ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"26" березня 2015 р. м. Київ К/800/36047/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого Донця О.Є.,
суддів: Логвиненка А.О.,
Мороза В.Ф.,
при секретарі Кальненко О.І.,
за участю представника ОСОБА_2 та ОСОБА_3 - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства «Виробничо-комерційного підприємства «Каро» на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 року у справі за позовом Приватного підприємства «Виробничо-комерційного підприємства «Каро» до відділу Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області, Реєстраційної служби Врадіївського районного управління юстиції Миколаївської області, треті особи - ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_3, про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и л а:
У вересні 2011 року Приватне підприємство «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до відділу Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області, треті особи - ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_3, про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії.
Під час розгляду справи до суду надійшли позовні заяви від третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 щодо залучення їх до участі у справі та з вимогами про відмову позивачу у задоволенні заявлених ним позовних вимог і про зобов'язання відповідача не проводити державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, укладених із позивачем по справі.
В подальшому фізичні особи ОСОБА_9, ОСОБА_11, ОСОБА_10 відмовились від своїх вимог та відкликали позови.
Дана справа розглядалася судами неодноразово. Так, Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17.12.2013 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 30.08.2012 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2013 року - скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Після направлення Вищим адміністративним судом України справи на новий розгляд відбулися певні зміни, щодо складу учасників процесу, їх вимог та правової позиції по справі, а саме:
1) у зв'язку із змінами чинного законодавства судом було залучено під час нового розгляду в якості відповідача - Державну реєстраційну службу Врадіївського районного управління юстиції Миколаївської області;
2) змінилися позовні вимоги позивача, а саме, Приватне підприємство «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» просило:
- визнати протиправною бездіяльність відділу Держкомзему у Врадіївському
районі Миколаївської області щодо не проведення в передбачений законом чотирнадцятиденнии строк державної реєстрації договорів оренди землі, укладених між приватним підприємством Виробничо-комерційне підприємство «Каро» та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11;
- скасувати проведену відділом Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області 31.08.2012 року державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених між Фермерським господарством «Оазис» та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5;
- зобов'язати відділ Державної реєстраційної служби Врадіївського районного управління юстиції Миколаївської області зареєструвати договори оренди землі, укладені між приватним підприємством Виробничо-комерційне підприємство «Каро» та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11;
3) за даними представника третіх осіб, ОСОБА_5 помер.
Отже, відбулися зміни, що стосуються як предмету так і підстав позову.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року у задоволенні позовних вимог Приватному підприємству «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» було відмовлено.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 року апеляційну скаргу Приватного підприємства «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» було залишено без задоволення, а постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року - без змін.
У касаційній скарзі Приватне підприємство «Виробничо-комерційне підприємство «Каро», не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами порушення норм матеріального права, просить скасувати постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.04.2014 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.
23.03.2015 року до Вищого адміністративного суду України надійшли доповнення та зміни до касаційної скарги, в яких позивач просить скасувати постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, рішення судів першої та апеляційної інстанції щодо правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20.07.2011 року Приватним підприємством «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» від Миколаївської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» було отримано висновок, з якого вбачається, що договори оренди землі, згідно реєстру договорів, укладених позивачем із фізичними особами: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, власниками земельних ділянок по с. Доброжанівка Врадіївського району Миколаївської області, у кількості 7 договорів на загальну площу 42,62 га, підлягають державній реєстрації.
03.08.2011 року Приватне підприємство «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» звернулося до відділу Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області із заявою про реєстрацію договорів оренди землі, згідно реєстру договорів, укладених ним із фізичними особами: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, власниками земельних ділянок по с. Доброжанівка Врадіївського району Миколаївської області, у кількості 7 договорів на загальну площу 42,62 га землі.
Листом від 25.08.2011 року № 829/01-06 відділ Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області повідомив Приватне підприємство «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» про те, що йому відмовлено у реєстрації 7-ми договорів оренди у зв'язку з співпаданням укладених угод громадян з Фермерським господарством «Оазис» на ті ж самі земельні ділянки на території Доброжанівської сільської ради.
Станом на 21.09.2011 року відділ Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області не зареєстрував укладені позивачем договори оренди землі згідно реєстру.
В подальшому, 31.08.2012 року, Держкомземом проведено реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених між ФГ «Оазис» та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5
Статтею 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що цей Закон регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Згідно із частиною 5 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів (крім випадків, встановлених у частині сьомій цієї статті) з моменту надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію та передбачених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, документів, необхідних для її проведення.
Постановою Кабінету міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 було затверджено порядки ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Пунктом 6 вказаного порядку ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі передбачено, що поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку у паперовому вигляді - територіальними органами Держкомзему.
Відповідно до пункту 134 Порядку ведення Поземельної книги (чинного на час виникнення спірних правовідносин), територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки у разі, коли заяву подала особа, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку; земельна ділянка розташована на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; документи подані не в повному обсязі або не відповідають вимогам, установленим цим Порядком; на титульному аркуші документації із землеустрою, у матеріалах документації із землеустрою, що містять графічне зображення земельної ділянки, та/або документах, що містять відомості про координати поворотних точок меж земельної ділянки, їх частин, обмежень, угідь, відсутня позначка територіального органу Держземагентства про кадастровий номер земельної ділянки (дати його визначення та внесення відомостей про земельну ділянку до автоматизованої системи).
У разі відмови у державній реєстрації земельної ділянки територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі.
Статтею 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заявлене право вже зареєстровано.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації оформлюється рішення за зразком, встановленим Міністерством юстиції України.
Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що виходячи із системного аналізу Порядків ведення Поземельної книги та Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, щодо підстав відмови в реєстрації договорів оренди земельних ділянок дані нормативні акти застосовуються при розгляді заяв (стосовно однієї земельної ділянки) в порядку черговості. Тобто, якщо не було підстав для відмови в реєстрації договорів оренди земельних ділянок першому заявнику, то такі угоди підлягають реєстрації безспірно, що тягне за собою автоматично відмову в реєстрації наступному заявнику.
На думку судів попередніх інстанцій, оскільки 01.09.2011 року до відділу Держкомзему з'явилися громадяни, їх довірені особи та подали заяви на проведення реєстрації договорів оренди з ФГ «Оазис» - суб'єкт господарювання, який перший подав заяви на реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, відповідачем правомірно проведено реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених між ФГ «Оазис» та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5
Однак, з такими висновками не можна погодитися, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, законним є рішення, ухвалене відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні.
Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають вимогам статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 1 Порядку ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 передбачено, що цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.
З аналізу положень Порядку ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 вбачається, що вказаним порядком регламентована реєстрація прав власності на земельні ділянки (та перехід цього права до інших осіб), права постійного користування земельними ділянками, земельного сервітуту, емфітевзису, суперфіцію а також реєстрація договорів оренди земельних ділянок державної та комунальної власності.
При цьому, Порядок ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021, не містить відповідних положень щодо реєстрації договорів оренди землі із земель приватної власності.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.
Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
На час виникнення спірних правовідносин порядок реєстрації договорів оренди земельних ділянок із земель приватної власності було врегульовано Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Держкомзему України від 02.07.2003 року № 174.
Пунктом 1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель передбачено, що реєстратори державного реєстру земель - це структурні підрозділи Центру державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації.
Відповідно до пункту 2.4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, територіальний орган земельних ресурсів у 10-денний термін з дня отримання оформленого бланка договору оренди землі перевіряє наявність на титульному аркуші технічної документації відмітки про приймання обмінного файлу, зміст реєстраційної картки, відповідність відомостей, що містить реєстраційна картка та оформлений бланк договору оренди землі, до технічної документації (реєстраційної справи) та передає бланки договору оренди землі з реєстраційними картками оператору (реєстратору) за актом приймання-передавання. Надані документи повертаються виконавцю робіт на доопрацювання у разі:
- відсутності відмітки про приймання обмінного файла;
- наявності розбіжностей між відомостями, що містять реєстраційна картка, оформлений бланк договору оренди землі та технічна документація (реєстраційна справа).
Згідно із пунктом 2.5 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, територіальний орган земельних ресурсів за актом приймання-передавання передає реєстраційну картку оператору (реєстратору) разом з усіма примірниками державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі для їх видачі та державної реєстрації.
Пунктом 2.6 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель передбачено, що оператор (реєстратор) приймає від територіального органу земельних ресурсів договір оренди землі та реєстраційну картку. У разі виявлення розбіжностей договорі оренди землі та реєстраційній картці вони за актом приймання-передавання повертаються до територіального органу земельних ресурсів для доопрацювання.
Згідно із пунктом 2.7 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, у разі оформлення договору оренди (суборенди) землі територіальний орган земельних ресурсів надає за актом приймання-передавання оператору (реєстратору) реєстраційну справу для створення реєстраційної картки.
Оператор (реєстратор) у 10-денний термін заповнює реєстраційну картку.
Відповідно до пункту 2.8 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію договорів оренди (суборенди) землі. Видача договору оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державну реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому оператор (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках договорів оренди (суборенди) землі.
До реєстраційної картки оператором (реєстратором) вносяться відомості про державну реєстрацію згідно з пунктом 3.4 цього Порядку.
Після внесення відомостей про державну реєстрацію до реєстраційної картки вона засвідчується підписом керівника з зазначенням прізвища та ініціалів і печаткою оператора (реєстратора).
Другий примірник договору оренди (суборенди) землі оператор (реєстратор) передає до територіальних органів земельних ресурсів за актом приймання-передавання.
Пунктом 9.4.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель передбачено, що для отримання договору оренди землі та здійснення його державної реєстрації представник орендаря земельної ділянки - юридичної особи пред'являє оператору (реєстратору) за місцем розташування земельної ділянки документ, що посвідчує особу, та надає документ, що підтверджує повноваження діяти від імені юридичної особи - орендаря земельної ділянки, а також копію свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи або копію довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та копію документа про сплату послуг за внесення записів до державного реєстру земель.
Для отримання договору оренди також додаються копії довідки про присвоєння ідентифікаційного номера органами Державної податкової адміністрації України, копії свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи або копії довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, відповідно, для фізичних або юридичних осіб - орендодавців земельної ділянки.
Отже, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель визначено процедуру реєстрації договорів оренди, перелік документів, що надаються для реєстрації, та дії суб'єкта владних повноважень при проведені державної реєстрації.
Вирішуючи даний спір, судами попередніх інстанцій не було застосовано нормативний акт, який регулював правовідносини між сторонами по справі, що призвело до неповного встановлення обставин по справі, що мають значення для правильного вирішення справи.
Судами не було встановлено, чи були здійснені відповідачем відповідні дії, передбачені Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель; чи усунута на час реєстрації договорів за ФГ «Оазис» одночасна наявність в обмінних файлах укладених договорів оренди одних і тих же земельних ділянок з позивачем та ФГ «Оазис»; які відомості стосовно оренди земельних ділянок містились в реєстраційних картках позивача та ФГ «Оазис», на підставі якої заяви та від якої особи була здійснена реєстрація договорів з ФГ «Оазис» 31.08.2012 року.
Таким чином, порушення судом першої інстанції норм процесуального права, на які не звернув увагу суд апеляційної інстанції, призвело до ухвалення рішення, яке не відповідає вимогам щодо законності та обґрунтованості і таке неправильне вирішення справи не може бути усунено судом касаційної інстанції, а тому рішення судів першої та апеляційної інстанції підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.
Під час нового розгляду суду першої інстанції слід врахувати вищенаведене та прийняти обґрунтоване та законне рішення за результатами повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.
Крім того, під час нового розгляду справи суду слід перевірити інформацію про факт смерті третьої особи - ОСОБА_5 та за результатами перевірки вирішити питання про закриття провадження у справі щодо даної особи відповідно до приписів статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 160, 167, 220, 221, 223, 227, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Приватного підприємства «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» - задовольнити.
Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014 року - скасувати.
Справу за позовом Приватного підприємства «Виробничо-комерційне підприємство «Каро» до відділу Держкомзему у Врадіївському районі Миколаївської області, Реєстраційної служби Врадіївського районного управління юстиції Миколаївської області треті особи - ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_3, про визнання протиправною бездіяльності - направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді: О.Є. Донець
А.О. Логвиненко
В.Ф. Мороз
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2015 |
Оприлюднено | 03.04.2015 |
Номер документу | 43408029 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Донець О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні