cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"11" березня 2015 р. Справа №924/321/14
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддя Гулова А.Г.
суддя Гудак А.В. ,
суддя Олексюк Г.Є.
при секретарі судового засідання Яцюку В.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Войналовича О.М. - представника за довіреністю від 22.08.2014р.;
від відповідача: не з'явився;
від третіх осіб: не з'явилися.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас"
на рішення господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015р.
у справі №924/321/14 (суддя Димбовський В.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас", м.Хмельницький
до відповідача Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м.Хмельницький
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, м.Київ
Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, м.Хмельницький
Територіального управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки в Хмельницькій області, м.Хмельницький
про зобов'язання видати технічні умови на підключення до газопостачання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015 р. у справі № 924/321/14 відмовлено у позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас" до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" за участю третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, Територіального управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки в Хмельницькій області про зобов'язання видати технічні умови на підключення до газопостачання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою від 06.02.2015 р., в якій просить скасувати оскаржене рішення та постановити нове, яким зобов'язати ПАТ "Хмельницькгаз" видати технічні умови на підключення до газопостачання для поквартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згорання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115.
Мотивуючи апеляційну скаргу, скаржник зазначає, зокрема, наступне:
- висновок місцевого господарського суду про те, що пунктами 6.34, 6.54 ДБНУ В.2.5-20-2001 "Газопостачання" не дозволяють здійснювати газифікацію вище десятого поверху житлового будинку не відповідає обставинам справи та нормам чинного законодавства, оскільки ДБНУ не містять прямої заборони встановлювати газове обладнання вище десятого поверху та вище 26,5 м., але й не передбачають можливість встановлення такого обладнання;
- пунктом 3.7 порядку встановлено, що остаточне рішення щодо погодження обґрунтованих відхилень від діючих державних будівельних норм у проектній документації оформлюється листом Мінрегіону за підписом Міністра або його заступника відповідно до розподілу обов'язків. У листі Міністерства юстиції України від 23.04.2004 р. № 24-45-303 зазначено, що листи не є нормативно-правовими та не повинні містити правових норм і державній реєстрації у Мін'юсті не підлягають і мають лише роз'яснювальний та рекомендаційний характер, а тому Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України листом № 7/18-3038 від 28.02.2013 р., на підставі протоколу № 2 засідання секції "Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів" Науково-технічної ради Мінрегіону від 27.02.2013 р. фактично погодило обґрунтовані відхилення від будівельних норм і в такий спосіб надало роз'яснення, що заявником при цьому не порушено жодних норм;
- відповідно до пункту 3.7 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, затверджених постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України № 12 від 13.01.2010 р. ліцензіат має право відмовити замовнику у видачі технічних умов на підключення у випадку недостатньої пропускної потужності розподільної мережі або порушення замовником вимог законодавства України щодо підключення об`єкта системи газопостачання до газорозподільних мереж та у разі відмови у видачі замовнику технічних умов на підключення ліцензіат зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення про відмову повідомити про це замовника та НКРЕ з обґрунтуванням підстави такої відмови, однак, у відповіді на заяву видати технічні умови № 3966/18 від 18.10.2013 р. ПАТ "Хмельницькгаз" повідомило, що надати технічні умови немає правової підстави, тобто відмовило у видачі технічних умов з неіснуючих підстав - неправомірно;
- місцевим господарським судом неправильно визначено відсутність погодження відхилень від будівельних норм, оскільки Держгірпромнагляд України та Державна служба України з надзвичайних ситуацій висувають умови дотримання вимог законодавства, які у будь-якому випадку будуть дотримані, при цьому такі вимоги не стосуються безпосередньо технічних умов, а є застереженням на майбутні дії.
Відповідач - Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" у відзиві № 916/18 від 04.03.2015 р. не погоджується з апеляційною скаргою ТзОВ "Гранд Палас", просить суд рішення господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015 р. у справі № 924/321/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
10.03.2015 р. від ПАТ "Хмельницькгаз" на адресу апеляційного суду надійшло клопотання № 917/18 від 04.03.2015 р., в якому відповідач просить слухати справу, призначену на 11.03.2015 р. без участі уповноваженого представника ПАТ "Хмельницькгаз"; проти апеляційної скарги заперечує, просить залишити в силі рішення господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015 р. у справі № 924/321/14
Треті особи, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача не скористалися правом подачі відзиву на апеляційну скаргу, що у відповідності до частини 2 статті 96 ГПК України, не перешкоджає перегляду рішення місцевого господарського суду.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у клопотанні від 06.03.2015 р., зазначає, що підтримує правову позицію по даній справі, надану клопотанням від 21.08.2014 р. № 8/8-299-14 (а.с. 123-124,147-148, т.І), та просить провести судове засідання 11.03.2015 р., без участі уповноваженого представника Мінрегіону, про результати судового засідання завчасно поінформувати, у разі прийняття рішення по справі - надіслати його копію в порядку, встановленому статтею 87 ГПК України.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, Територіальне управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки в Хмельницькій області не забезпечили явку представників в судове засідання, хоча були належним чином повідомлені про день і час розгляду апеляційної скарги, що стверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень (ухвал апеляційного суду) (а.с.108,112 т. ІІ).
Оскільки явка представників сторін та третіх осіб в судове засідання обов'язковою не визнавалася, сторони та треті особи належним чином були повідомлені про день, час і місце розгляду апеляційної скарги, клопотань про відкладення розгляду скарги не надходило, колегія суддів прийшла до висновку про можливість розгляду апеляційної скарги без участі представників відповідача та третіх осіб.
Відповідно до статті 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Представник позивача (скаржника) - Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас" у судовому засіданні підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просить суд скасувати оскаржене рішення та постановити нове, яким зобов'язати ПАТ "Хмельницькгаз" видати технічні умови на підключення до газопостачання для поквартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згорання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115.
Заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно довідки Головного управління статистики у Хмельницькій області АА № 752471 від 12.11.2012 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" здійснює будівництво житлових і нежитлових будівель (а.с.10, т.І).
20.12.2007 р. Публічним акціонерним товариством "Хмельницькгаз" було видано ТзОВ "Хмельницькбудінвест" технічні умови № 3160 від 20.12.2007 р. на підключення до газових мереж об'єкту за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115 із терміном дії - 2 роки, які передбачали при проектуванні газифікацію окремо розташованої котельні елітного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими торгівельними закладами (а.с. 35, т.І).
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням двадцять четвертої сесії Хмельницької міської ради № 34 від 24.04.2013 р. припинено право користування ТзОВ "Хмельницькбудінвест" земельною ділянкою, площею 4200 кв.м. за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115 та на підставі даного рішення передано вказану земельну ділянку в оренду ТзОВ "Гранд-Палас" строком на три роки (до 24.04.2016 р.) (а.с. 61, т.І).
За наведених обставин, 29.10.2013 р. між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гранд-Палас" (орендар) укладено договір оренди землі № 202-01-2013/3117682, згідно з пунктом 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення двадцять четвертої сесії міської ради від 24.04.2013 р. № 34 із землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницький, вул. Подільська, 115 (а.с. 48-51, т.І). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 4200 кв.м. (пункт 2 договору). Договір укладено на 3 роки (до 24.04.2016 р.) (пункт 8 договору).
Згідно з пунком 15 договору оренди землі земельна ділянка, передається в оренду для будівництва першої черги 72-х квартирного житлового будинку з 4-х квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (сектор А); другої черги 16-ти поверхового будинку для офісних та готельних приміщень (секція Б); третьої черги 72-х квартирного житлового будинку з 4-х квартирним пентхаусом та торгівельними приміщеннями (секція В).
З матеріалів справи вбачається, що 06.02.2013 р. ТзОВ "Гранд-Палас" звернулось до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіону України) з листом № 2/06-13, у якому просило, як виняток, погодити відхилення від вимог ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", з влаштування опалювального газового обладнання для поквартирного опалення, гарячого водопостачання та побутових плит в 16-ти поверхових будинках з 1 по 16 поверхи, на об'єктах будівництва житлового комплексу з трьох будинків, по вул. Подільська, 115, Проскурівського підпілля, 157 та одного будинку по вул. Проскурівського підпілля, 165а у м. Хмельницькому (а.с. 16, т.І).
27.02.2013 р. було проведено засідання секції "Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів" Науково-технічної ради Мінрегіону України, на якому розглядалось вищевказане звернення ТзОВ "Гранд-Палас" та вирішено, враховуючи лист ПАТ "УкрНДІінжпроект" від 20.02.2013 р. № 1-40, вважати за можливе встановлення газових опалювальних котлів для по квартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згоряння з відведенням продуктів згоряння через зовнішню стіну будинку, що не суперечить пункту 6.34 чинних ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", а також газових плит у квартирах в 16-ти поверхових будинках з 1 по 16 поверхи на об'єктах будівництва житлового комплексу з трьох будинків, в тому числі по вул. Подільська, 115 у м. Хмельницькому, за умови погодження вказаного питання з Державною службою України з надзвичайних ситуацій, наглядовими органами та експлуатаційними службами міста (а.с. 44-45, Т.І).
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України листом № б/н повідомило позивача про прийняте вищевказане рішення та долучило до свого листа витяг з протоколу № 2 засідання секції від 27.02.2013 р. (а.с. 42, т. І).
Згідно з листом Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) № 2547/0/6-4/6/13 від 18.03.2013 р. Держгірпромнагляд не заперечує проти влаштування опалювального газового обладнання для поквартирного опалення і гарячого водопостачання та побутових плит з 1 по 16 поверхи в трьох 16-ти поверхових житлових будинках по вул. Подільська, 115, Проскурівського підпілля, 157, 165а в м. Хмельницькому за умови: передбачення проектних рішень щодо влаштування належного повітрообміну в приміщеннях; встановлення котлів із закритою камерою згоряння та видаленням продуктів згоряння через зовнішню стіну; дотримання вказівок заводів-виготовлювачів щодо монтажу газових котлів і коаксіальних димоходів; встановлення сигналізаторів до вибухової концентрації газу з відключаючими пристроями і виводом сигналу на диспетчерський пункт та дотримання вимог нормативно-правових актів з промислової безпеки і охорони праці (а.с. 43, т.І).
За наведених обставин, ТзОВ "Гранд-Палас" звернулося до ПАТ "Хмельницькгаз" з листом № 13/10-13 від 10.10.2013 р. щодо видачі технічних умов на підключення до газопостачання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку по вул. Подільській, 115 у м. Хмельницькому (а.с. 17, т.І.)
У листі-відповіді № 3966/18 від 18.10.2013 р. ПАТ "Хмельницькгаз" повідомило, що відповідно до пункту 6.34 Державних будівельних норм України "Газопостачання" В.2.5-20-2001 газифікація 16-ти поверхового житлового будинку не передбачена, тому надати технічні умови немає правової підстави (а.с.11, т.І)
У зв'язку із зміною фірми замовника на будівництво, 21.02.2014 р. ПАТ "Хмельницькгаз" було внесено зміни до технічних умов № 3036 від 20.12.2007 р., які видані ТзОВ "Гранд-Палас" на підключення до газових мереж об'єкту за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115 та передбачають при проектуванні: газифікацію опалювальних котелень елітного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими торгівельними закладами (а.с. 28, т.І).
Слід зазначити, матеріали справи містять лист Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області №01-1983/05 від 26.05.14 р., в якому вказано, що управління не заперечує проти влаштування опалювального газового обладнання для поквартирного опалення і гарячого водопостачання та побутових плит з 1 по 16 поверхи, на об'єкті будівництва житлового будинку по вул. Подільська 115 в м. Хмельницькому, за умови дотримання вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки (а.с.71, т.І).
12.03.2014 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас", посилаючись, зокрема, на статті 6, 7, 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статтю 15 ЦК України, звернулося до господарського суду з позовом про зобов'язання ПАТ "Хмельницькгаз" видати технічні умови на підключення до газопостачання для поквартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згорання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 27.05.2014 р. у справі № 924/321/14, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 16.09.2014 р., задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас" до ПАТ "Хмельницькгаз" про зобов'язання видати технічні умови на підключення до газопостачання для поквартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згорання першої черги будівництва 16-ти поверхового 72-х квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 115 (а.с.74-77, 205-212, т.І).
Постановою Вищого господарського суду України від 05.11.2014 р. у справі № 924/321/14 скасовано постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 16.09.2014 р. та рішення господарського суду Хмельницької області від 27.05.2014 р. у справі № 924/321/14, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області (а.с. 245-249, т.І).
Відповідно до статті 111-12 ГПК України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
Зокрема, у постанові Вищого господарського суду України зазначено: "За п.4.5 наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №208 від 23.09.2011 "Про утворення Науково-технічної ради Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України", рішення Науково-технічної ради (НТР) на яке посилається позивач має рекомендаційний характер. У разі необхідності для виконання рішень, прийнятих НТР, видається наказ Міністерства. Однак в матеріалах справи даний наказ відсутній, проте господарські суди цьому не надали належної правової оцінки.
В основу судових рішень господарськими судами попередніх інстанцій покладено лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.02.2013, яким повідомлено позивача про засідання секції вказаної вище Науково-технічної ради Мінрегіонбуду України від 27.02.2013 та рішення даної секції, на якому вирішено вважати за можливе встановлення газових опалювальних котлів з по квартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згоряння з відведенням продуктів згоряння через зовнішню стіну будинку, що не суперечить п.6.34 чинних ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", а також газових плит у квартирах в 16-ти поверхових будинках з 1 по 16 поверхи на об'єктах будівництва житлового комплексу з трьох будинків, в тому числі по вул. Подільська, 115 в м. Хмельницькому за умови погодження вказаного питання з Державною службою України з надзвичайних ситуацій, наглядовими органами та експлуатаційними службами міста. Однак даний лист також носить рекомендаційний характер та не спростовує порушення приписів п.6.54 ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання". До того ж в цьому листі Мінрегіонбуд України не визначив свою правову позицію.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що господарські суди дійшли помилкового висновку, що позивач погодив вказані відхилення від будівельних норм із Держгірпромнаглядом України та Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, оскільки вище вказані погодження були надані не безумовно, а за умови дотримання будівельних норм, однак якими будівельними нормами передбачені дані відхилення не вказано".
За результатами нового розгляду даної справи № 924/321/14 господарський суд Хмельницької області рішенням від 27.01.2015 р. відмовив у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас".
Колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно зі статтями 173 та 174 Господарського кодексу України суб'єкт є зобов'язаним вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт - вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку на підставі закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність, акта управління господарською діяльністю, господарського договору та інших угод, внаслідок заподіяння шкоди, придбання або збереження майна за рахунок іншої особи без достатніх на це підстав, у результаті створення об'єктів інтелектуальної власності, інших дій суб'єктів чи подій, з яким закон пов'язує настання правових наслідків у сфері господарювання.
Відповідно до Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України № 633/2011 від 31.05.2011 р., Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України входить до системи органів виконавчої влади і є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної житлової політики і політики у сфері будівництва, архітектури, містобудування та житлово-комунального господарства, до повноважень якого належить, зокрема, затвердження державних будівельних норм.
Згідно з частиною 1 статті 11 Закону України "Про будівельні норми" застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов'язковим для всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які провадять будівельну, містобудівну, архітектурну діяльність та забезпечують виготовлення продукції будівельного призначення. Міжнародні, регіональні та національні (державні) будівельні норми, правила, стандарти інших держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Частиною 5 статті 10 Закону України "Про будівельні норми" встановлено, що обґрунтовані відхилення від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки у спосіб, не передбачений будівельними нормами, можуть бути погоджені суб'єктом нормування відповідно до встановленого ним порядку.
Згідно з пунктом 5.37 Державних будівельних норм України "Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення ДБН В.2.2-15-2005", затверджених наказом Держбуду України від 18.05.2005 р. № 80, розроблення проектів внутрішнього газопостачання житлових будинків виконують відповідно до ДБН В.2.5-20.
Пунктом 6.34 Державних будівельних норм України В.2.5-20-2001 "Газопостачання" визначено, що для опалення приміщень житлових будинків висотою до 10 поверхів включно допускається передбачати газові кімнати, конвектори, калорифери та інші типи опалювального газового обладнання заводського виготовлення з відводом продуктів згоряння через зовнішню стіну будинку (за схемою передбаченою заводом-виготовлювачем). При цьому подачу газу до газового обладнання, встановлюваного в приміщеннях житлового будинку (у тому числі і розташованих у них громадських установ) слід передбачати самостійними відгалуженнями, на яких у місці приєднання до газопроводу повинні установлюватися поза приміщеннями, де встановлено газове обладнання, вимикаючи пристрої. З'єднання труб, що прокладаються в житлових (службових) приміщеннях слід виконувати зварними, різьбові з'єднання допускаються тільки в місцях підключення газопроводу до опалювального газового обладнання та установки вимикаючого пристрою. Газові пальники опалювального газового обладнання повинні бути оснащені автоматикою безпеки та регулювання, які відповідають вимогам розділу 11. При установці зазначених приладів необхідно дотримуватись вимог, передбачених 6.44, 6.46, 6.47.
Відповідно до пункту 6.54 Державних будівельних норм України В.2.5-20-2001 "Газопостачання" в громадських будинках і прибудинкових до них приміщеннях можлива установка газового обладнання, в тому числі для теплопостачання, за винятком громадських будинків висотою понад 26, 5 м (від планувальної відмітки до відмітки підлоги верхнього поверху) будинків з атріумами, багатофункціональних будинків з житловими приміщеннями.
Таким чином, за змістом наведених пунктів ДБН В.2.5-20-2001 виключається здійснення газифікації вище десятого поверху житлового будинку.
В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.02.2013 р., яким повідомлено позивача про засідання секції Науково-технічної ради Мінрегіонбуду України від 27.02.2013 р. та рішення даної секції, на якому вирішено вважати за можливе встановлення газових опалювальних котлів з по квартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згоряння з відведенням продуктів згоряння через зовнішню стіну будинку, що не суперечить пункту 6.34 чинних ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", а також газових плит у квартирах в 16-ти поверхових будинках з 1 по 16 поверхи на об'єктах будівництва житлового комплексу з трьох будинків, в тому числі по вул. Подільська, 115 в м. Хмельницькому за умови погодження вказаного питання з Державною службою України з надзвичайних ситуацій, наглядовими органами та експлуатаційними службами міста.
Згідно з пунктом 4.5 наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 208 від 23.09.2011 р. "Про утворення Науково-технічної ради Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України", рішення Науково-технічної ради (НТР), на яке посилається позивач, має рекомендаційний характер. У разі необхідності, для виконання рішень, прийнятих НТР, видається наказ Міністерства.
В матеріалах справи такий наказ відсутній.
Таким чином, даний лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України також носить рекомендаційний характер та не передбачає можливість порушення приписів пункту 6.54 ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", оскільки, із змісту вказаного листа вбачається, що заступник Міністра лише повідомляє про рішення Науково-технічної ради, додавши до цього листа витяг з протоколу № 2 засідання секції від 27.02.2013 р., однак рішення Мінрегіону України в ньому не відображено.
При цьому, матеріали справи не містять письмового відзиву Мінрегіону України (третьої особи у даній справі) на позов, так само і на апеляційну скаргу позивача. Представником третьої особи (головним спеціалістом відділу правового забезпечення та представництва в судах Департаменту нормативно-правового регулювання), діючого за довіреністю, надано клопотання від 15.12.2014 р. № 8/8.4-522-14, від 06.03.2015 р. № 8/84-102-15 (а.с.11-22, 122-124, т.ІІ), відповідно до суду першої та апеляційної інстанцій, в яких зазначено, що Мінрегіон підтримує правову позицію по справі № 924/321/14, надану у клопотанні від 21.08.2014 р. № 8/8-299-14 (а.с. 147-166 т.І). Проте, вказане третьою особою клопотання не містить правової позиції щодо предмета спору.
Так, у ньому зазначено наступне: "На виконання пункту 3 ухвали Рівненського апеляційного господарського суду від 12.08.2014 по справі № 924/321/14 в межах своєї компетенції Мінрегіон надає письмові пояснення про таке.
Інформація щодо рішення секції "Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів" Науково-технічної ради Мінрегіону від 23.02.2013, докази (документи) на підтвердження повноважень секції "Містобудування та архітектури, будівництва об'єктів цивільного та промислового призначення, будівельних матеріалів і виробів" щодо вирішення питання про можливість встановлення газових опалювальних котлів для по квартирного опалення з використанням котлів із закритою камерою згорання з відведення продуктів згорання через зовнішню стінку будинку, а також газових плит у квартирах в 16-ти поверхових будинках з 1 по 16 поверхів наведена у документах, що додаються, а саме:
- витяг з статті 10 Закону України "Про будівельні норми" з зазначенням порядку розроблення, затвердження та реєстрації будівельних норм;
- копія наказу Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 22.07.2010 р. № 275;
- копія наказу Мінрегіону України від 23.09.2011 р. № 208;
- копія лист Мінрегіона від 28.02.2013 р. № 7/18-3038".
Таким чином, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (третя особа у справі) на час вирішення спору не надало обґрунтованої, ствердної відповіді про погодження позивачу відхилень від діючих будівельних норм та що рішення Науково-технічної ради Мінрегіону від 27.02.2013 р., яке згідно з п. 4.5 Положення про вказану раду, має рекомендаційний характер, підлягає виконанню.
Слід зазначити, вказані вище погодження щодо відхилень Держгірпромнагляду України та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області надані не безумовно, а лише за умови дотримання будівельних норм, однак, якими будівельними нормами передбачено дані відхилення не вказано.
Крім того, як уже зазначалося, умовами такого погодження є погодження відхилень з експлуатаційними службами міста.
ПАТ "Хмельницькгаз" - відповідач - є експлуатаційною службою міста Хмельницького та заперечує проти влаштування опалювального газового обладнання для поквартирного опалення і гарячого водопостачання та побутових плит з 1 по 16 поверхи, на об'єкті будівництва житлового будинку по вул. Подільська, 115 в м. Хмельницькому, оскільки в разі видачі технічних умов на вказаний об'єкт будівництва не зможе забезпечити безпечну та безаварійну експлуатацію 16-ти поверхового житлового будинку з індивідуальним опаленням.
Разом з тим, умовою погодження з боку Держгірпромнагляду України є передбачення проектних рішень щодо влаштування належного повітрообміну в приміщеннях, встановлення котлів із закритою камерою згорання та видаленням продуктів згорання через зовнішню стіну, дотримання вказівок заводів-виготовлювачів щодо монтажу газових котлів і коаксіальних димоходів, встановлення сигналізаторів довибухової концентрації газу з виключаючими пристроями і виводом сигналу на диспетчерський пункт та дотримання вимог нормативно-правових актів з промислової безпеки і охорони праці.
Умовою погодження зі сторони Державної служби України з надзвичайних ситуацій є дотримання вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки.
Статтею 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема щодо водо-, тепло-, енерго- і газопостачання, каналізації, радіофікації, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод, телефонізації, телекомунікації, диспетчеризації, пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно пункту 4 частини 3 статті 20 та пункту 1 частини 2 статті 21 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" постачальники зобов'язані забезпечувати постачання природного газу з дотриманням установлених державними стандартами та нормативно-технічними актами вимог щодо його якості і тиску. Газотранспортні та газорозподільні підприємства зобов'язані: забезпечувати рівні права доступу до своїх мереж всім суб'єктам ринку природного газу, крім випадків, передбачених законодавством.
Згідно з пунктом 1.3 Порядку доступу та приєднання до Єдиної газотранспортної системи України, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики № 420 від 19.04.2012 р., зареєстрованої в Міністерстві юстиції України № 721/21034 від 07.05.2012 р., технічні умови - документ, що визначає комплекс умов і вимог до інженерного забезпечення приєднання та підключення об'єкта системи газопостачання (газоспоживання) замовника до газових мереж і містить вихідні дані для проектування зовнішнього та/або внутрішнього газопостачання.
Відповідно до частини 1 статті 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з частиною 1 статті 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Позивачем не доведено обставин, на підставі яких він будує свої позовні вимоги.
Відтак, враховуючи відсутність погодження відхилень від будівельних норм вищезазначеними органами та відсутність такого погодження на момент розгляду даного спору в судах, а також відсутність передбаченої Державними будівельними нормами можливості здійснювати газифікацію вище десятого поверху житлового будинку, позовні вимоги ТзОВ "Гранд Палас" є не доведеними, необґрунтованими, а тому в їх задоволенні слід відмовити
Доводи апеляційної скарги спростовуються наведеним вище, матеріалами справи та не ґрунтуються на чинному законодавстві, відповідно, не є підставою для скасування оскарженого рішення.
Відтак, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015 р. у справі № 924/321/14 прийняте за повного з'ясуванням усіх обставин, що мають значення для справи, з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його зміни чи скасування в порядку статті 104 ГПК України.
Керуючись статтями 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду Хмельницької області від 28.01.2015 р. у справі № 924/321/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Палас", м.Хмельницький - без задоволення.
2. Справу № 924/321/14 повернути до господарського суду Хмельницької області.
Головуючий суддя Гулова А.Г.
Суддя Гудак А.В.
Суддя Олексюк Г.Є.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2015 |
Оприлюднено | 19.03.2015 |
Номер документу | 43099727 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Гулова А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні