Рішення
від 17.07.2009 по справі 9/131
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

9/131

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.07.09                                                                                 Справа № 9/131.

Суддя Ворожцов А.Г., розглянувши матеріали справи за позовом

Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі виконавчого комітету  Луганської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Евєрєст", м. Луганськ

про стягнення 33 162 грн. 37 коп.

в присутності представників:

від заявника –не прибув,

від позивача –Шинкарьова О.А., дов. № 01/03-10/5561/0/2-08 від 30.07.08,

від відповідача –Андраханов В.І., дов. № 18 від 28.04.09

в с т а н о в и в:

прокурор звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати за землю у розмірі 31526,79 грн. та пеню у розмірі  1635,58 грн. за договором оренди землі від 12.09.01, реєстр. № 3681.

Відповідач, ТОВ "Евєрєст", проти позову заперечує з наступних підстав.

Ш          відповідно до п. 2.4 договору у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін до договору. Про зміну земельного податку орендодавець (позивач) повинен письмово повідомити орендаря (відповідача) або робить про це оголошення в місцевих засобах масової інформації.

Разом з тим, у матеріалах справи відсутні докази про оголошення в місцевих засобах інформації про зміну земельного податку відносно земельної ділянки ТОВ "Еверест", а посилання у позові на публікацію в газеті "Жизнь Луганска" від 27.02.08 за № 9(919) про зміну нормативної грошової оцінки, роблячи з цього висновок про повідомлення про зміну розміру земельного податку, є хибним, оскільки терміни розмір земельного податку та нормативна грошова оцінка є різними.

Ш          згідно зі ст. 1 Закону України "Про плату за землю" податок –це обов'язковий платіж, що справляється з юридичних і фізичних осіб за користування земельними ділянками.

Нормативна грошова оцінка, відповідно до ст.ст. 1, 20, 23 Закону України "Про оцінку землі" –це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації.

Ш          Пунктом 4 ст. 179 ГК України зазначено, що при укладенні господарських договорів на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, сторони не можуть відступати від змісту типового договору.

Пунктом 36 Типового договору оренди землі, затв. постановою КМУ від 03.03.04 № 220 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Аналогічна норма міститься й у ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та у п. 4.2  спірного договору землі.

Зміни до цього договору у відповідності до рішення Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 не вносились.

До того ж, пункт 2.4 договору оренди землі суперечить пункту 4.2 цього договору, а також п. 36 Типового договору оренди землі, ст. 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 654 ЦК України.

В обгрунтування позову прокурор посилається на вказаний вище договір оренди землі від 12.09.01, реєстр. № 3681, укладений на виконання рішення позивача від 30.05.01 № 55, за яким відповідачу в оренду була надана земельна ділянка терміном на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтська, 54 площею 0,2923 га під розміщення нежитлових будівель і споруд та стоянки тимчасового прибування транспорту.

Відповідно до п. 2.1 договору орендна плата встановлена у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2,5, ставки земельного податку із земель, грошову оцінку яких встановлено згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю", встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

За умовами п. 2.2.1 договору орендна плата сплачується щомісячно до 15-го числа місяця, наступного за звітним з урахуванням індексації грошової оцінки землі, яка здійснюється в порядку, передбаченому законодавством України.

Внаслідок не виконання відповідачем грошового зобов'язання за ним утворилась заборгованість в сумі 31526,79 грн. за період з 01.06.08 по 28.02.09, виходячи з розрахунку, наведеному у позовній заяві.

Пунктом 2.5 договору оренди сторони передбачили відповідальність за несвоєчасне внесення орендної плати у вигляді пені у розмірі 120% річних облікової ставки НБУ, діючої на день виникнення такого боргу, або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний день прострочення.

За цією умовою відповідачу нарахована пеня за період з 01.10.08 по 31.03.09 у розмірі 1635,58 грн.

Позивач подав суду письмові заперечення на відзив відповідача, суть яких зводиться до наступного:

Ш          Рішенням Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 затверджена нормативна грошова оцінка земель міста Луганська, яка набрала чинності 1 березня 2008 року. Це рішення було опубліковане у міській щотижневій громадсько-політичній газеті "Жизнь Луганска" від 02.04.08 № 14(924) та є чинним і відповідачем не оскаржувалось.

Додатком до вказаного рішення є розрахунок вартості 1 кв. м. землі в оціночному районі згідно з функціональним призначенням (не враховуючи окрему земельну ділянку). Земельна ділянка, що є в користуванні відповідача, віднесена до відповідної економіко-планувальної зони та оціночного району з урахуванням функціонального призначення території.

Ш          Ставки земельного податку із земель, грошову оцінку яких встановлено згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю" встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Оскільки відповідно до п. 2.1 спірного договору орендна плата встановлена у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2,5, то розмір орендної плати повинен розраховуватися залежно від:

·           нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за допомогою якої встановлюється земельний податок,

·           договірного коефіцієнту,

·           площі земельної ділянки.

Таким чином, розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за спірним договором, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки, при цьому Луганська міська рада не повинна оголошувати в засобах масової інформації про зміну земельного податку.

Ш          Відповідач був особисто повідомлений про зміну з 01.03.08 розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що знаходиться в його користуванні шляхом отримання довідки Дані для розрахунку орендної плати на 2008 рік за № 1050 від 22.04.08.

Ш          Типовий договір оренди землі, на який посилається відповідач, був затверджений постановою КМУ у 2004 році, а спірний договір укладений у 2001 році.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши доводи представника позивача, відповідача і прокурора, суд вважає  наступне.

Відповідно до п. 2 ст. 121 Конституції України та ст. 2 ГПК України прокуратура забезпечує представництво держави в суді з визначення органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Як встановлено судом, між позивачем та відповідачем було укладено договір оренди землі від 12.09.01, реєстр. № 3681, укладений на виконання рішення позивача від 30.05.01 № 55, за яким відповідачу в оренду була надана земельна ділянка терміном на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтська, 54 площею 0,2923 га під розміщення нежитлових будівель і споруд та стоянки тимчасового прибування транспорту.

Відповідно до п. 2.1 договору орендна плата встановлена у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2,5.

За умовами п. 2.2.1 договору орендна плата сплачується щомісячно до 15-го числа місяця, наступного за звітним з урахуванням індексації грошової оцінки землі, яка здійснюється в порядку, передбаченому законодавством України.

Прокурор стверджує, що внаслідок не виконання відповідачем грошового зобов'язання за ним утворилась заборгованість в сумі 31526,79 грн. за період з 01.06.08 по 28.02.09. При цьому прокурор посилається на те, що ставки земельного податку із земель, грошову оцінку яких встановлено згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю", встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК  України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, є, зокрема, договори та інші правочини.

Згідно зі ст. 14 ЦК України цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про оренду землі" та ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про плату за землю" передбачено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Підставою нарахування прокурором заборгованості з орендної плати в сумі 31526,79 грн. за період з 01.06.08 по 28.02.09 є рішення Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10, яким затверджена нормативна грошова оцінка земель міста Луганська, яка набрала чинності 1 березня 2008 року. Тому до всіх землекористувачів у м. Луганську (у т.ч. відповідача) повинна застосовуватися грошова оцінка землі.

Відповідно до п. 2.1 спірного договору орендна плата земельної ділянки встановлена у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 2,5, а за правилами пункту 2.4 цього договору зміна розміру орендної плати має відбуватися лише у разі зміни земельного податку, про що позивач повинен письмово повідомити відповідача або зробити про це оголошення в місцевих засобах масової інформації.

Справляння плати за землю здійснюється відповідно до Закону про плату за землю, який визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, пільги щодо плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 13 Закону про плату за землю підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного  кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності –договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 15 Закону про оренду землі встановлено  істотні умови договору оренди землі, до яких, зокрема, відноситься орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальність за її несплату.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю відповідно до статті 21 Закону про оренду землі встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які  встановлюються відповідно до Закону про плату за землю).

Згідно чинного законодавства орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності відноситься до переліку загальнодержавних податків і справляється у порядку, встановленому Законом про плату за землю. За правилами статті 14 цього Закону  платники орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності самостійно обчислюють суму орендної плати,  щороку, за станом на 1 січня і до 1 лютого  поточного року, подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми  рівними частками за місяцями.

Як свідчать фактичні обставини справи відповідач відповідно до умов договору оренди розрахував річну орендну плату за земельну ділянку у період з 01.06.08 по 28.02.09, подав відповідну декларацію податковому органу, що відповідає статті 14 Закону про плату за землю. За інформацією податкової інспекції, органу, на який покладено контроль за правильністю обчислення і справляння податків, відповідач не має заборгованості зі сплати орендної плати за вказаний період.

Доводи заявника апеляційної скарги, про те, що позивач повинен був при обчисленні орендної плати застосовувати нову нормативну грошову оцінку ділянки, що затверджена відповідним рішенням Луганської міської ради судом відхиляються як такі, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства і не відповідають умовам укладеного договору оренди.

Пунктом 2.4 спірного договору передбачено, що зміна розміру орендної плати відбувається за умови зміни земельного податку, про що позивач повинен письмово повідомляти відповідача або робити про це оголошення в місцевих засобах масової інформації.

При цьому позивач, як орган місцевого самоврядування відповідно до вимог статті 24 Закону про оренду землі зобов'язаний повідомити орган державної податкової служби про внесення змін до договору оренди для здійснення останнім контролю щодо  повноти і своєчасності справляння орендарем орендної плати за землі комунальної власності.

Як свідчать фактичні обставини справи зміни до договору оренди від 12.09.01, у зв'язку  зі зміною нормативної грошової оцінки, що впливає на розмір орендної плати, не внесені, а тому не можна стверджувати про заборгованість з орендної плати у відповідача.

Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України, питання по судових витратах судом не вирішується, оскільки заявник та позивач звільнені від їх сплати, у встановленому  законом порядку.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 14, 20, 27 Закону України "Про плату за землю", ст. 125 ЗК України,   ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49,  77, 82, 84, 85 ГПК України, суд

в и р і ш и в :

У задоволенні позову про  стягнення з відповідача, ТОВ "Евєрєст", код 30597344, заборгованості з орендної плати за землю у розмірі 31526,79 грн. та пені у розмірі  1635,58 грн. відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Рішення підписане 21.07.09.

          Суддя                                                                      А.Г.Ворожцов

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення17.07.2009
Оприлюднено15.08.2009
Номер документу4328735
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/131

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 29.11.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Ухвала від 19.06.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Н.С. Морщагіна

Ухвала від 18.05.2015

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Тварковський А.А.

Рішення від 23.07.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Меденцев П.А.

Ухвала від 24.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.О. Кучерява

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.О. Кучерява

Ухвала від 19.08.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демидюк О.О.

Ухвала від 13.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 06.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні