Ухвала
від 05.10.2015 по справі 803/452/15-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2015 р. Справа № 876/5059/15

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ільчишин Н.В.,

суддів Пліша М.А., Шинкар Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Федак С.Р.,

Прокурора Пиць М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2015 року у справі за позовом Володимир-Волинського міжрайонного прокурора Волинської області до Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним та скасування пункту розпорядження,-

ВСТАНОВИВ:

Володимир-Волинський міжрайонний прокурор 11.03.2015 року звернувся до суду з уточненим позовом до Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області в якому просить визнати протиправним та скасувати пункт 1 спірного розпорядження в частині створення класів-комплектів в навчальних закладах Володимир-Волинського району від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» в частині створення класів-комплектів в навчальних закладах Володимир-Волинського району.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2015 року позов задоволено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції Володимир-Волинська районна державна адміністрація Волинської області подала апеляційну скаргу. В якій просить постанову скасувати та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позову повністю, апеляційну скаргу мотивовано тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, пунктом 1 розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» затверджено фактичну мережу та контингент учнів загальноосвітніх навчальних закладів Володимир-Волинського району на 2014-2015 навчальний рік, що додається. Листом Володимир-Волинської РДА від 11 лютого 2015 року №140/01-10 вищенаведеним розпорядженням введено низку класів-комплектів в сільських школах Володимир-Волинського району.

Відповідно до частини другої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» (далі - Закон), у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п'яти осіб. При меншій кількості учнів у класі заняття проводяться за індивідуальною формою навчання.

З аналізу вищезазначеної норми матеріального права слідує, що навчання у загальноосвітніх навчальних закладах може організовуватися лише у класах, або за індивідуальною формою навчання. При цьому, Законом не передбачено організацію навчання у формі класів-комплектів, а місцеві органи виконавчої влади не наділені повноваженнями впроваджувати інші форми навчання на власний розсуд.

Вказана позиція також викладена в листі Міністерства освіти і науки України від 10 червня 2003 року N 1/9-299, в якому рекомендовано місцевим органам управління освітою здійснити ряд заходів щодо поетапного зменшення кількості класів-комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах, а на подальше - і відмови від їх формування, що відповідатиме вимогам статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту».

При цьому суд не приймає до уваги посилання відповідача та третьої особи на Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, які затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року №63, а також Форму звітності N ЗНЗ-1 «Звіт денного загальноосвітнього навчального закладу», яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02 липня 2012 року № 766, оскільки Закон України «Про загальну середню освіту» має вищу юридичну силу ніж вищенаведені підзаконні нормативно-правові акти. Крім того, вказані акти стосуються дотримання санітарних норм та подання звітності навчальними закладами, однак вони не легалізують класи-комплекти, які Законом України «Про загальну середню освіту» не передбачені.

Згідно пунктів 1.2, 1.6, 1.7 Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 року №732 (далі - Положення №732), індивідуальне навчання в системі загальної середньої освіти є однією з форм організації навчально-виховного процесу і впроваджується для забезпечення права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти з урахуванням індивідуальних здібностей та обдарувань, стану здоров'я, демографічної ситуації, організації їх навчання. Підставою для організації індивідуального навчання є: заява батьків або осіб, які їх замінюють; наказ директора навчального закладу; погодження місцевого органу управління освітою. Право на індивідуальне навчання мають, зокрема, учні, які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб).

Також класи-комплекти організовані лише для викладення окремих предметів (трудового навчання, фізичної культури, малювання тощо) при яких різниця у віці учнів 1-4 класів не буде мати значення, оскільки вказане не узгоджується з пунктом 2.10 Положення №732 де зазначено, що у разі здійснення індивідуального навчання за однотипними індивідуальними навчальними програмами дозволяється об'єднувати в групи учнів одного класу або на окремих заняттях - учнів різних класів чисельністю не більше 5 осіб у групі.

З аналізу наведених правових положень видно, що у випадку зменшення кількості учнів з класах загальноосвітніх навчальних закладів сіл та селищ менше п'яти осіб та за умови затвердження індивідуального навчального плану і кількості годин для організації навчання передбачено необхідність проведення занять за індивідуальною формою навчання з можливістю об'єднання учнів у групи у випадках, передбачених чинним законодавством.

Судом встановлено, що згідно пункту 4 розпорядження №316 від 23 вересня 2014 року затверджено і індивідуальну форму навчання як того вимагає Закон України «Про загальну середню освіту».

Крім того, безпідставними є доводи Володимир-Волинської РДА, що при індивідуальній формі навчання зменшується кількість годин на тиждень для вивчення інваріативної частини навчального плану на кожного учня, і це, на думку відповідача, порушує права учнів на освіту, оскільки вказані нормативи є чинними та закріплені уповноваженим державним органом, який реалізовує державну політки у сфері освіти - Міністерством освіти і науки України у пункті 4.2 Положення №732. В свою чергу, районна державна адміністрація не наділена компетенцією на власний управлінський розсуд встановлювати нормативи у галузі загальної середньої освіти. У випадку, якщо відповідач, чи третя особа, не погоджують зі встановленим нормативом та вважають, що він порушує права чи законні інтереси учнів, вони вправі оскаржити відповідний пункт Положення №732 в судовому порядку.

Стосовно посилання відповідача та третьої особи на заяви батьків, які не заперечують проти навчання дітей у класах-комплектах, суд зазначає, що вказане волевиявлення батьків не звільняє позивача та третю особу дотримуватися вимог статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» та не легалізує існування класів-комплектів. Також, заяви батьків, які були подані третьою особою у суді першої інстанції, є неналежно оформленими (відсутність вхідного номеру, резолюції керівника) що ставить під сумнів їх реєстрацію в навчальних закладах.

Колегія суддів дійшла висновку, що пункту 1 розпорядження від 23 вересня 2014 року №316 «Про затвердження фактичної мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2014-2015 навчальний рік» в частині створення класів - комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах Володимир-Волинського району суперечить вимогам Закону України «Про загальну середню освіту», Положенню про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, оскільки чинним законодавством у галузі освіти створення класів-комплектів у загальноосвітніх навчальних закладах не передбачено.

При цьому, судом першої інстанції вірно зазначено, що у разі суперечностей між нормами законодавства, суб'єкт владних повноважень, в тому числі відповідач, у своїй діяльності повинен керуватись нормами законодавства, які мають вищу юридичну силу, а тому позовні вимоги прокурора підлягають до задоволення у повному обсязі.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а постанови суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області - залишити без задоволення.

Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2015 року у справі №803/452/15-а - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання нею законної сили, а в разі складення такої в порядку ч.3 ст. 160 КАС України, протягом того ж строку з часу складення в повному обсязі.

Головуючий Н.В. Ільчишин

Судді М.А. Пліш

Т.І. Шинкар

Повний текст ухвали виготовлено 09.10.2015 року

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2015
Оприлюднено21.10.2015
Номер документу52409797
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/452/15-а

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 12.03.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Постанова від 08.04.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 12.03.2015

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні