Постанова
від 12.03.2015 по справі 810/3696/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/3696/14 Головуючий у 1-й інстанції: Панова Г.В.

Суддя-доповідач: Земляна Г.В.

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2015 року м. Київ

колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - судді Земляної Г.В.

суддів Горбань Н.І., Межевича М.В.

за участю секретаря Скалецької І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві без фіксації судового процесу, в порядку ч. 1 ст. 41 КАС України , апеляційну скаргу Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області, державних реєстраторів прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області - Гапоненко Сергія Васильовича і Терещенко Олега Володимировича на постанову Київського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області, державних реєстраторів прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області - Гапоненко Сергія Васильовича і Терещенко Олега Володимировича, Управління Держземагенства у Бориспільському районі Київської області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А

Позивач, ОСОБА_4, звернулася до суду з позовом до Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області (далі - відповідач-1), Управління Держземагентства у Бориспільському районі Київської області (далі - відповідач-2), державних реєстраторів прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області - Гапоненко С.В. (далі - відповідач-3) і Терещенко О.В. (далі - відповідач-4), в якому просить суд (з урахуванням уточненого позову від 22.08.2014): визнати протиправною бездіяльність Управління Держземагентства у Бориспільському районі Київської області та зобов'язати Управління Держземагентства у Бориспільському районі Київської області (ЄДРПОУ 38380245 надати відомості Державного земельного кадастру в обсязі, достатньому для ідентифікації і проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку; визнати протиправними і скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області від 22.04.2014р. № 11674754, № 11674755 , № 11674756, № 12592512 про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень; визнати протиправною бездіяльність Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області, яка полягає у залишенні без відповіді заяви від 13.03.2014 про державну реєстрацію права власності; зобов'язати Реєстраційну службу Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області провести державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року позовні вимоги задоволені частково.

Визнано протиправною бездіяльність Управління Держземагентства у Бориспільському районі Київської області (ЄДРПОУ 38380245), яка полягає у ненаданні ОСОБА_4 відомостей Державного земельного кадастру, зокрема, щодо інформації про дату реєстрації, орган, що зареєстрував в Державному земельному кадастрі, та іншої інформації, яка дає можливість ідентифікувати для проведення державної реєстрації речових прав, земельної ділянки площею 0, 203 га з кадастровим номером 3220881301:01:005:0006 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельної ділянки площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельної ділянки площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельної ділянки площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та земельної ділянки площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області, право власності на які визнано за рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 5 серпня 2013 року.

Зобов'язано Управління Держземагентства у Бориспільському районі Київської області (ЄДРПОУ 38380245) надати ОСОБА_4 відомості Державного земельного кадастру в обсязі, достатньому для ідентифікації (у тому числі, про дату реєстрації в Державному земельному кадастрі, про орган, що здійснив таку реєстрацію) і проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку площею 0, 203 га з кадастровим номером 3220881301:01:005:0006 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельну ділянку площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельну ділянку площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; земельну ділянку площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та земельну ділянку площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області, право власності на які визнано рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 5 серпня 2013 року.

Визнано протиправним і скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області Терещенка О.В. від 22.04.2014р. № 11674754 про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області.

Визнано протиправним і скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області Терещенка О.В. від 22.04.2014 № 11674755 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області.

Визнано протиправним і скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області Терещенка О.В. від 22.04.2014 № 11674756 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області.

Визнано протиправним і скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області Гапоненка С.В. від 22.04.2014 № 12592512 про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначення - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області.

Зобов'язано Реєстраційну службу Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області провести державну реєстрацію речових прав: на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області, право власності на які визнано за рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 5 серпня 2013 року.

В решті позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області, та державні реєстратори прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області - Гапоненко С.В. і Терещенко О.В. подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати постанову суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог до державних реєстраторів та постановити в цій частині нову постанову про відмову в задоволенні позову в повному обсязі. В своїй апеляційній скарзі апелянт посилається на незаконність, необґрунтованість та необ'єктивність рішення суду, неповне з'ясування всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, порушення судом норм процесуального права, що є підставою для скасування судового рішення.

Відповідно до положень ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Враховуючи, що в даному випадку в апеляційній скарзі оскаржується рішення в частині задоволення позовних вимог заявлених до Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області та державних реєстраторів.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку ч. 1 ст. 41 КАС України , без фіксації судового процесу.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції - скасуванню в частині з ухваленням нового рішення з таких підстав.

Згідно зі п.3 ч.1 ст. 198, п.4 ч.1 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 статі 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 05 серпня 2013 року, яке набрало чинності, за ОСОБА_4 визнано право власності на 1/2 частку в жилому будинку з надвірними будівлями та господарськими спорудами по АДРЕСА_1; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 203 га з кадастровим номером 3220881301:01:005:0006 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області.

13.03.2014 року позивач звернулася до Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області з письмовими заявами про проведення державної реєстрації прав на вказане нерухоме майно та видачі свідоцтв про право власності на нерухоме майно.

Позивачем подано п'ять заяв, до яких додано належним чином засвідчені мокрою печаткою рішення суду від 05.08.2013 року, копії паспорту з ІПН і квитанції про сплату державного мита і внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав.

18.03.2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Терещенко О.В. прийнято рішення № 11714700, № 11716174, № 11715636 про зупинення розгляду заяв щодо державної реєстрації прав власності на земельні ділянки площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078; площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111; площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982.

Крім того, державним реєстратором прийнято рішення від 18.03.2014 року № 11696124, згідно з яким державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_5 зупинив розгляд заяви щодо державної реєстрації прав власності на земельну ділянку площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 у зв'язку з тим, що позивачем в порушення положень Постанови № 868, не подані усі необхідні документи; подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

При цьому, як вбачається із матеріалів справи, рішенням від 18.03.2014 року № 11713170 про державну реєстацію прав та їх обтяжень, державним реєстратором Терещенко О.В. проведена державна реєстрація права власності на земельну ділянку площею 0,203 га, що розташована в Київській області, Бориспільский район, с. Вишеньки, кадастровий номером 3220881301:01:005:0006. Крім того, вказаним рішенням також зареєстрований і житловий будинок.

У подальшому, державним реєстратором прав на нерухоме майно Терещенко О.В. прийнято рішення від 22.04.2014 року № 11674754 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень на земельні ділянки площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078; рішення від 22.04.2014 року № 11674755 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень на земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111; рішення від 22.04.2014 року № 11674756 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень земельної ділянки площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982.

Також, державним реєстратором прав на нерухоме майно ОСОБА_5 прийнято рішення від 22.04.2014 року № 12592512 про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень на земельну ділянку площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981.

Усі спірні рішення прийняті з аналогічних підстав, зокрема, у них державними реєстраторами зазначено, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме - не подані усі необхідні документи, державна реєстрація речових прав на земельну ділянку проводиться після реєстрації земельної ділянки у ДЗК. Відсутній витяг з ДЗК про земельну ділянку, що унеможливлює ідентифікувати дану земельну ділянку, дату її реєстрації та орган, що зареєстрував в ДЗК.

Не погоджуючись з вказаним рішеннями позивач звернулась до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов в частині визнання протиправними дій та скасування рішень державних реєстраторів Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області щодо рішень про відмову у державній реєстрації прав на земельні ділянки та в частині зобов'язання Реєстраційної службу Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області провести державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки, прийшов до висновку, що заявлені позивачем вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Колегія суддів не повністю погоджується з висновком суду першої інстанції в цій частині та зазначає наступне.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст. 86 КАС України).

Так, щодо позовних вимог про визнання протиправними і скасування рішень державних реєстраторів про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень на 1/2 частку земельних ділянок, суд першої інстанції прийшов до правомірного висновку про визнання протиправними дій державних реєстраторів щодо відмови в проведенні реєстрації з підстав ненадання витягу з Державного земельного кадастру, так як в даному випадку зазначено кадастрові номери, а тому для проведення реєстрації речового права на земельні ділянки позивач не був зобов'язаний надавати витяг з Державного земельного кадастру зважаючи на наступне.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна визначено у Законі України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до частини першої статті 2 зазначеного Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з частиною першою статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення (частина перша статті 5 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Відповідно до частини першої статті 16 закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.

У разі виникнення, переходу або припинення права власності на житловий будинок, будівлю або споруду з одночасним виникненням, переходом або припиненням речових прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані, подається одна заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на такі об'єкти.

Згідно з частиною першою статті 19 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться на підставі рішень судів, що набрали законної сили.

Відповідно до частини другої статті 15 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Так, відповідно до пункту 43 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868, визначено, що для проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку в разі, коли в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер , заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку.

Таким чином, колегія суддів в повній мірі погоджується з висновком суду першої інстанції, що для проведення реєстрації права власності на земельні ділянки чинним законодавством передбачено вимогу надавати витяг з Державного земельного кадастру лише по земельним ділянкам, по яким в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами по справі по усім п'яти земельним ділянкам, які визначені у рішенні Бориспільського районного суду Київської області від 05.08.2013 у справі № 359/6582/13-п (провадження № 2/359/2416/2013) зазначено кадастрові номери, а отже для проведення реєстрації речового права на земельні ділянки позивач не був зобов'язаний надавати витяг з Державного земельного кадастру, який вимагали державні реєстратори у позивача.

Крім того, як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачем було подано повний перелік документів, який визначений у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, а також сплачено державне мито та внесено плату за надання витягу з Державного реєстру прав, що підтверджують наявні у матеріалах справи копії квитанцій.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку, що державними реєстраторами прав на нерухоме майно було безпідставно відмовлено позивачу у проведенні державної реєстрації на 4 земельні ділянки та неправомірно прийняті рішення від 22.04.2014 року № 11674754, від 22.04.2014 року № 11674755, від 22.04.2014 року № 11674756, від 22.04.2014 року № 12592512 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень.

Разом з тим, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянтів на положення п.20 Постанови Кабінету Міністрів України №1141 від 26 жовтня 2011 року «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно», відповідно до якої державний реєстратор вносить до запису про нерухоме майно такі відомості: щодо земельної ділянки: дата державної реєстрації земельної ділянки; найменування органу, що провів державну реєстрацію земельної ділянки; кадастровий номер земельної ділянки; площа земельної ділянки; цільове призначення земельної ділянки; місцезнаходження земельної ділянки, так як дане положення свідчить лише про відсутність технічної можливості для проведення такої реєстрації та не є підставою для відмови у проведенні реєстраційної дії.

При цьому, суд першої інстанції обґрунтовано звертає увагу, що державний реєстратор у запереченнях на позовну заяву також зазначає, що Реєстраційна служба Бориспільського міськрайонного управління юстиції за поданими документами де-юре зобов'язана була здійснити державну реєстрацію земельних ділянок. Водночас, через відстуність технічної можливості для проведення такої реєстрації цього зроблено не було.

Так, колегія суддів вважає правомірним доводи суду першої інстанції, що така технічна перешкода має бути усунута саме реєстраційним органо з огляду на те, що чинне законодавство покладає обов'язок щодо проведення реєстраційних дій саме на реєстраційний орган.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора від 22.04.2014 року № 11674754, від 22.04.2014 року № 11674755, від 22.04.2014 року № 11674756, від 22.04.2014 року № 12592512 про відмову у державній реєстрації речових прав і їх обтяжень з підстав зазначених в цих рішеннях.

Що стосується задоволення позовних вимог про зобов'язання реєстраційний орган провести державну реєстрацію речових прав на 1/2 частину земельних ділянок за кадастровими номерами 3220881301:01:005:0006, 3220881300:03:005:0981, 3220881301:01:001:0078, 3220881301:01:003:0111, то колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції зважаючи на наступне.

Так, приписами ч. 4 ст. 9 Закону № 1952-IV встановлено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Згідно з Порядком взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб, затвердженим наказом Міністерства юстиції України 02.04.2013 р. № 607/5, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно у випадках, передбачених у пункті 1 наказу, проводиться державними реєстраторами прав на нерухоме майно Укрдержреєстру відповідно до Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом (абз. другий ч. 4 ст. 9 Закону № 1952-IV).

Таким чином, дана проведення реєстрації прав є виключно дискреційними повноваженнями Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області .

Під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Отже, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Аналогічна позиція неодноразово викладалась Вищим адміністративним судом України, де вказано на помилковість висновків судів щодо зобов'язання державного реєстратора зареєструвати право власності на нерухоме майно з огляду на те, що вказані функції є виключною компетенцією відповідача у справі, а суд, в свою чергу, не вправі перебирати на себе дискреційні повноваження інших органів.

Отже, вимога позивача щодо зобов`язання відповідача зареєструвати право власності на об'єкти нерухомого майна є необгрунтованою, а належним способом захисту порушеного права буде зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про державну реєстрацію речових прав: на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та прийняти відповідне рішення .

Відповідно до ст. 159 КАС України законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Таким чином апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині з ухваленням нового рішення у справі про часткове задоволення позову.

З урахуванням зазначеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що є підставою для скасування судового рішення.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її в частині та прийняти нову постанову суду в цій частині.

Таким чином вимоги апеляційної скарги підлягають частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню в частині.

Керуючись ст.ст.4, 8-11, 160, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області, державних реєстраторів прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області - Гапоненко Сергія Васильовича і Терещенко Олега Володимировича- задовольнити частково.

Постанову Київського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року - скасувати в частині зобов'язання Реєстраційну службу Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області провести державну реєстрацію речових прав: на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області, право власності на які визнано за рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 5 серпня 2013 року.

В цій частині прийняти нове рішення, яким зобов'язати Реєстраційну службу Бориспільського міськрайонного управління юстиції Київської області повторно розглянути заяву про державну реєстрацію речових прав: на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0981 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 130 га з кадастровим номером 3220881301:01:001:0078 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області; на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 0540 га з кадастровим номером 3220881301:01:003:0111 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та на 1/2 частку в земельній ділянці площею 0, 3012 га з кадастровим номером 3220881300:03:005:0982 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с. Вишеньки Бориспільського району Київської області та прийняти відповідне рішення.

В іншій частині постанову Київського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2014 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів із дня складання у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України у порядку ст.212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя : Г.В.Земляна

Судді: Н.І. Горбань

М.В. Межевич

Повний текст виготовлено 16 березня 2015 року

Головуючий суддя Земляна Г.В.

Судді: Горбань Н.І.

Межевич М.В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2015
Оприлюднено19.03.2015
Номер документу43106461
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/3696/14

Ухвала від 04.11.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Постанова від 12.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Ухвала від 20.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Постанова від 15.09.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 02.09.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні