абз.1 пп.298.1.1 п.298.1 ст.298 ПК України).
Зареєстровані в установленому законом порядку суб'єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої - шостої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації (абз.2 пп.298.1.2 п.298.1 ст.298 ПК України).
Згідно вимог п.298.3 ст.298 ПК України у заяві зазначаються такі обов'язкові відомості: найменування суб'єкта господарювання, код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - підприємця, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків); дані документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи - підприємця відповідно до закону; податкову адресу суб'єкта господарювання; місце провадження господарської діяльності; обрані фізичною особою - підприємцем першої та другої груп види господарської діяльності згідно з КВЕД ДК 009:2010; обрані суб'єктом господарювання група та ставка єдиного податку або зміна групи та ставки єдиного податку; кількість осіб, які одночасно перебувають з фізичною особою - підприємцем у трудових відносинах, та середньооблікова чисельність працівників у юридичної особи; дата (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування.
Положеннями п.299.3 - 299.6 ст.299 ПК України закріплено, що у разі відсутності визначених цим Кодексом підстав для відмови у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку контролюючий орган зобов'язаний протягом двох робочих днів від дати надходження заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування зареєструвати таку особу платником єдиного податку.
У випадках, передбачених пп.298.1.2 п.298.1 ст.298 цього Кодексу, контролюючий орган, у разі відсутності визначених цим Кодексом підстав для відмови, здійснює реєстрацію суб'єкта господарювання як платника єдиного податку з дати, визначеної відповідно до зазначеного підпункту, протягом двох робочих днів з дати отримання контролюючим органом заяви щодо обрання спрощеної системи оподаткування або отримання цим органом від державного реєстратора електронної копії заяви, виготовленої шляхом сканування, одночасно з відомостями з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця, якщо така заява додана до реєстраційної картки (п. 299.4 ст.299 ПК України).
У разі відмови у реєстрації платника єдиного податку контролюючий орган зобов'язаний надати протягом двох робочих днів з дня подання суб'єктом господарювання відповідної заяви письмову вмотивовану відмову, яка може бути оскаржена суб'єктом господарювання у встановленому порядку (п.299.5 ст.299 ПК України).
Підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно: невідповідність такого суб'єкта вимогам, встановленим ст.291 цього Кодексу; наявність у суб'єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов'язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; недотримання таким суб'єктом вимог, встановлених пп.298.1.4 п.298.1 ст.298 цього Кодексу (п.299.6 ст.299 ПК України).
Дослідивши, подану позивачем Заяву про застосування спрощеної системи оподаткування вх. №1821/10 від 24.12.2014 р., судом встановлено, що в ній, в порушення вимог п.298.3 ст.298 ПК України, не зазначені такі обов'язкові відомості, як дата (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування.
Суд звертає увагу, що п.299.6 ст.299 ПК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку, серед яких відсутня підстава як не зазначення в заяві дати (періоду) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування.
При цьому, суд також звертає увагу, що ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві листом №1390/10/26-52-15-04-19 від 26.12.2014 р. не відмовило ТОВ "Світ Навиворіт" у реєстрації як платника єдиного податку, а лише повідомило, що позивачем, всупереч чинному законодавству, не обрано дату переходу на спрощену систему оподаткування, та запропоновано подати заяву згідно чинного законодавства та у встановлений термін.
Враховуючи те, що лист відповідача №1390/10/26-52-15-04-19 від 26.12.2014 р. за своєю суттю не є рішенням про відмову у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку, а носить саме інформаційний характер, суд приходить до висновку, що позовна вимога позивача, щодо визнання протиправним та скасування Рішення ДПІ у Деснянському р-ні ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації як платника єдиного податку та видачі свідоцтва платника єдиного податку, яке оформлене листом "Про розгляд заяви" №1390/10/26-5215-04-19 від 26.12.2014 р. - є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Водночас, щодо заявленої позовної вимоги про зобов'язання відповідача зареєструвати ТОВ "Світ Навиворіт" як платника єдиного податку з моменту державної реєстрації та видати свідоцтво платника єдиного податку, суд зазначає наступне.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку є виключною компетенцією уповноваженого органу.
Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч.3 ст.2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.
Таким чином, вищевказана позовна вимога є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягає.
Згідно вимог ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень:, тау спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною1 ст.6 КАС України гарантовано, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Таким чином, завданням адміністративного судочинства є захист саме порушених прав, свобод та інтересів фізичної особи.
Частиною 1 ст.11 КАС України, визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У ч.1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Крім того, в ч.2 ст.72 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог позивача. Відповідно до положень ст.94 КАС України, судовий збір позивачу не відшкодовується.
Керуючись положеннями ст.ст. 2, 17, 71, 86, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Навиворіт" до Державної податкової інспекції у Деснянському районі Головного управління ДФС у м. Києві - залишити без задоволення.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 КАС України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.185-187 КАС України.
Суддя Б.В. Санін
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2015 |
Оприлюднено | 23.02.2015 |
Номер документу | 42803277 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Санін Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні