Ухвала
від 24.03.2015 по справі 808/2403/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

24 березня 2015 рокусправа № 808/2403/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Чепурнова Д.В.

суддів: Нагорної Л.М. Сафронової С.В.

за участю секретаря судового засідання: Олійник Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 10 червня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області, треті особи - ОСОБА_2, Державне підприємство «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» про визнання протиправними та скасування наказів, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся із зазначеним позовом до суду в якому просив визнати протиправними та скасувати наказ відповідача від 13.12.2013 № 311/2321582700:05:001/00000427 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказ від 31.12.2013 № 311/2321582700:05:001/00000533 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду».

В обґрунтування позову посилається на те, що оскаржувані накази прийняті незаконно, оскільки раніше та сама земельна ділянка була передана йому в оренду, у зв'язку з чим просить скасувати вказані накази.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 10 червня 2014року у задоволенні позову було відмовлено. При цьому суд виходив з правомірності прийняття відповідачем оскаржених наказів.

Не погодившись з постановою суду ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Вказує на те, що підставою для відмови у задоволенні позову було лише несвоєчасна сплата позивачем оплат послуг за договором про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки укладеного з ДП «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Крім того зазначає, що ОСОБА_2 на час прийняття оскаржених наказів здійснював свою діяльність у сільськогосподарських відносинах вже як ФГ «Сенів», а тому отримати земельну ділянку останній мав право лише як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства, а тому передача земельної ділянки останньому без проведення земельних торгів суперечить ст. 124 ЗК України.

В письмових запереченнях на апеляційну скаргу Головне управління Держземагенства у Запорізькій області просило відмовити у її задоволені та залишити без змін постанову суду першої інстанції.

В судовому засіданні апеляційної інстанції позивач та його представник підтримали вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, ОСОБА_2 та його представник просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін постанову суду першої інстанції, інші сторони не з'явились про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, на підставі заяви голови ФГ «Весна - 2005», членом якого є ОСОБА_1, від 10.04.2007 із доданою до неї схемою (викопіюванням) розташування земельної ділянки та іншими документами, Розпорядженням голови Вільнянської районної державної адміністрації 31.05.2007 № 376 ФГ «Весна - 2005» було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 23,5 га ріллі із земель запасу на території Люцернянської сільської ради, для передачі в оренду терміном на 15 років з орендною платою 300 грн. за 1 га на рік, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 2 цього розпорядження було передбачено 4-х місячний термін для виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та подання його на затвердження до райдержадміністрації.

На підставі вищезазначеного розпорядження, ФГ «Весна - 2005» у суб'єкта землеустрою - Приватного підприємства ОСОБА_3 (який мав ліцензію на проведення землевпорядних робіт) було замовлено виготовлення відповідного проекту.

Розпорядженням голови Вільнянської районної державної адміністрації № 162 від 21.02.2008 до Розпорядження № 376 від 31.05.2007 були внесені зміни в частині площі земельної ділянки, а саме надано дозвіл ФГ «Весна - 2005» на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 16,1014 га ріллі із земель запасу на території Люцернянської сільської ради, для передачі в оренду терміном на 15 років, з річною орендною платою 300 грн. за 1 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та продовжено на 4 місяці термін для виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

19.03.2009 р., за наслідками виготовлення проекту відведення, та на підставі Довідки про правовий статус земельної ділянки площею 16,1014 га із зазначенням її кадастрового номера 2321582700:05:001:0065, виданої 03.03.2009 за № 1295 Відділом Держкомзему у Вільнянському районі Запорізької області, до Державного реєстру земель до Автоматизованої системи державного земельного кадастру Запорізькою регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» було внесено інформацію про реєстрацію вищезазначеної земельної ділянки.

Про внесення даних щодо земельної ділянки площею 16,1014 га кадастровий № 2321582700:05:001:0065 до автоматизованої системи державного земельного кадастру свідчить також відмітка на титульному аркуші технічної документації про приймання обмінного файлу.

Так як на момент виготовлення проекту відведення земельне законодавство вже не передбачало можливості набуття права оренди на земельну ділянку з боку юридичної особи - ФГ «Весна - 2005» поза межами земельних торгів (ст. 134 ЗК України), то за відповідними заявами позивача від 01.03.2012, від 29.02.2012 та заявою ФГ «Весна - 2005» від 30.03.2012, розпорядженням голови Вільнянської РДА від 03.04.2012 № 194 ОСОБА_1 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою з відведення вищезазначеної земельної ділянки для подальшої передачі в оренду для ведення городництва.

Цим же розпорядженням, були визнані такими, що втратили чинність розпорядження голови Вільнянської РДА від 31.05.2007 № 376, від 21.02.2008 № 162, від 30.07.2008 № 667, від 27.01.2009 № 80 та від 22.11.2010 № 1358.

На підставі розпорядження голови Вільнянської РДА від 03.04.2012 № 194, між позивачем та ДП «Запорізький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою» 22.05.2012 було укладено договір № 180-а на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

24.09.2012 до вищезазначеного договору було укладено угоду про внесення до нього змін і доповнень.

Відповідно до п. 2.2 договору № 180-а від 22.05.2012 замовник у 5 денний строк, починаючи з дня підписання договору, зобов'язується здійснити попередню оплату (аванс) замовлених робіт у розмірі 30% їх кошторисної вартості.

Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області прийнято наказ від 13.12.2013 № ЗП/2321582700:05:001/00000427, яким гр. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 16,1014 га для передачі в оренду, розташованої на території Люцернянської сільської ради Вільнянського району.

30.12.2013 відділом Держземагентства у Вільнянському районі Запорізької області було надано висновок по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № ЗП/2321582700:05:001/01425.

30.12.2013 інформація про земельну ділянку площею 16,1014 га кадастровий № була перенесена з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру, про що свідчить Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ - 2300668092013.

31.12.2013 наказом Головного управління Держземагентства у Запорізькій області № ЗП/2321582700:05:001/00000533 було затверджено розроблений ДП «Запорізький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою» проект відведення земельної ділянки та надано в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку площею 16,1014 га кадастровий № 2321582700:05:001:0065 строком на 49 років, для ведення фермерського господарства.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування та порядок передачі земельних ділянок, які перебувають у державній власності, в оренду, визначені статтями 122-124 Земельного кодексу України.

Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів віднесено вирішення питань щодо передачі громадянам земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, яка здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Винесення вищевказаних оскаржених наказів здійснювалося відповідачем в межах наданих йому владних управлінських функцій, а тому розгляд вказаної справи повинен відбуватися в порядку адміністративного судочинства.

Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини 2 цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 1 статті 50 Закону України «Про землеустрій» встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до частини 3 вказаної статті, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Судом першої інстанції вірно спростовано доводи позивача про наявність у нього відповідних прав на вказану земельну ділянку, оскільки остання за ним не обліковувалась у зв'язку відсутністю зареєстрованого права оренди, враховуючи той факт, що з довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 09.12.2013 за № 3618, видана Відділом Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області, вбачається, що земельна ділянка площею 16,1014 га, місце розташування якої: Запорізька область, Вільнянський район, Люцернянська сільська рада, за межами населених пунктів, перебуває у державній власності, правовстановлюючі документи на неї відсутні, категорія земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства, кадастровий номер земельної ділянки (за наявності) - 2321582700:05:001:0065, наявність обмежень та обтяжень - згідно проектних матеріалів.

Згідно з частинами 3 та 6 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Виключні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки визначені частинами 3 та 13 цієї ж статті.

Так, підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, а підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки - може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Окрім того, відповідно до ст. 123 ЗК умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Статтею 125 Земельного кодексу України закріплено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За таких обставин суд прийшов до вірно висновку, що наявність рішень (розпоряджень) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та передачу її в оренду позивачу, не може бути підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою та відмови у її затвердженні і передачі в оренду земельної ділянки третій особі.

За вказаних обставин суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що оскаржувані накази Головного управління Держземагенства у Запорізькій області прийняті правомірно, у межах наданих повноважень, та у спосіб, передбачений законом.

Крім того накази відповідача від 13.12.2013 № 311/2321582700:05:001/00000427 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказ від 31.12.2013 № 311/2321582700:05:001/00000533 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» видавалися саме громадянину ОСОБА_2, в зв'язку з чим посилання позивача, що останній здійснював свою діяльність у сільськогосподарських відносинах вже як ФГ «Сенів», а тому отримати земельну ділянку мав право лише як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства, є безпідставним.

Частиною 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оскаржені накази відповідають положенням ч.3 ст.2 КАС України, а тому відсутні правові підстави для їх скасування.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанцій є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, в ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 КАС України, колегія суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 10 червня 2014 - залишити без змін.

Ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.

В повному обсязі ухвала складена 27 березня 2015 року.

Головуючий: Д.В. Чепурнов

Суддя: Л.М. Нагорна

Суддя: С.В. Сафронова

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2015
Оприлюднено01.04.2015
Номер документу43286954
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/2403/14

Постанова від 10.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 07.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 24.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 24.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 22.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 10.06.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нечипуренко Олександр Михайлович

Ухвала від 24.04.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нечипуренко Олександр Михайлович

Ухвала від 24.04.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нечипуренко Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні