Ухвала
від 18.02.2015 по справі 826/11464/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" лютого 2015 р. м. Київ К/800/64779/14

Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,

при секретарі Стадницькій Ю.Є.,

за участю представників сторін:

позивача - Колесника К.А., Домбругова М.Р.,

відповідача - Титаренка Т.А.,

розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - ДПІ)

на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.09.2014

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.11.2014

у справі № 826/11464/14

за позовом Асоціації користувачів Української науково-освітньої телекомунікаційної мережі "УРАН" (далі - Асоціація)

до ДПІ

про визнання дій протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України

ВСТАНОВИВ:

Позов подано про визнання протиправними дій ДПІ з проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Асоціації, за наслідками якої складено акт від 04.04.2014 № 1604/26-58-22-08-11 та скасування податкових повідомлень-рішень від 23.04.2014 № 0003292208 та від 11.07.2014 № 0005342208.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.09.2014, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.11.2014, позов задоволено. У прийнятті цих судових актів попередні судові інстанції виходили з того, що за умови надсилання платником відповіді на письмовий запит податкового органу у ДПІ були відсутні підстави для проведення оспорюваної перевірки. Також, за висновком судів, вирок Шевченківського районного суду міста Києва від 24.09.2013 у кримінальній справі № 761/22932/13-а про притягнення до кримінальної відповідальності засновника товариства з обмеженою відповідальністю «Варгус» (далі - ТОВ «Варгус») не може бути достатньою підставою для висновку про фіктивний характер операцій між позивачем та названим контрагентом.

Посилаючись на невідповідність висновків судів, покладених в основу прийняття оскаржуваних рішень, положенням чинного законодавства та дійсним обставинам справи, ДПІ звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалені у справі судові акти та відмовити у позові. На обґрунтування касаційних вимог скаржник зазначає, що установлені у вироку суду обставини виключають реальність правовідносин між позивачем та ТОВ «Варгус»; за посиланням ДПІ, призначення оспорюваної перевірки зумовлено неповнотою відповіді платника на обов'язковий запит податкового органу.

Перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне частково задовольнити розглядувані касаційні вимоги ДПІ з урахуванням такого.

Як вбачається з установлених судами обставин справи, 09.12.2013 позивачем було отримано запит податкового органу від 03.12.2013 № 15759/10/26-58-22-08-09 щодо надання інформації та її документального підтвердження по взаємовідносинам з ТОВ «Варгус». У листі від 16.12.2013 № 1312-03 позивач повідомив ДПІ про невідповідність цього запиту вимогам підпункту 16.1.5 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі - ПК); втім листом від 18.12.2013 № 1312-06 позивач надіслав на адресу податкового органу копії первинних документів, складенням яких були оформлені господарські операції з поставки позивачеві телекомунікаційних послуг у рамках правовідносин з ТОВ «Варгус».

Оскільки, за висновком податкового органу, наведена відповідь платника не містила повну відповідь на запитувану інформацію за наказом начальника ДПІ від 19.03.2014 № 750 було призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Асоціації з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість та з податку на прибуток при взаємовідносинах з ТОВ «Варгус» за період з 01.01.2012 по 31.12.2013.

Результати цієї перевірки викладені в акті від 04.04.2014 № 1604/26-58-22-08-11/34662584, в якому відображено висновок податкового органу про незаконне формування позивачем податкового кредиту за операціями з поставки названим контрагентом телекомунікаційних послуг з огляду на їх фіктивний характер. В основу цього висновку покладені обставини, установлені вироком Шевченківського районного суду міста Києва від 24.09.2013 у кримінальній справі № 761/22932/13-а по обвинуваченню ОСОБА_4 у злочині, передбаченого статтею 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво). Зокрема, у цьому вироку встановлено, що ОСОБА_4 свідомо зареєстрував ТОВ «Варгус» на ім'я ОСОБА_5 за грошову винагороду з метою провадження незаконної діяльності; протягом 2012-2013 років на рахунок ТОВ «Варгус» перераховувалися грошові кошти від підприємств з оформленням фіктивного документообігу для імітації поставок товарів (робіт, послуг), тоді як ТОВ «Варгус» фактично не провадило будь-якої підприємницької діяльності.

Наведені факти (з урахуванням результатів процедури адміністративного узгодження) стали підставою для прийняття ДПІ податкового повідомлення-рішення від 23.04.2014 № 0003292208, за яким Асоціації визначено грошове зобов'язання з податку на прибуток у сумі 379 326 грн. (у тому числі 252 884 грн. за основним платежем та 126 442 грн. за штрафними санкціями) та податкового повідомлення-рішення від 11.07.2014 № 0005342208, згідно з яким позивачеві збільшено суму грошового зобов'язання з ПДВ на 381 240 грн. (у тому числі 254 160 грн. за основним платежем та 127 080 грн. за штрафними санкціями).

Згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) вирок суду у кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Отже, обов'язковими для врахування адміністративним судом є факти, наведені у вироку в кримінальній справі чи постанові у справі про адміністративний проступок, щодо часу, місця та об'єктивного характеру відповідного діяння тієї особи, правові наслідки, дій чи бездіяльності якої є предметом розгляду в адміністративній справі.

Решта обставин, встановлених у вироку суду, не має обов'язкового характеру для адміністративного суду при вирішенні адміністративного спору, та підлягає безпосередньому встановленню у процесі розгляду справи із застосуванням правил оцінки доказів, передбачених у статті 86 КАС.

Відповідно до частини першої статті 205 Кримінального кодексу України фіктивним підприємництвом є створення або придбання суб'єктів підприємницької діяльності (юридичних осіб) з метою прикриття незаконної діяльності або здійснення видів діяльності, щодо яких є заборона

За змістом цієї норми злочинна діяльність особи, яка вчинила фіктивне підприємництво, не обмежується операціями з окремими суб'єктами господарювання, а охоплює всю діяльність та свідчить про використання фіктивного підприємства (виключно з метою здійснення злочинної діяльності ).

У розгляді цієї справи суди не встановили фактів на спростування обставин, викладених у вироку (як-от наявність у ТОВ «Варгус» витрат, супутніх звичайній господарській діяльності, наявність у цього контрагента власних або орендованих основних фондів, найманих або залучених працівників тощо), тоді як власне номінально оформлені первинні документи не можуть бути підставою для формування даних податкового обліку платника.

У той же час суди не надали належної правової оцінки доводам податкового органу щодо підстав призначення спірної перевірки.

Як встановили суди, у розглядуваному випадку податкова перевірка була призначена відповідно до підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК у зв'язку з ненаданням платником відповіді на запит податкового органу, тоді як позивач у листі від 18.12.2013 № 1312-06 направив відповідь на адресу ДПІ. У той же час суди не оцінили зміст відповіді, викладеної у листі Асоціації на предмет її повноти. Зокрема, судам слід було встановити коло запитуваних податковим органом даних та наявність вичерпної інформації щодо цих даних у вказаному листі платника для достовірного встановлення наявності (або відсутності) підстав для проведення вказаної перевірки. У разі ж неправомірності призначення та проведення розглядуваної перевірки вважається, що остання не відбулася як юридичний факт, а тому у податкового органу відсутня компетенція на винесення податкового повідомлення-рішення.

За таких обставин ухвалені у справі судові акти підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції з метою перевірки обставин щодо законності призначення спірної перевірки та для ухвалення за наслідками встановленого правильного по суті спору рішення з урахуванням висновків касаційного суду, викладених у цій ухвалі.

Керуючись статтями 160, 167, 220, 221, 223, 227, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України

УХВАЛИВ:

1. Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві задовольнити частково.

2. Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.09.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.11.2014 у справі № 826/11464/14 скасувати.

Справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.

Головуючий суддя: М.І. Костенко судді:І.О. Бухтіярова І.В. Приходько

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення18.02.2015
Оприлюднено04.03.2015
Номер документу42945812
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/11464/14

Ухвала від 22.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 30.03.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 04.03.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 18.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Ухвала від 07.11.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Ухвала від 08.09.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

Постанова від 12.09.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

Ухвала від 08.08.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні