Постанова
від 08.04.2015 по справі 803/452/15-а
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2015 року м. ЛуцькСправа № 803/452/15-a

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого, судді Смокович В.І.,

при секретарі судового засідання Литвиненко І.П.,

за участю прокурора Супрунюк Т.А.,

представника відповідача Захарчук М.Б.,

представників третьої особи Іващенко Т.Ф., Мельник А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Володимир-Волинського міжрайонного прокурора Волинської області до Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним та скасування пункту розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

Володимир-Волинський міжрайонний прокурор Волинської області (далі - прокурор, позивач) звернувся в суд з адміністративним позовом до Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області (далі - відповідач, Володимир-Волинська РДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області (далі - третя особа, Володимир-Волинська РДА, адміністрація) про визнання нечинним пункту 1 розпорядження від 23 вересня 2014 року №316 "Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік" в частині створення класів-комплектів в навчальних закладах Володимир-Волинського району.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пунктом 1 розпорядження від 23 вересня 2014 року №316 "Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік" передбачено створення класів-комплектів. Прокурор вважає, що створення зазначених класів суперечить положенням частини другої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту», якою передбачено, що у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п'яти осіб. При меншій кількості учнів у класі заняття проводяться за індивідуальною формою навчання. З наведених підстав просить суд визнати нечинним пункт 1 оскаржуваного розпорядження (а.с.7).

В судовому засіданні прокурор уточнила позовні вимоги та просила суд визнати протиправним та скасувати пункт 1 спірного розпорядження в частині створення класів-комплектів в навчальних закладах Володимир-Волинського району.

Відповідач, Володимир-Волинська районна державна адміністрація Волинської області та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області у письмових запереченнях від 20 березня 2015 року (а.с.41-43), письмових поясненнях від 25 березня 2015 року, а також їх представники у судовому засіданні заперечили проти позовних вимог з тих підстав, що введення класів комплектів є обґрунтоване, у зв'язку з неможливістю належним чином організувати індивідуальне навчання через малу кількість виділених годин, а також необхідністю введення додаткових штатних ставок для вчителів, що призводу до зайвого використання коштів. Додатково посилається на те, що класи-комплекти передбачені деякими нормативними актами, зокрема Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, які затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року №63, а також Формою звітності N ЗНЗ-1 "Звіт денного загальноосвітнього навчального закладу", яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02 липня 2012 року № 766. З наведених підстав просять суд відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю, з наступних підстав.

Судом встановлено, що пунктом 1 розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» затверджено фактичну мережу та контингент учнів загальноосвітніх навчальних закладів Володимир-Волинського району на 2014-2015 навчальний рік, що додається (а.с.9-10).

Як слідує з інформації наданої листом Володимир-Волинської РДА від 11 лютого 2015 року №140/01-10 вищенаведеним розпорядженням введено низку класів-комплектів в сільських школах Володимир-Волинського району (а.с.11-12).

З пояснень представників сторін у судовому засіданні слідує, що оскаржуване розпорядження надійшло на адресу прокуратури у лютому 2015 року. До суду прокурор звернувся 06 березня 2015 року, що підтверджується відміткою пошти на конверті, в якому надійшов позов (а.с.22). З врахуванням шестимісячного строку звернення до суду, який передбачений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України, строк звернення до суду позивачем не пропущений.

Надаючи правову оцінку спірному розпорядженню, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» (далі - Закон), у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п'яти осіб. При меншій кількості учнів у класі заняття проводяться за індивідуальною формою навчання.

З аналізу вищезазначеної норми матеріального права слідує, що навчання у загальноосвітніх навчальних закладах може організовуватися лише у класах, або за індивідуальною формою навчання. При цьому, Законом не передбачено організацію навчання у формі класів-комплектів, а місцеві органи виконавчої влади не наділені повноваженнями впроваджувати інші форми навчання на власний розсуд. Отже, суд доходить висновку, що існування класів-комплектів чинним законодавством не передбачено, а навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладах у такій формі є протиправним.

Вказана позиція також викладена в листі Міністерства освіти і науки України від 10 червня 2003 року N 1/9-299, в якому рекомендовано місцевим органам управління освітою здійснити ряд заходів щодо поетапного зменшення кількості класів-комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах, а на подальше - і відмови від їх формування, що відповідатиме вимогам статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту».

При цьому суд не приймає до уваги посилання представників відповідача та третьої особи на Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, які затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року №63, а також Форму звітності N ЗНЗ-1 "Звіт денного загальноосвітнього навчального закладу", яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02 липня 2012 року № 766, оскільки Закон України «Про загальну середню освіту» має вищу юридичну силу ніж вищенаведені підзаконні нормативно-правові акти. Крім того, вказані акти стосуються дотримання санітарних норм та подання звітності навчальними закладами, однак вони не легалізують класи-комплекти, які Законом України «Про загальну середню освіту» не передбачені.

Також суд не бере до уваги твердження відповідача та третьої особи, що класи-комплекти організовані лише для викладення окремих предметів (трудового навчання, фізичної культури, малювання тощо) при яких різниця у віці учнів 1-4 класів не буде мати значення, оскільки вказане не узгоджується з пунктом 2.10 Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 грудня 2002 року №732 (далі - Положення №732) де зазначено, що у разі здійснення індивідуального навчання за однотипними індивідуальними навчальними програмами дозволяється об'єднувати в групи учнів одного класу або на окремих заняттях - учнів різних класів чисельністю не більше 5 осіб у групі.

Це означає, що районна державна адміністрація та її відділ освіти для забезпечення дотримання вимог статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» повинні організувати індивідуальне навчання у класах, де кількість учнів не перевищує 5, а по окремим предметам (як то трудове навчання, фізична культура, малювання тощо) - об'єднати в групи учнів різних класів, як це передбачено пунктом 2.10 Положення №732. Вказане також спростовує твердження представника відповідача, що учень при індивідуальній формі навчання не буде соціально адаптуватися з колективом.

Судом встановлено, що згідно пункту 4 розпорядження №316 від 23 вересня 2014 року затверджено і індивідуальну форму навчання як того вимагає Закон України «Про загальну середню освіту».

Крім того, безпідставними є доводи представника Володимир-Волинської РДА, що при індивідуальній формі навчання зменшується кількість годин на тиждень для вивчення інваріативної частини навчального плану на кожного учня, і це, на думку відповідача, порушує права учнів на освіту, оскільки вказані нормативи є чинними та закріплені уповноваженим державним органом, який реалізовує державну політки у сфері освіти - Міністерством освіти і науки України у пункті 4.2 Положення №732. В свою чергу, районна державна адміністрація не наділена компетенцією на власний управлінський розсуд встановлювати нормативи у галузі загальної середньої освіти. У випадку, якщо відповідач, чи третя особа, не погоджують зі встановленим нормативом та вважають, що він порушує права чи законні інтереси учнів, вони вправі оскаржити відповідний пункт Положення №732 в судовому порядку.

Стосовно посилання представників відповідача та третьої особи на заяви батьків, які не заперечують проти навчання дітей у класах-комплектах, суд зазначає, що вказане волевиявлення батьків не звільняє позивача та третю особу дотримуватися вимог статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» та не легалізує існування класів-комплектів. Також, заяви батьків, які були подані третьою особою у судовому засіданні, на думку суду, є неналежно оформленими (відсутність вхідного номеру, резолюції керівника) що ставить під сумнів їх реєстрацію в навчальних закладах.

Твердження представників адміністрації та відділу освіти, що класи-комплекти існували протягом тривалого часу суд не бере до уваги, оскільки вказане не спростовує того факту, що така форма навчання в загальноосвітніх навчальних закладах не відповідає вимогам статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» та є протиправною.

Посилання представників Володимир-Волинської РДА та третьої особи на необхідність додаткового виділення бюджетних коштів для переведення учнів класів-комплектів на індивідуальну форму навчання суд не приймає до уваги, оскільки класи-комплекти є незаконними, а відповідач, як розпорядник бюджетних коштів, повинен був врахувати ці обставини при розробці бюджетного запиту на 2014-2015 навчальний рік.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач, Володимир-Волинська районна державна адміністрація Волинської області, та її представник у судовому засіданні не довели суду обґрунтованість та правомірність пункту 1 розпорядження від 23 вересня 2014 року №316 "Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік" в частині створення класів - комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах Володимир-Волинського району.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінивши пункту 1 розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області від 23 вересня 2014 року №316 "Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік" на предмет відповідності частині третій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що в частині створення класів - комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах Володимир-Волинського району розпорядження винесено не на підставі, що передбачена Конституцією та Законом України «Про загальну середню освіту».

Оскільки пункт 1 розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» в частині створення класів - комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах Володимир-Волинського району не відповідає вимогам статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту», якою не передбачено створення класів-комплектів, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора підлягають до задоволення у повному обсязі.

Керуючись частиною третьою статті 160, статтями 162-163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про прокуратуру», Закону України «Про загальну середню освіту», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Володимир-Волинського міжрайонного прокурора Волинської області до Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним та скасування пункту розпорядження - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати пункт 1 розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» в частині створення класів-комплектів в навчальних закладах Володимир-Волинського району.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя В. І. Смокович

Повний текст постанови виготовлений 10 квітня 2015 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2015
Оприлюднено20.04.2015
Номер документу43563612
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/452/15-а

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 12.03.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Постанова від 08.04.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 12.03.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні