Постанова
від 31.03.2015 по справі 809/1062/15
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" березня 2015 р. Справа № 809/1062/15

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Боршовського Т.І.

за участю секретаря судового засідання Ферштей А.М.

представника позивача Ядиловича В.Ф.

представника відповідача Джоголика Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради

до Тисменицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області

про визнання дій неправомірними та зобов'язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ :

Комунальне підприємство "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради звернулося в суд з адміністративним позовом до Тисменицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, в якому просило суд визнати протиправними дії Тлумацького відділення державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області по анулюванню реєстрації Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку на додану вартість з 14.10.2014 року та зобов'язати Тисменицьку об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління ДФС в Івано-Франківській області вчинити дії по внесенню до реєстру платників податку на додану вартість запису про реєстрацію Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку на додану вартість з 02.10.2009 року.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що контролюючий орган, анулювавши реєстрацію позивача як платника податку на додану вартість шляхом його виключення реєстру платників вказаного податку з 14.10.2014 року, порушив норми п. 181.1 ст. 181, п.п. «а» п. 184.1, п. 184.3 ст. 184 Податкового кодексу України, оскільки не врахував, що загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, нарахована (сплачена) позивачу протягом останніх 12 календарних місяців, становить 542100 гривень. Як зазначив в судовому засіданні представник позивача, порушене право позивача як платника податку на додану вартість підлягає відновленню судом в зв'язку з відсутністю таких механізмів в адміністративному порядку.

Представник Тисменицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (надалі - Тисменицька ОДПІ) в судовому засіданні заперечив проти адміністративного позову та просив в його задоволенні відмовити, посилаючись на те, що контролюючим органом було дотримано всіх вимог статей 181, 184 Податкового кодексу України при вчиненні оскаржених дій.

На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства (надалі - КАС) України в судовому засіданні 31 березня 2015 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши зібрані в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, судом встановлено таке.

Комунальне підприємство "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради, ідентифікаційний код 03346147, згідно даних свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 553627, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АГ № 166110 від 27.09.2013 року, 01.10.1997 року зареєстровано як юридична особа.

02.10.2009 року Державною податковою інспекцією в Тлумацькому районі видано Житловому ремонтно-експлуатаційному підприємству, індивідуальний податковий номер 033461409141, свідоцтво № 100247892 про реєстрацію позивача з 02.10.2009 року платником податку на додану вартість.

14.10.2014 року позивачем подано Тлумацькому відділенню Тисменицької ОДПІ заяву про анулювання реєстрацію платника податку на додану вартість на підставі п.п. «а» п. 184.1 Податкового кодексу України.

Як вбачається з даних офіційного сайту Державної фіскальної служби України: http://sfs.gov.ua/reestr, 14.10.2014 року відповідачем прийнято рішення про анулювання з 14.10.2014 року реєстрації позивача платником податку на додану вартість за ініціативою платника в зв'язку з тим, що загальна суму від здійснення операцій з продажу товарів, що підлягають оподаткуванню, протягом останніх 12 календарних місяців, є меншою від встановленої Податковим кодексом України суми.

Окрім цього, судом встановлено, що за заявою позивача від 15.12.2014 року, відповідачем 15.12.2014 року повторно зареєстровано позивача платником податку на додану вартість, що підтверджується інформацією з офіційного сайту Державної фіскальної служби України: http://sfs.gov.ua/reestr.

При розгляді та вирішенні даної справи, суд виходив з таких норм права.

Пунктом 181.1 статті 181 Податкового кодекс України, в редакції закону на час вчинення оскаржених дій, передбачено, що в разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку.

Пунктом 184.1 статті 184 Податкового кодекс України передбачено підстави для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. Так, згідно підпункту «а» п. 184.1 пункту 184.1 Кодексу, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається в разі якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181 розділу V Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов'язань у випадках, визначених розділом V Кодексу.

В пункті 5.2 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.01.2014 року № 26 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.02.2014 року за № 232/25009, який був чинний на час вчинення оскарженої дії, визначено, що анулювання реєстрації згідно з підпунктом "а" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт "а" пункту 5.1 цього розділу) може бути ініційоване платником ПДВ після спливу 12 календарних місяців реєстрації особи платником ПДВ, починаючи з наступного дня після дня, що відповідає числу та місяцю реєстрації особи платником ПДВ. Загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг за останні 12 календарних місяців визначається за даними податкових декларацій за останні 12 поточних календарних місяців, що були подані до контролюючого органу.

Таким чином, зі змісту вищевказаних норм можна дійти висновку про те, анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за заявою самого платника може бути проведена контролюючим органом лише в разі, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від 300000 грн., та за умови сплати суми податкових зобов'язань.

В той же час, як встановлено судом з поданих позивачем податкових декларації з податку на додану вартість за період з жовтня 2013 року по вересень 2014 року, загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надавалися позивачем, за останні 12 календарних місяців, становила 542100 грн., тобто була вищою від суми, визначеної статтею 181 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 184.3 Податкового кодексу України контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника податку, що подав заяву про анулювання реєстрації, якщо встановить, що він відповідає вимогам пункту 184.1 цієї статті.

При цьому, згідно абзацу 4 пункту 5.3 вищевказаного Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість рішення про анулювання реєстрації за заявою платника ПДВ приймається контролюючим органом протягом 10 календарних днів. Дані про розгляд заяви та анулювання реєстрації платника ПДВ уносяться до журналу анулювання реєстрації платників податку на додану вартість за формою № 3-РЖ (додаток 4).

Однак, згідно норми п. 184.4 статті 184 Податкового кодексу України, в разі відсутності законних підстав для анулювання реєстрації контролюючий орган протягом 10 календарних днів після надходження заяви платника податку про анулювання реєстрації, зобов'язаний подати такому платникові податку вмотивовану письмову відмову в анулюванні реєстрації з поясненнями із зазначеного питання.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що контролюючий орган, в даному випадку Тлумацьке відділення Тисменицької ОДПІ, отримавши заяву позивача про анулювання реєстрації платника податку від 14.10.2014 року, не врахувало обставин того, що загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надавалися позивачем, за останні 12 календарних місяців, була вищою від суми, визначеної статтею 181 Податкового кодексу України, а тому безпідставно прийняло рішення про анулювання реєстрації Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку на додану вартість шляхом виключення його з реєстру платників вказаного податку з 14.10.2014 року. При цьому, суд вказує на те, що помилка платника податку щодо відсутності у нового законних підстав для звернення до контролюючого органу з заявою про анулювання його реєстрації платником податку на додану вартість, не звільняла відповідача, в силу положень частини 2 статті 19 Конституції України, пункту 21.1 Податкового кодексу України, від обов'язку діяти виключно у відповідності до норм вказаного Кодексу та Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.01.2014 року № 26.

За таких обставин, дії (рішення) Тлумацького відділення Тисменицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області по анулюванню реєстрації Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку на додану вартість з 14.10.2014 року вчинені за відсутності відповідної правової підстави, необґрунтовано та недобросовісно, тобто не відповідають встановленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності рішення, дії суб'єкта владних повноважень, а тому суд вважає, що їх належить визнати протиправними.

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

За змістом частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи суд може захистити порушені права, свободи та інтереси особи шляхом, зокрема, зобов'язання суб'єкта владних повноважень вчинити певні дії. При цьому, згідно частини 2 статті 11, абзацу 2 частини 2 статті 162 цього ж Кодексу адміністративний суд наділений правом, в разі необхідності повного захисту порушених прав свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, про захист яких вони просять, вийти за межі позовних вимог і прийняти іншу постанову, яка забезпечувала їх захист.

За таких обставин, суд вважає, що в разі встановлення факту порушення права особи в публічних правовідносинах суб'єктом владних повноважень, про захист якого вона просить, суд повинен прийняти постанову, яка забезпечить повний захист такого права.

В даній справі позивач просить суд зобов'язати Тисменицьку ОДПІ вчинити дії по внесенню до реєстру платників податку на додану вартість запису про реєстрацію Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку на додану вартість з 02.10.2009 року, тобто дати первинної реєстрації платником податку на додану вартість.

При розгляді та вирішенні даної вимоги судом встановлено, що ні Податковим кодексом України, ні Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 14.11.2014 року № 1130 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2014 року за № 1456/26233, яке є чинним на час судового розгляду даної справи, не передбачено жодних способів захисту та відновлення порушеного права платника податків в разі неправомірного анулювання контролюючим органом реєстрації платника податку на додану вартість з ініціативи самого платника.

В той же час суд вважає, що з метою повного захисту та відновлення порушеного права позивача внаслідок протиправних дій (рішення) відповідача по анулюванню реєстрації платника податку, для забезпечення правової визначеності в спірних правовідносинах як складової принципу верховенства права, гарантованого статтею 8 Конституції України, преамбулою Європейської конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод», належить застосувати згідно частини 7 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України норми закону, які регулюють подібні правовідносини. В даному випадку, нормами пункту 5.10 Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 14.11.2014 року № 1130, передбачено способи відновлення порушеного права платника внаслідок прийняття контролюючим органом з власної ініціативи неправомірного рішення про анулювання реєстрації такого платника. Також суд вважає за необхідне зазначити про те, що застосування такого підходу до вирішення даної справи відповідатиме й встановленим в пункті 4.1 статі 4, пункті 56.21 статті 56 Податкового кодексу принципу податкового законодавства щодо рівності усіх платників податку перед законом та принципу розв'язання конфлікту інтересів між контролюючим органом та платником податків.

Так, згідно абзацу 2, 3 пункту 5.10 Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності такого рішення актам законодавства, а також у разі скасування судових рішень чи записів у Єдиному державному реєстрі, на підставі яких було прийняте рішення про анулювання реєстрації. Підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за ініціативою контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру.

Підпунктом 2 абзацу 6 пункту 5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість передбачено, що в разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей: якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ.

Таким чином, суд вважає, що відповідач на підставі вказаного рішення суду повинен вчинити дії, в межах його компетенції та у спосіб, що передбачені пунктами 2.4, 2.6, 5.10 Положення про реєстрацію платників податку, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 14.11.2014 року № 1130, для забезпечення внесення до реєстру платників податку на додану вартість запису про реєстрацію Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради платником податку з 02.10.2009 року.

За таких обставин, позов в цій частині позовних вимог, з врахуванням передбачених абзацами 1, 2 частини 2 статті 162 Кодексу статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України повноважень, належить задовольнити.

Відповідно до частини третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

За таких обставин, позивачу належить відшкодувати 73,08 грн. сплаченого згідно квитанції № 2720 від 26.02.2015 року судового збору.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії (рішення) Тлумацького відділення Тисменицької об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області по анулюванню реєстрації Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради (індивідуальний податковий номер 033461409141) платником податку на додану вартість з 14.10.2014 року.

Зобов'язати Тисменицьку об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління ДФС в Івано-Франківській області вчинити дії для внесення до Реєстру платників податку на додану вартість запису про реєстрацію Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради (індивідуальний податковий номер 033461409141) платником податку на додану вартість з 02.10.2009 року.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Комунального підприємства "Житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство" Тлумацької міської ради (ідентифікаційний код 03346147, місцезнаходження: 78000, Івано-Франківська область, Тлумацький район, місто Тлумач, вулиця Плав'юка, будинок 18) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 73 (сімдесят три) гривні 08 копійок.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя: Боршовський Т.І.

Постанова складена в повному обсязі 06.04.2015 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2015
Оприлюднено15.04.2015
Номер документу43501182
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1062/15

Постанова від 31.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 31.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 31.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Ухвала від 19.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Постанова від 31.03.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 11.03.2015

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні