Постанова
від 07.04.2015 по справі 826/1654/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"07" квітня 2015 р. м. Київ К/800/40697/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів :

Моторного О.А. - головуючого,

Борисенко І.В.,

Кошіля В.В.,

за участю секретаря - Калініна О.С.

та представників сторін:

від позивача - Наконечний В.В., Рижковська Ю.Є., Поліщук Г.М.,

від відповідача - Шило М.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників

на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2014

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2014

у справі № 826/1654/14

за позовом Публічного акціонерного товариства трест "Київміськбуд-1" імені М.П. Загороднього

до Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників

про визнання недійсними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2014, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2014, позов задоволено: визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення 12.12.2013 № 0001364230, № 0001374230, № 0001384230, № 0001394230 та № 0001404230.

Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2014, та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги скаржник мотивує порушенням судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

Також, представником відповідача було заявлене клопотання про заміну Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників на його правонаступника - Міжрегіональне головне управління Державної фіскальної служби - Центральний офіс з обслуговування великих платників.

Згідно зі ст. 55 КАС України, заявлене клопотання підлягає задоволенню.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, враховуючи наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що податковим органом було проведено позапланову виїзну документальну перевірку ПАТ трест «Київміськбуд-1» імені М.П. Загороднього з питання дотримання вимог п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України щодо повноти обчислення орендної плати за землю за період із 01.01.2011 по 31.07.2013, за результатами якої складено акт № 1428/42-30/04012655 від 27.11.2013, в якому встановлено, що позивачем порушено вимоги пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України , а саме, занижено податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки: Оболонського району міста Києва у загальному розмірі 1539897,05 грн.; Печерського району міста Києва (бульвар Дружби Народів, 44-46) у загальному розмірі 158800,34 грн.; Подільського району міста Києва у загальному розмірі 4954763,71 грн.; Солом'янського району міста Києва у загальному розмірі 400992,20 грн.; Шевченківського району міста Києва у загальному розмірі 71987,55 грн.

На підставі висновків акта перевірки, відповідачем 12.12.2013 прийнято спірні податкові повідомлення-рішення:

- № 0001364230, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати у розмірі 1539897,05 грн. за основним платежем та у розмірі 621220,09 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

- № 0001374230, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати у розмірі 158800,34 грн. за основним платежем та у розмірі 64618,31 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

- № 0001384230, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати у розмірі 4954763,71 грн. за основним платежем та у розмірі 2020447,96 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

- № 0001394230, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати у розмірі 400992,20 грн. за основним платежем та у розмірі 151519,15 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

- № 0001404230, яким позивачу збільшено грошове зобов'язання з орендної плати у розмірі 71987,55 грн. за основним платежем та у розмірі 24113,25 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що зміна розміру земельного податку є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки його учасниками, при цьому, така зміна не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, отже, і відповідного донарахування грошового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за відповідними податковими повідомленнями-рішеннями.

Однак, колегія суддів, переглядаючи оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій в касаційному порядку, не може погодитися з наведеними висновками судів та вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем та Київською міською радою/Київською міською державною адміністрацією було укладено ряд договорів оренди земельних ділянок, за умовами яких Київська міська рада/Київська міська державна адміністрація, на підставі відповідних рішень/розпоряджень, зобов'язались передати в оренду (тимчасове користування) позивачу відповідні земельні ділянки.

Річна орендна плата за земельні ділянки встановлена у розмірі 1,5 % від їх нормативної оцінки.

За умовами договору оренди земельної ділянки від 24.02.2003 № 249, річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі: 0,03 % від грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі житлового фонду; 2 % від грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі вбудованих приміщень громадського призначення.

За умовами договорів на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) плата за землю вноситься землекористувачем у розмірі 1 земельного податку.

Проведеною перевіркою відображених показників податкових декларацій з плати за землю за період з 01.01.2011 по 31.07.2013 встановлено заниження задекларованої ПАТ трест «Київміськбуд-1» імені М.П. Загороднього орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у розмірі 7126440,85 грн.

Порядок оподаткування землі в Україні, починаючи з 01.01.2011, визначається розділом ХІІІ «Плата за землю» Податкового кодексу України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 Податкового кодексу України.

Відповідно до норм Податкового кодексу України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, річна сума платежу, що підлягає перерахуванню до бюджету суб'єктами господарювання, які орендують земельні ділянки державної і комунальної власності, визначається відповідно до умов договору, але з урахуванням вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, тобто, не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.

Таким чином, річна сума платежу орендної плати за землю, згідно з п. 288.5 ст. 288 ПКУ, не може бути меншою розміру, визначеного підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, а саме - трикратного розміру земельного податку.

Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Так, встановлено, що при обчисленні податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, позивачем не виконані вимоги пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України , а саме, зобов'язання обчислені з розрахунку 2% та 1,5% від грошової оцінки земельних ділянок, замість, встановленого ПК України - трикратного розміру земельного податку.

З урахуванням наведеного, у зв'язку зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку, згідно з пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, та встановлення її розміру, який не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, колегія суддів приходить до висновку, що позивач повинен був самостійно розрахувати розмір орендних платежів на поточний рік з урахуванням вимог, встановлених чинним Податковим кодексом України.

Згідно зі ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки, судами попередніх інстанцій повно і правильно встановлені обставини справи, але дана їм невірна юридична оцінка, що відповідно до ст. 229 КАС України, є підставою для скасування ухвалених по справі судових рішень з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Здійснити заміну Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників на його правонаступника - Міжрегіональне головне управління Державної фіскальної служби - Центральний офіс з обслуговування великих платників.

Касаційну скаргу Міжрегіонального головного управління Міндоходів - Центрального офісу з обслуговування великих платників задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.04.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.07.2014 по даній справі скасувати.

Постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних Публічного акціонерного товариства трест "Київміськбуд-1" імені М.П. Загородного.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України у випадках, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: (підпис) О.А. Моторний Судді (підпис) І.В. Борисенко (підпис) В.В. Кошіль

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення07.04.2015
Оприлюднено16.04.2015
Номер документу43602354
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/1654/14

Ухвала від 14.09.2015

Адміністративне

Верховний Суд України

Гриців М.І.

Постанова від 07.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Ухвала від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Ухвала від 29.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Моторний О.А.

Ухвала від 08.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 15.05.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Постанова від 11.04.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

Ухвала від 12.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні