Постанова
від 28.07.2015 по справі 908/5952/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 липня 2015 року Справа № 908/5952/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Л.І. Рогач - головуючого, І.В. Алєєвої, Г.А. Кравчука за участю представників: позивачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належно); відповідачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належно); розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Запорізької міської ради на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 13.05.2015 у справі№ 908/5952/14 Господарського суду Запорізької області за позовомЗапорізької міської ради доПриватного підприємця Соскова Юрія Євгеновича провнесення змін до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

09.12.2014 Запорізька міська рада звернулася до Господарського суду Запорізької області з позовом про внесення змін до укладеного з Приватним підприємцем Сосковим Юрієм Євгеновичем договору оренди земельної ділянки від 30.11.2005 № 040526100778; а саме: змінити пункти 5 та 9 договору оренди земельної ділянки від 30.11.2005 № 040526100778, виклавши їх у такій редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 15341085,57 грн. в цінах 2014 року"; "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 460232,57 грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2014 року". Позовні вимоги вмотивовано прийняттям міською радою рішення, яким змінено попередньо встановлені коефіцієнти, відповідно до яких визначається розмір орендної плати, що зумовило підвищення нормативної грошової оцінки землі, що є базою оподаткування, приписами статей 651, 652 Цивільного кодексу України, статтями 288.1, 288.5 Податкового кодексу України.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 26.02.2015 (суддя Соловйов В.М.) позов задоволено повністю; внесено зміни до пункту 5 договору оренди землі від 30.11.2005, укладеного Запорізькою міською радою та Приватним підприємцем Сосковим Юрієм Євгеновичем щодо земельної ділянки загальною площею 1, 7943 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 57, для розташування комплексу будівель та споруд по обслуговуванню автомобілів, виклавши його в такій редакції:"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 15341085,57 грн. (п'ятнадцять мільйонів триста сорок одна тисяча вісімдесят п'ять) грн. 57 коп. в цінах 2014 року"; внесено зміни до пункту 9 вищевказаного договору оренди землі від 30.11.2005 щодо зазначеної земельної ділянки, виклавши його в такій редакції "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 460232 (чотириста шістдесят тисяч двісті тридцять дві) грн. 57 коп., що складає 3 % нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2014 року"; з відповідача стягнуто на користь позивача 1218 грн. судового збору.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 13.05.2015 (судді: Черленяк М.І. - головуючий, Ільїн О.В., Хачатрян В.С.) рішення суду першої інстанції залишено без змін з мотивів його законності та обґрунтованості.

Не погоджуючись з висновками господарських судів попередніх інстанцій, відповідач подав до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить рішення та постанову в справі скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Касаційну скаргу вмотивовано доводами про порушення та невірне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме: частини 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частини 4 статті 179 Господарського кодексу України; господарськими судами попередніх інстанцій не враховано, що сторони не можуть відступати від змісту Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004 № 220, який не містить умови щодо зміни розміру орендної плати у разі зміни нормативно грошової оцінки землі; відсутня така умова і в укладеному сторонами договорі оренди.

Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому відхилив її доводи, як необґрунтовані.

Сторони не скористалися правом на участь представників у судовому засіданні.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 22.11.2005 Запорізькою міською радою (Орендодавець) і Приватним підприємцем Сосковим Юрієм Євгеновичем (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки, зареєстрований Запорізькою регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.11.2005 № 040526100778; за пунктами 1, 2 договору орендодавець, відповідно до рішення двадцять другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 37/326 від 01.08.2005, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,7943га, для розташування комплексу будівель та споруд по обслуговуванню автомобілів, яка знаходиться: м. Запоріжжя, Південне шосе, 57. В пункті 8 договору сторони передбачили, що договір укладається на десять років.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4794907 грн. 89 коп. в цінах 2005 року (пункт 5 договору).

Відповідно до пункту 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 47949 грн. 08 коп. за календарний рік в цінах 2005 року. Згідно з пунктом 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. За пунктом 11 договору орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Орджонікідзевського району 33218815500007 в відділенні Держказначейства у Орджонікідзевському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014130, код 13050500.

Пунктом 12 Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом. Згідно з пунктом 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Судами також встановлено, що зазначена у договорі земельна ділянка передана орендарю за актом приймання-передачі.

Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; затверджено базову вартість 1 кв.м землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008.

За рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" (згідно з додатком) для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3"; 26.06.2012 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", згідно з яким вказане рішення змінено шляхом викладення в новій редакції додатку. Вказаним рішенням встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати за всі земельні ділянки, крім пунктів, наведених в додатку, використовується коефіцієнт 3. Відповідно до пункту 5 рішення набрало чинності з 01.01.2013 року.

На підставі наведених вище рішень органу місцевого самоврядування Головним управлінням Держземагентства земельних ресурсів у Запорізькій області надано Витяг з технічної документації, за яким нормативна грошова оцінка 1 м 2 земельної ділянки під забудовою площею 17943,00м 2 (спірна земельна ділянка) становить 854,99 грн.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою складає 15341085,57 грн.

12.09.2014 Запорізька міська рада направила на адресу відповідача письмову пропозицію "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01/02-32/01987 з розрахунком орендної плати та додатковим договором до договору оренди від 30.11.2005 за № 040526100778 в 2 примірниках, що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції відповідачу 17.09.2014 (з підписом відповідача) та фіскальним чеком ЗД УДППЗ "Укрпошта" № 3608 від 12.09.2014. Відповідач не здійснив заходів щодо внесення запропонованих змін до договору, відповідну додаткову угоду також не уклав.

Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що сторони в договорі передбачили можливість внесення змін до договору, законодавча зміна граничного розміру орендної плати, яка є регульованою, є підставою для перегляду попередньо встановленого договором розміру орендної плати як і обов'язкове для виконання та чинне на час судового розгляду справи рішення органу місцевого самоврядування, яким відповідно до норм законодавства змінено нормативно грошову оцінку.

Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Також статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, розділом ХІІІ якого передбачено плату за землю. Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подання позовної заяви, прийняття рішення судом першої інстанції) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин;. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення, якими здійснила регулювання земельних відносин, затвердивши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя та змінивши розмір коефіцієнту, на підставі якого розраховується орендна плата для земельної ділянки відповідача. Докази скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку зазначених вище рішень Запорізької міської ради відсутні.

Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка, до того ж за умовами договору оренди підлягає перегляду у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, щодо наявності передбачених законодавством та умовами договору підстав для внесення змін до договору в частині бази для визначення розміру орендної плати та, відповідно, розміру орендної плати.

Пунктом 4.1.9 статті 4 Податкового кодексу України закріплено принцип стабільності, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, а податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. З матеріалів справи вбачається, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі" прийнято 26.06.2012, також вказаним рішенням зобов'язано орендарів, у яких розмір орендної плати встановлений в договорі оренди землі не відповідає даному рішенню, укласти додаткові угоди.

Судова колегія також зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати, суди виходили з даних, наданих Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, яким на підставі статті 23 Закону України "Про оцінку земель" видано відповідний офіційний документ - витяг; доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку матеріали справи та касаційна скарга не містять.

Щодо доводів касаційної скарги судова колегія зазначає, що Типовим договором оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004 № 220, передбачено умову щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, визначення орендної плати на її основі; пунктом 13 Типового договору оренди землі передбачено перегляд розміру орендної плати, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні. Перевіривши у відповідності до частини 2 статті 111 5 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що господарські суди, розглядаючи справу відповідно до положень статей 43, 101, 105 Господарського процесуального кодексу України, розглянули всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі істотні обставини справи в їх сукупності, належним чином проаналізували правовідносини, що виникли та існували між сторонами, надали оцінку наявним у справі доказам згідно з вимогами статей 32-34 Господарського процесуального кодексу України, вірно застосували норми матеріального та процесуального права.

Доводи касаційної скарги не ґрунтуються на вірному застосуванні норм процесуального права, суперечать матеріалам справи та положенням матеріального права; підстав для скасування судових рішень з мотивів, наведених у касаційній скарзі, не вбачається.

На підставі викладеного, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , пунктом 1 статті 111 9 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного підприємця Соскова Юрія Євгеновича залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13.05.2015 у справі № 908/5952/14 Господарського суду Запорізької області та рішення Господарського суду Запорізької області від 26.02.2015 залишити без змін.

Головуючий Л. Рогач

Судді І. Алєєва

Г. Кравчук

Дата ухвалення рішення28.07.2015
Оприлюднено03.08.2015
Номер документу47711947
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/5952/14

Ухвала від 09.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Постанова від 28.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 09.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Судовий наказ від 27.05.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Постанова від 13.05.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Черленяк М.І.

Ухвала від 20.03.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Черленяк М.І.

Рішення від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні