Постанова
від 31.03.2015 по справі 810/852/15
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 березня 2015 року 810/852/15

приміщення суду за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 26,

час прийняття постанови : 17 год. 00 хв.

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лиска І.Г. ,

при секретарі судового засідання Васковець М.С., за участю представника відповідача та прокурора, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Надра-Сервіс" до Державної інспекції сільського господарства в Київській області, 3-тя особа: Прокуратура Київської області про визнання протиправними дій,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Приватне підприємство "Надра - Сервіс" з позовом до Державної інспекції сільського господарства в Київській області, 3-тя особа: Прокуратура Київської області про визнання протиправними дій.

У позовних вимогах позивач просив суд (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог): Визнати дії Державної інспекції сільського господарства в Київській області, щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при наданні в оренду ПП «Надра-Сервіс» земельних ділянок, які розміщені в адміністративних межах Бирюківської сільської ради Рокитнянського району Київської області, які виразились у виготовленні державними інспекторами сільського господарства в Київській області, Михайлюк І.О. та Рибитва О.В., 06 листопада 2014 року Акту обстеження земельної ділянки № 04-19/92 незаконними.

У обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Державною інспекцією сільського господарства в Київській області, у зв'язку з розглядом листа прокуратури Київської області № 05/3-3692 вих-14 від 24.10.2014 року, щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при наданні в оренду ПП «Надра-Сервіс» земельних ділянок, які розміщені в адміністративних межах Бирюківської сільської ради Рокитнянського району Київської області, проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при наданні в оренду ПП «Надра-Сервіс» земельних ділянок обстеження та державними інспекторами сільського господарства в Київській області Михайлюк Іриною Олександрівною та Рибитва Олександром Васильовичем, складено Акт обстеження земельної ділянки № 04-19/92 від 06 листопада 2014 року.

Позивач не погоджується з вищевказаним Актом обстеження і вважає дії відповідача неправомірними та незаконними, тому звернувся з даним позовом до суду.

У судове засідання 31 березня 2015 року представник позивача не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, 31 березня 2015 року до суду надійшла заява Директора ПП «Надра -Сервіс» ОСОБА_5 про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Прокурор Підяш О.С. та представник відповідача Мисюра Н.М. у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, з підстав, зазначених у письмових запереченнях на позов, стверджували про правомірність дій відповідача по складенню Акту обстеження земельної ділянки № 04-19/92 від 06 листопада 2014 року

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вислухавши представника відповідача та прокурора, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

04.11.2014 року на адресу Державної інспекції сільського господарства в Київській області надійшов лист Прокуратури Київської області від 24.10.2014 року № 05/3-3692вих-14 з проханням виділити спеціаліста інспекції для спільного проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПП «Надра-Сервіс».

Державною інспекцією сільського господарства в Київській області у зв'язку з розглядом листа прокуратури Київської області № 05/3-3692 вих-14 від 24.10.2014 року, а саме державними інспекторами сільського господарства в Київській області Михайлюк Іриною Олександрівною та Рибитва Олександром Васильовичем, у присутності прокурора Відділу захисту прав громадян та інтересів держави у сфері земельних відносин прокуратури Київської області Шидловського Павла Володимировича було складено Акт обстеження земельної ділянки № 04-19/92 від 06 листопада 2014 року.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при наданні в оренду ПП «Надра-Сервіс» земельних ділянок, які розміщені в адміністративних межах Бирюківської сільської ради Рокитнянського району Київської області, які виразились у виготовленні державними інспекторами сільського господарства в Київській області, Михайлюк І.О. та Рибитва О.В., 06 листопада 2014 року Акту обстеження земельної ділянки № 04-19/92 позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам між сторонами, суд зазначає наступне.

Статтею 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 № 963-ІУ визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», п. 6 «Положення про Державну інспекцію сільського господарства України», затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року № 459/2011, п. 8 «Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України», затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 року № 500, та постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2011 року № 1300 «Про утворення територіальних органів Державної інспекції сільського господарства», Міністерство аграрної політики та продовольства України своїм наказом від 23.12.2011 року № 770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.01.2012 року за № 34/20347 затвердило «Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі».

Частинами 1, 2, 3, підпунктом а, пункту 4.1 частини 4 «Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі» встановлено, що Державна інспекція сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі є територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України та їй підпорядковується.

Голови місцевих державних адміністрацій координують діяльність Держсільгоспінспекцій і сприяють їм у виконанні покладених на них завдань.

Повноваження Держсільгоспінспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідної області, міст Києва і Севастополя.

Основним завданням Держсільгоспінспекції є реалізація повноважень Державної інспекції сільського господарства України у межах відповідної території.

Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:

- дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою;

- дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Відповідно до пункту 4 Положення про Державну інспекцію сільського господарства в Київській області, Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Відповідно до ст. 10 зазначеного Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

Як встановлено судом, 03.12.2014 року на адресу Державної інспекції сільського господарства в Київській області надійшов лист Прокуратури Київської області від 24.10.2014 року № 05/3-3692вих-14 з проханням виділити спеціаліста інспекції для спільного проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПП «Надра-Сервіс».

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про прокуратуру» законні вимоги прокурора, є обов'язковими для всіх органів, підприємств, установ, організацій, посадових осіб та громадян і виконуються невідкладно або у передбачені законом чи визначені прокурором строки.

Оскільки законні вимоги прокурора, є обов'язковими, відповідачем спільно з прокурором Прокуратури Київської області було проведено обстеження земельної ділянки, яка розміщена в адміністративних межах Бирюківської сільської ради Рокитнянського району (поза межами населеного пункту).

Отже, враховуючи вищезазначене та положення ст. 31 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», а саме те, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими органами здійснюються протягом серпня - грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, інспекторами Державної інспекції сільського господарства в Київській області було проведено лише обстеження земельної ділянки, яка використовується ПП «Надра-Сервіс», за участю прокурора прокуратури Київської області.

Обстеження земельних ділянок, які використовуються суб'єктами господарювання, що перевіряються, здійснюються інспекційними органами під час проведення планових та позапланових заходів у разі, якщо це пов'язано із необхідністю: - визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок без спеціального дозволу; -перевірки умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, визначених у відповідному проекті землеустрою, стану проведення рекультивації порушених земель; - визначення розміру збитків, завданих унаслідок непроведення робіт з рекультивації порушених земель; - підготовки матеріалів з питань:- визначення розміру збитків, завданих суб'єктам господарювання (власникам та користувачам земельних ділянок) внаслідок вилучення (викупу) та тимчасового зайняття земельних ділянок, що перебувають у їх власності чи користуванні, встановлення обмежень щодо їх використання, погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведення їх у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок; - прийняття в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель.

За результатами проведення обстеження земельної ділянки державний інспектор складає акт обстеження земельної ділянки, в ньому вказується: а) ким, за участю та в присутності яких осіб проводилося обстеження; б) адреса, площа, форма власності обстежуваної земельної ділянки; в) категорія земель, цільове призначення та наявність документів, що посвідчують право на земельну ділянку; г)необхідність обстеження, результати його проведення; д) план-схема земельної ділянки та підписи осіб-учасників перевірки.

За приписами статті 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 року ( Далі -Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) здійснюється, зокрема, за принципами: гарантування прав суб'єкту господарювання; об'єктивності та неупередженості здійснення державного контролю; наявності підстав, визначених законом, для здійснення державного контролю; відкритості, прозорості, плановості і системності державного контролю; відповідальності органу державного контролю та його посадових осіб за шкоду, заподіяну суб'єкту господарювання внаслідок порушення вимог законодавства.

Відповідно до ст. 1 вищевказаного Закону, до заходів державного контролю та нагляду відносяться планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) регламентовані ст. 4 цього Закону, а саме:

- державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом;

- плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

Вимоги щодо планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) визначені статтею 5 Закону № 877-V.

Частиною 4 статті 5 вищевказаного Закону передбачено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення, яке надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку, повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу, найменування юридичної особи, щодо діяльності якої здійснюється захід і найменування органу державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 6 Закону № 877-V проведення позапланових заходів та інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість, якого надана Верховною Радою України; суб'єкт господарювання повинен ознайомишся з підставою проведення позапланового заходу і з наданням йому копії відповідного документа.

Згідно зі ст. 7 цього ж Закону встановлено обов'язок інспекційного органу перед початком здійснення планової або позапланової перевірки видати наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

Тобто, твердження позивача щодо проведення відповідачем перевірки дотримання вимог земельного законодавства є помилковим та таким, що не відповідає дійсності, оскільки інспекторами не готувались жодні розпорядчі документи щодо проведення зазначеної позивачем перевірки, а також не складався акт перевірки.

У відповідь на зазначений лист прокуратури, 21.11.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Київській області було направлено на адресу Прокуратури Київської області лист № 02-3-09/6771, в якому повідомлено про проведення обстеження земельної ділянки та вказано на заборону проведення контролюючими органами перевірок.

03.12.2014 року на адресу Державної інспекції сільського господарства в Київській області надійшов лист Прокуратури Київської області від 03.12.2014 року № 05/3-4236вих14 з проханням надати оцінку законності передачі у користування ПП «Надра-Сервіс» земельних ділянок на підставі документації, що додана до листа.

Інспекторами Державної інспекції сільського господарства в Київській області проаналізовано надіслані прокуратурою документи та листом від 12.12.2014 року №02-3-09/7058 надано відповідь.

Отже, враховуючи зазначене, суд вважає, що дії державних інспекторів сільського господарства в Київській області Михайлюк І.О. та Рибитви О.В., щодо складання Акту обстеження земельної ділянки від 06.11.2014р. № 04- 19/92 є правомірні.

Крім того, судом враховано, що вказаний Акт обстеження складений відповідачем на підставі вимоги прокурора, яка відповідно до приписів ст.ст. 8, 20 Закону України «Про прокуратуру» № 1789-XII від 05.11.1991 року є обов'язковою до виконання, а тому у відповідача були всі підстави для складання Акту обстеження земельної ділянки від 06.11.2014 р. № 04- 19/92 .

Також, суд вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправними дій посадових осіб Державної інспекції сільського господарства в Київській області по складанню Акту обстеження не підлягають задоволенню, оскільки складання вказаного Акту відповідно до норм Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 року, Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» № 963-IV від 19.06.2003 року, Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 132 від 25.02.2013 року, є обов'язком відповідача, випливає із здійсненням ним відповідних повноважень, а висновки акту обстеження є відповідним судженням інспектора щодо обстеження та не є рішенням суб'єкта владних повноважень, не породжують та не змінюють права та обов'язки позивача, а тому позовні вимоги також мають бути залишені без задоволення.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Водночас, вказана норма не означає, що будь-яка дія чи бездіяльність відповідача - суб'єкта владних повноважень підлягає визнанню протиправною.

Згідно з вищевикладеними нормами права, позивач має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо він вважає, що рішення, дію чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Водночас, докази подані позивачем, не підтверджують обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог.

З огляду на зазначене та беручи до уваги достатній і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивача є не обґрунтованими, а його вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а доказів понесення ним інших витрат, пов'язаних з розглядом справи суду не надано, судові витрати стягненню з позивача не підлягають.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Надра-Сервіс" до Державної інспекції сільського господарства в Київській області, 3-тя особа: Прокуратура Київської області про визнання протиправними дій - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя: Лиска І.Г.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 02 квітня 2015 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2015
Оприлюднено09.04.2015
Номер документу43435122
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/852/15

Ухвала від 30.04.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Постанова від 31.03.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 31.03.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 25.03.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 03.03.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні