Рішення
від 05.05.2015 по справі 920/335/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05.05.2015 Справа № 920/335/15 За позовом: Прокурора Сумського району в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської ради, с. Верхня Сироватка, Сумський район, Сумська область;

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк», с. Верхня Сироватка, Сумський район, Сумська область;

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

СУДДЯ КОВАЛЕНКО О.В.

Представники:

Від позивача: Почкун К.Є., довіреність від 05.05.2015 р.;

Від відповідача: Афанасієв Р.В., довіреність №152 від 30.03.2015 р., Раннєв В.М., довіреність №108 від 12.03.2015 р.;

Прокурор: Бохонько С.М., Вортоломей І.Г.;

При секретарі судового засідання Саленко Н.М.

Суть спору : прокурор просить суд внести зміни до договору оренди землі від 05.01.2009 р., укладеного між Верхньосироватською сільською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк», зареєстрованого у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру» при Держкомземі України від 02.03.2009 р. за №040961300433, щодо земельної ділянки площею 5,2055 га (кадастровий номер 5924782900:01:007:0349), яка знаходиться за адресою: Сумська область, Сумський район, с. Верхня Сироватка, виклавши пункти Договору в наступній редакції:

1. Пункт 5 договору викласти в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 4 281 523 грн. 75 коп., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни.»

2. Пункт 9 договору викласти в наступній редакції:

« 9. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у розмірі 128 445 грн. 71 коп. (сто двадцять вісім тисяч чотириста сорок п'ять гривень сімдесят одна копійка) за рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни».

Крім того, просить суд судовий збір стягнути з відповідача.

Прокурор в заяві про уточнення позовних вимог №70-1993 вих. 15 від 27.03.2015 р. просить суд змінити умови договору оренди землі від 05.01.2009 р., укладеного між Верхньосироватською сільською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк», зареєстрованого у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру» при Держкомземі України від 02.03.2009 р. за №040961300433, щодо земельної ділянки площею 5,2055 га (кадастровий номер 5924782900:01:007:0349), яка знаходиться за адресою: Сумська область, Сумський район, с. Верхня Сироватка, виклавши пункти Договору в наступній редакції:

1. Пункт 5 договору викласти в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 5 347 610 грн. 15 коп., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни.»

2. Пункт 9 договору викласти в наступній редакції:

« 9. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у розмірі 160 428 грн. 30 коп. (сто шістдесят тисяч чотириста двадцять вісім гривень тридцять копійок) за рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни».

Прокурор подав суду додаткові пояснення №70-2618 вих. 15 від 21.04.2015 р. з урахуванням заперечень відповідача.

Прокурор та представник позивача в судовому засіданні уточнені позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Відповідач в письмовому відзиві від 01.04.2015 р. проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що жодна з норм, наведених прокурором і позивачем в позовній заяві, не містять прямого припису про обов'язковість зміни умов договору в частині зміни розміру орендної плати в бік збільшення під час дії договору. Крім того, від відповідача надійшли додаткові письмові заперечення від 17.04.2015 р. та від 30.04.2015 р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Пунктом 2 ст. 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді, у випадках, визначених законом.

Згідно ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. №3-рп/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява є підставою для порушення справи в господарському суді.

Зі змісту ст. 14 Конституції України вбачається, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 2 ГПК України передбачено, що господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави; Рахункової палати, яка звертається до господарського суду в інтересах держави в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Таким чином, суд дійшов до висновку про наявність законних підстав для звернення прокурора з даним позовом в господарський суд в інтересах держави в особі Верхньосироватської сільської ради.

05 січня 2009 року між Верхньосироватською сільською радою Сумського району Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю агрокомбінат «Маяк» було укладено Договір оренди землі (далі за текстом - «Договір»), відповідно до умов якого позивач передав, а відповідач прийняв у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення (під господарськими будівлями і дворами), які розташовані за адресою: Сумська область, Сумський район, с. Верхня Сироватка, площею 5,2055 га (кадастровий номер 5924782900:01:007:0349) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Договір зареєстровано в Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру» при Держкомземі України від 02.03.2009 р. за №040961300433.

Згідно п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 666 995, 29 грн.

Зі змісту п. 8 Договору вбачається, що його укладено на 10 років.

Згідно п. 20 Договору передача земельної ділянки відповідачу здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Судом встановлено, що спірна земельна ділянка була передана позивачем відповідачу згідно Акту про передачу та прийом земельних ділянок від 21.01.2009 р. /а.с. 12/.

Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 13 339,91 грн. за рік, що складає 2% від нормативної грошової оцінки землі. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнту індексації (п. 10).

Пунктом 11 Договору встановлено, що орендна плата вноситься відповідачем на рахунок Верхньосироватської сільської ради щомісячно рівними частинами до 30 числа звітного місяця.

Згідно п. 13 Договору розмір орендної плати переглядається кожного року у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі в наслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Частиною 8 ст. 93 Земельного кодексу України визначено, що відносини, пов'язані із орендою землі регулюються законом.

Згідно ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 288.5.1. та 288.5.2. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може бути більшою 12% від нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, орендна плата за договорами оренди землі несільськогосподарського призначення не може бути меншою ніж 3 % та не може перевищувати 12 % від нормативної грошової оцінки.

Судом встановлено, що відповідач продовжує користуватися земельною ділянкою відповідно до умов договору в редакції 2009 р.

Згідно ч. 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції сільської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Рішенням 17 сесії 6 скликання Верхньосироватської сільської ради від 17.01.2012 р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватскої сільської ради (с. Верхня Сироватка, с. Залізняк, с. Новоселиця, с. Стінка, с. Захарівське) Сумського району Сумської області» затверджено нову нормативно-грошову оцінку земель Верхньосироватської сільської ради.

На виконання даного рішення позивач надіслав на адресу відповідача лист №2-27/854 від 02.07.2014 р. з пропозицією внести відповідні зміни до Договору та укласти додаткову угоду у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, проте відповідач у листі №210 від 21.08.2014 р. надіслав позивачу свій проект додаткової угоди до Договору з визначенням орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки діючої до 01.02.2012 р. В подальшому листуванні між позивачем і відповідачем сторони не досягли згоди щодо визначення належного розміру орендної плати у зв'язку з чим прокурор був змушений звернутись до суду за захистом порушеного права позивача.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 526 Цивільного кодексу України, що кореспондується зі статтею 193 Господарського кодексу України, передбачено, що зобов'язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Але відповідач неналежним чином виконав свій обов'язок щодо розрахунку розміру орендної плати, що призвело до виникнення заборгованості.

Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» закріплено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Зміна розміру коефіцієнту індексації відбувається щорічно на підставі статті 289 Податкового кодексу України. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує політику у сфері земельних відносин щорічно інформує про індексацію нормативної грошової оцінки земель, де вказує індекси, що повинні застосовуватись при обчисленні розміру нормативної грошової оцінки земель на кожен поточний рік.

Складовими частинами розрахунку орендної плати (в тому числі при щорічній зміні) є розмір відсотку від нормативної грошової оцінки землі та сама нормативна грошова оцінка землі.

Отже, відповідно до умов Договору, - орендна плата, а саме: розмір відсотку від нормативної грошової оцінки землі та сама нормативна грошова оцінка землі - підлягають щорічній зміні.

Статтею 142 Конституції України закріплено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст.

Частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України передбачено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Статтею 632 Цивільного кодексу України зміна ціни договору в процесі його виконання цілком допускається. Заборонена лише зміна ціни договору, який повністю виконано.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Згідно ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це.

Частиною 4 статті 188 Господарського кодексу України встановлено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Також, згідно статті 11 ГПК України у разі недосягнення згоди щодо зміни Договору заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України, - договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення умов договору, а також в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Таким чином, в разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, які застосовуються в розрахунку орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Судом встановлено, що розмір орендної плати за землю законодавчо був змінений, про що орендар був повідомлений належним чином, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі,.

Рішення Верхньосироватської сільської ради від 17.01.2012 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Верхньосироватської сільської ради є діючим, не скасоване та не оскаржене в судовому порядку.

Крім того, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 03.12.2013 р. № 3-34гс13.

Згідно ст. 33 ГПК України кожна сторона має довести ті обставини, на які вона посилається в обґрунтування своїх доводів і заперечень, а відповідно до ч. 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які за законодавством мають підтверджуватися певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, суд дійшов до висновку про те, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати по Договору, позивач належним чином надіслав відповідачу пропозицію про зміну умов договору оренди, а відповідач безпідставно ухиляється від внесення змін до Договору, а отже позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до Закону України «Про судовий збір» та ст.ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.

Представником відповідача в письмових запереченнях від 30.04.2015 р. заявлене клопотання про залишення позову без розгляду у зв'язку з тим, що прокурором Сумського району Сумської області О. Ткаленко не подано доказів на підтвердження повноважень на підписання даної позовної заяви.

Пунктом 1) ч.1 ст. 81 ГПК України передбачено, що господарський суд залишає позов без розгляду, якщо позовну заяву підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.

Згідно ч.2 ст. 35 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Судом встановлено, що Ткаленка О.В. було призначено на посаду прокурора Сумського району Сумської області наказом Генерального прокурора України від 01.08.2014р., про що зазначено на офіційному сайті Прокуратури Сумської області.

Таким чином, суд дійшов до висновку про те, що підстави для залишення позову без розгляду згідно п.1) ч.1 ст. 81 ГПК України відсутні, а клопотання є необґрунтованим і таким, що задоволенню не підлягає.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк» про залишення позову без розгляду відмовити.

2. Позов задовольнити.

3. Змінити умови договору оренди землі від 05.01.2009 р., укладеного між Верхньосироватською сільською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк», зареєстрованого у Сумському районному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру» при Держкомземі України від 02.03.2009 р. за №040961300433, щодо земельної ділянки площею 5,2055 га (кадастровий номер 5924782900:01:007:0349), яка знаходиться за адресою: Сумська область, Сумський район, с. Верхня Сироватка, виклавши пункти Договору в наступній редакції:

1. Пункт 5 договору викласти в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 5 347 610 грн. 15 коп., починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни.»

2. Пункт 9 договору викласти в наступній редакції:

« 9. Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі у розмірі 160 428 грн. 30 коп. (сто шістдесят тисяч чотириста двадцять вісім гривень тридцять копійок) за рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки, починаючи з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким внесені зміни».

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Агрокомбінат «Маяк» (42351, Сумська область, Сумський район, с. Верхня Сироватка, вул. Макаренка, 36, код 33362373) в доход Державного бюджету України (р/р 31218206783002, код бюджетної класифікації доходів 22030001, одержувач - Державний бюджет м. Суми, код ЕДРПОУ 37970593, банк одержувача - ГУДКУ у Сумській області, МФО 837013) 1218 грн. 00 коп. судового збору.

5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення підписано 05.05.2015 року .

Суддя О.В. Коваленко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення05.05.2015
Оприлюднено12.05.2015
Номер документу43991737
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/335/15

Ухвала від 09.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 01.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бондаренко В.П.

Ухвала від 21.05.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бондаренко В.П.

Рішення від 05.05.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 23.04.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 19.03.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні