Рішення
від 05.08.2009 по справі 19/87
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

19/87

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.08.09                                                                                 Справа № 19/87

Суддя Косенко Т.В., за участю секретаря судового засідання          Мелехової О.С., розглянув матеріали справи за позовом

Прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ

до Відкритого акціонерного товариства „Вуглеприлад”, м.Луганськ

про стягнення 1084 грн. 30 коп.

в присутності представників сторін:

від заявника –представник не прибув;

від позивача – Бабкіна Н.В., довіреність № И 01/03-10/5562/0/2-08 від 30.07.2008;

від відповідача –Бурлаченко О.В., довіреність № б/н від 14.04.2009.

В С Т А Н О В И В:

Обставини  справи: прокурором в інтересах позивача заявлено вимогу про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за землю у сумі 30207 грн. 80 коп., пені у сумі 1705 грн. 69 коп. на підставі договору оренди землі від 14.12.2007 № 040840200006, також прокурором в інтересах позивача заявлено вимогу про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за землю у сумі 97069 грн. 20 коп., пені у сумі 2876 грн. 83 коп. на підставі договору оренди землі від 14.12.2007 № 040840200007. Разом на загальну суму 131859 грн. 72 коп.

Рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55 Відкритому акціонерному товариству „Вуглеприлад” була передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площею 1,0006 га за адресою: м.Луганськ, Острая Могіла, б.60а, під розміщені будівлі та споруди і будівництво та розміщення будівель та споруд.

Між Луганською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством „Вуглеприлад” (орендар) укладено договір оренди землі від 14.12.2007, державна реєстрація від 21.01.2008 № 040840200006 (далі - договір 1).

Орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55, рішення Луганської міської ради від 27.12.2006 № 12/26 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщені будівлі та споруди і будівництво та розміщення будівель та споруд за  адресою: м.Луганськ, Острая Могіла, б.60а (п.1).

Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,0006 га.

У п.4 договору зазначено, що на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3332788 грн. 47 коп., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить –1333119 грн. 39 коп. Після набрання чинності договором оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4 або згідно іншого нормативно-правового рішення прийнятого замість вказаного органом уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу.

Як вбачається з п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного) у гривнях.

Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9).

Обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку визначеному у п.9 даного договору також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку що відбуваються протягом терміну дії договору оренди (п.10).

Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.11).

У разі зміни розміру земельного податку протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін в договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації (п.14).

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення (п.15).

На момент укладення договору розмір орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55 складав 83319 грн. 70 коп. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем. Розрахунок розміру орендної плати за землю надається на підпис в орган, уповноважений орендодавцем (п.16).

Відповідно до п.32.1 орендар зобов'язаний для обчислення розміру річної орендної плати звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі, а в подальшому звертатись до органу уповноваженого орендодавцем, для отримання відповідної довідки; щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому законодавством порядку індексації грошової оцінки землі (п.32.1.1); самостійно, на підставі вищевказаної довідки, обчислювати розмір орендної плати (п.32.2).

Як вбачається з п.34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, нотаріально посвідчується та підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв”язується у судовому порядку.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначена в п.4 договору, розрахована на момент укладення договору на підставі даних уточненої грошової оцінки земель м.Луганська, що були затверджені рішенням Луганської міської ради від 22.12.2000 № 22/4.

Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м.Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008, а рішення від 22.1.2000 № 22/4 втратило чинність. З урахуванням наведеного, до усіх землекористувачів м.Луганська з 01.03.2008 була застосована нова нормативна грошова оцінка. Тобто дані для розрахунку орендної плати на 2008 рік (з 01.03.2008) надані з урахуванням уточненої нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п.14 договору рішення було опубліковано у міській щотижневій громадсько-політичній газеті „Жизнь Луганська” від 27.02.2008 за № 9(919).

Відкрите акціонерне товариство „Вуглеприлад”, в порушення взятих на себе згідно договору оренди зобов'язань впродовж тривалого часу не сплачує позивачу орендну плату за землю, у зв'язку з чим за ним утворилась заборгованість.

Згідно розрахунку, заборгованість зі сплати орендної плати за землю по вищезазначеному договору оренди перед Луганською міською радою (за період з 01.08.2008-28.02.2009) складає 30207 грн. 80 коп.

На підставі п.15 договору позивачем нарахована пеня за період з 01.10.2008 по 31.03.2009, яка складає 1705 грн. 69 коп.

Тобто загальна сума заборгованості 31913 грн. 49 коп.: 30207 грн. 80 коп. –основний борг, 1705 грн. 69 коп. –пеня,  що і стало підставою для звернення прокурора до господарського суду з позовною заявою.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 17.04.2009 було порушено провадження по справі.

Розпорядженням голови суду від 06.05.2009 по справі № 19/87, у зв'язку з виходом судді Косенко Т.В. з відпустки, справу № 19/87, що призначена до розгляду суддею Калашник Т.Л., передано на розгляд судді Косенко Т.В.

Також рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55 Відкритому акціонерному товариству „Вуглеприлад” була передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площею 2,0359 га за адресою: м.Луганськ, Острая Могіла, б.60а, під благоустрій території.

Між Луганською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством „Вуглеприлад” (орендар) укладено договір оренди землі від 14.12.2007, державна реєстрація від 21.01.2008 № 040840200007 (далі - договір 2).

Орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55, рішення Луганської міської ради від 27.12.2006 № 12/26 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під благоустрій території за  адресою: м.Луганськ, Острая Могіла, б.60а (п.1).

Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,0359 га.

У п.4 договору зазначено, що на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1763109 грн. 76 коп., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить –2712470 грн. 29 коп. Після набрання чинності договором оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4 або згідно іншого нормативно-правового рішення прийнятого замість вказаного органом уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу.

Як вбачається з п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного) у гривнях.

Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9).

Обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку визначеному у п.9 даного договору також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку що відбуваються протягом терміну дії договору оренди (п.10).

Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.11).

У разі зміни розміру земельного податку протягом терміну дії договору, пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення відповідних змін в договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевому засобі масової інформації (п.14).

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення (п.15).

На момент укладення договору розмір орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 31.10.2007 № 25/55 складав 44077 грн. 75 коп. У подальшому розмір річної орендної плати розраховується орендарем самостійно з урахуванням форми розрахунку розміру орендної плати, положень договору оренди землі та на підставі відповідної довідки, наданої органом, уповноваженим орендодавцем. Розрахунок розміру орендної плати за землю надається на підпис в орган, уповноважений орендодавцем (п.16).

Відповідно до п.32.1 орендар зобов'язаний для обчислення розміру річної орендної плати звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди землі, а в подальшому звертатись до органу уповноваженого орендодавцем, для отримання відповідної довідки; щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому законодавством порядку індексації грошової оцінки землі (п.32.1.1); самостійно, на підставі вищевказаної довідки, обчислювати розмір орендної плати (п.32.2).

Як вбачається з п.34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, нотаріально посвідчується та підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв”язується у судовому порядку.

На підставі рішення Луганської міської ради від 28.11.2008 № 44/32 Відкритому акціонерному товариству „Вуглеприлад” в зв”язку з добровільною відмовою було припинено право оренди земельної ділянки, що посвідчується договором про розірвання договору оренди землі від 21.01.2009, державна реєстрація від 26.02.2009 № 040940200027.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначена в п.4 договору, розрахована на момент укладення договору на підставі даних уточненої грошової оцінки земель м.Луганська, що були затверджені рішенням Луганської міської ради від 22.12.2000 № 22/4.

Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м.Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008, а рішення від 22.1.2000 № 22/4 втратило чинність. З урахуванням наведеного, до усіх землекористувачів м.Луганська з 01.03.2008 була застосована нова нормативна грошова оцінка. Тобто дані для розрахунку орендної плати на 2008 рік (з 01.03.2008) надані з урахуванням уточненої нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п.14 договору рішення було опубліковано у міській щотижневій громадсько-політичній газеті „Жизнь Луганська” від 27.02.2008 за № 9(919).

Відкрите акціонерне товариство „Вуглеприлад”, в порушення взятих на себе згідно договору оренди зобов'язань впродовж тривалого часу не сплачує позивачу орендну плату за землю у належному розмірі, у зв'язку з чим за ним утворилась заборгованість.

Згідно розрахунку, заборгованість зі сплати орендної плати за землю по вищезазначеному договору оренди (договір 2) перед Луганською міською радою (за період з 01.08.2008-25.02.2009) складає 97069 грн. 20 коп.

На підставі п.15 договору позивачем нарахована пеня за період з 01.10.2008 по 31.03.2009, яка складає 2876 грн. 83 коп.

Тобто загальна сума заборгованості 99946 грн. 03 коп.: 97069 грн. 20 коп. –основний борг, 2876 грн. 83 коп. –пеня,  що і стало підставою для звернення прокурора до господарського суду з позовною заявою.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 17.04.2009 було порушено провадження по справі.

Розпорядженням голови суду від 06.05.2009 по справі № 19/88, у зв'язку з виходом судді Косенко Т.В. з відпустки, справу № 19/88, що призначена до розгляду суддею Калашник Т.Л., передано на розгляд судді Косенко Т.В.

В судовому засіданні 07.05.2009 представник відповідача подав заяву в порядку ст.58 Господарського процесуального кодексу України, в якій просить об”єднати справу № 19/87 за позовом прокурора м.Луганська в інтересах Луганської міської ради до Відкритого акціонерного товариства „Вуглеприлад” про стягнення заборгованості за орендну плату за землю та пені у сумі 31913 грн. 49 коп. та справу № 19/88 за позовом прокурора м.Луганська в інтересах Луганської міської ради до Відкритого акціонерного товариства „Вуглеприлад” про стягнення заборгованості за орендну плату за землю та пені у сумі 99946 грн. 03 коп.

Дана заява була задоволена судом, оскільки дослідивши матеріали справ № 19/87 та № 19/88, судом встановлено, що позовні вимоги, заявлені в позовних заявах по даним справам є однорідними та заявлені одним й тим самим заявником до одного й того ж підприємства.

У хвалою господарського суду Луганської області від 07.05.2009 справи № 19/87 та № 19/88 об”єднані в одну, шляхом приєднання до справи № 19/87.

Також відповідач надав відзив на позовну заяву, яким заперечив проти позовних вимог, посилаючись на їх необгрунтованість та безпідставність. Він зазначив, що позивач ані письмово, ані через оголошення в місцевому засобі інформації не повідомляв відповідача про зміну розміру земельного податку, чим порушив умови укладених договорів оренди землі. Відповідач у відзиві повідомив, що у нього відсутня заборгованість з орендної плати перед позивачем.

25.05.2009 позивач надав заперечення на відзив відповідача, в якому вважає доводи відповідача безпідставними та необгрунтованими, з підстав викладених у запереченні.

У судових засіданнях від 25.05.2009, 15.06.2009 були оголошені перерви, на підставі ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

23.06.2009 сторони звернулись до суду зі спільною заявою, згідно ст.69 Господарського процесуального кодексу України, про продовження строку розгляду справи на два місяця. Подана заява була задоволена судом.

У судовому засіданні 03.08.2009 також була оголошена перерва, на підставі ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

Статтями 13, 14, 19 Закону України "Про плату за землю" визначено в якості підстав для нарахування земельного податку дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, договір оренди такої земельної ділянки. Платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.  

Відповідно до ст.ст.13, 14 Закону України „Про оренду землі” договір оренди землі –це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. До істотних умов договору, зокрема, віднесено орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно зі ст.22 Закону „Про оренду землі” орендна плата може справлятися у грошовій, натуральній та відробітковій (надання послуг орендодавцю) формах. Сторони можуть передбачити в договорі оренди поєднання різних форм орендної плати. Орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі. Внесення орендної плати оформлюється письмово, за винятком перерахування коштів через фінансові установи.

З аналізу викладених законодавчих норм, які регулюють сплату орендної плати за землю, вбачається обов'язковість здійснення орендної плати виключно на умовах, узгоджених сторонами договору оренди землі, а будь-які зміни орендної плати у грошовому виразі вимагають погодження сторін, а в разі недосягнення згоди з цього приводу - в судовому порядку, як це передбачено ст.ст.23, 30 Закону України „Про оренду землі”.

Пунктом 34 договорів оренди землі сторони передбачили, що зміна умов договорів здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Як свідчать матеріали справи, п.4 спірних договорів оренди землі, в яких визначена грошова оцінка земельної ділянки, не були змінені сторонами.

Доводи позивача щодо розміру орендної плати спростовується наявністю рішення Луганської міської ради від 31.10.07 № 25/55 про передачу відповідачу в оренду земельних ділянок та з зазначенням умов договорів оренди землі від 14.12.2007, до яких не внесено змін на час розгляду справи судом.

На підставі вище викладеного, 05.08.2009 в судовому засіданні представники сторін повідомили, що вони здійснили звірення розрахунків за договорами (договори 1 та 2).

Представник відповідача подав заяву про зменшення позовних вимог, в якій зазначив, що у зв”язку з перерахуванням заборгованості з орендної плати та пені відповідно договору оренди землі від 14.12.2007, реєстрація від 21.01.2008 № 040840200007, заборгованість з орендної плати відсутня.

Стосовно договору оренди землі від 14.12.2007, реєстрація від 21.01.2008 № 040840200006, враховуючи те, що відповідачем 28.04.2009 було сплачено орендну плату у розмірі 34507,28 грн. заборгованість за договором відсутня.

Але за несвоєчасне внесення орендної плати орендар повинен сплатити пеню за період з 01.11.2008 по 31.03.2009, що складає 1084,30 грн.

На підставі вище викладеного позивач просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 1084 грн. 30 коп.

Дана заява приймається судом до розгляду, оскільки це право позивача передбачене ст.22 Господарського процесуального кодексу України. Тобто справа розглядається з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог.

Заявник не забезпечив участі свого представника у судовому засіданні, причин неявки не повідомив.

Відповідач у судовому засіданні підтвердив наявність пені у розмірі 1084,30 грн.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.ст.33, 34 Господарського  процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно ст.43 Господарського  процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через  органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Згідно до ст.33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Виконавчі органи Луганської міської ради, на підставі ст.33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, стягують плату за землю, яка в повному обсязі надходить до місцевого бюджету. Несвоєчасне надходження таких платежів призводить до невиконання доходної частини бюджету і, внаслідок цього, - неналежного фінансування закладів освіти, охорони здоров'я та інших соціальних програм міста, чим завдається істотна шкода державним інтересам.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України „Про прокуратуру” прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36-1 Закону України „Про прокуратуру” визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Підставою звернення прокурора з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, наданою на правах оренди.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі” та ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Частиною 1 ст.206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним, а відповідно до ч.3 ст.2 Закону України „Про плату за землю” за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Згідно ст.21 Закону України „Про оренду землі”, орендна плата за землю –це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі.

Згідно до ст.24 Розділу „Права та обов'язки орендодавців та орендарів, захист їх прав” Закону України „Про оренду землі”, передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати. Відповідно до ст.96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.

З урахуванням вказаних вимог законів, Луганською міською радою було прийнято рішення № 25/55 від 31.10.2007 про передачу Відкритому акціонерному товариству „Вуглеприлад” в оренду земельні ділянки та про укладення договорів оренди земельних ділянок.

Відповідно до цього рішення між позивачем та відповідачем були укладені договори оренди землі, які були зареєстровані, про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договір оренди землі Ленінського району м.Луганська вчинено записи від 21.01.2008 за № 040840200006 та від 21.01.2008 за № 040840200007.  

На підставі рішення Луганської міської ради від 28.11.2008 № 44/32 Відкритому акціонерному товариству „Вуглеприлад” в зв”язку з добровільною відмовою було припинено право оренди земельної ділянки за договором від 14.12.2007, державна реєстрація від 21.01.2008 № 040840200007, що посвідчується договором про розірвання договору оренди землі від 21.01.2009, державна реєстрація від 26.02.2009 № 040940200027.

Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання – відповідно до вимог, що у певних умовах  звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Згідно ст.526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог –відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння  відмова  від  зобов'язання  або одностороння зміна  його  умов  не  допускається,  якщо  інше  не   встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Приписами ст.530 Цивільного кодексу України, зокрема, встановлено, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Порушенням зобов'язання, у відповідності до ст.610 Цивільного кодексу України, є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання, тобто –неналежне виконання.

Згідно зі ст.611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Однак, в порушення діючого законодавства та умов договору оренди землі від 14.12.2007, реєстрація від 21.01.2008 № 040840200006, орендар не сплачував орендну плату за користування земельною ділянкою за період з вересня 2008 року по лютий 2009 року, у зв'язку з чим за ним утворилась заборгованість у сумі 34507,28 грн., яка була сплачена відповідачем, та переплата складає 15179 грн., що підтверджується матеріалами справи.

Таким чином факт неналежного виконання відповідачем умов договору   підтверджується матеріалами справи.   

Як було встановлено при розгляді справи, станом на день її слухання  заборгованість відповідача за заявлений у позовній заяві період відсутня.

Як передбачено п.15 договору, у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення.

На підставі п.15 договору позивачем правомірно нарахована пеня у сумі 1084 грн.30 коп. за період з 01.11.2008 по 31.03.2009.

За вказаних обставин вимоги прокурора підтверджені матеріалами справи, відповідають фактичним обставинам, тому підлягають до задоволення.

Судові витрати покладаються на відповідача, згідно ст.49 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог.

Згідно ст.85 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 05.08.2009 за згодою представників позивача та відповідача були оголошені  вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 33-34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Вуглеприлад”, м.Луганськ, вул.Рабочая, б.24, код 05400885 на користь Луганської міської ради, м.Луганськ, вул.Коцюбинського, б.14, код 26070794 пеню у сумі 1084 грн. 30 коп., видати наказ позивачу.  

 3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Вуглеприлад”, м.Луганськ, вул.Рабочая, б.24, код 05400885 в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31118095700006, МФО 804013, ОКПО 24046582, одержувач –УДК у м.Луганську ГУ ДКУ у Луганській області, банк –ГУДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200 - державне мито в сумі 10 грн. 84 коп.; в доход Державного бюджету України на р/р 31211259700006, банк ГУДКУ в Луганській області, одержувач УДК у м.Луганську, МФО 804013, ОКПО 24046582, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259 - витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 00 грн. 97 коп., видати наказ Ленінській об'єднаній міжрайонній державній податковій інспекції у м.Луганську.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення    10-денного строку з дня його підписання.

Дата підписання рішення: 10.08.2009.

Суддя                                                                                     Т.В.Косенко

Дата ухвалення рішення05.08.2009
Оприлюднено22.08.2009
Номер документу4398620
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/87

Ухвала від 06.09.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 09.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 15.10.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 08.09.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 17.08.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 29.06.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Міньковський С.В.

Ухвала від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова П.В.

Судовий наказ від 04.08.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

Ухвала від 14.07.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

Судовий наказ від 15.03.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні