ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 березня 2015 рокусправа № 804/4765/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Уханенка С.А.
суддів: Богданенка І.Ю. Дадим Ю.М.
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2014 р. по справі за позовом державного підприємства "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, треті особи: Дніпропетровська міська рада, Дніпропетровська обласна державна адміністрація, товариство з обмеженою відповідальністю "ІКП Київ 1" про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,-
в с т а н о в и в:
У квітні 2014 року державне підприємство "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області від 28.10.2013 року №0003601504, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в розмірі 124 905 (сто двадцять чотири тисячі дев'ятсот п'ять) грн. 64 коп., з яких за основним платежем 99 924 (дев'яносто дев'ять тисяч дев'ятсот двадцять чотири) грн. 51 коп. за основним платежем та 24 981 ( двадцять чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 13 коп. за штрафними санкціями.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2014 р. адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 28 жовтня 2013 року №0003601504, винесене Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що посадовою особою відповідача на підставі повідомлення від 12.09.2013 року №20396 та наказу від 12.09.2013 року №409 ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області згідно із підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпунктами 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78, пунктів 79.1, 79.2 статті 79 Податкового кодексу України, у період з 23.09.2013 року по 28.09.2013 року була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка державного підприємства "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 20.11.2012 року по 31.07.2013 року, за результатами якої складено акт від 04.10.2013 року №621/1504/35986512.
У вказаному вище акті встановлено допущені позивачем порушення підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 та пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, рішення Дніпропетровської міської ради № 40/42 від 04.02.2009 року, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району м. Дніпропетровська за 2012 рік в розмірі 15 743,91 грн., за січень - липень 2013 року в розмірі 84 180,60 грн.
На підставі акту перевірки від 04.10.2013 року №621/1504/35986512 Державною податковою інспекцією у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення від 28.10.2013 року №0003601504, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в розмірі 124 905 (сто двадцять чотири тисячі дев'ятсот п'ять) грн. 64 коп., з яких за основним платежем 99 924 (дев'яносто дев'ять тисяч дев'ятсот двадцять чотири) грн. 51 коп. за основним платежем та 24 981 ( двадцять чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят одна) грн. 13 коп. за штрафними санкціями.
Подані позивачем первинна та повторна скарги до Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області та до Міністерства доходів і зборів України на винесене податкове повідомлення - рішення, Головним управлінням Міндоходів у Дніпропетровській області та Міністерством доходів і зборів України відповідно, були залишені без задоволення, а податкове повідомлення - рішення від 04.10.2013 року №621/1504/35986512 - без змін.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку щодо неправомірності прийнято відповідачем податкового повідомлення - рішення.
Суд апеляційної інстанції не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодексу України, який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до підпункту 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно п.п. 288.1, 288.5 ПК підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;
не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, законодавцем визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
З аналізу зазначених норм права вбачається, що з набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 цього Кодексу, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
Так, матеріали справи свідчать, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 04.02.2009 року №40/42 «Про передачу ДП "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" земельних ділянок по площі В.І. Леніна в районі буд.№1 (Бабушкінський район) у спільну оренду для будівництва будівельного майданчика похилого тунелю, вестибюля, спільної тягової підстанції та пішохідних переходів станції метро «Площа В.І. Леніна» передано земельні ділянки площею 0,0623 га, площею 0,4812 га та 0,1205 га державному підприємству "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" у спільну оренду строком на п'ятнадцять років для будівництва будівельного майданчика похилого тунелю, вестибюля, спільної тягової підстанції та пішохідних переходів станції метро «Площа В.І. Леніна» по площі В.І. Леніна в районі буд.№1 за рахунок земель загального користування.
Пунктом 1 рішення від 04.02.09 №40/42 визначено, що річна орендна плата за користування цими земельними ділянками встановлюється у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі».
На підставі вказаного рішення 13.08.2009 року між Дніпропетровською міською радою та ДП "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" були укладені договори оренди земельних ділянок:
- від 21.06.2010 року №41010400392 терміном дії до 21.06.2025 року, згідно якого надана в строкове платне користування земельна ділянка площею 0,0623 га (кадастровий номер 1210100000:02:405:0031);
- від 22.06.2010 року №41010400400 терміном дії до 22.06.2025 року, згідно якого надана в строкове платне користування земельна ділянка площею 0,1205 га (кадастровий номер 1210100000:02:410:0014);
- від 22.06.2010 року №41010400401 терміном дії до 22.06.2025 року, згідно якого надана в строкове платне користування земельна ділянка площею 0,4812 га (кадастровий номер 1210100000:02:409:0005).
Пунктом 4.1 вказаних договорів передбачено, що річна орендна плата за земельні ділянки встановлюється у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі».
Пунктами 2.1 договорів оренди передбачена передача земельних ділянок в спільну оренду загальними площами 0,0623 га, 0,1205 га та 0,4812 га, зазначено, що частка користування земельними ділянками, яка не підлягає окремому відчуженню та виділенню в натурі, у спільному користуванні ДП "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" підлягає встановленню після введення об'єкта в експлуатацію на підставі акта розподілу земельної ділянки зі співкористувачем.
Передача вказаних у договорах земельних ділянок та їх прийняття ДП "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" підтверджується відповідними актами приймання-передачі земельної ділянки, копії яких містяться в матеріалах справи.
У рішенні Дніпропетровської міської ради від 04.02.2009 року №40/42 не зазначено, у спільне користування з ким передано визначені земельні ділянки, проте з огляду на рішення Дніпропетровської міської ради від 19.09.07 р. №82/19 зазначені земельні ділянки були надані у спільну оренду строком на 5 років ТОВ «ІКП-КИЇВ 1» для проектування та будівництва підземного торговельного комплексу.
На підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 19.09.2007 року №82/19 між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "ІКП-КИЇВ 1" були укладені договори оренди земельних ділянок:
- від 20.11.2007 року №40710400698 терміном дії до 20.11.2012 року, згідно якого надана в оренду земельна ділянка площею 0,0623 га (кадастровий номер 1210100000:02:405:0031);
- від 20.11.2007 року №40710400706 терміном дії до 20.11.2012 року, згідно якого надана в оренду земельна ділянка площею 0,1205 га (кадастровий номер 1210100000:02:410:0014);
- від 21.11.2007 року №40710400711 терміном дії до 21.11.2012 року, згідно якого надана в оренду земельна ділянка площею 0,4812 га (кадастровий номер 1210100000:02:409:0005).
Пунктом 2.1 вказаних договорів передбачена передача земельних ділянок в спільну оренду загальними площами 0,0623 га, 0,1205 га та 0,4812 га, частка користування якими не підлягає окремому відчуженню та виділенню в натурі, у спільному користуванні ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" підлягає встановленню після введення об'єкта в експлуатацію на підставі акта розподілу земельної ділянки з ДП "Дніпропетровський метрополітен". Вказаним пунктом також передбачена орендна плата за користування цими земельними ділянками на період будівництва встановити для ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" в повному обсязі на підставі листа ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" від 10.09.2007 року №11/7349.
У зв'язку зі вступом в дію з 01.01.2011 року Податкового кодексу України Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення №216/8 від 02.02.2011 року, яким було встановлено річний розмір орендною плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному ПКУ, незалежно від мети використання.
Таким чином, у зв'язку з укладенням договорів оренди на земельні ділянки у обох орендарів виник обов'язок по сплаті орендної плати.
При цьому, пунктом 2.1 договорів оренди з ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" було передбачено, що орендна плата за користування зазначеними земельними ділянками на період будівництва встановлена для ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" в повному обсязі на підставі листа ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" від 10.09.2007 року №11/7349, яку останній і здійснював до закінчення строку оренди.
Таким чином, з огляду на припинення здійснення орендної плати ТОВ "ІКП-КИЇВ-1" та відсутністю обов'язку щодо такої сплати, висновок податкового органу щодо здійснення нарахування позивачу орендної плати на підставі укладених ним договорів оренди, є обґрунтованим.
Доводи позивача щодо не визначення розміру орендної плати, розміру земельної ділянки є безпідставними та спростовуються викладеними вище обставинами та відповідним доказами наявними в матеріалах справи.
Посилання ДП "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" на відсутність інформації щодо повернення власнику орендованих ділянок та відсутність даних щодо будь-яких заперечень орендодавця не приймаються судом апеляційної інстанції, оскільки дані обставини на впливають на обов'язок орендаря (позивача) щодо здійснення орендної плати відповідно до укладених ним договорів оренди, а також з огляду на передачу зазначених земельних ділянок позивачу, що підтверджується відповідними актами приймання-передачі.
Також, безпідставними є доводи, що фактичним орендатором є Дніпропетровська обласна державна адміністрація, оскільки відповідно до договорів оренди орендодавцем є Дніпропетровська міська рада, а орендарем державне підприємство "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену".
Щодо розміру земельних ділянок, то відповідно акту перевірки, відповідачем орендну плату було розраховано саме з тих розмірів, які були надані в оренду відповідно до договорів.
Не вірне, на думку позивача, визначення податковим органом терміну дії договорів оренди не впливає вирішення питання по суті спору з огляду на перевіряємий відповідачем період.
Доводи позивача щодо встановлення договором розміру орендної плати є безпідставними та не приймаються судом апеляційної інстанції з огляду на викладені вище норми чинного законодавства щодо встановлення мінімального розміру орендної плати.
Також суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст. 9 Податкового кодексу України плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) належить до загальнодержавних податків і зборів. Розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів визначає розділ ХІІІ «Плата за землю» Податкового кодексу, згідно з яким плата за землю справляється у двох формах - земельного податку та орендної плати за землю.
Тому, оскільки спірним є питання щодо орендної плати , як форми плати за землю, то посилання позивача на рішення Дніпропетровської міської ради від 25.01.2012 року №5/20 та від 26.12.20012 року №7/30, якими державне підприємство "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену", як підприємство, діяльність якого впливає на життєзабезпечення міста у 2012 та 2013 роках було звільнено від сплати податку на землю є безпідставним та не приймається судом апеляційної інстанції.
Таким чином, з огляду на викладене, суд першої інстанції під час вирішення справи не повно з'ясував обставини справи, що призвело до прийняття помилкового рішення у справі, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду скасуванню з ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2014 р. - скасувати.
У задоволенні адміністративного позову державного підприємства "Дніпропетровська дирекція будівництва метрополітену" - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з моменту її виготовлення в повному обсязі.
В повному обсязі постанова виготовлена 07.04.2015 року.
Головуючий: С.А. Уханенко
Суддя: І.Ю. Богданенко
Суддя: Ю.М. Дадим
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2015 |
Оприлюднено | 17.04.2015 |
Номер документу | 43552108 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Уханенко С.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні