КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/20931/14 Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П.
Суддя-доповідач: Мєзєнцев Є.І.
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 березня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Старової Н.Е., Файдюка В.В., при секретарі - Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Технік-ТРК» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 січня 2015 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Технік-ТРК» до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Технік-ТРК» звернулося з позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві про:
- визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо проведення зустрічних звірок, за результатами яких складено акти від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року, які полягають у порушенні вимог п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, п.п.4.4. розділу 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 року № 236, п.6 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.10.2010 року №1232, п.12.3 розділу XII Порядку обліку податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року №1588 за зазначені в актах інформації у вигляді висновків щодо відсутності реальності вчинення господарських операцій ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з контрагентами, з якими платником податків задекларовані взаємовідносини, порушення п.187.1 ст.187, п. 198.1 п.198.2 п.198.3 п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України та завищення податкового зобов'язання з податку на додану вартість та завищення податкового кредиту з податку на додану вартість;
- визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) за результатами яких складено акти: від 20.06.2014 року № 1464/26-59-22-04/39015999 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999)»; від 31.07.2014 року б/н про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999);
- визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливість проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року;
- зобов'язання ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві вилучити з інформаційної бази даних органів державної податкової служби України акти: від 20.06.2014 року № 1464/26-59-22-04/39015999 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999)»; від 31.07.2014 року б/н про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999);
- зобов'язання ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві відновити інформацію про податкові зобов'язання ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з податку на додану вартість та податковий кредит з податку на додану вартість.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 січня 2015 року в задоволенні адміністративного позову було відмовлено повністю.
Позивач, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі службового посвідчення серії КВ № 128565, згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України відповідачем здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з питань підтвердження відомостей по взаємовідносинам з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.02.2014 року по 30.04.2014 року, за результатами яких складено акт від 19.06.2014 року №1464/26-59-22-04-19/39015999 (далі - акт від 19.06.2014 року).
За результатами проведених заходів встановлено порушення ТОВ «Технік-ТРК» п.п.16.1.11 п.16.1 ст.16, п.45.2 ст.45 Податкового кодексу України, ст. 93 Цивільного кодексу України, ст.1, ст.9, ст.19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (зі змінами та доповненнями) від 15.05.2003 року № 755-ІV; п.187.1 ст.187, п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим задекларовані податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.04.2014 року по 30.04.2014 підлягають зменшенню до « 0».
Також, на підставі службового посвідчення серії КВ № 114593, п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, відповідачем здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код за ЄДРПОУ 39015999), з питань підтвердження відомостей по взаємовідносинам з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.05.2014 року по 31.05.2014 року, за результатами яких складено акт від 31.07.2014року № 1722/26-59-22-08/39015999 (далі - від 31. 07.2014 року).
За результатами проведених заходів відповідачем встановлено порушення ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) вимог п.п.16.1.11 п.16.1 ст.16, п.45.2 ст.45 Податкового кодексу України, ст. 93 Цивільного кодексу України, ст. 1, ст. 9, ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (зі змінами та доповненнями) від 15.05.2003 року № 755-ІV; п.187.1 ст.187, п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що задекларовані податкові зобов'язання та податковий кредит за травень 2014 року підтвердити неможливо; також встановлено порушення ст.201 Податкового кодексу України, у зв'язку з тим, що задекларовані податкові зобов'язання та податковий кредит за травень 2014 року підтвердити неможливо.
Основним нормативно-правовим актом, що регулює спірні правовідносини є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - Податковий кодекс України, ПК України).
Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України - з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості, операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками, і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232 затверджено Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Згідно з п. 4 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок - орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Згідно з п. 4.4 розділу 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України № 236 від 22 квітня 2011 року - у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема, у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.
З огляду на викладене, підставою для проведення зустрічної звірки платника податків є встановлення, під час перевірки іншого платника податків сумнівів стосовно факту здійснення операцій між цими суб'єктами господарювання або ж розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, а у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема, у зв'язку із встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), складається акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.
Таким чином, викладені в акті перевірки висновки, є лише відображенням фактичних дій податкових інспекторів-ревізорів та їх особистої думки, та не створюють жодних правових наслідків, а тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо проведення зустрічних звірок, за результатами яких складено акти від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року.
Відповідно до пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби - комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань.
Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби.
Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Згідно пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Отже, як вірно зазначено судом першої інстанції, АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", електронна база даних "Податковий блок" є програмними продуктами, створеними для внутрішнього використання органами державної податкової служби для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі.
Враховуючи, що податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві вилучити з інформаційної бази даних органів державної податкової служби України акти: від 20.06.2014 року № 1464/26-59-22-04/39015999 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999)»; від 31.07.2014 року б/н про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999).
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливий проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року та визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливість проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року та зобов'язання ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві відновити інформацію про податкові зобов'язання ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з податку на додану вартість та податковий кредит з податку на додану вартість, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до статті 63 Податкового кодексу України - облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Податковому органу відповідно до статті 66 Податкового кодексу України надано право вносити зміни до облікових даних платника податків на підставі інформації органів державної реєстрації; інформації банків та інших фінансових установ про відкриття (закриття) рахунків платників податків; документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків; інформації суб'єктів інформаційного обміну, уповноважених вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно платника податків; рішення суду, що набрало законної сили; даних перевірок платників податків.
Внесення змін до облікових даних платників податків здійснюється у порядку, встановленому центральним органом державної податкової служби.
Згідно пунктами 183.1, 183.12, 183.15 статті 183 Податкового кодексу України - будь-яка особа, що підлягає обов'язковій реєстрації чи прийняла рішення про добровільну реєстрацію як платника податку, подає до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву. Центральний орган державної податкової служби веде реєстр платників податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих як платники податку. У разі зміни платником податку місцезнаходження (місця проживання) або його переведення на обслуговування до іншого органу державної податкової служби, зняття такого платника з обліку в одному органі державної податкової служби і взяття на облік в іншому здійснюється в порядку, встановленому центральним органом державної податкової служби.
Отже, відповідач має право вносити зміни в облікові дані платника, проте, лише в ті, що не пов'язані із зміною податкового навантаження чи податкового кредиту, оскільки такі зміни за собою несуть податкові зобов'язання, які визначені підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України.
Водночас згідно з підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України - податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Податкові зобов'язання визначаються платником податків на підставі поданих декларацій самостійно чи визначаються контролюючим органом.
Відповідно до підпункту 14.1.157 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України - податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов'язок платника податків сплатити суму грошового зобов'язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.
Згідно підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України - контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках. Крім того, відповідно до пункту 1.6.3 наказу ДФС України від 31 липня 2014 року N 22 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, у разі встановлення за результатами перевірки порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, за розглядом матеріалів перевірки керівником (заступником керівника) органу державної фіскальної служби, на обліку в якому перебуває платник податків, приймаються та надсилаються платнику податків податкові повідомлення-рішення, вимоги про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску, а також рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені у встановленому законодавством порядку.
Таким чином, зміни в облікові дані операцій по податку на додану вартість здійснюються лише на підставі податкових повідомлень-рішень чи на підставі довідок, складених за результатами перевірок, коли контролюючим органом не виявлено фактів порушень платником податків законодавства України.
Відтак внесення змін до облікових карток платника податків, що не пов'язані із зміною податкового навантаження (тобто, податкової звітності, розшифровки результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України) з податку на додану вартість, можливе лише на підставі або самостійно поданої декларації платника податку на додану вартість, або прийнятого контролюючим органом податкового повідомлення-рішення після закінчення строків його узгодження.
Крім того колегія суддів зазначає, що у податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.
Враховуючи те, що податкові повідомлення-рішення відповідачем не приймались, а дії відповідача по зменшенню задекларованих податкових зобов'язань та податкового кредиту Товариства з обмеженою відповідальністю "Технік - ТРК" призвели до негативних правових наслідків (у вигляді зміни показників податкових зобов'язань та податкового кредиту), колегія суддів дійшла висновку, що відповідачем порушено права та інтереси позивача, оскільки такі зміни несуть за собою податкові зобов'язання.
Аналогічна позиція викладена в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 17 березня 2014 року у справі № К/800/65600/13 та від 24 лютого 2014 року у справі № К/800/35286/13.
За наведеного, колегія суддів дійшла висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливість проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року та зобов'язання ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві відновити інформацію про податкові зобов'язання ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з податку на додану вартість та податковий кредит з податку на додану вартість.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Технік - ТРК" - задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 січня 2015 року в частині відмови у визнанні протиправними дій ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливість проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року та зобов'язання Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві відновити інформацію про податкові зобов'язання ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з податку на додану вартість та податковий кредит з податку на додану вартість - скасувати.
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Технік - ТРК" - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі актів про неможливість проведення зустрічних звірок ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) від 20.06.2014 року та від 31.07.2014 року.
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві відновити інформацію про податкові зобов'язання ТОВ «Технік-ТРК» (код ЄДРПОУ 39015999) з податку на додану вартість та податковий кредит з податку на додану вартість.
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 січня 2015 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 КАС України та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтею 212 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
суддя Н.Е.Старова
суддя В.В.Файдюк
Головуючий суддя Мєзєнцев Є.І.
Судді: Старова Н.Е.
Файдюк В.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2015 |
Оприлюднено | 02.04.2015 |
Номер документу | 43335116 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Є.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні