ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2015 року о/об 11 год. 50 хв.Справа № 808/693/15 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Філоненко Ю.М.,
за участю
представника позивача - не прибув
представника відповідача - Р.Г. Подлужної
розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Пологівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області
до Приватного підприємства «Русь»
про стягнення заборгованості, -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
31 січня 2015 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Пологівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - позивач або Пологівська ОДПІ ГУ Міндоходів у Запорізькій області) до Приватного підприємства «Русь» (далі - відповідач або ПП «Русь»), в якому позивач просить стягнути з останнього заборгованість за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг в сумі 66 167,85 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що порушення боржника обов'язків платника податків передбачених Податковим кодексом України щодо термінів сплати податкових зобов'язань в установлені законами строки призвело до невиконання Закону України «Про Державний бюджет», шкодить наповненню прибуткової частини бюджету, перешкоджає проведенню державної фінансової політики.
Заперечуючи проти позову з підстав, викладених в письмових запереченнях, відповідач зазначив, що оскільки позивач помилково ототожнив механізм стягнення узгоджених сум зобов'язань з фізичних та юридичних осіб, то вимога податкового органу про стягнення заборгованості за узгодженим зобов'язанням є безпідставною.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2015 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду.
Представником позивача через службу діловодства суду подано клопотання, в якому він просить суд розглянути справу без його участі. Позовні вимоги підтримує та просить задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечив та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
На підставі частини третьої статті 160 КАС України в судовому засіданні 23 березня 2015 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши думку представника відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти позову, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Приватне підприємство «Русь» 29.12.1995 зареєстровано, як юридичну особу за адресою: 70600, Запорізька область, Пологівський район, місто Пологи, вулиця Ульянова, будинок 46-А, квартира 16, ідентифікаційний код 23848000.
На підставі направлень від 06.05.2014, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп.78.1.7 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 за №2755-VI та на підставі наказу від 06.05.2014 №634 проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватного підприємства «Русь» (код ЄДРПОУ 23848000) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 06.05.2011 по 06.05.2014. За наслідками перевірки складено Акт від 22.05.2014 №743/08-15-2201/23848000 (далі - Акт перевірки).
Згідно висновків перевірки позивачем порушено: абз. 1 п. 3.5 глави 3 Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 (зі змінами та доповненнями), а саме перевищення встановлених лімітів залишку готівки у касі в сумі 383,75 грн.; п.2.6 глави 2 Постанови Правління Національного банку України «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті України» від 15.12.2004 №637 (зі змінами та доповненнями), а саме не оприбуткування готівки у касі підприємства на загальну суму 12 680,07 грн.; п.2.11 глави 2 Постанови Правління Національного банку України «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті України» від 15.12.2004 №637 (зі змінами та доповненнями), абз. 14 ст. 2 Закону України від 06.07.1995 №265/5-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» ( зі змінами та доповненнями), а саме встановлено факт відсутності підтверджуваних документів, що додаються до звітів про використання коштів, які відповідають вимогам п. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІV (зі змінами та доповненнями) на загальну суму 2 000,00 грн.; пп. 168.1.1, пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України від 02.12.2010 за №2755-VI (зі змінами та доповненнями), де зазначено «податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку визначену в статті 167 Податкового кодексу України та сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом, та абз. «г,е» п. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Податкового кодексу України від 02.12.2010 за №2755-VI (зі змінами та доповненнями), де зазначено «До складу загального місячного оподатковуваного доходу включаються «…» дохід отриманий платником податку від його працедавця як податкове благо, а саме у вигляді: г) суми грошового або майнового відшкодування будь-яких витрат; е) вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) визначеної за правилами звичайної ціни…» в результаті чого за 2014 рік не утримано та не перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб в сумі 7 409,90 грн.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 04.06.2014 №0001152200, яким позивачу визначено суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 66 167,85 грн.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.
Як вбачається зі змісту акту перевірки, контролюючим органом встановлено відсутність підписів одержувачів коштів, а саме: видатковий касовий ордер від 17.04.2013 №18 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 19.06.2013 №24 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 04.06.2013 №22 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 06.08.2013 №28 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 16.08.2013 №30 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 07.11.2013 №36 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 17.12.2013 №40 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 15.03.2013 №12 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами); видатковий касовий ордер від 04.03.2013 №10 - відсутній підпис одержувача коштів ОСОБА_2, дата отримання коштів та не зазначено одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами).
Крім того, в ході перевірки загального стану надходження готівки з каси банку до каси підприємства на підставі банківських виписок за поточними рахунками: звірення банківських виписок (за сумами коштів, одержаних з банку, і датами) та перевірки відповідності записів у касовій книзі даним прибуткових касових ордерів, повноти - та своєчасності оприбуткування в касі готівкових надходжень, одержаних підприємством встановлено, що згідно банківської виписки ПАТ «Райффайзен Банк Аваль» м. Київ №003 від 06.05.2014, по особовому рахунку №26007161779 ПП «Русь» отримано готівкові кошти від дивідендів в сумі 12 680,07 грн., які у касу підприємства не оприбутковано, прибутковий касовий ордер не виписано, запис у касовій книзі 06.05.2014 не зроблено.
Також, перевіркою встановлено, що відповідний авансовий звіт не складався та до бухгалтерії ПП «Русь» разом з достовірними підтверджуваними документами не надавався.
Нормативно-правовим актом, який визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою, є Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 року №637 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 року за №40/10320 (надалі - Положення №637).
Відповідно до п. 2.6 Положення №637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК). Підприємствам, яким Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» ( 265/95-ВР ) надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
За змістом п. 2.11 Положення №637 видача готівкових коштів під звіт або на відрядження (далі - під звіт) здійснюється відповідно до законодавства України.
Видача готівкових коштів під звіт на закупівлю сільськогосподарської продукції та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту, дозволяється на строк не більше 10 робочих днів від дня видачі готівкових коштів під звіт, а на всі інші виробничі (господарські) потреби на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівкових коштів під звіт.
Якщо підзвітній особі одночасно видана готівка як на відрядження, так і для вирішення в цьому відрядженні виробничих (господарських) питань (у тому числі для закупівлі сільськогосподарської продукції у населення та заготівлі вторинної сировини), то строк, на який видана готівка під звіт на ці завдання, може бути продовжено до завершення терміну відрядження.
Видача відповідній особі готівкових коштів під звіт проводиться за умови звітування нею у встановленому порядку за раніше отримані під звіт суми.
Звітування за одержані під звіт готівкові кошти здійснюється відповідно до законодавства України.
Приписами п. 3.5 Положення №637 встановлено, що у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред'явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред'являють паспорти чи документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа. Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача.
При здаванні готівки в банк в видатковому касовому ордері не може вказуватися прізвище касира (або особи, яка виконує його функції), оскільки гроші видаються не під звіт працівникові, а для внесення на розрахунковий рахунок.
Отже, при здачі готівки в банк в реквізиті видаткового касового ордеру «Видати» вказується «Банку». Якщо поточних рахунків кілька в різних банках, то номер рахунку, на який вноситься грошова готівка, а в реквізиті «Підпис отримувача» - підпис касира підприємства.
Оскільки на квитанції до прибуткового документа банку або копії супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), що додаються до видаткового касового ордеру, дозвільний підпис керівника підприємства не передбачений, то його підпис і підпис головного бухгалтера на видатковому касовому ордері обов'язкові (п. 3.4 гл. 3 Положення № 637).
Відповідно до п. 2.7 гл. 2 Положення № 637 виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення.
Пунктом 2.8 гл. 2 Положення № 637 передбачено, що підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.
Згідно п. 7.23 гл. 7 Положення № 637 для визначення понадлімітних залишків готівки в касі порівнюються записи про фактичні її залишки в касі за касовою книгою з установленим лімітом каси за кожний день незалежно від того, здійснювалися в цей день касові обороти (надходження і витрати готівки) чи ні. Якщо в періоді, що перевіряється, виявлено перевищення ліміту каси, то з'ясовується, протягом якого часу (у днях) і які понадлімітні суми не здавалися в установлені строки до банку і з якої причини, а також загальна сума понадлімітних залишків.
Як було зазначено вище, контролюючим органом встановлено: порушення абз. 1 п. 3.5. глави 3 Положення №637, що призвело до перевищення ліміту залишку готівки в касі підприємства у умі 383,75 грн.; не оприбуткування готівки у касі підприємства на загальну суму 12 680,07 грн.; факт відсутності підтверджуваних документів, що додаються до звітів про використання коштів на загальну суму 2 000,00 грн.
Суд звертає увагу, що у відповідності до положень п. 2.6 Положення №637, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі (п. 4.2 Положення №637).
З огляду на викладене вище, грошові кошти, які надходять у касу підприємства мають буди своєчасно - у день одержання готівкових коштів - та у повній мірі оприбутковані у касовій книзі.
Відповідно до п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95 у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Згідно з п.57.3 ст.57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1-54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
Як зазначено у пп.14.1.175 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податковий борг - це сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Відповідно до п.59.1 ст.59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Як зазначено у пп.14.1.153 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податкова вимога - це письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.
Відповідно до п.58.3 ст.58 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) юридичній особі, якщо його передано посадовій особі такої юридичної особи під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення. Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її законному представникові або надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого її місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг. У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.
Згідно з п.95.1 ст.95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Відповідно до п.95.3 ст.95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
Згідно з п.95.4 Податкового кодексу України контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до приписів ч. 4 ст. 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов Пологівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області - задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства «Русь» (код ЄДРПОУ 23848000) заборгованість за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (21080900) в сумі 66 167,85 грн. (шістдесят шість тисяч сто шістдесят сім гривень 85 копійок) на р/р №31116104700236; Державний бюджет, Пологівський район, ГУ ДКУ в Запорізькій обл. МФО 813015.
Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.
Суддя Я.В. Горобцова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2015 |
Оприлюднено | 06.05.2015 |
Номер документу | 43820579 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні