Постанова
від 13.05.2015 по справі 826/4880/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

13 травня 2015 року № 826/4880/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Гарника К.Ю. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Товариствоа з обмеженою відповідальністю "Продакшн Філм" до Державної податкової інспекції у Подільському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Продакшн Філм» (далі по тексту - позивач) звернулось з позовом до Державної податкової інспекції у Подільському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі по тексту - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 17.02.2015р. №0000732202.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення прийнято відповідачем протиправно, а тому підлягає скасуванню.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 березня 2015 року відкрито провадження в адміністративний справі № 826/4880/15 закінчено підготовче провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні на 06 квітня 2015 року.

У зв'язку з неявкою в судове засідання, призначене на 06 квітня 2015 року представників сторін, фіксація судового засідання не здійснювалась.

У судовому засіданні 16 квітня 2015 року представник позивача підтримав адміністративний позов, просив суд задовольнити його. Представник відповідача проти позовних вимог заперечив.

Керуючись приписами частини 4 статті 122 та частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд продовжив розгляд справи в порядку письмового провадження.

Після розгляду адміністративного позову та доданих до нього матеріалів, всебічного і повного встановлення всіх фактичних обставин, на яких ґрунтується позов, об'єктивної оцінки доказів, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

На підставі наказу №95 від 22.01.2015р. та повідомлення №805/26-56-22-01-16 від 22.01.2015р. згідно п.п. 78.1.1 статті 78, статті 79 ПК України відповідачем проведено перевірку ТОВ «Продакшн Філм» за результатами якої 29.01.2015р. складено Акт №334/26-56-22-01-03/38091885 про результати проведення документальної позапланової невиїзної перевірки з питань дотримання своєчасності та повноти нарахування і сплати податку на додану вартість при взаємовідносинах з ДП «ССМ» (код ЄДРПОУ 31991251), ТОВ «Комфі Трейд» (код ЄДРПОУ 36962487) та ТОВ «Тібідабл'юЕй Україна» (код ЄДРПОУ 36282390) за період з 01.08.2014р. по 31.08.2014р. (далі по тексту - Акт перевірки).

Актом перевірки встановлено порушення п. 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України, в результаті чого встановлено заниження ПДВ на суму 424 371грн. за серпень 2014 року.

На підставі встановленого порушення відповідачем 17.02.2015р. прийнято податкове повідомлення - рішення №0000732202, яким збільшено позивачу суму грошового зобов'язання з ПДВ на суму 636 556,50грн., у тому числі основний платіж - 424 371грн. та штрафні санкції - 212 185грн.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як зазначив Вищий адміністративний суд України в листі від 02 червня 2011 року №742/11/13-11, з метою встановлення факту здійснення господарської операції, формування витрат для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток або податкового кредиту з податку на додану вартість судам належить з'ясовувати, зокрема, такі обставини: рух активів у процесі здійснення господарської операції; установлення спеціальної податкової правосуб'єктності учасників господарської операції та установлення зв'язку між фактом придбання товарів (послуг), спорудженням основних фондів, імпортом товарів (послуг), понесенням інших витрат і господарською діяльністю платника податку.

Таким чином, в межах даного спору слід встановити факт здійснення (реальність) господарських операцій між позивачем та ДП «ССМ», ТОВ «Комфі Трейд» та ТОВ «Тібідабл'юЕй Україна», обставини використання придбаних товарів у власній господарській діяльності позивача, встановити спеціальну податкову правосуб'єктність учасників господарської операції (зокрема, чи були платниками податку на додану вартість).

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, в липні - серпні 2014р. ТОВ «ПРОДАКШН ФІЛМ» уклало ряд договорів із своїми замовниками, зокрема:

- Договір №250714 від 25 липня 2014 року з ТОВ «ТІБІДАБЛ'ЮЕЙ Україна», згідно якого Виконавець (ТОВ«ПРОДАКШН ФІЛМ») зобов'язувалось за завданням Замовника виконати роботи з виробництва (створення) аудіовізуальних творів - 2 рекламних відеороликів рекламного відеоролика під умовною назвою «Кава» хронометражем 20 секунд з рекламою продукції ТМ «МакДональдз», а Замовник зобов'язується прийняти і оплатити виконані роботи;

- Договір №СС-811Г-14 від 02 липня 2014 року з Філією «Саачі енд Саачі" Дочірнього підприємства «ССМ», яка представляє Дочірнє підприємство "ССМ" «Агентство», що діє від свого імені та за рахунок свого клієнта - ПАТ "Монделіс Україна" згідно якого Виконавець (ТОВ «ПРОДАКШН ФІЛМ») зобов'язалося виконати роботи по створенню (виробництву) аудіовізуального твору, а саме - рекламного відеоролика, з умовною назвою «Бажання» ( для товарів і послуг ТМ «КОРОНА»);

- Договір № 11082014/ПФ від 11 серпня 2014 р. з ТОВ «КОМФІ-ТРЕЙД», згідно якого Виконавець (ТОВ «ПРОДАКШН ФІЛМ») зобов'язалося виконати роботи по створенню відеоролика з умовною назвою «Самовивіз» з музичним супроводом хронометражем 30 (тридцять) секунд та відеоролика з умовною назвою «Єдині ціни» з музичним супроводом хронометражем 30 секунд.

З метою виконання зазначених договорів, позивач уклав договори підряду контрагентами ТОВ «Скіфія-Транзит» (код за ЄДРПОУ 39204315), ТОВ «Кофе Пост» (ЄДРПОУ 35689916) та ТОВ «Цифромедіа» (код за ЄДРПОУ 38806800).

Так з ТОВ «Скіфія-Транзит» («Виконавець»), укладено:

- Договір №2907-1 від 29 липня 2014р. про створення аудіовізуальних творів - двох рекламних відеороликів - рекламного під умовною назвою «Кава» хронометражем 20 сек. та рекламного відеоролика під умовною назвою «Салат» хронометражем 10 сек. з рекламою продукції для ТМ «МакДональдз».

- Договір № 0108-1 від 01 серпня 2014р. про надання послуг зі створення дизайну допоміжних графічних матеріалів для створення аудіовізуального твору, а саме рекламного відеоролика з умовною назвою «Бажання» (для ТМ «КОРОНА»).

- Договір №1208-1 від 12 серпня 2014р. про виконання робіт по створенню відеоролика з умовною назвою «Самовивіз» та відеоролика з умовною назвою «Єдині ціни».

На виконання умов вказаних Договорів ТОВ «Скіфія-Транзит» виписані акти здачі - приймання робіт №5 від 08.09.2014р., №6 від 12.08.2014р., №8 від 21.08.2014р. та податкові накладні №8 від 21.08.2014р., №5 від 27.08.2014р. та №6 від 28.08.2014р. на суму 1977907,04грн., у тому числі ПДВ - 395 581,41грн.

Як вбачається з Акту перевірки позивачем не було надано жодних документів, які б підтверджували фактичне виконання робіт/послуг, а саме: проведення відео зйомки.

Крім того, перевіркою встановлено, що ТОВ «Скіфія-Транзит» перебуває на обліку в ДПІ у Красногвардійському районі міста Дніпропетровська ГУ Міндоходів, має стан - направлено повідомлення про відсутність за місцезнаходженням. Податкова звітність подавалась лише за період з червня по грудень 2014 року.

Отже, податковий орган дійшов висновку, що виходячи з врахування реального часу здійснення операцій, наявності трудових ресурсів, технічного персоналу (виготовлення відеороликів потребує наявності кваліфікованого персоналу зі спеціальними навиками та відповідного технічного обладнання), у ТОВ «Скіфія-Транзит» відсутні можливості для виконання умов договору. Крім того, як вбачається з податкової звітності, поданої контрагентом, в період виконання договору у ТОВ «Скіфія-Транзит» відсутні трудові ресурси, виробничі потужності та інше майно, яке необхідне для здійснення будь-якого виду діяльності.

Основним видом ТОВ «Скіфія-Транзит» діяльності - є неспеціалізована оптова торгівля, а відтак враховуючи відсутність кваліфікованих трудових ресурсів та нетипову господарську діяльність, можна стверджувати, що вона відбулась на паперах, та не має матеріального наслідку, як того вимагає ст. 198 ПК України.

З ТОВ «Кофе Пост» укладено Договір №180714 від 18 липня 2014р. про надання послуг із обробки відзнятого матеріалу, а саме: здійснення монтажу, ретуші та кольорокорекції відеоматеріалу, запис на аналогові та цифрові носії, з метою створення рекламного відеоролика з умовною назвою «Бажання» для реклами продукції ТМ «КОРОНА».

На виконання умов вказаного Договору ТОВ «Кофе Пост» виписано Акт здачі-приймання робіт №б/н від 19.08.2014р. та податкова накладна №8 від 19.08.2014р. на суму ПДВ 20576,40грн.

Як вбачається з Акту перевірки позивачем не було надано жодних документів, які б підтверджували фактичне виконання робіт/послуг, а саме: послуги із розробки відзнятого матеріалу: здійснення монтажу, ретуші та кольорокорекції відеоматеріалу, запис на аналогові та цифрові носії, з метою створення рекламного відеоролика.

З ТОВ «Цифромедіа» укладено Договір №2 від 01 серпня 2014р. про надання послуг з формування складу учасників у зйомках двох рекламних відеороликів під умовною назвою «Кава» хронометражем 20 сек. та «Салат» хронометражем 20 сек. з рекламою продукції ТМ «Мак Дональдз»; - формування складу учасників для участі у зйомках двох рекламних відеоролів з умовними назвами «Самовивіз» та «Єдині ціни» з музичним супроводом хронометражем 30 сек. кожен.

На виконання умов вказаного Договору ТОВ «Цифромедіа» виписані Акти здачі - приймання робіт №5 від 29.08.2014р. та №4 від 26.08.2014р. та податкові накладні №2 від 29.08.2014р. та №1 від 26.08.2014р. на суму ПДВ 8213,33грн.

Як вбачається з Акту перевірки позивачем не було надано жодних документів, які б підтверджували фактичне виконання робіт/послуг, а саме: формування складу учасників у зйомках двох рекламних відеороликів.

Юридична адреса підприємства та сама, що й позивача. Засновник ТОВ «Цифромедіа» - ОСОБА_1, який також є засновником ТОВ «Продакшн Філм».

На підставі викладеного податковий орган дійшов висновку, що взаємовідносини позивача з ТОВ «Цифромедіа», ТОВ «Скіфія-Транзит» та ТОВ «Кофе Пост» не спричиняють реального настання правових наслідків.

Згідно з підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

З аналізу статті 198 Податкового кодексу України вбачається, що визначальним фактором для формування податкового кредиту платником податку на додану вартість є відповідність податкової накладної порядку її заповнення та подальше використання придбаних товарів (основних фондів) в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку.

Суд звертає увагу, що наявність у покупця належно оформлених документів, необхідних для віднесення певних сум до податкового кредиту, зокрема виданих постачальником/продавцем податкових накладних, не є безумовною підставою формування податкового кредиту, у разі недоведенння реальності здійснених господарських операцій та факту використання придбаних товарів/послуг в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Під господарською діяльністю у Господарському кодексі України (стаття 3) розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, податкові накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.

Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов'язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції ; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").

Таким чином, право на податковий кредит з податку на додану вартість виникає в результаті придбання товарів і послуг з метою використання в господарській діяльності. При цьому операція з придбання повинна бути реальною, тобто повинна мати місце об'єктивна зміна складу активів платника податків.

Крім того, в основі будь-якої реальної господарської операції має лежати економічна мета, тобто бажання платника податків приростити активи за допомогою досягнення господарського ефекту.

У податковому обліку понесені витрати на придбання послуг мають бути підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, які містять відомості про господарську операцію, підтверджують її фактичне здійснення, тобто первинними документами, що містять інформацію про фактичні господарські операції, розкривають їх зміст та обсяг.

За відсутності достатніх доказів - первинних документів, які б достовірно підтверджували факт здійснення господарської операції, розкривали її зміст та обсяг з метою та в цілях господарської діяльності платника податку, підстави для формування даних податкового обліку - відсутні.

В обґрунтування реальності вищезазначених операцій, позивач зазначає, що перелік наданих послуг підтверджується податковим та видатковими накладними, платіжними дорученнями з відмітками банку про їх виконання, а також актами виконаних робіт. Надання послуг Позивачеві підтверджують податкові та видаткові накладні виписані контрагентами, платіжні доручення з відмітками банку про їх виконання.

Разом з тим, на думку суду, позивачем не надано ані до перевірки ані до суду документів на підтвердження реальності господарських операцій та факту придбання послуг та товарів з метою та в цілях господарської діяльності.

Матеріали справи не містять доказів, які свідчили би про реальність вищезазначених послуг, про їх надання, адже матеріали справи не містять кінцевого результату наданих послуг. Також, вищезазначений перелік послуг є досить широким та не вичерпним, а тому встановлення яких саме послуг замовлялось позивачем не вбачається можливим.

Позивачем не надано будь-яку інформацію про форму та зміст послуг, які придбано позивачем у його контрагентів.

При цьому, враховуючи навіть отримання вищезазначених послуг, не вбачається можливим встановити, яким чином дані послуги використовувались позивачем у власній господарській діяльності.

Наявні у матеріалах справи податкові накладні та акти надання послуг містять лише загальну назву послуг, без деталізації змісту та обсягу таких послуг; не містять інформації про посаду, прізвище та ініціали особи, яка їх підписала, або іншої інформації, що дала б змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарських операції та наявність у неї відповідних повноважень, а відтак в силу наведених вище правових норм такі документи не є належно оформленими первинними документами для підтвердження факту правомірності формування податкового кредиту з ПДВ.

Позивачем не спростовано належними доказами доводи податкового органу щодо відсутності фактичного здійснення вказаних господарських операцій, а відтак, з урахуванням вказаних обставин такі документи не можна вважати належно оформленими та підписаними повноважними особами звітними документами, які посвідчують факт придбання послуг.

Позивачем не надано документального підтвердження тих обставин та відносин, які супроводжують фактичне виконання такого роду операцій та у сукупності підтверджують їх реальне виконання, а відтак, і не доведено того, що обумовлені правочинами послуги надані саме цими контрагентами.

За таких обставин, аналізуючи наведені норми чинного законодавства та наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість висновків контролюючого орган про порушення пунктів п. 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Продакшн Філм» не підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання про судовий збір, Окружний адміністративний суд міста Києва зазначає наступне.

Законом України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру ставка судового збору складає 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 4 розмірів мінімальної заробітної плати.

Відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" встановлено у 2015 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі з 01 січня - на рівні 1218,00 грн.

Враховуючи розмір майнових вимог, позивачу, в даному випадку, за звернення до адміністративного суду із майновим позовом слід було сплатити 4872,00 грн.

Водночас, частиною 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 487,20 грн., а тому враховуючи, результат розгляду адміністративної справи та розмір сплаченого судового збору, решта суми судового збору у розмірі 4384,80 грн. підлягає стягненню з позивача на користь Державного бюджету.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 94, 128, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. У задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю «Продакшн Філм» відмовити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Продакшн Філм» (код ЄДРПОУ 38091885) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - УДКСУ у Печерському районі м. Києва, код 38004897, банк отримувача - ГУ ДКСУ у м. Києві, код банку 820019, р/р 31218206784007, код класифікації 22030001) судовий збір у розмірі 4384,80 грн. (чотири тисячі триста вісімдесят чотири гривні, 80 копійок).

Постанова набирає законної сили в строки та порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.Ю. Гарник

Дата ухвалення рішення13.05.2015
Оприлюднено18.05.2015
Номер документу44154000
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4880/15

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 15.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 06.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 14.02.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М.

Ухвала від 25.01.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М.

Ухвала від 25.01.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М.

Постанова від 26.12.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Іщук І.О.

Ухвала від 27.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні