Рішення
від 31.03.2015 по справі 666/3541/14-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Номер провадження: 22ц/791/110/ 15 Головуючий в суді І інстанції: Решетов В.В.

Категорія: 45 Доповідач: Чиркова К.Г.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

2015 року березня місяця 31 дня колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ апеляційного суду Херсонської області в складі:

Головуючого: Чиркової К.Г.

Суддів: Пузанової Л.В.

Фурман Т.Г.

при секретарі: Бараш Ю.М.

з участю прокурора: Декалюка Е.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою прокурора Херсонської області на рішення Дніпровського районного суду м. Херсона від 14 листопада 2014 року в справі за позовом прокурора Херсонської області, діючого в інтересах держави до Херсонської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Херсонська міська рада про визнання недійсними розпоряджень, державних актів на право власності на земельні ділянки та повернення земельних ділянок у державну власність,

ВСТАНОВИЛА:

У травні 2014 року прокурор Херсонської області, діючий в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Херсонської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_12 правонаступником якої є - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Херсонська міська рада про визнання недійсними розпоряджень, державних актів на право власності на земельні ділянки та повернення земельних ділянок у державну власність, посилаючись на те, що в ході перевірки проведеної у 2014 році за зверненням Херсонської обласної державної адміністрації щодо законності надання громадянам у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Херсонської міської ради прокуратурою встановлено, що розпорядженням Херсонської обласної адміністрації за №776 від 17.06.2008 року відповідачам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення їм у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Херсонської міської ради за межами м. Херсона зі складу земель резервного фонду сільськогосподарського призначення, площею 2,0 гектара кожному, розпорядженням за №1445 від 27.10.2008 року відповідачам затверджено зазначені проекти землеустрою. 05.11.2008 року відповідачі отримали державні акти на право власності на земельні ділянки.

Враховуючи те, що місце розташування земельних ділянок, наданих громадянам для ведення особистого селянського господарства, не відповідає вимогами Генерального плану м. Херсона, оскільки містобудівною документацією не передбачено розміщення особистих селянських господарств на даних земельних ділянках позивач з урахуванням доповнених позовних вимог просив суд визнати незаконними (недійсними) розпорядження Херсонської обласної адміністрації за №776 від 17.06.2008 року, за №1445 від 27.10.2008 року, видані відповідачам державні акти на право власності на земельні ділянки та зобов'язати відповідачів повернути до державної власності надані їм земельні ділянки.

Рішенням Дніпровського районного суду м. Херсона від 14 листопада 2014 року у задоволенні позовних відмовлено.

В апеляційній скарзі прокурор Херсонської області просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права.

Зокрема, суд не звернув увагу на положення статей 18 -19 Закону України «Про основи містобудування» та не врахував, що надання Херсонською обласною державною адміністрацією громадянам у власність земельних ділянок здійснено з порушенням вимог Генерального плану міста Херсона та призвело до неможливості використання території для містобудівних потреб.

Окрім того, суд не врахував, що наявність позитивного висновку органів державного контролю щодо документації із землеустрою про відведення земельних ділянок у власність не свідчить про надання їх без порушення містобудівного та земельного законодавства.

У письмових запереченнях на апеляційну скаргу ОСОБА_13, діюча від імені ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_11 її доводів не визнала, рішення суду просить залишити без змін.

Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах визначених ст.303 ЦПК України, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Відмовляючи в задоволенні позову суд виходив із того, що позивачем не наведено жодних підстав, визначених законом для визнання незаконним розпоряджень для припинення права власності громадян на земельні ділянки та визнання недійсними державних актів на підставі оскаржуваних розпоряджень.

Проте до такого висновку суд дійшов з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Так, частинами 1 і 2 ст.116 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Набуття права власності на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Судом установлено та підтверджено матеріалами справи, що розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації за №776 від 17.06.2008 року надано дозвіл відповідачам на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, площею по два гектара кожному, для ведення особистого селянського господарства за межами м. Херсона зі складу земель резервного фонду сільськогосподарського призначення.

Розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації за №1445 від 27.10.2008 року затверджено проекти землеустрою щодо надання у приватну власність ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_6, ОСОБА_16, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 земельних ділянок площею 2,0га. для ведення особистого підсобного господарства на території Херсонської міської ради зі складу земель резервного фонду сільськогосподарського призначення.

05 листопада 2008 року відповідачі отримали Державні акти на право приватної власності на земельні ділянки.

Матеріалами справи підтверджено, що постановою Ради Міністрів України за №231 від 30 травня 1984 року передано до земель запасу Херсонській міській раді 306,3 гектарів земель радгоспу «Овочевий».

Відповідно до Генерального плану міста Херсона, затвердженого рішенням міської ради за №443 від 26.12.2003 року земельні ділянки, в тому числі загальною площею 18 га., які були передані у власність відповідачів для ведення особистого підсобного господарства на підставі розпорядження Херсонської обласної адміністрації №1445 від 27.10.2008 року за функціональним призначенням належать до садибної житлової забудови та зелених насаджень (а.с. 25, 35, 56-58, 86).

З 2003 року по 2010 рік зміни до Генерального плану міста Херсона не вносилися. Нормами ДБН 360-92 п.3.18 « Планування і забудова міських та сільських поселень» розміщення житлових будинків з присадибними ділянками передбачається саме у зоні садибної забудови.

Згідно з пп. 1.1,1.2 ДБН, система містобудівної документації, які були чинними на час виникнення спірних правовідносин, генеральний план міста, селища є основними планувальним документом, який встановлює в інтересах населення та з урахуваннями державних завдань напрямки і межі територіального розвитку населеного пункту, функціональне призначення і будівельне зонування території, містить принципові рішення щодо розміщення об'єктів загальноміського або загально селищного значення, організації вулично - дорожньої мережі і дорожнього руху, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони природи та історико - культурної спадщин, черговості освоєння території.

Генеральний план міста, селища є основним видом містобудівної документації з планування території населеного пункту, призначеним для обґрунтування (розроблення та реалізації) довгострокової політики органу місцевого самоврядування в питаннях використання і забудови території.

Міські і селищні ради, їх виконавчі органи, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації забезпечують розробку та затвердження генеральних планів населених пунктів і керуються ними також при виборі, вилученні, передачі у власність, наданні у користування, купівлі, продажу земель.

Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», чинним на час виникнення спірних правовідносин визначено, що генеральний план міста відноситься до містобудівної документації та встановлює правові і організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту ( ст.ст. 1, 17 цього Закону).

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що з часу включення спірних земельних ділянок до Генерального плану міста Херсона під забудову, з 2003 року зміни до плану щодо майбутнього використання цієї землі не під забудову, а за іншим цільовим призначенням не вносилася.

Згідно до положень ст.19-20 ЗК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання відповідно до п. а, ст.21 ЗК України недійсними рішень органів державної влади, місцевого самоврядування про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо.

Відповідно до ст.39 ЗК України, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно - господарського устрою з дотриманням державних стандартів і норм, регіональних та місцевих правил забудови.

Таким чином, колегія суддів вважає необґрунтованим висновок суду першої інстанції про відсутність правових підстав для визнання незаконними (недійсними) розпоряджень Херсонської обласної державної адміністрації за №776 від 17.06.2008 року, №1445 від 28.10.2008 року та виданих на їх виконання державних актів на право власності на землю, оскільки матеріалами справи підтверджено та не спростовано належними та допустимими доказами, що на час прийняття Херсонською обласною державною адміністрацією розпоряджень про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та затвердження проекту землеустрою щодо надання у власність відповідачам земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Херсонської міської ради (за межами міста Херсона), зазначені землі сільськогосподарського призначення перебувають у запасі та відповідно з Генеральним планом міста Херсона з 2003 року віднесені до земель житлової забудови, з метою розширення та подальшого розвитку міста.

Враховуючи встановлену в ході розгляду справи незаконність розпоряджень Херсонської обласної адміністрації щодо надання спірних земельних ділянок у власність відповідачів для ведення особистого селянського господарства, колегія суддів вважає також помилковим висновок суду про відсутність правових підстав для визнання недійсними державних актів та повернення земельних ділянок до державної власності, оскільки державний акт на право власності на земельну ділянку є правовстановлюючим документом, який видається на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, тому вимоги про скасування державного акта на право приватної власності на земельну ділянку є похідними й залежать від доведеності незаконності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, на підставі якого виданий оспорюваний державний акт, матеріалами справи підтверджено, що земельні ділянки, які були безоплатно надані відповідачам у власність із державної власності надані з порушенням закону, тому зазначені ділянки підлягають поверненню до державної власності.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи відповідачів відносно встановлених адміністративним судом обставин, що на час виділення та передання земельних ділянок у приватну власність громадянам земельні ділянки за цільовим призначенням відносилися до категорії земель сільськогосподарського призначення, а не до земель житлової та громадської забудови, а включення спірних земельних ділянок до генерального плану забудови міста без зміни їх цільового призначення виключає їх використання саме для цілей забудови, оскільки статтею 20 ЗК України, визначено зміни цільового призначення конкретних земельних ділянок, межі яких встановлено на місцевості, а на час затвердження генерального плану міста Херсона спірні земельні ділянки включені до земель запасу з метою перспективного використання території для забудови, що не суперечить вимогами чинного законодавства, зокрема ч.2 ст.19 ЗК України.

Окрім того, землі сільськогосподарського призначення повинні використовуватися їх власниками виключно в межах вимог користування землями певного виду використання тобто використовуватися для ведення особистого селянського господарства, яке відповідно до Закону України «Про особисте селянське господарство» створюється фізичною особою індивідуально або особами, які перебувають у сімейних чи родинних відносинах і спільно проживають з метою задоволення особистих потреб, шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг з використанням майна особистого селянського господарства, у тому числі й у сфері сільського зеленого туризму. Селянські господарства підлягають обліку, який здійснюють сільські, селищні, міські ради за місцем розташування земельної ділянки.

В ході розгляду справи встановлено, що з часу набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення з 2008 року, вони не використовувалися відповідачами для ведення особистого селянського господарства, відповідачі також не є тими особами, які відповідно до зазначеного вище Закону, господарюють на землі, забезпечуючи в такий спосіб себе та членів особистих селянських господарств роботою самостійно.

Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду, як таке, що ухвалено з порушення норм матеріального та процесуального права підлягає скасуванню з ухваленням нового про задоволення позовних вимог із наведених вище підстав.

На підставі викладеного, ст.ст.19-21, 39, 116 ЗК України, керуючись ст.ст. 303, 307, 309, 316 ЦПК України, колегія суддів,

ВИРІШИЛА:

Апеляційну скаргу прокурора Херсонської області задовольнити.

Рішення Дніпровського районного суду м. Херсона від 14 листопада 2014 року скасувати і ухвати нове.

Позов прокурора Херсонської області, діючого в інтересах держави до Херсонської обласної державної адміністрації задовольнити.

Визнати незаконними (недійсним) розпорядження Херсонської обласної адміністрації за №776 від 17.06.2008 року, яким надано дозвіл ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_12, правонаступником якої є - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Херсонської міської ради (за межами м. Херсона) зі складу земель резерву сільського господарського призначення, площею по 2.0 га. кожному.

Визнати незаконним (недійсним) розпорядження за №1445 від 27.10.2008 року про затвердження проекту землеустрою щодо надання земельних ділянок у власність ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_12, правонаступником якої є - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Херсонської міської ради (за межами м. Херсона) зі складу земель резерву сільськогосподарського призначення, площею по 2.0га. кожному.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_1, виданий ОСОБА_3 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0 га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_2) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_3 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_2) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_3, виданий ОСОБА_4 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0 га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_4) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_4 повернути земельну ділянку площею 2,0га. (кадастровий номер НОМЕР_4) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_5, виданий ОСОБА_12, правонаступником якої є - ОСОБА_5 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0 га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_6) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_5, яка є правонаступником ОСОБА_12 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_6) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_7, виданий ОСОБА_6 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0 га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_8) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_6 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_8) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_9, виданий ОСОБА_7 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0 га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_10) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_7 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_10) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_11, виданий ОСОБА_8 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_12) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_8 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_12) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_13, виданий ОСОБА_9 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_14) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_9 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_14) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_15, виданий ОСОБА_10 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_16) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_10 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_16) до земель державної власності.

Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_17, виданий ОСОБА_11 05.11.2008 року на земельну ділянку площею 2.0га., розташовану на території Херсонської міської ради (кадастровий номер НОМЕР_18) надану для ведення особистого селянського господарства.

Зобов'язати ОСОБА_11 повернути земельну ділянку площею 2.0га. (кадастровий номер НОМЕР_18) до земель державної власності.

Рішення суду апеляційної інстанції набирає законної сили негайно з дня його проголошення і може бути оскаржено в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий:

Судді:

СудАпеляційний суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення31.03.2015
Оприлюднено10.04.2015
Номер документу43442472
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —666/3541/14-ц

Ухвала від 20.10.2015

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Орловська Н. В.

Ухвала від 20.10.2015

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Орловська Н. В.

Ухвала від 17.08.2015

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Орловська Н. В.

Ухвала від 02.12.2014

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чиркова К. Г.

Ухвала від 14.11.2014

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Херсона

Решетов В. В.

Ухвала від 04.11.2014

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Херсона

Решетов В. В.

Рішення від 31.03.2015

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чиркова К. Г.

Рішення від 31.03.2015

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чиркова К. Г.

Ухвала від 28.11.2014

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чиркова К. Г.

Рішення від 14.11.2014

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Херсона

Решетов В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні