УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 квітня 2015 р.Справа № 820/18338/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Мінаєвої О.М.
Суддів: Макаренко Я.М. , Шевцової Н.В.
за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "Лис" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2015р. по справі № 820/18338/14
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Лис"
до Управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області
треті особи Харківська міська рада , Департамент містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради
про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Лис", звернувся до суду з позовом до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області, треті особи - Харківська міська рада, Департамент містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради в якому згідно заяви про зміну позовних вимог, просив суд:
- визнати незаконними дії Управління Державного земельного агентства у м. Харкові Харківської області при наданні витягу № 656 від 13.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1929 кв. м. по вул. Сумській, 37 у м. Харкові, які виразилися в незастосуванні коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі змішаного використання, який визначається розрахунково як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання з застосуванням коефіцієнтів земель комерційного використання (Кф 2,5), земель громадського призначення (Кф 0,7) та інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту (Кф 0,1), незастосуванні коефіцієнтів щодо інженерно-інфраструктурних факторів, а саме не забезпечення централізованим теплопостачанням, знаходження ділянки у санітарно-захисній зоні, а також застосування коефіцієнта зони небезпечних геологічних процесів у значенні 0,97016 та коефіцієнта знаходження ділянки у зоні забруднення атмосферного повітря у значенні 0,94812;
- зобов'язати Управління державного земельного агентства у м. Харкові Харківської області надати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:03:001:0011) по вул. Сумській, 37 в м. Харкові площею 1929 кв.м, надану в користування товариству з обмеженою відповідальністю "ЛИС" з застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - землі змішаного використання, який визначається розрахунково як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання з застосуванням коефіцієнтів земель комерційного використання (Кф 2,5), земель громадського призначення (Кф 0,7) та інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту (Кф 0,1), а також з застосуванням локальних коефіцієнтів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, а саме незабезпечення централізованим теплопостачанням, знаходження ділянки у санітарно-захисній зоні, знаходження ділянки у зоні небезпечних геологічних процесів та у зоні забруднення атмосферного повітря у значеннях, передбачених у додатку 3 до Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.".
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2015р. по справі № 820/18338/14 у задоволенні зазначеного позову відмовлено.
Позивач, не погодившись із постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити. Свою незгоду з постановою суду обґрунтовує тим, що при прийнятті постанови судом першої інстанції було невірно застосовано норми процесуального права, та зазначає, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1929 кв.м по вул. Сумській, 37 було неправомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у розмірі 2,5, оскільки, на думку позивача, має бути застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі змішаного використання, а також зазначає, що при наданні йому зазначеного витягу також було застосовано не всі локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Позивач стверджує, що не було застосовано коефіцієнт інженерно-інфраструктурних факторів, а саме: земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням, а також не застосовано санітарно-гігієнічні фактори, а саме: земельна ділянка знаходиться у санітарно-захисній зоні. Також, на думку позивача, у витязі неправомірно збільшено локальний коефіцієнт зони небезпечних геологічних процесів, що згідно витягу складає 0,97016, та безпідставно застосовано коефіцієнт зони забруднення атмосферного повітря саме у розмірі 0,94812, та вважає, що незастосування відповідних коефіцієнтів та застосування коефіцієнтів у розмірі, не передбаченому законодавством, призвело до завищеної оцінки вказаної земельної ділянки, що є підставою в майбутньому для нарахування завищеної орендної плати, завдання необґрунтованих збитків підприємству.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено судом апеляційної інстанції, 24.01.2006 року між Харківською міською радою (орендодавець) та ТОВ "ЛИС" (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вул. Сумській, 37 в м. Харкові площею 0,1929 га (а.с. 24-28).
У липні 2014 року позивач отримав копію позовної заяви від Харківської міської ради про спонукання до укладення додаткової угоди до вищезазначеного договору оренди землі. В додатках до позовної заяви, зокрема, містився витяг № 656 від 13.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1929 кв.м по вул. Сумській, 37 у м. Харкові, який, як вважає позивач, складено з порушенням вимог діючого законодавства, а тому позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з правомірності дій Управління Державного земельного агентства у м. Харкові Харківської області при наданні витягу № 656 від 13.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1929 кв.м по вул. Сумській, 37 у м. Харкові, щодо зазначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі комерційного використання (Кф 2,5), щодо незастосування коефіцієнтів щодо інженерно-інфраструктурних факторів, а саме незабезпечення централізованим теплопостачанням, знаходження ділянки у санітарно-захисній зоні, а також застосування коефіцієнта зони небезпечних геологічних процесів у значенні 0,97016 та коефіцієнта знаходження ділянки у зоні забруднення атмосферного повітря у значенні 0,94812.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позову та вважає за необхідне зазначити наступне.
З матеріалів справи встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 23.06.2006 року №92/04 позивачу було надано в оренду строком 01.07.2054 року земельну ділянку по вул. Сумській, 37, загальною площею 0,1929 га.
На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою та ТОВ «Лис» укладено договір оренди землі, зареєстрований 24.01.2006 за № 140667100010 строком до 01.07.2054.
Згідно з пунктом 5 вказаного договору нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3632687 грн.
Відповідно до п. 15 зазначеного договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі під офісні приміщення, кафе з літнім майданчиком, з надбудовою мансардного поверху, прибудовою вестибюльної групи. Згідно з пунктом 9 вказаного договору розмір орендної плати за земельну ділянку становить 7568,10 грн.
У відповідності до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
У відповідності до ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування грунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщені»« відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Частинами 1, 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що за результатами бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
У відповідності до ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі статтею 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
З матеріалів справи встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Таким чином, попередня вартість 1 кв. м землі в місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.», рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.» та була введена в дію з 01.03.2008 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 «Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.» встановлено, що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» вводиться в дію з 01 січня 2014 р.
Відповідно до пункту 2.2. рішення Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р., функціональне використання земельної ділянки, яка знаходиться в користування позивача - «землі комерційного використання» із застосуванням коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, а сукупний коефіцієнт КмЗ становить 1,5.
Відповідно до пункту 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, зареєстрованого в Мінюсті 05.04.2006 р. за № 388/1226, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ.
Значення коефіцієнта КмЗ визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад цифрових 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення КмЗ враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, таблиця 1.7, при цьому добуток по факторних оцінок не повинен бути не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А тому Управління Держземагентства не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р., функціональне використання земельної ділянки, яка знаходиться в користування позивача - «землі комерційного використання» із застосуванням коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, а сукупний коефіцієнт КмЗ становить 1,5.
Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання, проте пунктом 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, визначено що підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Відповідно до пункту 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, основним видом діяльності позивача є 73.11 рекламні агентства. Також, видами діяльності позивача є наступні: 59.11 Виробництво кіно та відеофільмів, телевізійних програм, 59.20 Видання звукозаписів, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації (а.с. 127).
Згідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, в таблиці 1.1 визначені категорії земель за функцією використання та значення коефіцієнтів функціонального використання (Кф), які застосовуються до цих категорій, серед яких: землі комерційного використання Кф=2,5; землі громадського призначення Кф=0,7; землі змішаного використання - розрахунково.
Зазначеною таблицею до земель комерційного використання віднесені: землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам (код розділу КВЕД - К).
Пунктом 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів встановлено, що віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 р. № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998р. за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно додатку 3 «Класифікація видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (у графі 42)» до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.1998 р. №377, та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 за №788/3228 до видів економічної діяльності, яка проводиться на землях комерційного використання відноситься: Реклама (секція К) та здавання під найм власної нерухомості (секція К).
Виходячи із видів діяльності позивача, його господарська діяльність повністю співпадає з видами діяльності, передбаченими секцією К і згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем) земельна ділянка, яка знаходиться в користуванні позивача, відноситься до земель комерційного використання, а тому при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки повинно бути застосовано значення Кф у розмірі 2,5.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказаний Управлінням Держземагентства у місті Харкові у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р. Кф у розмірі 2,5 повністю відповідає вимогам чинного законодавства, а тому позовні вимоги є необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті постанови Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2015р. по справі № 820/18338/14 суд дійшов правильних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Лис" залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.01.2015р. по справі № 820/18338/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Мінаєва О.М. Судді (підпис) (підпис) Макаренко Я.М. Шевцова Н.В. Повний текст ухвали виготовлений 17.04.2015 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2015 |
Оприлюднено | 23.04.2015 |
Номер документу | 43639733 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні