cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"27" квітня 2015 р. Справа № 20/5007/84/11
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддя Петухов М.Г.
суддя Гулова А.Г. ,
суддя Саврій В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області
на рішення господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р.
у справі № 20/5007/84/11 (суддя Гнисюк С.Д.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД"
до відповідачів:
1) Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області;
2) Служби автомобільних доріг у Житомирській області;
3) "Житомирського науково - дослідного проектного інституту землеустрою"
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Зарічанської сільської ради Житомирського району
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Управління Держземагенства у Житомирському районі Житомирської області
про визнання незаконним та скасування розпорядження Житомирської районної державної адміністрації від 04.08.2006 р. № 599 в частині передачі земельної ділянки в постійне користування службі автомобільних доріг у Житомирській області на території Зарічанської сільської ради площею 11,3868 га та визнання недійсним державного акту на право постійного користування земельною ділянкою службою автомобільних доріг у Житомирській області серії ЯЯ №074132 від 18.05.2007 р. на території Зарічанської сільської ради, зареєстрований у державному реєстрі 18.05.2007 р. № 030720900001
за участю представників сторін:
від позивача - Лісовець В.О.;
від відповідачів:
1) Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області - не з'явився;
2) Служби автомобільних доріг у Житомирській області - Шуман О.О.;
3) "Житомирського науково - дослідного проектного інституту землеустрою - не з'явився;
від прокуратури - Кондратюк А.В.;
від третіх осіб:
1) Управління Держземагенства у Житомирському районі Житомирської області - не з'явився;
2) Зарічанської сільської ради Житомирського району - Владиченко В.Д
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р. у справі № 20/5007/84/11 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" до Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області, Служби автомобільних доріг у Житомирській області, "Житомирського науково - дослідного проектного інституту землеустрою" про визнання незаконним та скасування розпорядження Житомирської районної державної адміністрації від 04.08.2006 р. № 599 в частині передачі земельної ділянки в постійне користування Службі автомобільних доріг у Житомирській області на території Зарічанської сільської ради площею 11,3868 га та визнання недійсним державного акту на право постійного користування земельною ділянкою службою автомобільних доріг у Житомирській області серії ЯЯ № 074132 від 18.05.2007 р. на території Зарічанської сільської ради, зареєстрований у державному реєстрі 18.05.2007 р. № 030720900001, задоволено.
При винесенні вищевказаного рішення, суд першої інстанції виходив з того, що на виконання рішення Зарічанської сільської ради Житомирського району Житомирської області "Про продаж ТзОВ фірмі "Ланда ЛТД" від 28.04.2005 р. між Зарічанською сільською радою Житомирського району Житомирської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" було укладено договір купівлі-продажу від 25.07.2005 р., на підставі якого позивачу був виданий державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЖТ № 124029.
Судом першої інстанції було встановлено, що 04.02.2006р. розпорядженням голови районної державної адміністрації Житомирської області №599 згідно додатку №1 Службі автомобільних доріг в Житомирській області в постійне користування було передано, зокрема, земельну ділянку на території Зарічанської сільської ради, в яку увійшли 0,52 га, які належать позивачу на праві власності, у зв'язку з чим 18.05.2007р. Службі автомобільних доріг в Житомирській області був виданий державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №074134.
При вирішенні спірних правовідносин, суд першої інстанції послався на окремі положення Конституції України, Земельного та Цивільного кодексів України, Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999р., роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000р. №02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з визнанням недійсним актів державних чи інших органів".
В обгрунтування своїх висновків, суд першої інстанції вказав на те, що акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 074134, зареєстрований за №030720900001, було видано відповідачу на підставі та на виконання розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області №599 від 04.02.2006р., яке, як встановлено судом, прийняте з порушенням чинного законодавства.
Ураховуючи встановлені обставини у даній справі та положення діючого законодавства, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність визначених законом підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Не погоджуючись з постановленим рішенням, заступник прокурора Житомирської області звернувся з апеляційною скаргою, відповідно до якої просить скасувати рішення господарського суду Житомирської області від 11.10.2011р. та прийняти нове, яким в задоволенні позову ТзОВ "Ланда ЛТД" відмовити.
Скаржник вважає, що рішення господарського суду є незаконним та таким, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
На підтвердження своїх доводів, скаржник вказує наступне.
Розроблена Службі автомобільних доріг в Житомирській області документація із землеустрою щодо набуття права постійного користування на земельні ділянки, розглянута та погоджена висновками Житомирського районного відділу земельних ресурсів, відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства, а також рішеннями сесій Зарічанської сільської ради та підписами відповідних службових осіб, при цьому спірних питань при їх вивченні та погодженні не виникло. Розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації видано у межах повноважень та у відповідності до вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеві державні адміністрації".
Разом з тим, на 22 сесії 4 скликання Зарічанської сільської ради від 28.04.05 прийнято рішення про продаж ТзОВ "Ланда ЛТД" земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,52 га, розташованої в с. Зарічани, для розміщення комплексу по обслуговуванню автотранспорту.
Скаржник звертає увагу на те, що до набуття ТзОВ "Ланда ЛТД" у власність земельної ділянки площею 0,52 га для розміщення комплексу по обслуговуванню автотранспорту, вказана земельна ділянка використовувалась на правах оренди, однак згідно інформації управління Держкомзему у Житомирській області, ТОВ "Ланда ЛТД" на території Зарічанської сільської ради розроблявся проект відведення земельної ділянки лише на площу 0,20 га. Тобто при розгляді справи, не з'ясовано питання відведення земельної ділянки підприємству, наявності відповідних погоджень та рішень, висновків державних контролюючих органів, узгодження меж земельної ділянки з суміжними землекористувачами, в тому числі і зі Службою автомобільних доріг у Житомирській області та внесення відомостей до автоматизованої бази державного земельного кадастру.
Відсутність вказаних документів, як стверджує скаржник, вказує на порушення вимог законодавства при набутті ТОВ "Ланда ЛТД" земельної ділянки у користування, а в подальшому у власність.
Скаржник зауважує, що спірне питання вирішено без залучення до справи Управління Держкомзему у Житомирському районі як територіального органу, до повноважень якого входить здійснення ведення Державного земельного кадастру в Житомирському районі, спеціалістами якого і могли бути перевірені наведені позивачем доводи (перевірка координат земельних ділянок) та надані роз'яснення по суті спору.
З огляду на викладені вище аргументи на підтвердження своєї правової позиції, прокурор вважає, що судом першої інстанції було задоволено позов за відсутності на те визначених законом підстав, у зв'язку з чим рішення суду першої інстанції слід скасувати.
Від позивача - ТОВ "Ланда ЛТД" надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого просить оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, а в задоволенні апеляційної скарги - відмовити.
На спростування доводів, викладених в апеляційній скарзі, позивач вказує наступне.
Право власності на вказану земельну ділянку товариства закріплено державним актом на право власності серії ЖТ № 124025 від 16 листопада 2005 року, який зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020520900001. До акту доданий план земельної ділянки та опис її меж. Згідно плану земельна ділянка межує з землями УДАІ УМВС, землями адміністрації автошляхів в Житомирській області та розпайованими землями фірми "Зоря".
Технічна документація із землеустрою щодо складання державного акта на право власності на земельну ділянку площею 0,52 га ТОВ "Ланда ЛТД" для розміщення комплексу по обслуговуванню автотранспорту в межах с. Зарічани Житомирського району розроблена регіональним виробничим приватним підприємством "Житомирземпроект", погоджена начальником Житомирського районного відділу земельних ресурсів та Зарічанським сільським головою. Технічна документація включає в себе Акт про встановлення на місцевості границь земельної ділянки, висновок Житомирського районного відділу містобудування та архітектури про наявні обмеження на використання земельної ділянки, висновок Житомирського районного відділу земельних ресурсів про наявні обмеження на використання земельної ділянки, акт на передачу на зберігання власнику земельної ділянки довгострокових межових знаків встановленого зразка та інші документи.
За таких обставин, позивач стверджує, що до отримання державного акта на право власності на земельну ділянку площею 0,52 га ТОВ "Ланда ЛТД" як кінцевого документу, проведені всі необхідні дії і погодження, передбачені законодавчими та нормативними документами і на які посилається заступник прокурора Житомирської області. В плані ж меж земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні Служби автомобільних доріг у Житомирській області, що посвідчений державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№074134 від 18.05.07 р., зареєстрованого за №030720900001, і який оспорюється, земельна ділянка, яка належить на праві власності товариству, не виділена і не включена в опис меж смуги відведення автодороги М-21 Житомир-Могилів-Подільський та перебуває в постійному користуванні Служби автомобільних доріг у Житомирській області.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 17 жовтня 2012 року у справі №20/5007/84/11 призначено судово-технічну експертизу, проведення якої доручено ТОВ "Житомирземлепроект", а саме судовому експерту Лазарчук Віліславі Віталіївні.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 17 жовтня 2012 року у справі №20/5007/84/11 зупинено провадження у справі №20/500784/11 до отримання результатів судово-технічної експертизи.
17 червня 2013 року на адресу Рівненського апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 20/5007/84/11 з листом ТОВ "Житомирземлепроект" №234 від 14.06.2013р. та повідомленням про неможливість надання експертного висновку №163/12-13 по справі №20/5007/84/11. З вказаного повідомлення вбачається, що причиною ненадання висновку стала відсутність каталогу координат поворотних точок земельної ділянки, належної Службі автомобільних доріг у Житомирській області.
У зв`язку з перебуванням у відпустці головуючого судді по справі № 20/5007/84/11 Олексюк Г.Є розпорядженням № 60 від 18 червня 2013 року призначено повторний автоматичний розподіл справи № 20/5007/84/11 та визначено головуючим суддю - Петухова М.Г.
У зв'язку із перебуванням у відпустці судді Гудак А.В., та відповідно до затверджених складів колегій внесено зміни до складу колегії суддів, окрім заміни головуючого судді та визначено колегію суддів по справі №20/5007/84/11 у складі: головуючий суддя Петухов М.Г., суддя Гулова А.Г., суддя Маціщук А.В.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 21 червня 2013 року у справі №20/5007/84/11 у складі колегії суддів: головуючий суддя Петухов М.Г., суддя Гулова А.Г., суддя Маціщук А.В. поновлено провадження у справі № 20/5007/84/11 та призначено до розгляду на 5 липня 2013 року.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 5 липня 2013 року у справі № 20/5007/84/11 розгляд справи відкладено на 22 липня 2013 року.
Ухвалами Рівненського апеляційного господарського суду від 22 липня 2013 року у справі №20/5007/84/11 призначено повторну судово-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково - дослідному інституту судових експертиз (03680, м. Київ, вул. Смоленська, 6) та зупинено апеляційне провадження у справі № 20/5007/84/11 до отримання результатів повторної судово-технічної експертизи.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 27 січня 2014 року у справі №20/5007/84/11 поновленно апеляційне провадження у даній справі та призначено до розгляду на 10.02.2014 р.
Ухвалою суду від 10.02.2014 року розгляд справи № 20/5007/84/11 відкладено на 03.03.2014р., крім того, викликано в судове засідання для дачі пояснень судового експерта Житомирського відділення КНДІСЕ Колесника Володимира Сергійовича.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 03.03.2014 р. у справі № 20/5007/84/11 розгляд справи відкладено на 21 березня 2014 року з метою витребування від сторін і третьої особи документів, необхідних для проведення судової експертизи та вирішення спору у даній справі.
Ухвалами Рівненського апеляційного господарського суду від 21 березня 2014 року у справі №20/5007/84/11 призначено судово-технічну експертизу, проведення якої доручено Житомирському відділенню Київського науково - дослідного інституту судових експертиз (10003, м. Житомир, вул. Театральна, 17/20) та зупинено провадження у справі до отримання результатів судово - технічної експертизи.
13.01.2015 р. до суду апеляційної інстанції із Житомирського відділення Київського науково - дослідного інституту судових експертиз надійшов висновок судової земельно-технічної експертизи №269/14-25 від 25.11.2014р. на виконання ухвали Рівненського апеляційного господарського суду від 21 березня 2014 року у справі № 20/5007/84/11.
З огляду на усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у даній справі, судом апеляційної інстації ухвалою від 23.01.2015р. провадження у даній справі поновлено.
27 квітня 2015 року в судовому засіданні Рівненського апеляційного господарського суду скаржник підтримав доводи, наведені в апеляційній скарзі, стверджує, що судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення було порушено норми матеріального та процесуального права.
Прокурор вказала на те, що судом першої інстанції не було встановлено меж земельних ділянок суміжних землекористувачів. У позивача відсутні підстави для звернення з позовом, оскільки його право власності не оспорювалося та не порушувалося. Крім того, звертає увагу на те, що позивач при поданні позову посилався на Державний акт серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., площею 0, 52 га, з кадастровим номером 1822082500:02:001:0131, який на той час вже втратив чинність у зв'язку з відчуженням частини земельної ділянки та отриманням ним Державного акта серії ЖТ №780797 від 08.06.2007р., площею 0,4760 га з кадастровим номером 1822082500:02:001:0536.
Представник Служби автомобільних доріг у Житомирській області підтримала позицію прокурора. Додатково пояснила, що для передання Зарічанською сільською радою спірної земельної ділянки у власність позивача необхідна була згода Служби автомобільних доріг у Житомирській області, однак такої згоди отримано не було. Також зауважила, що до позовної заяви не долучено жодного рішення чи то розпорядження уповноваженого на те органу щодо вилучення вказаної земельної ділянки чи в Служби автомобільних доріг у Житомирській області, чи в Укравтодор та передання її у користування позивачу. Окрім того, пояснила, що земельна ділянка 0,5 га, яка належить позивачу, знаходиться як у межах, так і поза межами населеного пункту.
З огляду на вказане, прокурор та представник одного із відповідачів вважають, що рішення господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р. у справі №20/5007/84/11 слід скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" в судовому засіданні заявив, що з доводами апелянта не погоджується, вважає їх безпідставними, а оскаржуване рішення таким, що відповідає встановленим обставинам справи та нормам закону. Окрім того, не заперечує того факту, що станом на момент здійснення апеляційного провадження у даній справі позивач користується спірною земельною ділянкою, жодних перешкод у цьому Служба автомобільних доріг у Житомирській області не чинить.
З огляду на зазначене, просить суд відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
Представник третьої особи - Зарічанської сільської ради у судовому засіданні підтримав правову позицію позивача. Крім того, підтвердив, що проект щодо розширення меж села Зарічани не затверджено. При цьому, сільська рада мала намір розширити межі населеного пункту лише після того, як позивачу було передано земельну ділянку.
Інші відповідачі та третя особа в судове засідання не з'явилися.
Враховуючи приписи ст.ст. 101,102 ГПК України про межі та строки перегляду справ в апеляційній інстанції, той факт, що всі учасники судового процесу були належним чином та своєчасно повідомлені про дату, час та місце судового засідання, про що свідчать поштові повідомлення, направлені останнім (Т.6, а.с. 86-92), а також те, що явка представників учасників судового процесу в судове засідання обов'язковою не визнавалася, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд апеляційної скарги за відсутності представників відповідачів та третьої особи.
Дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача, одного із відповідачів та третьї особи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що на 22-й сесії четвертого скликання 28.04.2005р. рішенням Зарічанської сільської ради Житомирського району Житомирської області "Про продаж ТзОВ фірмі "Ланда ЛТД" земельної ділянки несільськогосподарського призначення, переданої в оренду для розміщення комплексу по обслуговуванню автотранспорту в межах с. Зарічани" було вирішено, між іншим, продати ТзОВ фірмі "Ланда ЛТД" шляхом викупу, земельну ділянку площею 0,52 га за 101894,00 грн. з комплексом по обслуговуванню автотранспорту, що є його власністю в межах с. Зарічани; продаж земельної ділянки здійснити у формі оплати вартості земельної, длянки з розстроченням на три роки, при сплаті першого внеску платежу 20% від повної вартості земельної ділянки; ТзОВ фірмі "Ланда ЛТД" після першої сплати і оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки, на договірних умовах державною або іншою землевпорядною організацією, що має ліцензію на право провадження господарської діяльності щодо проведення землевпорядних та землеоціночних робіт, замовити технічну документацію по відновленню меж земельної ділянки в натурі та складанню державного акта на право власності на землю (Т.1, а.с. 52-53).
25.07.2005р. між Зарічанською сільською радою Житомирського району Житомирської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" було укладено договір купівлі-продажу (Т.1, а.с. 45-47).
За умовами п. 4.1 договору право власності на придбану земельну ділянку виникає у покупця після одержання ним державного акту на право власності на земельну ділянку та його державної реєстрації.
В матеріалах справи міститься копія державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЖТ № 124029 від 16.11.2005р., зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №020520900001, який видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" (Т.1, а.с. 14).
Згідно додатку №1 розпорядження голови районної державної адміністрації Житомирської області №599 від 04.02.2006р. "Про затвердження технічної документації по інвентаризації земельних ділянок та складанню державних актів на право постійного користування землею Службі автомобільних доріг в Житомирській області на території Житомирського району" в постійне користування було передано, зокрема, земельну ділянку загальною площею 11,3868 га на території Зарічанської сільської ради (Т.1, а.с. 28-29).
На підставі вищезазначеного розпорядження від 04.02.2006р. №599 Службі автомобільних доріг в Житомирській області був виданий державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 074134 від 18.05.2007р., зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030720900001 (Т.1, а.с.71).
Згідно з письмовими поясненнями № 235 від 04.02.2014 р. ТзОВ "Ланда ЛТД" повідомило суд про те, що накладання земельної ділянки за кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, яка належить товариству, із земельною ділянкою з кадастровим номером 1822082500:01:000:0004, яка знаходиться в користуванні Служби автомобільних доріг Житомирської області, підтверджено: листом управління Держкомзему у Житомирському районі від 13.01.2012 р. № 14; заявою державного підприємства "Житомирський науково-дослідний проектний інститут землеустрою" від 17.01.2012 р. №24; заявою Житомирської районної державної адміністрації від 17.01.2012 р. № 18-4/123; рішенням господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р. у справі №20/5007/84/11 (Т.3. а.с. 102-110).
Крім того, до суду апеляційної інстанції надійшли пояснення ТзОВ "Ланда ЛТД" №237 від 13.03.2014 р., відповідно до яких повідомлено про те, що згідно з договором купівлі-продажу від 19.12.2006 р., реєстраційний номер ВЕМ № 813816, 813817, ТзОВ "Ланда ЛТД" продало, а фізична особа-підприємець Хрущ Раїса Михайлівна купила земельну ділянку площею 440 кв. м, розташовану за адресою: с. Зарічани, Зарічанської сільської ради Житомирського району Житомирської області. До пояснень додано копію Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 780799 від 04.07.2007 р. та копію Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку гр. Хрущ Раїси Михайлівни на території Зарічанської сільської ради Житомирського району Житомирської області (Т.5, а.с. 4-25).
Відповідно до п. 1 висновку судової земельно-технічної експертизи № 269/14-25 від 25.11.2014р., площі земельних ділянок, які надані Службі автомобільних доріг у Житомирській області і ТзОВ "Ланда ЛТД" (при порівнянні Державного акта серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., виданого ТзОВ "Ланда ЛТД", та Державного акта серії ЯЯ №074132 від 18.05.2007р., виданого Службі автомобільних у Житомирській області) частково накладаються одна на одну (додаток №2 до висновку).
Згідно з п. 2 висновку експерта відповідно до наданих координат точок меж земельних ділянок та правовстановлюючих документів на землю лінія перетину площин земельних ділянок ТзОВ "Ланда ЛТД" та Служби автомобільних доріг у Житомирській області проходить по точках: 1-10, діл. № 4, площа перетину (накладення) площин ділянок становить - 0, 2652 га., а також площин земельних ділянок гр. Хрущ Раїси Михайлівни та Служби автомобільних доріг у Житомирській обл. по точках: 1-4 діл. 5 (фрагмент), площа перетину становить 0, 0044 га (додаток № 3 до висновку).
У п. 3 висновку, з урахуванням пояснень експерта від 30.01.2015р. щодо висновку судової земельно-технічної експертизи № 269/14-25 від 25.11.2014р., судовий експерт роз'яснив, що фактичні межі земельної ділянки ТзОВ "Ланда ЛТД" за кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, на яку видано державний акт серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., та земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні Служби автомобільних доріг у Житомирській області за кадастровим номером 1822082500:02:000:0004, на яку видано Державний акт ЯЯ№074132 від 18.05.2007р., з урахуванням того факту, що частину вказаної земельної ділянки за кадастровим номером 1822082500:02:001:0131 було відчужено фізичній особі - підприємцю Хрущ Раїсі Михайлівні відповідно до договору купівлі-продажу від 19.12.2006р., частково не відповідають межам земельних ділянок, відображеним в правовстановлюючих документах на земельні ділянки та не відповідають координатам точок меж вказаних земельних ділянок (відповідно до докуметації із землеустрою) (додаток № 4, №5 до висновку) (Т.5, а.с. 126-142, 158-159).
Окрім того, позивачем долучено до матеріалів справи копію Державного акта серії ЖТ №780797 від 08.06.2007р., площею 0,4760 га, з кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, виданого ТзОВ «Ланда - ЛТД» на підставі договору купівлі-продажу від 29.12.2006р., наявність якого було встановлено лише в суді апеляційної інстанції після проведення судової експертизи та встановлення невідповідності кадастровитх номерів земельної ділянки зазаначеної в державному акті серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., а саме 1822082500:02:001:0131 з кадастровим номером 1822082500:02:001:0536 який зазначено у державному земельному кадастрі (Т.5, а.с. 174, 180).
Ухвалою апеляційного господарського суду у даній справі від 23.01.2015р., зобов'язано старшого судового експерта Пшоняка Д.І. надати суду протягом трьох днів з дня отримання копії даної ухвали в порядку, передбаченому ст. 2-1 ГПК України, письмові пояснення з приводу кадастрового номера земельної ділянки, що належить ТОВ"Ланда ЛТД" з врахуванням того, що в судовому засіданні 03.03.2014р. експертом було надано викопіювання з Публічної кадастрової карти України, згідно з якою кадастровий номер земельної ділянки ТОВ "Ланда ЛТД" визначений за номером 1822082500:02:001:0536, тоді як у висновку судового експерта йде мова про земельну ділянку ТОВ"Ланда ЛТД" за кадастровим номером 1822082500:02:001:0131.
На виконання вказаної ухвали експертом надано пояснення, що на публічній кадастровій карті відображена земельна ділянка за кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, яка належить землевласнику ТОВ "Ланда ЛТД". У зв'язку з поділом земельної ділянки ТОВ "Ланда ЛТД" площею 0,5200 га за кадастровим номером 1822082500:02:001:0131 новоутвореним (сформованим) земельним ділянкам землевласника Хрущ Раїси Михайлівни площею 0,0440 га присвоєно кадастровий номер 1822082500:02:001:0131; землевласника ТОВ "Ланда ЛТД" площею 0,4760 га присвоєно кадастровий номер 1822082500:02:001:0536.
При складанні висновку судової земельно-технічної експертизи № 269/14-25 від 25.11.2014р. в питанні 3 допущено технічну помилку в частині відображення за землевласником ТОВ "Ланда ЛТД" кадастрового номера 1822082500:02:001:0536, ( у висновку зазначено кадастровий номер 1822082500:02:001:0131). У зв'язку з чим експерт просить врахувати вказану обставину та висновок на питання 3 читати у відповідній редакції (Т. 5 а.с.159).
Аналізуючи встановлені обставини у даній справі та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства.
Статтею 13 Конституції України проголошено, що земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок грунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до додатку №1 розпорядження голови районної державної адміністрації Житомирської області №599 від 04.02.2006р. Службі автомобільних доріг в Житомирській області передано в постійне користування, зокрема, земельну ділянку загальною площею 11,3868 га на території Зарічанської сільської ради.
18.05.2007р. Службі автомобільних доріг в Житомирській області був виданий Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 074134, з кадастровим номером 1822082500:02:000:0004 (Т. 1, а.с. 71).
Відповідно до статті 13 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Статтею 17 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до норм ст. ст. 13, 14 Конституції України, ст. ст. 167, 170, 324, 374 Цивільного кодексу України, ст. ст. 2, 8, 148, Господарського кодексу України, ст. ст. 80, 84, 122, 124 Земельного кодексу України, ст. ст. 3, 4 Закону України "Про оренду землі" земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватно-правових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Поряд з тим, ч. 1 ст. 124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 125 ЗК України унормовано, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Матеріалами справи підтверджується той факт, що позивач на момент звернення з позовом та на момент прийняття рішення судом першої інстанції (станом на 23.08.2011р. - 11.10.2011р.) в обгрунтування позовних вимог посилається на Державний акт серії ЖТ № 124029 від 16.11.2005р. на право власності на земельну ділянку площею 0,5200 га, за кадастровим номером 1822082500:02:001:0131, що розташована в с. Зарічани, який не є чинним.
Наявність у позивача ТзОВ «Ланда - ЛТД» в ході проведення судової експертизи під час розгляду справи судом апеляційної інстанції, було виявлено наявність іншого Державного акту серії ЖТ №780797 від 08.06.2007р., на ту ж саму земельну ділянку, але площею 0,4760 га, з іншим кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, який є чинним.
Як свідчать встановлені обставини у даніій справі, на момент подання позову частина земельної ділянки позивача була відчужена позивачем ФОП Хрущ Р.М., в результаті чого сформовано дві земельні ділянки, які відрізняються кадастровими номерами та інформацією. Так, в матеріалах справи наявні Державний акт серії ЖТ №780797 від 08.06.2007р., площею 0,4760 га, з кадастровим номером 1822082500:02:001:0536, виданий ТзОВ «Ланда - ЛТД» на підставі договору купівлі-продажу від 29.12.2006р., та Дердавний акт серії ЯГ №780799 від 08.06.2007р., площею 0,0430 га, з кадастровим номером 1822082500:02:001:0131, виданий ФОП Хрущ Р.М. на підставі договору купівлі-продажу від 29.12.2006р.(Т.5, а.с. 86, Т.4., а.с. 6).
Згідно з ч.1, 2, 6, 7 ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці.
При цьому, висновком судової земельно-технічної експертизи №269/14-25 від 25.11.2014р. встановлено, що в пошуковій системі Державного земельного кадастру (на публічній кадастровій карті) та в державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р. - кадастровий номер 1822082500:02:001:0536 не значиться.
За наведених фактичних даних, колегія суддів констатує, що на момент видачі Службі автомобільних доріг у Житомирській області Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 074132 від 18.05.2007р. з кадастровим номером 1822082500:01:000:0004, Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., кадастровий номер 1822082500:02:001:0131, не був дійсним.
Як зазначено у позовній заяві, позивач, як на підставу позову посилається на те, що має у власності земельну ділянку, яка належить йому на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., кадастровий номер 1822082500:02:001:0131.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 ГПК України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу, в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.
Позовна заява повинна містити виклад обставин, на яких грунтуються позовні вимоги (ст. 54 ГПК України).
Посилання позивача на ті обставини, що порушуються його права землекористування засновані на Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., кадастровий номер 1822082500:02:001:0131 є підставою позову у даній справі 20/5007/84/11.
У п. 3.12 постанови пленуму від 26 грудня 2011 року N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" Вищий господарський суд України роз'яснив, що право позивача на зміну предмета або підстави позову може бути реалізоване лише до початку розгляду господарським судом справи по суті та лише у суді першої інстанції шляхом подання до суду відповідної письмової заяви, яка за формою і змістом має узгоджуватися із статтею 54 ГПК з доданням до неї документів, зазначених у статті 57 названого Кодексу.
В абз. 1, 4 п. 8 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу ХІІ Господарського процесуального кодексу України» № 7 від 17.05.2011р. роз'яснено, що згідно з частиною першою статті 99 ГПК в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених розділом XII ГПК. Норми ГПК щодо вчинення господарським судом першої інстанції певних процесуальних дій не застосовуються судом апеляційної інстанції у випадках, коли відповідною нормою ГПК прямо передбачено, що процесуальна дія вчиняється лише до прийняття рішення судом першої інстанції, крім передбаченого статтею 24 ГПК права залучати до участі у справі іншого відповідача, здійснити за згодою позивача заміну первісного відповідача належним відповідачем та зазначеного у статті 27 ГПК права залучити до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. Апеляційна інстанція не застосовує положення ГПК щодо затвердження господарським судом мирової угоди та відмови позивача від позову.
Також в п. 7 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року N 6 "Про судове рішення" зазначено, що зміна предмета або підстав позову за заявою позивача допустима лише до початку розгляду господарським судом справи по суті та якщо при цьому не порушено процесуальних прав відповідача, передбачених статтями 22 і 23 ГПК, і відповідачеві було надано можливість подання доказів щодо нового предмета або підстав позову та наведення його доводів у судовому засіданні. Волевиявлення позивача повинно викладатись у письмовій формі.
З урахуванням наведених вище роз'яснень ВГСУ та положень процесуального Закону, колегія суддів звертає увагу на те, що позивач на стадії апеляційного провадження не наділений процесуальним правом щодо подання заяви про зміну предмета або підстави позову. Відтак, прийняття від позивача заяви наведеного змісту належить виключно до компетенції суду першої інстанції, оскільки суд апеляційної інстанції не уповноважений на вчинення такої процесуальної дії.
У даному випадку підставою позову позивач зазначає Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., кадастровий номер 1822082500:02:001:0131. При цьому, на стадії апеляційного провадження у даній справі з'ясовано ту обставину, що зазначений Державний акт на момент подачі позову не був чинним. При цьому, існує інший Державний акт серії ЖТ №780797 від 08.06.2007р., площею 0,4760 га, з кадастровим номером 1822082500:02:001:0536. Проте, позивач приховав наведену обставину, оскільки не скористався процесуальним правом щодо зміни підстави позову на момент здійснення провадження у даній справі судом першої інстанції.
Натомість, місцевий господарський суд, задоволивши позов, не вжив всіх необхідних заходів в межах процесуального закону щодо встановлення дійсних обставин справи, у зв'язку з чим дійшов помилкового висновку про порушення права позивача та задоволення позову.
За наведених обставин позовні вимоги є безпідставними і необгрунтованими, оскільки позивач посилається та обгрунтовує позов Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №124025 від 16.11.2005р., кадастровий номер 1822082500:02:001:0131, яакий на момент подання позову та прийняття рішення не був чинним.
Отже, суд першої інстанції при прийнятті оскарженого рішення неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, та допустив порушення наведених вище норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 104 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
З урахуванням викладеного, судова колегія вважає, що доводи скаржника є цілком обгрунтованими, підтверджуються встановленими обставинами справи та відповідними нормами закону, в зв'язку з чим рішення господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р. у справі № 20/5007/84/11 слід скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103-105 ГПК України, Рівненський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області задоволити.
2. Рішення господарського суду Житомирської області від 11.10.2011 р. у справі №20/5007/84/11 скасувати.
Прийняти нове рішення. У задоволенні позову відмовити.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" (12240, Житомирська область, Житомирський район, с. Зарічани, Бердичівський майдан, 3) в доход Державного бюджету України - 609 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ланда ЛТД" (12240, Житомирська область, Житомирський район, с. Зарічани, Бердичівський майдан, 3) на користь Служби автомобільних доріг у Житомирській області (10029, м. Житомир, вул. Щорса, 16, код 03451526) - 9 348 грн. витрат по оплаті судової експертизи.
5. Господарському суду Житомирської області видати накази на виконання даної постанови.
6. Матеріали справи № 20/5007/84/11 повернути в господарський суд Житомирської області.
Головуючий суддя Петухов М.Г.
Суддя Гулова А.Г.
Суддя Саврій В.А.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2015 |
Оприлюднено | 12.05.2015 |
Номер документу | 43963534 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні