Справа № 761/6302/14-к
Провадження №1-кп/761/60/2015
В И Р О К
іменем України
31 березня 2015 року Шевченківський районний суд м. Києва в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
при секретарях ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Києві кримінальне провадження № 42013110100000431 щодо
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Києва, громадянки України, з вищою освітою, працюючої директором Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка, не заміжньої, зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої,
обвинуваченої у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,
за участю сторін кримінального провадження:
прокурорів ОСОБА_6 , ОСОБА_7
обвинуваченої ОСОБА_5
захисників ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ,
в с т а н о в и в:
органами досудового розслідування ОСОБА_5 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, за наступних обставин.
Так, відповідно до Наказу № 322-К про РХСШ імені Т.Г. Шевченка від 12 серпня 1987 року ОСОБА_5 призначено на посаду директора Республіканської художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка порядком переводу з Київського державного художнього інституту. Підставою призначення був наказ Міністерства культури УРСР № 370-к від 10 серпня 1987 року. Наказом № 98-К по ДХСШ імені Т.Г. Шевченка від 06 липня 2011 року ОСОБА_5 , директора ДХСШ імені Т.Г. Шевченка, звільнено з посади 15 липня 2011 року у зв`язку із закінченням терміну дії контракту від 11 липня 2008 року № 400, згідно п. 2 ст. 36 КЗпП України. Цим же Наказом ОСОБА_5 з 18 липня 2011 року по 17 липня 2014 року призначено на посаду директора ДХСШ імені Т.Г. Шевченка за контрактом.
Відповідно до посадових обов`язків директора, остання здійснює керівництво загальноосвітнім навчальним закладом, окрім цього визначає, формулює, планує, здійснює і координує всі види діяльності школи. Визначає напрями розвитку загальноосвітнього навчального закладу у формуванні фінансової, цінової, кредитно-банківської, податкової та страхової політики, соціальної та зовнішньоекономічної діяльності. Окрім цього, директор повинен знати закони, постанови, розпорядження, рішення та інші нормативно-правові акти органів державної влади і місцевого самоврядування, які регулюють порядок діяльності загальноосвітнього навчального закладу; порядок укладання і виконання господарських договорів; напрямок та принципи розвитку менеджменту, маркетингу, комерційної діяльності, податкової справи.
Отже, ОСОБА_5 виконувала організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції.
Будучи таким чином службовою особою, ОСОБА_5 вчинила службову недбалість за наступних обставин.
Так, згідно п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України № 1200 від 03 листопада 1997 року «Про Порядок та норми надання послуг з харчування учнів у професійно-технічних училищах та середніх навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість» оплата харчування учнів здійснюється за безготівковим розрахунком, тобто за попередньо придбаними абонементами (талонами) за цінами без додаткового нарахування сум податку на додану вартість відповідно до режиму (норми) харчування (сніданок, обід, полуденок, вечеря).
Згідно п. 5.1.10 ст. 5 Закону України «Про податок на додану вартість» за № 168/97-ВР від 03 квітня 1997 року (закон втратив чинність 01 січня 2011 року) до операцій, що звільнені від оподаткування поставки в порядку та в межах норм, встановлених Кабінетом Міністрів України послуг з: утримання дітей у дошкільних закладах, школах-інтернатах, кімнатах-розподільниках установ Міністерства внутрішніх справ України; утримання осіб у будинках для престарілих та інвалідів; харчування та облаштування на нічліг осіб, які не мають житла, у спеціально відведених для цього місцях; харчування дітей у школах, професійно-технічних училищах та громадян у закладах охорони здоров`я; харчування, забезпечення речовим майном, комунально-побутовими та іншими послугами, що надаються особам, які тримаються в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Однак, ОСОБА_5 02 січня 2009 року, знаходячись по місцю своєї роботи, а саме, в приміщенні Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка (код за ЄДРПОУ 02214202) за адресою: м. Київ вул. Жамбила Жабаєва № 4, в результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, не прийняла до уваги вимоги абзацу п`ятого підпункту 5.1.10 статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" за № 168/97-ВР від 03 квітня 1997 року (закон втратив чинність 01 січня 2011 року) та п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 03 листопада 1997 року «Про порядок та норми надання послуг з харчування учнів у професійно-технічних училищах та середніх навчальних закладах, операції з надання яких, звільняються від оподаткування податком на додану вартість» та уклала від імені Державної художньої школи імені Т.Г. Шевченка договір № 1 від 02 січня 2009 року з організації комплексного гарячого харчування з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» (код за ЄДРПОУ 35254300) строком до 31 грудня 2009 року на загальну суму 205600 грн. з урахуванням податку на додану вартість 34266,67 грн. На виконання умов договору та додаткової угоди складені акти наданих послуг з організації харчування дітей протягом другого півріччя 2009 року, що підписані між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», зокрема, акт № 260 від 17 вересня 2009 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 50000 грн., в тому числі 8333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 304 від 13 жовтня 2009 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 348 від 23 листопада 2009 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 375 від 16 грудня 2009 року, де загальна сума наданих послуг склала 20600 грн., в тому числі 3433,33 грн. податок на додану вартість.
В результаті службової недбалості ОСОБА_5 , впродовж вересня-грудня 2009 року було перераховано кошти ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в сумі 210600 грн. з податком на додану вартість в сумі 35100 грн., що станом на 01 січня 2009 року перевищує двісті п`ятдесят неоподаткованих мінімумів доходів громадян, чим спричинено тяжкі наслідки інтересам Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка.
Окрім цього, ОСОБА_5 21 січня 2010 року, знаходячись по місцю своєї роботи, а саме, в приміщенні Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка (код за ЄДРПОУ 02214202) за адресою: м. Київ вул. Жамбила Жабаєва № 4, в результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, не прийняла до уваги вимоги абзацу п`ятого підпункту 5.1.10 статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" за № 168/97-ВР від 03 квітня 1997 року (закон втратив чинність 01 січня 2011 року) та п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України № 1200 від 03 листопада 1997 року «Про порядок та норми надання послуг з харчування учнів у професійно-технічних училищах та середніх навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість» і уклала від імені Державної художньої школи імені Т.Г. Шевченка договір № 1 від 21 січня 2010 року щодо організації комплексного гарячого харчування з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» (код за ЄДРПОУ 35254300) строком до 31 грудня 2010 року на загальну суму 660300 грн. з урахуванням податку на додану вартість 110050 грн. На виконання умов договору та додаткової угоди складені акти наданих послуг з організації харчування дітей протягом 2010 року, що підписані між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», зокрема, акт № 1 від 12 лютого 2010 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 140000 грн., в тому числі 23333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 2 від 24 березня 2010 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 3 від 27 квітня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 4 від 19 травня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 5 від 17 червня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 9 від 22 вересня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 10 від 20 червня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 11 від 22 листопада 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 70000 грн., в тому числі 11666,67 грн. податок на додану вартість, акт № 12 від 16 грудня 2010 року, де загальна сума наданих послуг склала 30300 грн., в тому числі 5050 грн. податок на додану вартість,
В результаті службової недбалості ОСОБА_5 , впродовж лютого-грудня 2010 року було перераховано кошти ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в сумі 660300 грн. з податком на додану вартість в сумі 110050 грн., що станом на 01 січня 2010 року перевищує двісті п`ятдесят неоподаткованих мінімумів доходів громадян, чим спричинила тяжкі наслідки інтересам Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка.
Окрім цього, ОСОБА_5 04 січня 2011 року, знаходячись по місцю своєї роботи, а саме, в приміщенні Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка (код за ЄДРПОУ 02214202) за адресою: м. Київ вул. Жамбила Жабаєва № 4, в результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, не прийняла до уваги вимоги ч. «г» п.п. 1.7 ст. 197 Податкового Кодексу України № 2755-VІ від 02 грудня 2010 року та п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України № 1200 від 03 листопада 1997 року «Про порядок та норми надання послуг з харчування учнів у професійно-технічних училищах та середніх навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість» уклала від імені Державної художньої школи імені Т.Г. Шевченка договір № 1 від 04 січня 2011 року щодо організації комплексного гарячого харчування з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» (код за ЄДРПОУ 35254300) строком до 31 грудня 2011 року на загальну суму 791000 грн. з урахуванням податку на додану вартість 131833 грн. На виконання умов договору та додаткової угоди складені акти наданих послуг з організації харчування дітей протягом 2011 року, що підписані між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», зокрема, акт № 1 від 28 січня 2011 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 55000 грн., в тому числі 9166, 67 грн. податок на додану вартість, акт № 2 від 03 березня 2011 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 55000 грн., в тому числі 9166, 67 грн. податок на додану вартість, акт № 3 від 17 лютого 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 55000 грн., в тому числі 9166, 67 грн. податок на додану вартість, акт № 4 від 18 квітня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 80000 грн., в тому числі 13333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 5 від 18 травня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 80000 грн., в тому числі 13333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 6 від 16 червня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 80000 грн., в тому числі 13333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 9 від 14 вересня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 80000 грн., в тому числі 13333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 10 від 17 жовтня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 102000 грн., в тому числі 17000 грн. податок на додану вартість, акт № 11 від 17 листопада 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 102000 грн., в тому числі 17000 грн. податок на додану вартість, акт № 11-1 від 01 грудня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 66000 грн., в тому числі 11000 гривень податок на додану вартість, акт № 12 від 20 грудня 2011 року, де загальна сума наданих послуг склала 36000 грн., в тому числі 6000 грн. податок на додану вартість.
В результаті службової недбалості ОСОБА_5 , впродовж січня-грудня 2011 року було перераховано кошти ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в сумі 791000 грн. з податком на додану вартість в сумі 131833 грн., що станом на 01 січня 2011 року перевищує двісті п`ятдесят неоподаткованих мінімумів доходів громадян, чим спричинила тяжкі наслідки інтересам Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка.
Окрім цього, ОСОБА_5 09 лютого 2012 року, знаходячись по місцю своєї роботи, а саме, в приміщенні Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка (код за ЄДРПОУ 02214202) за адресою: м. Київ вул. Жамбила Жабаєва № 4, в результаті неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, не прийняла до уваги вимоги ч. «г» п.п. 1.7 ст. 197 Податкового Кодексу України № 2755-VІ від 02 грудня 2010 року та п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України № 116 від 02 лютого 2011 року «Про затвердження порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість» уклала від імені Державної художньої школи імені Т.Г. Шевченка договір № 1 від 09 лютого 2012 року щодо організації комплексного гарячого харчування з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» (код за ЄДРПОУ 35254300) строком до 31 грудня 2012 року на загальну суму 390000 грн. з урахуванням податку на додану вартість 65000 грн. На виконання умов договору та додаткової угоди складені акти наданих послуг з організації харчування дітей протягом першого півріччя 2012 року, що підписані між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», зокрема, акт № 1 від 30 січня 2012 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 50000 грн., в тому числі 8333,33 грн. податок на додану вартість, акт № 42 від 29 лютого 2012 року, де загальна сума наданих послуг з організації харчування дітей склала 107838,10 грн., в тому числі 17973,02 грн. податок на додану вартість, акт № 42/1 від 27 березня 2012 року, де загальна сума наданих послуг склала 42161,90 грн., в тому числі 7026,99 грн. податок на додану вартість, акт № 63 від 30 березня 2012 року, де загальна сума наданих послуг склала 94326,40 грн., в тому числі 15721,07 грн. податок на додану вартість, акт № 5 від 24 травня 2012 року, де загальна сума наданих послуг склала 95673,60 грн., в тому числі 15945,60 грн. податок на додану вартість.
В результаті службової недбалості ОСОБА_5 , впродовж січня-грудня 2012 року, було перераховано кошти ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в сумі 390000 грн. з податком на додану вартість в сумі 65000 грн., що станом на 01 січня 2012 року перевищує двісті п`ятдесят неоподаткованих мінімумів доходів громадян, чим спричинила істотну шкоду тяжкі наслідки інтересам Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка.
Внаслідок порушення виконання вимог податкового законодавства на рахунок ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» за виконання вище вказаних договорів ОСОБА_5 було незаконно сплачено податку на додану вартість у сумі 341983,33 грн.
Відповідно до висновку експерта № 70 від 26 січня 2014 року: «1) підпис у Договорі з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 02 січня 2009 року у графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; 2) підпис у Договорі з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 21 січня 2010 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; 3) підпис у Договорі про закупівлю послуг за державні кошти від 04 січня 2011 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; 4) підпис у Договорі про закупівлю послуг за державні кошти від 09 лютого 2012 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ».
Таким чином, ОСОБА_5 стороною обвинувачення обвинувачується у тому, що вона будучи службовою особою, неналежно виконала свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки, тобто вчинила злочин, передбачений ч. 2 ст. 367 КК України.
Допитана в судовому засіданні обвинувачена ОСОБА_5 свою винуватість у вчиненні інкримінованого їй діяння не визнала та дала показання, згідно з якими, з 12 серпня 1987 року вона працювала директором Республіканської художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. За час перебування на вказаній посаді між нею та Міністерством культури і туризму України в особі міністрів неодноразово укладались контракти про її призначення на посаду директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка.
Відповідно до умов останнього за часом контракту № 484 від 06 липня 2011 року директор, який уклав контракт, є уповноваженим представником Школи під час реалізації повноважень передбачених статутом школи, контрактом та актами чинного законодавства стосовно закладів загальної середньої освіти, іншими нормативними документами, що регламентують діяльність державного загальноосвітнього закладу. Директор визначає, формулює, планує, здійснює і координує всі види діяльності підприємства. Визначає напрямки розвитку загальноосвітнього навчального закладу у формуванні фінансової, цінової, кредитно-банківської, податкової та страхової політики, соціальної та зовнішньоекономічної діяльності. Направляє діяльність персоналу на досягнення високих економічних та фінансових результатів. Організовує виробничо-господарську діяльність закладу на основі застосування методів обґрунтованого планування, нормативних матеріалів, фінансових і трудових затрат, широко розповсюдженого передового досвіду, а також підвищення технічного рівня, раціонального і економічного витрачення всіх видів ресурсів. Забезпечує розроблення, укладання і виконання колективного договору та інше.
При цьому, відповідно до наукового визначення організація роботи це складова частина управлінської діяльності, що представляє собою процес, комбінує працю, що виконується індивідуально або групами людей, наділених якостями, необхідними для його виконання, так, що забезпечуються найкращі умови ефективного, систематичного, позитивного скоординованого застосування знань працівників. Управління це особливе відношення між людьми на правовій або організаційній основі. Це відносини між різними статусами, рівнями адміністративних структур, окремими робочими функціями, що проявляються у вигляді однобічної залежності однієї посади від іншої.
Враховуючи вище викладене можна зробити висновок, що директор Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка є особою, яка обіймає управлінську посаду, що передбачає в собі загальне керівництво закладом та контроль за діяльністю його структурних підрозділів, але ніяк не відповідальність за допущені помилки фахівців цих структурних підрозділів.
З метою організації надання послуг з харчування учнів та виконання державної програми з проведення закупівель за державні кошти, нею був затверджений склад постійно діючого тендерного комітету Школи, члени якого пройшли відповідне навчання.
В процесі своєї діяльності постійно діючий комітет з конкурсних торгів ДХСШ імені Т.Г. Шевченка розробив річні плани закупівель на 2009 2012 роки, які затвердженні головами комітету з конкурсних торгів. Виконуючи річні плани закупівель, учасники постійно діючого комітету з конкурсних торгів розробили документацію конкурсних торгів на закупівлю послуг з організації комплексного гарячого харчування, яка затверджена головою комітету. Відповідно до розділу 6 ч. 2 п. 5 документації конкурсних торгів на закупівлю послуг з організації комплексного гарячого харчування умови договору про закупівлю не повинні відрізнятись від змісту пропозиції конкурсних торгів переможця процедури закупівлі та не повинні змінюватися після підписання договору про закупівлю до повного виконання зобов`язань сторонами. Згідно з додатком № 1, пропозиція конкурсних торгів повинна розроблюватись та додаватись учасниками конкурсних торгів з урахуванням ПДВ.
Крім цього, відповідно до додатку № 3 документації конкурсних торгів на закупівлю послуг з організації комплексного гарячого харчування «Основні умови договору про закупівлю» в розділі 3 п. 3.1 зазначена ціна договору з урахуванням ПДВ. Згідно з розділом V ч. 1 «Про затвердження Типового положення про комітет з конкурсних торгів», члени комітету несуть персональну відповідальність за прийняті ними рішення відповідно до законів України.
Протягом 2009 2012 років Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка виступила замовником конкурсних торгів, а товариство з обмеженою відповідальністю «Віра-Конті Прем`єр» учасником цих торгів на закупівлю Код за ДК 016-97 55.51.1 послуг їдалень (послуг з організації комплексного гарячого харчування).
Після розкриття пропозицій учасників конкурсних торгів 2009 2012 років, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка акцептувала саме пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Віра-Конті Прем`єр» на надання послуг їдалень (послуг з організації комплексного гарячого харчування). Перед акцептуванням пропозиції, голови комітету конкурсних торгів ДХСШ імені Т.Г. Шевченка складали звіти про результати проведення процедури відкритих і двоступеневих торгів, оголошення про результати проведення торгів, повідомлення учасникам про результати процедури закупівель, повідомлення про акцепт, який підписувався тільки головою комітету, протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів, протокол про розкриття пропозицій конкурсних торгів. Вказані документи складені та підписані як головою комітету так і його членами з урахуванням суми ПДВ.
В подальшому на виконання п. 5 пропозиції конкурсних торгів, після сплину 14 днів з дати публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів та не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Віра-Конті Прем`єр» було підготовлено в 2009 2012 роках договори з організації комплексного гарячого харчування Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка з урахуванням податку на додану вартість. Вказані договори готувалися бухгалтером відповідно до акцептованої пропозиції конкурсних торгів, у яких вже зазначались суми на які надаються послуги з гарячого комплексного харчування з урахуванням ПДВ. Підготовані договори були подані їй на підпис для надання їм юридичної значущості. Саме так були підписані договори № 1 від 02 січня 2009 року, 21 січня 2010 року, 04 січня 2011 року та 09 лютого 2012 року.
Крім того, ОСОБА_5 звернула увагу суду на те, що вказані вище договори були надані ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» до бухгалтерії школи, де пройшли вивчення головним бухгалтером Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка обґрунтування вказаних у них сум, виставлених до сплати з сумами вказаних у документації конкурсних торгів, яка акцептована, після чого ним завізовані. Так як офіційно школу представляє директор та являється її обличчям, а тому саме він надає документам, що складаються від імені школи юридичного значення шляхом підписання та затвердження печаткою. Саме тому нею були підписані господарські договори та на них проставлені печатки Школи з метою надання їм юридичної сили, хоча вона і не являлась фахівцем або ж спеціалістом в галузі фінансового чи податкового права, а також бухгалтерського обліку.
Відповідно до розділу 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» відповідальність саме за організацію бухгалтерського обліку несе власник підприємства в нашому випадку директор, при цьому, вона належним чином організувала роботу бухгалтерії та надала її працівникам всіх можливих засобів праці та підвищення свого професійного рівня, а відповідальність за правильність складання фінансових та бухгалтерських документів, а також обґрунтування платежів лежить на працівниках бухгалтерії, в цьому випадку на головному бухгалтері Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. Власник підприємства, установи організації (директор) несе відповідальність тільки в тому разі, якщо самостійно складав, обґрунтовував або ж готував фінансові, господарські та бухгалтерські документи у зв`язку з відсутністю на його підприємстві бухгалтера (кваліфікованого спеціаліста).
При поданні на підпис документів, які складались фахівцями інших спеціальностей (бухгалтером, фінансистом, будівельником та інше), що вимагають її затвердження вона перевіряє їх відповідність до загальних правил написання (діловодства), але переконана в тому, що в жодному разі не може і не має права вказувати фахівцям, що і де потрібно робити і як проводити розрахунки, оскільки не має відповідної освіти та рівня знань, але вимагає проставлення на вказаних документах їх віз, щоб таким чином в майбутньому встановити особу, яка їх складала або ж обґрунтовувала.
Вважає, що її дії, як директора Державної художньої середньої школи ім. Т.Г. Шевченка не носять суспільно небезпечного характеру і регулюються нормами господарського права, так як виникли внаслідок господарських відносин в процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання. Вказані суми начебто завданих нею збитків є ніщо інакшим як додатково нарахованими сумами податку на додану вартість і є порушенням податкового законодавства, але усуваються шляхом подачі позовної заяви до Господарського суду, являються не безповоротно втраченими сумами коштів, а стягуються по рішенню Господарського суду з суб`єкта господарювання, якому такі суми були переплачені.
Крім того, ОСОБА_5 зазначила, що в її обов`язки як директора школи не входила організації і проведення конкурсних торгів, що віднесено до компетенції тендерного комітету, втручатись у діяльність якого вона не мала права. Також просила суд врахувати, що вона не могла не підписати договір, який був акцептований тендерним комітетом. При цьому, ОСОБА_5 повідомила суду, що їй не було відомо про норми законодавства у сфері сплати ПДВ, вона не є фахівцем у бухгалтерському обліку і з урахуванням наявності візи головного бухгалтера довіряла її компетентності.
Відповідно до ч. 2 ст. 17 КПК України ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні кримінального правопорушення і має бути виправданим, якщо сторона обвинувачення не доведе винуватість особи поза розумним сумнівом.
Відповідно до ст. 22 КПК України кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом.
Відповідно до ст. 25 КПК України прокурор, слідчий зобов`язані в межах своєї компетенції розпочати досудове розслідування в кожному випадку безпосереднього виявлення ознак кримінального правопорушення або в разі надходження заяви про вчинення кримінального правопорушення, а також вжити всіх передбачених законом заходів для встановлення події кримінального правопорушення та особи, яка його вчинила.
Крім того, саме на них законом покладається обов`язок всебічно, повно і неупереджено дослідити обставини кримінального провадження, виявити як ті обставини, що викривають, так і ті, що виправдовують підозрюваного, обвинуваченого, а також обставини, що пом`якшують чи обтяжують його покарання, надати їм належну правову оцінку та забезпечити прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень, відповідно до ст. 9 КПК України.
За правилами ст. 91 КПК України у кримінальному провадженні підлягають доказуванню: 1) подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини, вчинення кримінального правопорушення); 2) винуватість обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення, форма вини, мотив і мета вчинення кримінального правопорушення; 3) вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, а також розмір процесуальних витрат; 4) обставини, які впливають на ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, характеризують особу обвинуваченого, обтяжують чи пом`якшують покарання, які виключають кримінальну відповідальність або є підставою закриття кримінального провадження; 5) обставини, що є підставою для звільнення від кримінальної відповідальності або покарання.
Відповідно до ст. 92 КПК України обов`язок доказування обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, передбачених ст. 91 КПК України, покладається на прокурора.
Тобто, обов`язок доказування обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, покладається на сторону обвинувачення безпосередньо у судовому засіданні.
Так, на обґрунтування винуватості ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України сторона обвинувачення, посилається на наступні докази, які в судовому засіданні були безпосередньо досліджені судом, а саме:
показання свідка ОСОБА_10 , згідно з якими, вона працює бухгалтером ДХСШ імені Т.Г. Шевченка та в 2009-2012 роках входила до складу тендерного комітету школи. З метою визначення переможця тендеру із закупівлі послуг гарячого харчування учнів школи тендерний комітет подавав оголошення про проведення конкурсу, після чого збирався на засідання, де у присутності членів тендерного комітету відкривались конверти із пропозиціями учасників і переможцем колегіальним рішенням тендерного комітету обирався той учасник, який запропонував найнижчу ціну за свої послуги. До складу документів, які надавались учасниками, обов`язково входив проект договору. Потім представник переможця приносив голові тендерного комітету договір, який останній передавав головному бухгалтеру, а вона директору школи. Свідок запевнила, що директор школи ОСОБА_5 жодного разу не була присутньою на засіданні тендерного комітету, не втручалась у визначення переможця тендерним комітетом і не вносила змін до договорів, які укладались із переможцем тендеру. Вважає, що сплата ПДВ за послуги ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» сталась внаслідок помилки;
показання свідка ОСОБА_11 , згідно з якими, вона працює старшим інспектором відділу кадрів ДХСШ імені Т.Г. Шевченка та з 2010 року є членом тендерного комітету школи. Процедура тендерних закупівель виглядає наступним чином: складається річний план, який затверджується тендерним комітетом, потім подається оголошення, складається тендерна документація за заявою учасників, вона видається і за цією тендерною технічною документацією учасники надають пакет тендерної документації до тендерного комітету. Потім проходить розкриття тендерної документації і на підставі цих документів проходить акцепт, вирішальну роль у якому відіграє найнижча ціна, після чого головний бухгалтер, а за нею директор, підписують договір з тим учасником, хто переможе. Зазначила, що після акцепту пропозиції законодавством заборонено вносити будь-які зміни до умов договору. Також вказала, що їй особисто не відомо, чи є школа платником податків і яких саме, оскільки вона не є бухгалтером за освітою. Крім того, ствердила, що директор школи ОСОБА_12 жодного разу не була присутньою на засіданні тендерного комітету школи і не впливала на рішення комітету;
показання свідка ОСОБА_13 , яка працює головним бухгалтером ТОВ «Віра Конті Прем`єр», згідно з якими, вона особисто не приймає участі в складанні тендерної документації та договору, не перевіряє їх на відповідність вимогам діючого законодавства. Підписаний договір про надання послуг із харчування ДХСШ імені Т.Г. Шевченка їй надає директор підприємства для оформлення у бухгалтерському обліку підприємства. Вона особисто не займається підготовкою тендерної документації, але наскільки їй відомо, то в технічному завданні, яке вони отримують для участі в тендері, вказано, що ціна харчування має бути вказана з урахуванням ПДВ;
показання свідка ОСОБА_14 , згідно з якими, вона працює головним бухгалтером ДХСШ ім. Т.Г. Шевченка та особисто не входить до складу тендерного комітету і не приймає участі у його роботі. Після визначення переможця тендеру, останній надає до школи договір, який вона візує, передає директору школи для підписання, після чого його надають до Управління державного казначейства на реєстрацію. Якщо всі документи складені правильно, то такий договір реєструється у казначействі і в подальшому казначейство здійснює на його підставі відповідні виплати з бюджету. Школа не має власного розрахункового рахунку і не проводить виплати самостійно. Свідок пояснила, що вона не знайома із вимогами Податкового кодексу України в частині податку на додану вартість, і у неї не виникало зауважень з приводу врахування суми ПДВ у вартості послуг із харчування учнів, вказаної у договорі з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», оскільки така сума завжди зазначалася раніше, відображена у тендерній документації, нормативах із харчування і погоджувалась управлінням державного казначейства. Крім того, свідок пояснила, що дитячі хореографічна та музична школи, які розташовані по сусідству з ними, також у той же період сплачували ПДВ із послуг харчування учнів, але за результатами перевірки прокуратурою Шевченківського району м. Києва з цього питання кримінальне провадження не було розпочато;
дані листа № 1431/9/22-90 від 26 вересня 2012 року Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва ДПС, згідно з якими, на підставі листа прокуратури Шевченківського району м. Києва (вхід. № 4988/19 від 10 серпня 2012 року), зокрема, щодо перевірки Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка, код ЄДРПОУ 02214202, з питання використання бюджетних коштів, виділених на харчування дітей, в ході аналізу наданих документів встановлено, що вказана школа утримується за рахунок бюджетних коштів та в період з 01 липня 2009 року по 30 червня 2012 року не була платником податку на прибуток, при цьому, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка отримала від ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» послуги з комплексного гарячого харчування дітей за період з 07 липня 2009 року по 30 червня 2012 року на суму 2051900, 00 грн., в тому числі ПДВ 341983, 33 грн. В оплату наданих послуг Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка перераховано грошових коштів ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» на суму 2046900, 00 грн., в тому числі ПДВ 341150, 00 грн.;
дані свідоцтва про атестацію, згідно з якими, Київська державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка за рішенням експертної ради Міністерства культури і туризму України з державної атестації середніх спеціалізованих мистецьких шкіл (шкіл-інтернатів) від 30 червня 2009 року протокол № 2 (наказ МКТ України від 30 липня 2009 року № 606/0/16-09) визнана атестованою з високим рівнем освітньої діяльності. Строк дії свідоцтва до 01 серпня 2019 року;
дані листа № 1306/9/26-59-18-05-28 від 19 листопада 2013 року з додатками до нього, гідно з якими, Шевченківському РУ ГУ МВС України в м. Києві надано Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі Головного Управління Міндоходів у м. Києві податкові звіти про використання коштів неприбуткових установ та організацій ДХСШ імені Т.Г. Шевченка (код ЄДРПОУ 02214202) у паперовому вигляді;
дані листа № 1386/9/2659-18-05-21 від 25 листопада 2013 року, згідно з якими, Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі Головного Управління Міндоходів у м. Києві повідомлено Шевченківському РУ ГУ МВС України в м. Києві про те, що ДХСШ імені Т.Г. Шевченка (код ЄДРПОУ 02214202) у 2008 2013 роках не являлась платником податку на додану вартість, тому не могла заявляти до відшкодування зазначений податок;
дані копії посадових обов`язків директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка, згідно з якими, директор даної школи наділений організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими обов`язками;
дані копії наказу № 322-К від 12 серпня 1987 року по РХСШ імені Т.Г. Шевченка, згідно з якими, ОСОБА_5 призначено на посаду директора Республіканської художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка порядком переводу з Київського державного художнього інституту, підстава наказ Міністерства культури УРСР № 370-к від 10 серпня 1987 року. (Примітка: Республіканська художня середня школа імені Т.Г. Шевченка перейменована у Державну художню середню школу імені Т.Г. Шевченка з 10 червня 1993 року, відповідно до наказу Міністерства культури України за № 149 від 10 червня 1993 року);
дані копії наказу № 98-К від 06 липня 2011 року по ДХСШ імені Т.Г. Шевченка, згідно з якими, ОСОБА_5 директора ДХСШ імені Т.Г. Шевченка звільнено з посади 15 липня 2011 року у зв`язку із закінченням терміну дії контракту від 11 липня 2008 року № 400, відповідно до п. 2 ст. 36 КЗпП України, при цьому, ОСОБА_5 з 18 липня 2011 року по 17 липня 2014 року призначено на посаду директора ДХСШ імені Т.Г. Шевченка за контрактом;
дані копії Статуту Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка (нова редакція), ідентифікаційний код 02214202, затвердженого Наказом Міністерства культури і туризму від 26 лютого 2010 року, та змін до Статуту школи, які є невід`ємною частиною Статуту школи, затвердженого Наказом Міністерства культури України від 07 грудня 2012 року, згідно з якими, зокрема, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка є спеціалізованим загальноосвітнім навчальним закладом державної форми власності, підпорядкованим Міністерству культури України та фінансується за рахунок коштів державного бюджету. Засновником Школи є Міністерство культури України Орган управління майном;
дані копії контракту № 400 від 11 липня 2008 року, згідно з якими, Міністерство культури і туризму України Орган управління майном в особі Міністра ОСОБА_15 з одного боку та громадянка ОСОБА_5 з другого боку, уклали цей контракт про те, що ОСОБА_5 призначається на посаду директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка терміном на 3 роки з 16 липня 2008 року по 15 липня 2011 року;
дані копії Наказу Міністерства культури і туризму України № 323/0/17-08 від 11 липня 2008 року, згідно з якими, призначено ОСОБА_5 16 липня 2008 року на посаду директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка за контрактом;
дані контракту № 484 від 06 липня 2011 року, згідно з якими, Міністерство культури і туризму України Орган управління майном в особі Міністра ОСОБА_16 з одного боку та громадянка ОСОБА_5 з другого боку, уклали цей контракт про те, що ОСОБА_5 призначається на посаду директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка терміном на 3 роки з 18 липня 2011 року по 17 липня 2014 року;
дані копії Наказу Міністерства культури України № 308/0/17-11 від 06 липня 2011 року, згідно з якими, звільнено ОСОБА_5 15 липня 2011 року з посади директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка, відповідно до п. 2 ст. 36 КЗпП України;
дані копії Наказу Міністерства культури України № 309/0/17-11 від 06 липня 2011 року, згідно з якими, призначено ОСОБА_5 18 липня 2011 року на посаду директора Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка за контрактом;
дані договору з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 02 січня 2009 року, згідно з якими, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі статуту, названа в подальшому «Замовник», з однієї сторони та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в особі директора ОСОБА_17 , що діє на підставі статуту, назване в подальшому «Виконавець», з іншої сторони уклали договір про те, що Виконавець надає Замовнику послуги з організації комплексного гарячого харчування за цінами та в термін, які зазначені у специфікації (Додаток № 1), що додається до цього Договору і є його невід`ємною частиною. Орієнтовна сума Договору на 2009 рік складає 640000, 00 грн., у тому числі ПДВ 106666 грн. 66 коп. Строк дії договору з 02 січня 2009 року до 31 грудня 2009 року;
дані договору з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 21 січня 2010 року, згідно з якими, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі статуту, названа в подальшому «Замовник», з однієї сторони та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в особі директора ОСОБА_17 , що діє на підставі статуту, назване в подальшому «Виконавець», з іншої сторони уклали договір про те, що Виконавець надає Замовнику послуги з організації комплексного гарячого харчування за цінами та в термін, які зазначені у специфікації (Додаток № 1), що додається до цього Договору і є його невід`ємною частиною. Орієнтовна сума Договору на 2010 рік складає 698000, 00 грн., у тому числі ПДВ 116333 грн. 33 коп. Строк дії договору з 21 січня 2010 року до 31 грудня 2010 року;
дані договору про закупівлю послуг за державні кошти від 04 січня 2011 року, згідно з якими, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту (далі Замовник), з однієї сторони та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в особі директора ОСОБА_18 , що діє на підставі Статуту (далі Учасник), з іншої сторони уклали цей договір про те, що Учасник зобов`язується у 2011 році поставити Замовникові послуги їдалень (послуги з організації комплексного гарячого харчуванн), в тому числі дієтичного, харчування дітей, відповідно до наданих Замовником заявок, а Замовник прийняти і оплатити такі послуги. Найменування видів послуг, що надаються Учасником за умовами цього договору, одиниці їх виміру, їх вартість, строки та терміни їх надання визначені у Специфікації, що є додатком № 1 до цього договору та невід`ємною частиною останнього. Ціна цього договору становить 797069 грн. 76 коп., у тому числі ПДВ 132844 грн. 96 коп. Цей договір набирає чинності з моменту його укладення і діє до 31 грудня 2011 року;
дані договору про закупівлю послуг за державні кошти від 09 лютого 2012 року, згідно з якими, Державна художня середня школа імені Т.Г. Шевченка в особі директора ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту (далі Замовник), з однієї сторони та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» в особі директора ОСОБА_18 , що діє на підставі Статуту (далі Учасник), з іншої сторони уклали цей договір про те, що Учасник зобов`язується у 2012 році поставити Замовникові послуги їдалень (послуги з організації комплексного гарячого харчування), в тому числі дієтичного, харчування дітей, відповідно до наданих Замовником заявок, а Замовник прийняти і оплатити такі послуги. Найменування видів послуг, що надаються Учасником за умовами цього договору, одиниці їх виміру, їх вартість, строки та терміни їх надання визначені у Специфікації, що є додатком № 1 до цього договору та невід`ємною частиною останнього. Ціна цього договору становить 749941 грн. 25 коп., у тому числі ПДВ 124990 грн. 21 коп. Цей договір набирає чинності з моменту його укладення і діє до 31 грудня 2012 року;
дані протоколу отримання експериментальних зразків підпису для експертизи від 14 січня 2014 року, згідно з якими, у ОСОБА_5 на 10 аркушах паперу формату А 4 для проведення почеркознавчої експертизи відібрано експериментальні зразки підпису в положенні стоячи та сидячи;
дані висновку судової почеркознавчої експертизи № 70 від 26 січня 2014 року, згідно з якими, підпис у Договорі з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 02 січня 2009 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; підпис у Договорі з організації комплексного гарячого харчування № 1 від 21 січня 2010 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; підпис у Договорі про закупівлю послуг за державні кошти від 04 січня 2011 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 ; підпис у Договорі про закупівлю послуг за державні кошти від 09 лютого 2012 року в графі навпроти друкованого тексту: « ОСОБА_5 » виконаний самою ОСОБА_5 .
Крім того, в судовому засіданні судом було безпосередньо досліджено докази, надані стороною захисту, а саме:
копії матеріалів по Державній художній середній школі імені Т.Г. Шевченка та її директору ОСОБА_5 ;
копії матеріалів конкурсних торгів Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. Акцептована пропозиція ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» за 2012 рік;
копії матеріалів конкурсних торгів Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. Акцептована пропозиція ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» за 2011 рік;
копії матеріалів конкурсних торгів Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. Акцептована пропозиція ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» за 2010 рік;
копії матеріалів конкурсних торгів Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка. Акцептована пропозиція ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» за 2009 рік;
копії матеріалів наявних в справі Господарського суду м. Києва у справі за позовом Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка до ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» про стягнення 341150, 00 грн. безпідставно сплаченого податку на додану вартість;
допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_19 дала показання, згідно з якими, вона працює заступником директора ДХСШ імені Т.Г. Шевченка з адміністративно-господарської роботи та останні 5-6 років входить до складу тендерного комітету вказаної школи. Як член тендерного комітету вона періодично проходить відповідне навчання, останній раз проходила у жовтні 2013 року. Після надходження заявок на участь у тендері, проводиться засідання тендерного комітету школи, на якому розглядається подана документація, вивчається ціна. Договір укладається із тим учасником конкурсу, яким запропонована найнижча ціна на його послуги. Акцепт підписується членами тендерного комітету. Ствердила про те, що директор школи ОСОБА_5 не має жодного відношення до роботи тендерного комітету, не бере участь у засіданнях, які проводить комітет, і не впливає на його рішення. При вивченні тендерної документації ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» вона особисто не звертала уваги на те, що до складу ціни послуг, запропонованої вказаним товариством, входив податок на додану вартість, оскільки вважала, що це питання входить до компетенції бухгалтера. Крім того, як пояснила свідок, їй відомо про те, що вказане підприємство також бере участь у тендерах в інших закладах і надає послуги з харчування учнів у трьох інших закладах освіти.
Суд, безпосередньо, всебічно, дослідивши всі обставини кримінального провадження та оцінивши кожний наданий доказ з точки зору належності, допустимості та достовірності, а сукупність наданих стороною обвинувачення доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку, прийшов до висновку про те, що їх не можна покласти в основу обвинувачення, оскільки вони як самі по собі, так і в сукупності, прямо чи не прямо не підтверджують, що в діянні обвинуваченої ОСОБА_5 є склад кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Згідно з вимогами ст. 370 КПК України обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі об`єктивно з`ясованих обставин, які підтверджені доказами, дослідженими під час судового розгляду та оціненими судом відповідно до ст. 94 цього Кодексу. При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 94 КПК України, жоден доказ не має наперед встановленої сили. При постановленні вироку суд за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин кримінального провадження в їх сукупності, керуючись законом, повинен оцінити кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного рішення та для вирішення питань, зазначених у ст. 374 КПК України.
Так, відповідальність за ст. 367 КК України настає за службову недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб, а також за те саме діяння, якщо воно спричинило тяжкі наслідки.
З об`єктивної сторони службову недбалість характеризує наявність трьох обов`язкових ознак у їх сукупності: 1) діяння (дія або бездіяльність) у вигляді невиконання або неналежного виконання службовою особою своїх службових обов`язків; 2) наслідки у вигляді заподіяння істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам окремих юридичних осіб; 3) причинним зв`язком між вказаними діяннями та шкідливими наслідками.
Суд, дослідивши надані стороною обвинувачення докази зміст яких розкрито вище, встановив, що директор Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка ОСОБА_5 , діючи в межах своїх посадових обов`язків, уклала від імені Школи в період часу з 02 січня 2009 року по 02 лютого 2012 року договори щодо організації комплексного гарячого харчування з ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», в ціну яких було включено податок на додану вартість. При цьому, на виконання згаданих договорів з державного бюджету в особі відповідного структурного підрозділу Державного казначейства України було перераховано грошові кошти на рахунок ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», в тому числі з урахуванням податку на додану вартість.
Підставою укладення вказаних договорів були результати розглянутих тендерним комітетом ДХСШ імені Т.Г. Шевченка пропозицій ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», в яких була зазначена ціна запропонованих послуг з організації комплексного гарячого харчування з урахуванням податку на додану вартість, які було акцептовано. Процедура проведення тендерних торгів відповідала вимогам законодавства України, що в судовому засіданні не ставилося під сумнів як стороною обвинувачення так і стороною захисту, відповідних порушень не встановлено і судом. До складу тендерного комітету директор школи ОСОБА_20 за своєю посадою не входила і не входить та не має жодного впливу на членів комітету.
Крім того, в судовому засіданні з`ясовано, що умови вказаних вище договорів між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» виконані в повному обсязі, а сплачений школою податок на додану вартість за надані послуги з організації комплексного гарячого харчування, ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» перерахувало до державного бюджету, що підтверджується копіями матеріалів господарської справи за позовом Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка до ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» про стягнення 341150, 00 грн. безпідставно сплаченого ПДВ.
Дані копії Статуту Державної художньої середньої школи імені Т.Г. Шевченка свідчать про те, що цей навчальний заклад фінансується за рахунок коштів державного бюджету, а тому неспроможним є твердження сторони обвинувачення про спричинення ОСОБА_5 тяжких наслідків інтересам Державної художньої середньої шкоди імені Т.Г. Шевченка.
При цьому, на підтвердження факту спричинення тяжких наслідків інтересам Державної художньої середньої шкоди імені Т.Г. Шевченка, прокурором в ході судового розгляду не надано суду будь-яких доказів, тобто таке твердження сторони обвинувачення є не що інше як припущення.
Також, посилаючись у висунутому ОСОБА_5 обвинуваченні на акти наданих послуг з організації харчування дітей, які нібито підписані між Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка та ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», і стали підставою для перерахування грошових коштів ТОВ «Віра-Конті Прем`єр», сторона обвинувачення в судовому засіданні не надала зазначених актів, тобто суду не надано об`єктивних даних на підтвердження фактичного перерахування вказаних в обвинувальному акті грошових коштів ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» на виконання підписаних ОСОБА_5 договорів, зокрема, даних щодо руху коштів тощо.
Таким чином, стороною обвинувачення не доведено, а судом не встановлено наявності обов`язкових складових об`єктивної сторони інкримінованого ОСОБА_5 складу злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, а саме, спричинення тяжких наслідків інтересам школи та причинного зв`язку між діями директора школи ОСОБА_5 стосовно підписання нею договорів 02 січня 2009 року, 21 січня 2010 року, 04 січня 2011 року та 09 лютого 2012 року за результатами акцептованих Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка пропозицій ТОВ «Віра-Конті Прем`єр» і такими шкідливими наслідками.
Більше того, прокурором в судовому засіданні не спростовано доводи сторони захисту про правомірність дій ОСОБА_5 щодо підписання договорів за результатами акцептованих Державною художньою середньою школою імені Т.Г. Шевченка пропозицій ТОВ «Віра-Конті Прем`єр». Зокрема, матеріали кримінального провадження не містять доказів того, які дії повинна була вчинити або не вчинити ОСОБА_5 в разі її незгоди з акцептованою пропозицією тендерним комітетом школи.
Таким чином, суд, провівши судовий розгляд даного кримінального провадження у відповідності до положень ч. 1 ст. 337 КПК України, згідно з якими, судовий розгляд проводиться лише в межах висунутого обвинувачення відповідно до обвинувального акта, дотримуючись принципів змагальності сторін та свободи в поданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, дотримуючись принципу диспозитивності, а саме, діючи в межах своїх повноважень та компетенції, вирішуючи лише ті питання, що винесені на його розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень, зберігаючи об`єктивність та неупередженість, створив необхідні умови для реалізації сторонами їхніх процесуальних прав та виконання процесуальних обов`язків, у зв`язку з чим не наділений повноваженнями за власною ініціативою ініціювати проведення певних слідчих (розшукових) дій, оскільки функції державного обвинувачення, захисту та судового розгляду не можуть покладатися на один і той самий орган, приходить до висновку про необхідність виправдання ОСОБА_5 .
Відповідно до ст. 62 Конституції України, ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 373 КПК України виправдувальний вирок ухвалюється у разі, якщо не доведено, що: 1) вчинено кримінальне правопорушення, в якому обвинувачується особа; 2) кримінальне правопорушення вчинене обвинуваченим; 3) в діянні обвинуваченого є склад кримінального правопорушення.
За правилами ст. 2 КПК України, завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Отже з урахуванням викладеного вище, суд вважає за необхідне виправдати ОСОБА_5 на підставі п. 3 ч. 1 ст. 373 КПК України, оскільки стороною обвинувачення не доведено, що в діянні ОСОБА_5 є склад кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Керуючись ст. ст. 369-371, 373, 374 КПК України, суд
з а с у д и в :
ОСОБА_5 визнати невинуватою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, та виправдати її у зв`язку з недоведеністю, що в її діянні є склад цього кримінального правопорушення.
Вирок може бути оскаржений до Апеляційного суду м. Києва через Шевченківський районний суд м. Києва протягом 30 (тридцяти) днів з дня його проголошення.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку.
Суддя
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2015 |
Оприлюднено | 16.03.2023 |
Номер документу | 43370228 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Козятник Л. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні