ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ У Х В А Л А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 23 липня 2015 року м. Київ К/800/21471/15 Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі суддів: Леонтович К.Г., Донця О.Є., Калашнікової О.В., розглянувши у попередньому розгляді справу за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю “ЛИС” на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 січня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 квітня 2015 року у справі № 820/18338/14 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю “ЛИС” до управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області, треті особи: Харківська міська рада, Департамент містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, - в с т а н о в и л а : У листопаді 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю “ЛИС” звернулося в суд з позовом до управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області треті особи: Харківська міська рада, Департамент містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради, в якому просило: визнати незаконними дії відповідача по наданню витягу №656 від 13.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1929 кв.м. по вул.Сумській 37 у м. Харкові, які виразилися в незастосуванні коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі змішаного використання, який визначається розрахунково як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання з застосуванням коефіцієнтів земель комерційного використання (Кф 2,5), земель громадського призначення (Кф 0,7) та інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту (Кф 0,1), незастосуванні коефіцієнтів щодо інженерно-інфраструктурних факторів, а саме не забезпечення централізованим теплопостачанням, знаходження ділянки у санітарно-захисній зоні, а також застосування коефіцієнта зони небезпечних геологічних процесів у значенні 0,97016 та коефіцієнта знаходження ділянки у зоні забруднення атмосферного повітря у значенні 0,94812; зобов'язати відповідача надати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:03:001:0011) по вул. Сумській 37 в м. Харкові площею 1929 кв.м, надану в користування товариству з обмеженою відповідальністю “ЛИС” з застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - землі змішаного використання, який визначається розрахунково як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання з застосуванням коефіцієнтів земель комерційного використання (Кф 2,5), земель громадського призначення (Кф 0,7) та інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту (Кф 0,1), а також з застосуванням локальних коефіцієнтів на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, а саме не забезпечення централізованим теплопостачанням, знаходження ділянки у санітарно-захисній зоні, знаходження ділянки у зоні небезпечних геологічних процесів та у зоні забруднення атмосферного повітря у значеннях, передбачених у додатку 3 до Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 “Про затвердження “Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.”. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р. виконаний з порушенням вимог діючого законодавства. При розрахунку нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки було неправомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у розмірі 2,5, оскільки, на думку позивача, має бути застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі змішаного використання. При виконанні зазначеного витягу були застосовані не всі локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Не був застосований коефіцієнт інженерно-інфраструктурних факторів, також не застосовані санітарно-гігієнічні фактори, у витязі неправомірно збільшений локальний коефіцієнт зони небезпечних геологічних процесів та безпідставно застосований коефіцієнт зони забруднення атмосферного повітря саме у розмірі 0,94812. Незастосування відповідних коефіцієнтів та застосування коефіцієнтів у розмірі, не передбаченому законодавством, призвело до завищеної оцінки вказаної земельної ділянки, що є підставою в майбутньому для нарахування завищеної орендної плати, завдання необґрунтованих збитків підприємству. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23 січня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 квітня 2015 року, відмовлено у задоволенні позовних вимог. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями товариство з обмеженою відповідальністю “ЛИС” звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права. Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що відсутні підстави для скасування судових рішень, а касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 23.06.2006 року №92/04 позивачу була надана в оренду строкомдо 01.07.2054 року земельна ділянка по вул. Сумській 37 загальною площею 0,1929 га. На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою(орендодавець) та ТОВ “ЛИС” (орендар) укладений договір оренди землі, зареєстрований 24.01.2006 р за №140667100010 строком до 01.07.2054 р.. Відповідно до умов зазначеного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вул. Сумській 37 в м. Харкові площею 0,1929 га. Згідно з пунктом 5 вказаного договору нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3632687 грн. Відповідно до п. 15 зазначеного договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі під офісні приміщення, кафе з літнім майданчиком, з надбудовою мансардного поверху, прибудовою вестибюльної групи. Згідно з пунктом 9 вказаного договору розмір орендної плати за земельну ділянку становить 7568,10 грн. У липні 2014 року позивач отримав копію позовної заяви від Харківської міської ради про спонукання до укладення додаткової угоди до вищезазначеного договору оренди землі. В додатках до позовної заяви, зокрема, містився витяг № 656 від 13.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1929 кв.м по вул. Сумській 37 у м. Харкові, який, як вважає позивач, складений з порушенням вимог діючого законодавства. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем правомірно застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки як землі комерційного використання (Кф 2,5) у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р. Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного. Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Відповідно пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Закон України “Про оцінку земель” від 11.12.2003 № 1378 (Далі – Закон № 1378) визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель. Відповідно ст. 5 Закону України “Про оцінку земель” № 1378 залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Згідно ст. 15 Закону № 1378 підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно ч. ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 1378 результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно ст. 23 Закону № 1378, оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, зокрема, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. Згідно ч. 1 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно з п. 1.1. зазначеного рішення затверджена базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Згідно п. 2 вказаного рішення, це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 1 січня 2014 року. Таким чином, попередня вартість 1 кв. м землі в місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 “Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.”, рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 “Про затвердження “Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.” та була введена в дію з 01.03.2008 р. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 “Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.” встановлено, що плата за землю на підставі даних “Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року” вводиться в дію з 1 січня 2014 р. Згідно п. 2.2. рішення Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством. Судами встановлено, що згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р., функціональне використання земельної ділянки, яка знаходиться в користування позивача - “землі комерційного використання” із застосуванням коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, а сукупний коефіцієнт КмЗ становить 1,5. Відповідно п. 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11, зареєстрованим в Мінюсті 05.04.2006 р. за № 388/1226, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ. Значення коефіцієнта КмЗ визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад цифрових 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення КмЗ враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, таблиця 1.7, при цьому добуток по факторних оцінок не повинен бути не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50. Отже, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу “Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013” в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А тому Управління Держземагентства не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту. Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р., функціональне використання земельної ділянки, яка знаходиться в користування позивача - “землі комерційного використання” із застосуванням коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, а сукупний коефіцієнт КмЗ становить 1,5. Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання, проте, як вірно зазначено зазначено судами, пунктом 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, визначено що підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою. Згідно п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Судами було встановлено, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, основним видом діяльності позивача є 73.11 рекламні агентства. Також, видами діяльності позивача є наступні: 59.11 Виробництво кіно та відеофільмів, телевізійних програм, 59.20 Видання звукозаписів, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації. Відповідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, в таблиці 1.1 визначені категорії земель за функцією використання та значення коефіцієнтів функціонального використання (Кф), які застосовуються до цих категорій, серед яких: землі комерційного використання Кф=2,5; землі громадського призначення Кф=0,7; землі змішаного використання - розрахунково. Зазначеною таблицею до земель комерційного використання віднесені: землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам (код розділу КВЕД - К). Пунктом 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів встановлено, що віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 р. № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998р. за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики. Згідно додатку 3 “Класифікація видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (у графі 42)” до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.1998 р. №377, та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 за №788/3228 до видів економічної діяльності, яка проводиться на землях комерційного використання відноситься: Реклама (секція К) та здавання під найм власної нерухомості (секція К). Враховуючи види діяльності позивача, його господарська діяльність співпадає з видами діяльності, передбаченими секцією К і згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) земельна ділянка, яка знаходиться в користуванні позивача, відноситься до земель комерційного використання, отже при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовується значення Кф у розмірі 2,5. За наведених обставин колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що вказаний відповідачем у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 656 від 13.09.2013 р. Кф у розмірі 2,5 відповідає вимогам чинного законодавства. Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли до вірного висновку про відсутність підстав задоволення позовних вимог. Згідно ч.3 ст.220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення. Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій. Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. З урахуванням викладеного, судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається. Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, - у х в а л и л а : Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю “ЛИС” відхилити. Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 січня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 квітня 2015 року залишити без змін. Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України. Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2015 |
Оприлюднено | 03.08.2015 |
Номер документу | 47776290 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Леонтович К.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні