Постанова
від 11.03.2015 по справі 804/8355/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 березня 2015 рокусправа № 804/8355/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Туркіної Л.П.

суддів: Дурасової Ю.В. Проценко О.А.

за участю секретаря: Комар Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпропетровську апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 липня 2014 року у справі № 804/8355/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнично-комунальне підприємство "Техпроменерго" (далі по тексту - позивач) до відповідача про: Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області (далі по тексту - відповідач) визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,- ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комунальне підприємство "Техпроменерго" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0000321503 від 13 лютого 2014 року, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб".

Позивач, посилаючись на доводи, викладені у позовній заяві, зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення про сплату суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки визначення розміру плати за користування земельною ділянкою повинно здійснюватись у відповідності до договору оренди землі.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 липня 2014 року у справі № 804/8355/14 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнично-комунальне підприємство "Техпроменерго" задоволено.

Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками в порядку та у спосіб, встановлений нормативними актами України, не може здійснюватися іншим способом, ніж способом внесення змін в договір оренди земельної ділянки. При цьому, суд першої інстанції послався на те, що згідно постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29 травня 2013 року № 8 «Про внесення змін і доповнень до постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідач - Державна податкова інспекція у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 липня 2014 року у справі № 804/8355/14.

В обґрунтування апеляційних вимог відповідач зазначив, що суд першої інстанції не врахував зміни в чинному законодавстві, що відбулися з 01.01.2011 року з набуттям чинності Податкового кодексу України. Як зазначає відповідач, ст. 288 «Орендна плата» розділу ХІІІ «Плата за землю» ПК України передбачає, що « Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.» Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. П. 274.1 ст. 274 ПК України визначено, що ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Відповідач зазначає, що при винесенні податкового повідомлення-рішення податковий орган керувався названими нормами та практикою судів адміністративної юрисдикції.

Сторони по справі про дату, час і місце розгляду справи повідомлялись у встановленому порядку, своїх представників для участі у її розгляді не направили. Позивачем заявлено клопотання про відкладення розгляду справи, яке відхилено судом згідно норм ч.4 ст. 196 КАС України.

За таких обставин, колегія суддів ухвалила розглянути справу без участі представників сторін по справі.

У судовому засіданні, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комунальне підприємство "Техпроменерго" перебуває на податковому обліку Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області з 07 вересня 2010 року за № 6684.

Відповідачем на підставі повідомлення від 13.01.2014 р. № 8 та наказу № 26 від 13.01.2014р., виданих ДПІ у Бабушкінському районі, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "ВКП "Техпроменерго" з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01 січня 2013 року по 30 листопада 2013 року.

За результатами перевірки складено акт № 189/1503/32176120 від 28.01.2014 р., яким встановлено порушення позивачем п.п. 16.1.4. п. 16.1. ст. 16 та п. 276.3. ст. 276 ПК України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району, за січень - листопад 2013 року - 112081,42 грн.

На підставі акту перевірки, 13.02.2014 року винесено податкове повідомлення-рішення Форми "Р" за № 0000321503 , яким ТОВ "ВКП "Техпроменерго" збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб, за основним платежем на суму 112081,42 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 56040,71 грн.

В ході здійснення перевірки було встановлено наступне - 02 грудня 2009 року на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 25.02.2009р. № 230/43 та від 16.09.2009р. № 315/49, між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "ВКП "Техпроменерго" були укладені договори оренди земельних ділянок:

- площею 0,0294 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул.

Московська, 11, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:419:0116, строком на 15 років;

- площею 0,1759 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, по вул.

Московська, 15, яка зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:419:0117, строком на 15 років.

Згідно вищезазначених договорів, цільове використання земельної ділянки 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги). Пунктами 5.2. Договору визначено, що цільове призначення земельної ділянки визначено, як "Землі історико-культурного призначення". Згідно розрахунків орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які є невід'ємною частиною Договору 1 та Договору 2 (далі Розрахунки), ставка земельного податку встановлена Законом України «Про плату та землю» у розмірі 1 відсотка нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, згідно Розрахунків категорія землі - землі історико-культурного призначення. Згідно примітки Розрахунків визначено, що у разі зміни в діючому законодавстві дійсні розрахунки втрачають чинність.

Зі змісту Земельного кодексу України та Закону України від 6 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 161-XIV) вбачається, що користування землею в Україні є платним.

З 1 січня 2011 року набрав чинності ПК, який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 ПК плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК).

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 % нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. П. 274.1 ст. 274 ПК України визначено, що ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Крім цього, п.276.3 ст. 276 ПК України встановлено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів) на територіях та об'єктах історико-культурного призначення місцевого значення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій та об'єктів, справляється із застосуванням коефіцієнту 1,5.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю від 18.03.2009 року № 543 з урахуванням передбачених чинним законодавством коефіцієнтів індексації у 2013 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Московська, 15 площею 0, 175 га. складає 6984031, 82 грн.. Згідно п. 274.1 ст. 274 ПК України розмір земельного податку за земельну ділянку по вул. Московська, 15 площею 0, 1759 га. У 2013 році складає 69840, 32 грн.. З урахуванням вимог п. 288.5 ст. 288 та и. 276.3 ст. 276 ПК України річний розмір орендної плати за землю по земельній ділянці по вул. Московській, 15 площею 0, 1759 га на 2013 рік складає 3142181, 44 грн.. ТОВ ВКП «Техпроменерго» згідно наданої до ДПІ податкової декларації нарахована орендна плата за землю на 2013 рік виключно згідно п. 288.5 ст. 288 ПК України без урахування коефіцієнтів , визначених п. 276.3 ст. 276 ПК України, в розмірі 209520, 65 грн.. Тобто, орендна плата за землю за земельну ділянку по вул. Московська, 15 площею 0, 1759 га. за січень-листопад 2013 року занижена на 96030, 77 грн..

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю від 25.03.2009 року № 576, у 2013 році нормативна грошова оцінка частки земельної ділянки по вул. Московська, 11, за яку справляється орендна плата, що дорівнює 0, 0294 га, складає 1167314, 02 грн.. Згідно п. 274.1 ст. 274 ПК України розмір земельного податку за земельну ділянку по вул. Московська, 11 площею 0, 0294 га у 2013 році складає 11673, 14 грн.. З урахуванням вимог п. 288.5 ст. 288 та п. 276.3 ст. 276 ПК України річний розмір орендної плати за землю на 2013 рік по земельній ділянці по вул. Московська, 11 площею 0, 0294 га складає 52529, 13 грн.. ТОВ ВКП «Техпроменерго» згідно наданої до ДПІ податкової декларації нарахована орендна плата за землю на 2013 рік виключно п. 288.5 ст. 288 ПК України без урахування коефіцієнтів , визначених п. 276.3 ст. 276 ПК України, в розмірі 35019, 37 грн.. Тобто, орендна плата за землю за земельну ділянку по вул. Московська, 11 площею 0, 0294 га. за січень-листопад 2013 року занижена на 16050, 65 грн..

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, колегія суддів дійшла висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Зазначена правова позиція зі спірних правовідносин викладена Верховним Судом України у постанові від 02 грудня 2014 року у справі №21-274а14.

Отже, колегія суддів вважає висновок суду першої інстанції, щодо задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнично-комунальне підприємство "Техпроменерго" таким, що не відповідає нормам чинного законодавства.

Відповідно до частини 4 статті 202 КАС України підставою для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання. Виходячи з викладеного, апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області слід задовольнити, а постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 липня 2014 року скасувати.

Керуючись статтями 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 липня 2014 року у справі № 804/8355/14 - скасувати.

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнично-комунальне підприємство "Техпроменерго" до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення судового рішення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення судового рішення в повному обсязі.

Головуючий: Л.П. Туркіна

Суддя: Ю.В. Дурасова

Суддя: О.А. Проценко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2015
Оприлюднено31.03.2015
Номер документу43286949
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/8355/14

Постанова від 22.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 03.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Постанова від 11.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Туркіна Л.П.

Ухвала від 17.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Туркіна Л.П.

Ухвала від 17.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Туркіна Л.П.

Постанова від 03.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 24.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні