ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2015 р. Справа № 818/2634/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Мельнікової Л.В.
суддів - Бартош Н.С., Донець Л.О.
за участю секретаря судового засідання - Співак О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Харкові справу за апеляційними скаргами Сумської міської ради, ОСОБА_1 на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року по справі за адміністративним позовом приватного виробничо-комерційного підприємства «Мак» до Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області, Сумської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій і скасування державної реєстрації та зобов'язання вчинити дії, -
В с т а н о в и л а:
24.09.2014 року позивач - приватне виробничо-комерційне підприємство «Мак» (далі - ПВКП «Мак», позивач) звернувся до суду з позовом, яким просить визнати протиправними дії відповідача щодо проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, площею 0,0587 га., що розташована в м. Суми по АДРЕСА_1, кадастровий номер - НОМЕР_2, під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1); скасувати державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки; визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 27.06.2014 року № РВ-5900021902014 про відмову у внесенні відомостей за заявою ПВКП «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту, розташованої в АДРЕСА_1; зобов'язати відповідача здійснити державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту, розташованої в АДРЕСА_1, кадастровий номер - НОМЕР_3 (т. 1, а.с. 3-12).
20.10.2014 року позивач звернувся до суду з вимогою про скасування рішення Сумської міської ради від 14.05.2014 року № 3284-МР в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,0580 га., в АДРЕСА_1 (землі громадської забудови) під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг (т. 1, а.с. 125-128).
Позивач зазначає, що земельна ділянка, площею 0,0187 га., дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення якої отриманий ПВКП «Мак» 25.07.2012 року, станом на час звернення до відповідача із заявою щодо державної реєстрації цієї земельної ділянки була повністю сформована, оскільки був розроблений та погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та їй присвоєний кадастровий номер з нанесенням її на черговий кадастровий план м. Суми.
На черговий кадастровий план м. Суми була нанесена фактично сформована земельна ділянка ПВКП «Мак», на яку частково накладалась земельна ділянка ОСОБА_1, у зв'язку з чим відповідачу на підставі ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний кадастр» необхідно було відмовити в реєстрації земельної ділянки ОСОБА_1
Позивач зазначає, що фактичні обставини свідчать, що ПВКП «Мак» раніш ніж ОСОБА_1 звернулось до Сумської міської ради за отриманням дозволу на розробку проекту землеустрою і отримало такий дозвіл, раніш сформувало земельну ділянку з нанесенням її (у жовтні 2012 року) на черговий кадастровий план м. Суми та першим подало погоджений проект землеустрою на затвердження Сумській міській раді.
Ігноруючи судове рішення, яким Сумську міську ради було зобов'язано розглянути проект землеустрою ПВКП «Мак», 14.05.2014 року відповідач приймає рішення № 3284-МР про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка накладається на сформовану раніше земельну ділянку ПВКП «Мак». Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області безпідставно вносить до Державного земельного кадастру інформацію про земельну ділянку, площею 0,0587 га., що розташована в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2 під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1
Позивач вважає, що зазначені обставини у своїй сукупності свідчать про явну протиправність дій як Сумської міської ради, так і Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року адміністративний позов ПВКП « Мак» задоволений частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Сумської міської ради № 3284-МР від 14.05.2014 року в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0580 га., в АДРЕСА_1 (землі громадської забудови) під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг.
Визнано протиправними дії державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області по державній реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, площею 0,0587 га., що розташована в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2 під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1 та скасовано цю реєстрацію.
Визнано протиправним та скасовано рішення державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 27.06.2014 року № РВ-5900021902014 про відмову у внесенні відомостей за заявою ПВКП «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту, розташованої в АДРЕСА_1 та зобов'язано Управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області розглянути заяву ПВКП «Мак» відповідно до вимог законодавства.
У задоволенні позовних вимог ПВКП «Мак» в іншій частині відмовлено.
Судове рішення вмотивовано тим, що Сумська міська рада, приймаючи 14.05.2014 року рішення № 3284-МР про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 під розміщення нежитлових приміщень по наданню дизайнерських послуг, площею 0,0580 га., не врахувала наявні судові рішення Зарічного районного суду м. Суми від 04.10.2013 року у справі № 591/4180/13-а, яким рішення Сумської міської ради № 2295-МР від 24.04.2013 року про відмову ПВКП «Мак» в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0187 га., за адресою АДРЕСА_1, визнано протиправним і скасовано та від 06.03.2014 року у справі № 591/143/14-а, яким рішення Сумської міської ради № 2979-МР від 18.12.2013 року про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення ПВКП «Мак» земельної ділянки, площею 0,0187 га., за адресою АДРЕСА_1, визнано протиправним і скасовано та зобов'язано Сумську міську раду на найближчому пленарному засіданні чергової сесії розглянути проект землеустрою та прийняти законне рішення.
Кадастровий номер спірній земельній ділянці, яка планується для передачі в оренду ПВКП «Мак», не був наданий, але проект землеустрою щодо виділення земельної ділянки ПВКП «Мак» був належним чином погоджений із Держкомземом у місті Суми, що був попередником Держземагенства.
Суд прийшов до висновку, що державний кадастровий реєстратор повинен був мати інформацію щодо проекту землеустрою ПВКП «Мак», однак неправомірно зареєстрував за ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,0587 га., що розташована в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2, під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1, оскільки позивачем у встановленому порядку було погоджено проект землеустрою за цією адресою із управлінням Держкомзему у місті Суми. Площа цих земельних ділянок співпадає на 43,1915%.
Оскільки ПВКП «Мак» першим подано повноважному органу виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок і формування земельної ділянки, відповідно до затвердженого проекту землеустрою щодо відведення, вже було розпочато, тому відмова державного кадастрового реєстратора у внесенні відомостей за заявою ПВКП «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту в цій ситуації є неправомірною.
Не погоджуючись з судовим рішенням, в апеляційних скаргах Сумська міська рада та ОСОБА_1, посилаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, на порушення норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просять скасувати постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року та прийняти нове судове рішення про відмову в задоволені адміністративного позову ПВКП «Мак».
Заслухавши суддю-доповідача, представника третьої особи, розглянувши надані письмові докази в їх сукупності, перевіривши доводи апеляційних скарг щодо дотримання правильності застосування судом норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі апеляційних скарг, дійшла висновку, що апеляційні скарги Сумської міської ради та ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню, а судове рішення в частині, якою задоволені позовні вимоги ПВКП «Мак», відповідно до положень ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволені даних позовних вимог, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що 30.05.2011 року приватним нотаріусом Сумського МНО Нагорною Н.В. посвідчений договір купівлі-продажу, за умовами якого ПВТФ «ЄВДОКІЯ» продала, а ПВКП «МАК» придбало нежитлове приміщення, площею 26,8 кв.м. (літ. «А-1» - нежитлове приміщення - магазин, №№ 1, 2 - огорожа), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, та розташовано на земельній ділянці Сумської міської ради, загальною площею 0,0100 га., кадастровий номер земельної ділянки - НОМЕР_3.
Зазначена земельна ділянка знаходилась у користуванні продавця (ПВТФ «ЄВДОКІЯ») відповідно до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованому 11.01.2007 року у Сумському міському реєстраційному відділі Сумської міської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за № 040761200005. (т. 1, а.с. 27-28, 30, 31, 32).
09.06.2011 року ПВКП «МАК» адміністратору для проведення реєстрації у реєстрі документів дозвільного характеру подана заява та інші документи про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,025 га., під розміщення будинку побуту на місці придбаного 30.05.20111 року магазину, розташованого в м. Суми по АДРЕСА_1 (т. 1, а.с. 13).
Рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХХ1 сесії від 25.07.2012 року № 1644-МР позивачу наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення будинку побуту (м. Суми, АДРЕСА_1), орієнтовною площею 0,0100 га. (т. 1, а.с. 67, 114-115).
Умови відведення земельної ділянки надані позивачу Управлінням Держкомзему у м. Суми 14.09.2012 року (т. 1, а.с. 23). У пункті 2 цих Умов зазначено, що площа земельної ділянки, згідно рішення Сумської міської ради становить 0,01 га. Межі і розміри земельної ділянки встановлюються при розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до генерального плану.
02.08.2012 року між ТОВ «КООРДИНАТОР-БС» та ПВКП «МАК» укладений договір № 21 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «МАК». Згідно із завданням на виконання робіт: виконувана робота - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «Мак» в оренду під розміщення будинку побуту за рахунок земель громадської забудови за адресою: м. Суми, АДРЕСА_1 Характеристика об'єкта: … 3) цільове призначення - 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (під розміщення будинку побуту). Вихідні дані: … 2) розмір земельної ділянки - орієнтовна площа 0,0100 га. (т. 1, а.с. 22).
Порядок присвоєння кадастрового номера земельній ділянці до 01.01.2013 року визначався Постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2010 року № 749.
Визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці за умовами цього Порядку здійснювали територіальні органи Держземагентства протягом десяти робочих днів. Кадастровий номер земельної ділянки визначався за результатами складення документації із землеустрою до її погодження та прийняття рішення про надання земельної ділянки у власність (користування) в установленому порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «МАК», площею 0, 0187 га., розроблений ТОВ «КООРДИНАТОР-БС» у 2012 році (т. 1, а.с. 15-50). У проекті визначено, що кадастровий номер земельній ділянці буде присвоєно після затвердження проекту землеустрою щодо відведення та встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (т. 1, а.с. 17, 18).
За повідомленням Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області у національну кадастрову систему внесено земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3, що записаний на проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «МАК», площею 0,0100 га., яка була у попереднього землекористувача ПВТФ «Євдокія» (т. 1, а.с. 107-108).
Із позовних заяв ПВКП «Мак» та матеріалів справи не вбачається, що позивач оскаржував рішення Сумської міської ради від 25.07.2012 року № 1644-МР з приводу невідповідності розміру земельної ділянки, за дозволом на розроблення проекту землеустрою щодо відведення якої підприємство зверталось до органу місцевого самоврядування. Також, не вбачається, що після 27.07.2013 року позивач звертався до цього органу із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0087 га., під розміщення будинку побуту в м. Суми по АДРЕСА_1, та отримав такий дозвіл за принципом мовчазної згоди (ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України).
Рішенням Сумської міської ради від 24.04.2013 року № 2295-МР ПВКП «Мак» відмовлено в затвердженні проекту землеустрою у зв'язку із невідповідністю площі, зазначеної в проекті, площі, яка визначена рішенням СМР від 25.07.2012 року № 1644-МР (т. 1, а.с. 116).
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 04.10.2013 року по справі № 591/4180/13-а задоволені позовні вимоги ПВКП «МАК», - скасовано рішення Сумської міської ради від 24.04.2013 року № 2295-МР, відповідач по справі - Сумська міська рада зобов'язана на найближчому пленарному засіданні повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою (т. 1, а.с. 60-61).
Рішенням Сумської міської ради від 18.12.2013 року № 2979-МР відмовлено в затвердженні проекту землеустрою у зв'язку із невідповідністю площі, зазначеної в проекті, площі, яка визначена рішенням СМР від 25.07.2012 року № 1644-МР (т. 1, а.с. 117).
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 06.03.2014 року по справі № 591/143/14-а задоволені позовні вимоги ПВКП «МАК», - скасовано рішення Сумської міської ради від 18.12.2013 року № 2979-МР, відповідач по справі - Сумська міська рада зобов'язана на найближчому пленарному засіданні повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою (т. 1, а.с. 63-64).
27.06.2014 року ПВКП «МАК» звернулось до державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру (р. № 3В-5901269032014) (т. 1, а.с. 65).
Рішенням державного кадастрового реєстратора від 27.06.2014 року № РВ-5900021902014 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, оскільки земельна ділянка, яку передбачається зареєструвати, знаходиться в межах іншої земельної ділянки, тобто з підстав, встановлених ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (т. 1, а.с. 66).
Також, судом встановлено, що 01.07.2011 року приватним нотаріусом Сумського МНО Марченко І.В. посвідчений договір купівлі-продажу нерухомого майна, № по р. 2613.
За умовами договору ТОВ «Сумська швейна фабрика «СПЕЦОДЯГ» продала, а ОСОБА_1 придбала нежитлове приміщення літ. «Д» - майстерня, загальною площею 214,1 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, та розташовано на земельній ділянці Сумської міської ради, загальною площею 1,2420 га., кадастровий номер НОМЕР_4 (т. 1, а.с. 151, 152).
Рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХУШ сесії від 25.04.2012 року № 1427-МР ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,0400 га., під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг, розташованим в м. Суми по АДРЕСА_1 (т. 1, а.с. 112-113).
Рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХХХ1Х сесії від 14.05.2014 року № 3284-МР ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,0580 га., під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг, розташованим в м. Суми по АДРЕСА_1 (т. 1, а.с. 69-70, 118-119).
11.06.2014 року до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельну ділянку, яка формується ОСОБА_1, площею 0,587 га., під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг за адресою: АДРЕСА_1, визначений кадастровий номер земельної ділянки - НОМЕР_2 (т. 1, а.с. 131, 134, 166-169).
Як зазначено вище, судом встановлено, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,0400 га., під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг, розташованим в м. Суми по АДРЕСА_1, наданий ОСОБА_1 рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХУШ сесії від 25.04.2012 року № 1427-МР, а дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення будинку побуту (м. Суми, АДРЕСА_1), орієнтовною площею 0,0100 га., наданий позивачу рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХХ1 сесії від 25.07.2012 року № 1644-МР.
В подальшому рішенням Сумської міської ради У1 скликання ХХХ1Х сесії від 14.05.2014 року № 3284-МР ОСОБА_1 наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,0580 га. (правомірність надання відповідачем дозволу на розробку проекту землеустрою щодо 0,0087 га. ОСОБА_1 оспорює позивач), під розміщеним нежитловим приміщенням по наданню дизайнерських послуг, розташованим в м. Суми по АДРЕСА_1.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що твердження ПВКП «Мак» про те, що ПВКП «Мак» раніш ніж ОСОБА_1 звернулось до Сумської міської ради за отриманням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0087 га., та отримало такий дозвіл не відповідають фактичним обставинам.
Колегія суддів, також, зазначає, що порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регламентований ст. 123 Земельного кодексу України.
Так, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Тобто, наявність рішень (розпорядження) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності не є підставою для відмови іншій особі, у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою органом виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Абзацом 4 пункт 2 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що у разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 01.01.2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 01.01.2013 року в порядку, встановленому законом.
ТОВ «КООРДИНАТОР-БС» - розробник Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «МАК» у проекті визначив, що кадастровий номер земельній ділянці, площею 0, 0187 га., буде присвоєно після затвердження проекту землеустрою щодо відведення та встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (т. 1, а.с. 17, 18).
Із позовних заяв ПКВП «Мак» та інших матеріалів справи не вбачається, що позивач оскаржував, у тому числі і в судовому порядку, відмову (до 01.01.2013 року) територіального органу Держземагентства визначити кадастровий номер земельної ділянки, площею 0,0187 га., на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на цю ділянку.
Як вбачається із публічної кадастрової карти України (ст. 36 Закону України «Про Державний земельний кадастр») станом на 27.04.2015 року до Державного земельного кадастру України внесена земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_3, власність - державна, цільове призначення - 1.11.3, площа - 0,0100 га. (т. 2, а.с. 108-109).
Колегія суддів вважає, що твердження позивача про належне формування земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту, розташованої в м. Суми по АДРЕСА_1, у тому числі - з визначенням її кадастрового номеру, не відповідають фактичним обставинам справи.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується із встановленим судом першої інстанції про те, що кадастровий номер земельній ділянці, площею 0,0187 га., що розташована в м. Суми по АДРЕСА_1 (за технічною документацією - під розміщення будинку побуту) не визначався.
Зазначені обставини дають підстави колегії суддів критично оцінити пояснення, допитаних судом першої інстанції у якості свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 стосовно того, що при виготовлені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПВКП «МАК» земельна ділянка, площею 0,0187 га., була нанесена на черговий кадастровий план м. Суми відповідно до розроблених документів, у тому числі і в електронному вигляді.
Частиною 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Порядок внесення до державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки з 01.01.2013 року встановлений Законом «Про державний земельний кадастр» та деталізований постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», що набрав чинності з 01.01.2013 року (далі - Порядок).
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки являє собою внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до п. 109 Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: 1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого само врядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; 2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; 3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
До заяви, яка подається державному кадастровому реєстратору за формою згідно з додатком 22 до Порядку, додаються: 1) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ; 4) документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.
Отримавши заяву разом з доданими документами, державний кадастровий реєстратор реєструє її та протягом 14 календарних днів із дня реєстрації заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим п. 67 Порядку; 2) електронний документ відповідно до п. 74 Порядку.
Далі за результатами перевірки державний кадастровий реєстратор виконує одну з двох таких дій: 1) здійснює державну реєстрацію земельної ділянки, 2) приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до п.п. 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі: а) невідповідності поданих документів, зазначених у п. 110 цього Порядку, вимогам законодавства; б) розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; в) розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого державного кадастрового реєстратора; г) подання заявником документів, зазначених у п. 110 цього Порядку, не в повному обсязі (п. 111 Порядку).
У разі прийняття позитивного рішення за заявою щодо державної реєстрації земельної ділянки державний кадастровий реєстратор надсилає відповідному органу влади, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення (поділу, об'єднання) земельних ділянок, інформацію про здійснення державної реєстрації земельної ділянки (проект землеустрою з позначкою про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру) для затвердження проекту землеустрою.
Внесення до Державного земельного кадастру відомостей, які свідчать про сформування (доформування) земельної ділянки, означає, що держава в особі органу, на який покладено ведення Державного земельного кадастру, зафіксувала в ньому факт появи нової земельної ділянки і гарантує, що дана земельна ділянка справді існує у визначених межах за визначеним місцем розташування та з визначеним власним статусом.
Водночас, якщо з'ясується, що новосформована земельна ділянка накладається на суміжну ділянку чи «виступає» на землі загального користування, то особи, чиї права на землю порушені створенням ділянки, мають право оскаржити правомірність формування земельної ділянки та ставити питання про скасування її державної реєстрації.
Згідно із ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:
розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Частково задовольняючи позовні вимоги ПВКП «Мак» та скасовуючи, як протиправне, рішення державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 27.06.2014 року № РВ-5900021902014 про відмову у внесені відомостей за заявою ПВКП «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту, розташованої в м. Суми по АДРЕСА_1, та зобов'язуючи Управління Держземагенства у Сумському районі Сумській області розглянути заяву ПВКП «Мак» відповідно до вимог законодавства, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки проект землеустрою щодо виділення земельної ділянки ПВКП «Мак» був належним чином погоджений із Держкомземом у м. Суми, що був попередником Держземагенства, то відповідач повинен був мати інформацію щодо проекту землеустрою позивача, а відтак, неправомірно зареєстрував за ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,0587 га., що розташована в м. Суми по АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2.
Не погоджуючись з таким висновком, колегія суддів зазначає, що із матеріалів справи вбачається, що рішенням Сумської міської ради від 27.01.2010 року № 3433-МР утворена постійно діюча комісія з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, типове Положення про яку було затверджено, тоді чинною, постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 року. В матеріалах справи (т. 1, а.с. 41) мається висновок № 206 від 19.10.2012 року зазначеної комісії про погодження проекту землеустрою щодо відведення ПВКП «Мак» земельної ділянки, площею 0,0187 га.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до положень ст.ст. 123, 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Тобто, отримання такого висновку є одним із законодавчо визначених етапів на шляху отримання зацікавленою особою земельної ділянки державної чи комунальної форми власності у користування. При цьому, факт отримання позитивного висновку не є безумовним свідченням того, що цей висновок не буде підданий критиці і він послугує передумовою прийняття компетентним органом рішення (розпорядження) про надання земельної ділянки у користування.
Колегія суддів не погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що підпис відповідальної особи, що є членом такої комісії, а саме - начальника управління Держкомзему у м. Суми, у висновку № 206 від 19.10.2012 року є фактично підставою для відмови державним кадастровим реєстратором Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки за зверненням ОСОБА_1, оскільки підставою для прийняття рішення як про здійснення державної реєстрації земельної ділянки, так і для відмови у здійсненні такої державної реєстрації є, насамперед, звернення особи, що має намір здійснити таку реєстрацію, до державного кадастрового реєстратора.
Також, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції фактично про те, що оскільки ПВКП «Мак» першим звернувся до Сумської міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0187 га., відповідно, про надання земельної ділянки у користування, і формування земельної ділянки (за проектом землеустрою) вже було розпочато, тому відмова державного кадастрового реєстратора у внесенні відомостей за заявою ПВКП «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки, площею 0,0187 га., під розміщення будинку побуту в цій ситуації є неправомірною.
При цьому, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 87-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера і недотримання особою, що має намір отримати земельну ділянку у користування, порядку її формування може послугувати підставою для прийняття компетентним органом рішення (розпорядження) про відмову у затверджені проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у користування.
За матеріалами справи встановлено, що рішеннями Сумської міської ради від 24.04.2013 року № 2295-МР та від 18.12.2013 року № 2979-МР позивачу - ПВКП «Мак» відмовлено у задоволені звернення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0187 га., та наданні цієї земельної ділянки у користування. Разом з тим, до державного кадастрового реєстратора із заявою про визначення (присвоєння) зазначеній земельній ділянці кадастрового номеру ПВКП «Мак» звернулось лише 27.06.2014 року.
Оскільки на час звернення ПВКП «Мак» до державного кадастрового реєстратора (на 27.06.2014 року) до Державного кадастрового реєстру були внесені відомості (11.06.2014 року) про сформовану ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 0,0587 га., кадастровий номер НОМЕР_2, та земельна ділянка, яку формувало ПВКП «Мак», накладалась на вже сформовану (фактично в частині 0,0087 га.), колегія суддів вважає рішення відповідача від 27.06.2014 року № РВ-5900021902014, що прийняте у відповідності до положень ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» таким, що відповідає критеріям, встановленим ч. 3 ст. 2 КАС України. Підстав для задоволення позовних вимог ПВКП «Мак» в цей частині та для зобов'язання відповідача фактично повторно розглянути заяву позивача від 26.07.2014 року колегія суддів не вбачає.
Колегія суддів, також, не погоджується із рішенням суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог ПВКП «Мак» про визнання протиправним та скасування рішення Сумської міської ради № 3284-МР від 14.05.2014 року в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0580 га., в м. Суми по АДРЕСА_1 (землі громадської забудови) під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг.
При цьому, колегія суддів зазначає, що за змістом ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Водночас суб'єктивна оцінка порушення права не є абсолютною. В деяких випадках сам законодавець визначає коло осіб, права яких можуть бути порушені внаслідок бездіяльності, вчинення суб'єктом владних повноважень певних дій чи прийняття актів, правомірно обмежуючи право інших осіб на звернення до суду за захистом порушених прав, свобод або інтересів.
Зі змісту регулювання, яке міститься у КАС України, убачається, що право оскаржити індивідуальний акт має особа, якої він стосується.
Позивач - ПВКП «Мак» оспорив рішення органу місцевого самоврядування, яке є правовим актом індивідуальної дії. Такий правовий акт породжує права й обов'язки тільки для тих суб'єктів (чи визначеного цим актом певного кола суб'єктів), яким його адресовано.
Право на захист - це самостійне суб'єктивне право, яке з'являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорення останнього.
Таким чином, відсутність у будь-кого (крім власника земельної ділянки), в тому числі і позивача, прав чи обов'язків у зв'язку із оскаржуваним рішенням не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом. Посилання ПВКП «Мак» на порушення його прав є безпідставними, оскільки зазначене рішення не стосується його безпосередньо.
Зазначеної правової позиції дійшов Верховний Суд України в постанові від 24.02.2015 року по справі № 21-34а15.
З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів також не погоджується із рішенням суду в частині, якою судом визнані обґрунтованими позовні вимоги ПВКП «Мак» про протиправність дій відповідача по державній реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки, площею 0,0587 га., що розташована в м. Суми по АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2, під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1, та про скасування цієї реєстрації.
Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції надана неналежна правова оцінка встановленим обставинам справи, допущено порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи в тій частині, якою суд задовольнив позовні вимоги позивача - ПВКП «Мак», у зв'язку з чим судове рішення в цій частині підлягає скасуванню з прийняттям нового - про відмову в задоволені позовних вимог ПВКП «Мак».
За відсутністю належного обґрунтування, колегія суддів не вбачає підстав для задоволенні апеляційних скарг Сумської міської ради та ОСОБА_1 в частині, якою апелянти просять скасувати постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року в тій частині судового рішення, яким судом відмовлено в задоволені позовних вимог ПВКП «Мак».
Інші доводи та заперечення сторін у справі на висновки колегії суддів не впливають.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198 ч. 1 п. 3, 202 ч. 1 п.п. 1, 4, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційні скарги Сумської міської ради та ОСОБА_1 - задовольнити.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року - скасувати в частині задоволення позовних вимог приватного виробничо-комерційного підприємства «Мак» про:
визнання протиправним та скасування рішення Сумської міської ради № 3284-МР від 14 травня 2014 року в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0580 га. в АДРЕСА_1 (землі громадської забудови) під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг;
визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області по державній реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0587 га., що розташована в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2 під розміщення нежитлового приміщення по наданню дизайнерських послуг, яка планується для надання в оренду ОСОБА_1 та скасування цієї реєстрацію;
визнання протиправним та скасування рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держземагенства у Сумському районі Сумської області від 27 червня 2014 року № РВ-5900021902014 про відмову у внесенні відомостей за заявою приватного виробничо-комерційне підприємства «Мак» до Державного земельного кадастру щодо державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0187 га. під розміщення будинку побуту, розташованої в АДРЕСА_1 та зобов'язання Управління Держземагентства у Сумському районі Сумської області розглянути заяву приватного виробничо-комерційного підприємства «Мак» відповідно до вимог законодавства, - з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні цих позовних вимог.
В іншій частині постанову Сумського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року - залишити без змін.
Постанова Харківського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис) Л.В. Мельнікова
Судді (підпис) Н.С. Бартош
(підпис) Л.О. Донець
Повний текст постанови виготовлено та підписано 30 квітня 2015 року
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2015 |
Оприлюднено | 12.05.2015 |
Номер документу | 43964115 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні