Постанова
від 13.05.2015 по справі 908/5952/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" травня 2015 р. Справа № 908/5952/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Черленяк М.І. , суддя Ільїн О.В. , суддя Хачатрян В.С.

при секретарі Пляс Л.Ф.,

за участю представників:

позивача - не з'явився,

відповідача - Бугрим М.П. (довіреність №20, від 12.01.2015 року),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№1854 З/1-12) на рішення господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 року у справі №908/5952/14,

за позовом Запорізької міської ради м. Запоріжжя,

до Приватного підприємця Соскова Юрія Євгеновича, м. Запоріжжя,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2014 року до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до Приватного підприємця Соскова Юрія Євгеновича, про внесення змін до договору оренди землі від 22.11.2005 року.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 року у справі №908/5952/14 (суддя Соловйов В.М.) позов задоволено повністю.

Відповідач з рішенням господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 року у справі №908/5952/14 не погодився. Подав апеляційну скаргу до Харківського апеляційного господарського суду, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 року у справі №908/5952/14 скасувати, та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального права.

Позивач не забезпечив явку свого представника в судове засідання, про час та місце слухання справи повідомлений належним чином, що підтверджується поштовим повідомленням (а.с. 75).

Враховуючи те, що явка представника позивача не була визнана обов'язковою, а також те, що його неявка не перешкоджає розгляду апеляційної скарги, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності зазначеного представника за наявними матеріалами у справі.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи відповідача, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу у відповідності до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, зважаючи на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ПП Сосковим Ю.Є. (орендар) укладений договір оренди землі від 22.11.2005 р., за умовами якого орендодавець, відповідно до рішення двадцять другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 37/326 від 01.08.2005 р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування комплексу будівель та споруд по обслуговуванню автомобілів (п. 1 договору).

Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.11.2005 р., № 040526100778.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,7943 га.

Як зазначено в п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4794907,89 грн. (в цінах 2005 року).

Пунктом 9 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 47949,08 грн. за календарний рік в цінах 2005 р.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10. договору).

За умовами п. 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендарем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках передбачених законом.

Згідно п. 19 договору, передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору.

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

На підставі акту приймання - передачі земельної ділянки за договором оренди землі від 30.11.2005 р. № 040526100778 Запорізька міська рада (орендодавець) передала земельну ділянку кадастровий номер № 2310100000:05:014:0077, загальною площею 1,7943 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, Південне шосе, 57, а ПП Сосков Ю.Є. (орендар) прийняв вищевказану земельну ділянку в оренду.

У відповідності з п. 32 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Запорізька міська рада звернулась до ПП Соскова Ю.Є. з пропозицією від 07.07.2014 р. № 01/02-32/01987 "Про внесення змін до договору оренди землі", яку вручено ПП Соскову Ю.Є. 17.09.2014 р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (а.с.13-16).

Зазначеною пропозицією відповідачу пропонувалось внести зміни до договору оренди землі від 22.11.2005 р. та підписати додатковий договір про викладення, зокрема, пунктів 5, 9 договору оренди землі в наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 15341085,57 грн. (в цінах 2014 року)". "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі: 460232,57 грн., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2014 року".

Згідно Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.04.2014 р. (а.с.17), нормативна оцінка земельної ділянки: кадастровий номер: 2310100000:05:014:0077; розташованої в м. Запоріжжя, Південне шосе, 57; назва земельної ділянки: для розташування комплексу будівель та споруд по обслуговуванню автомобілів; категорія земель за функцією використання: землі комерційного використання; документ, який посвідчує право на земельну ділянку: договір оренди землі, зареєстрований за № 040526100778 від 30.11.2005 р.; площа земельної ділянки: 17943,00 кв.м.; складає 15341085,57 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції зазначив, що позовні вимоги є доведеними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Колегія суддів погоджується з таким висновком місцевого господарського суду з огляду на наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України від 06.10.1998 р. N 161-XIV "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 12 договору оренди землі від 22.11.2005 р. передбачено, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 32 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відповідно до ст. 13 Закону України від 03.07.1992р. N 2535-XII "Про плату за землю" (який втратив чинність з 01.01.2011р. у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України), підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

Отже, договір оренди землі від 22.11.2005 р. є підставою для нарахування земельного податку.

Відповідно до п.14.1.72, 14.1.73 ст. 14 Податкового кодексу України, земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XIII цього Кодексу);

Так, відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно ст. 2 Закону України "Про оцінку земель", правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Як вказано в ст. 13 Закону N 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону N 1378-IV).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" (ст. 18 Закону N 1378-IV).

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як зазначено в ст. 14.1.125 Податкового Кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (в редакції постанови КМУ № 492 від 23.05.2012).

Згідно цієї Методики, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (п.1).

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території (п.2).

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви (п.2-1).

Отже, Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 17.06.2014 р. № 18-8-0.5-4191/2-14, (а.с.17), наданий Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області в межах повноважень та відповідно до вищезазначених приписів нормативно-правових актів.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно якому вирішено внести зміни до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" шляхом викладення в новій редакції додатка до рішення.

Також зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008 р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, рішення прийняті органом місцевого самоуправління є обов'язковими до виконання на певній території.

Відповідно до п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012. року № 37 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинним на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі підлягають задоволенню.

Колегія суддів, враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, дійшла висновку про відмову в задоволення апеляційної скарги відповідача, в зв'язку з чим рішення господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 року у справі №908/5952/14 підлягає залишенню без змін.

Керуючись статтями 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 26 лютого 2015 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 14 травня 2015 року.

Головуючий суддя Черленяк М.І.

Суддя Ільїн О.В.

Суддя Хачатрян В.С.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.05.2015
Оприлюднено19.05.2015
Номер документу44184301
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5952/14

Ухвала від 09.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Постанова від 28.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 09.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Судовий наказ від 27.05.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Постанова від 13.05.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Черленяк М.І.

Ухвала від 20.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Черленяк М.І.

Рішення від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні