Постанова
від 08.04.2015 по справі 2а-11442/10/2670
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"08" квітня 2015 р. м. Київ К/9991/56723/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: Чумаченко Т.А., Горбатюка С.А., Сороки М.О., при секретарі: Слободян О.М., за участю: представників позивача - представника третьої особи - Кожанова Д.Б, Кожанова Б.О., Заплавського В.Б., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Савтек» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2012 року у справі за позовом виробничого кооперативу «Керамік» до Макарівської районної державної адміністрації в Київській області, Київської обласної державної адміністрації, управління Держкомзему у Макарівському районі Київської області, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю «Савтек», про визнання недійсними та незаконними розпоряджень та зобов'язання вчинити дії, - в с т а н о в и л а: Виробничий кооператив «Керамік» звернувся до суду з позовом до Макарівської районної державної адміністрації в Київській області, Київської обласної державної адміністрації, управління Держкомзему у Макарівському районі Київської області, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю «Савтек», про визнання недійсними та незаконними розпоряджень та зобов'язання вчинити дії.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року позов задоволено частково.

Скасовано розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області

від 23 жовтня 2006 року №1045 в частині передачі безоплатно у власність земельних ділянок ОСОБА_8 та ОСОБА_9.

Скасовано розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області

від 03 травня 2007 року №1089 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка належить ТОВ «Савтек» на праві власності в межах Лишнянської сільської ради» щодо земельних ділянок наданих розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації Київської області № 1045 від 23 жовтня 2006 року безоплатно у власність ОСОБА_8 та ОСОБА_9.

Скасовано розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 25 жовтня 2008 року №1108 «Про зміну цільового призначення земельних ділянок» в частині зміни цільового призначення земельних ділянок наданих розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 23 жовтня 2006 року №1045 безоплатно у власність ОСОБА_8 та ОСОБА_9.

У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2012 року постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року залишено без змін.

Не погоджуючись з постановленими у справі рішеннями судів, товариство з обмеженою відповідальністю «Савтек» звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, просить рішення судів скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Заслухавши доповідь судді щодо обставин, необхідних для ухвалення рішення судом касаційної інстанції, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин у справі та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню за таких підстав.

Судами встановлено, що рішенням виконавчого комітету Макарівської районної ради народних депутатів від 25 квітня 1989 року №85 зареєстровано статут СКП «Керамік» в с. Лишня, Макарівського району, створеного з метою проектування, будівництва, експлуатації цегельного заводу.

Розпорядженням Ради міністрів УРСР від 12 жовтня 1990 року № 473-р СКП «Керамік» надано у безстрокове та безоплатне користування 4,5 га землі під будівництво цегляного заводу в с. Лишня, Макарівського району Київської області, видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право користування земельною ділянкою за № 116, а також Київським відділенням «Укрземпроект» складено акт відводу в натурі зазначеної земельної ділянки в постійне користування.

В подальшому Макарівською районною державною адміністрацією Київської області

28 червня 1996 року прийнято розпорядження № 288, яким скасовано державну реєстрацію СКП «Керамік».

При цьому Макарівська районна державна адміністрація Київської області 23 жовтня 2006 року прийняла розпорядження № 1045, яким передані у приватну власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, зокрема, по 2 га, загальною площею 6 га: ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_9, на підставі якого 26 жовтня 2006 року зазначеними особами отримано державні акти на право власності на земельні ділянки (серії НОМЕР_1, серії НОМЕР_2, серії НОМЕР_3).

Відповідно до договорів купівлі-продажу від 09 листопада 2006 року право власності на вищезазначені земельні ділянки набуло ТОВ «Савтек», що підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки серії НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6.

Крім того, розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації Київської області

№ 1089 від 03 травня 2007 року ТОВ «Савтек» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6 НОМЕР_8,

НОМЕР_7.

Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 25 жовтня 2007 року № 1108 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «Савтек» та змінено цільове призначення п'ятьох земельних ділянок, загальною площею 10 га.

Макарівською районною державною адміністрацією Київської області 20 липня 2008 року прийнято розпорядження №2933, яким припинено право постійного користування земельною ділянкою СКП «Керамік» площею 4,5 га в межах Лишнянської сільської ради, скасовано державний акт на право постійного користування землею серії НОМЕР_9, зобов'язано внести зміни до державної статистичної звітності (Форми 6-зем).

При цьому постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 грудня 2008 року у справі № 5/553 визнано протиправним та скасовано розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області № 288 від 28 червня 1996 року в частині скасування державної реєстрації кооперативу (спеціалізованого кооперативного підприємства) «Керамік» (п. 37 Додатку № 1 до розпорядження № 288 від 28 червня 1996 року), зобов'язано Макарівську районну державну адміністрацію Київської області та Державного реєстратора Макарівської районної державної адміністрації Київської області відновити державну реєстрацію кооперативу (спеціалізованого кооперативного підприємства) «Керамік» (с. Лишня, Макарівського району, Київської області) шляхом внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.

Найменування Спеціалізоване кооперативне підприємство «Керамік», зареєстрованого Макарівською районною Радою народних депутатів 25 квітня 1989 року (ідентифікаційний код 05581295), змінено на підставі рішення загальних зборів від 29 жовтня 2009 року на Виробничий кооператив «Керамік».

Крім того, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 січня 2010 року у справі № 2а-15761/09/2670 визнано нечинним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області № 2933 від 30 липня 2008 року «Про припинення права користування земельною ділянкою».

Вважаючи, що оскаржуваними розпорядженнями відповідачів порушені його права, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Щодо позовних вимог в частині оскарження розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 23 жовтня 2006 року №1045 про передачу безоплатно у власність земельних ділянок ОСОБА_8 та ОСОБА_9 слід зазначити наступне.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких встановлений інший порядок судового вирішення.

Положеннями пункту 1 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Відповідно до статті 15 Цивільного процесуального кодексу України справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних відносин, розглядаються в порядку цивільного судочинства.

У разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації), подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.

Такий висновок відповідає правовій позиції, висловленій Верховним Судом України у постановах від 11 листопада 2014 року № 21-493а14, від 09 грудня 2014 року №21-308а14, який згідно зі статтею 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Відповідно до вимог пункту 1 частини 1 статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

За правилами частини 1 статті 228 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі з підстав, встановлених статтями 155 і 157 цього Кодексу.

За таких обставин оскаржувані рішення судів в частині вимог про скасування розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 23 жовтня 2006 року №1045 в частині передачі безоплатно у власність земельних ділянок ОСОБА_8 та ОСОБА_9 підлягають скасуванню з закриттям провадження у цій справі.

Скасовуючи розпорядження від 03 травня 2007 року №1089 та від 25 жовтня 2008 року №1108, суди виходили з того, що дії відповідачів при винесенні оскаржуваних розпоряджень є протиправними та суперечать вимогам чинного законодавства.

З таким висновком судів попередніх інстанцій погодитись не можна з огляду на таке.

Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у

власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України

від 11 квітня 2002 року № 502 (далі - Порядок) зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту.

Пунктами 3 та 4 Порядку визначено, що сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення.

Проект відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, складається державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки.

Згідно з пунктом 6 Порядку проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення.

Відповідно до пунктів 8-9 Порядку районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового і водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

Якщо зміна цільового призначення земельної ділянки, яка розташована за межами населеного пункту, передбачає використання ділянок для інших потреб, ніж визначених пунктом 8 цього Порядку, районна держадміністрація розглядає проектні матеріали, готує свій висновок з цього питання і подає його разом з матеріалами до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація розглядає матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки (крім земель, визначених пунктом 10 цього Порядку).

Так, судами встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Савтек» є власником земельних ділянок, щодо яких приймались оскаржувані розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 03 травня 2007 року №1089 та Київської обласної державної адміністрації від 25 жовтня 2008 року №1108.

При цьому відповідачами дотримано встановлений законом порядок зміни цільового призначення земельних ділянок, щодо яких товариством з обмеженою відповідальністю «Савтек» подано клопотання про зміну цільового призначення зазначених земельних ділянок, виготовлено проект та отримано усі необхідні дозволи для зміни цільового призначення.

Крім того, судами встановлено, що Макарівською районною державною адміністрацією Київської області 28 червня 1996 року прийнято розпорядження № 288, яким скасовано державну реєстрацію СКП «Керамік».

Відповідно до статті 27 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття вищезазначеного розпорядження від 28 червня 1996 року № 288) право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі, зокрема, припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства.

Таким чином, суди попередніх інстанцій, встановивши, що на момент винесення розпоряджень від 03 травня 2007 року №1089 та від 25 жовтня 2008 року №1108 право користування позивача земельними ділянками припинено у зв'язку із скасуванням державної реєстрації, дійшли помилкового висновку щодо протиправності дій відповідачів при винесенні оскаржуваних розпоряджень.

Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Згідно зі статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Зважаючи на те, що судами при розгляді справи правильно та повно встановлені фактичні обставини справи, однак при прийнятті рішення допущені порушення норм матеріального та процесуального права, які в частині призвели до помилки при постановленні судових рішень, а також те, що у справі не вимагається збирання або додаткова перевірка доказів, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку про доцільність скасування постановлених у справі рішень в частині задоволення позовних вимог про скасування розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 03 травня 2007 року №1089 та розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 25 жовтня 2008 року №1108.

Керуючись статтями 157, 220, 221, 228, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

п о с т а н о в и л а:

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Савтек» задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2012 року в частині вимог щодо часткового скасування розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 23 жовтня 2006 року №1045 скасувати та закрити провадження у справі в порядку адміністративного судочинства в цій частині.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2012 року в частині задоволення позовних вимог щодо скасування розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 03 травня 2007 року №1089 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, яка належить ТОВ «Савтек» на праві власності, в межах Лишнянської сільської ради» та скасування розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 25 жовтня 2008 року №1108 «Про зміну цільового призначення земельних ділянок» - скасувати.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

В решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2011 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2012 року у справі за позовом виробничого кооперативу «Керамік» до Макарівської районної державної адміністрації в Київській області, Київської обласної державної адміністрації, управління Держкомзему у Макарівському районі Київської області, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю «Савтек», про визнання недійсними та незаконними розпоряджень та зобов'язання вчинити дії - залишити без змін.

Постанова оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом

України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення08.04.2015
Оприлюднено15.04.2015
Номер документу43574646
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11442/10/2670

Ухвала від 20.12.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 15.10.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 20.12.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 10.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 24.09.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 03.08.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 17.10.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 11.01.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М

Постанова від 08.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 26.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні