Ухвала
від 13.05.2015 по справі 821/4813/13-а
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 травня 2015 р.м.ОдесаСправа № 821/4813/13-а

Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді -Кравець О.О. судді -Домусчі С.Д. судді - за участю секретаря Шеметенко Л.П. Левицької З.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 08.04.2014 р. по справі за адміністративним позовом ОСОБА_5 - священика Української Автокефальної Православної Церкви, фундатору й будівничого храму святого Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Херсонській області , Реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області , Херсонської обласної державної адміністрації,за участю 3-х осіб :Парафії Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви, державного реєстратора Реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області -Барановського Миколи Вікторовича, державного реєстратора Нововоронцовського районного управління юстиції Херсонської області - Карпенко Григорія Миколайовича та головного спеціаліста Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Херсонській області - Копитко Ользі Володимирівни

про визнання дії протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

26.12.2013 року ОСОБА_5 звернувся до суду із позовом до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в Херсонській області, Реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області та Херсонської обласної державної адміністрації,та просив визнати дії реєстраційної служби Головного управління у Херсонській області протиправними, щодо :

- відмови внести в базу даних ЄДР України дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка , зареєстрованої 22 січня 1992 року; внесення в базу даних ЄДР під датою реєстрації 22 січня 1992 року даних "Релігійної організації парафії Свята Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка Новоронцовського району" фактично створеної 2002 року без надання оригіналу свідоцтва про держреєстрацію;

- відмови видати витяг з ЄДР України нерухомого майна про державну реєстрацію прав на не житлову будівлю храм-каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлової плебанію власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви в м.Цюрупинську ;

- зобов'язати відповідача внести в базу даних ЄДР України дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка, зареєстрованої 22 січня 1992 року та видати витяг, заборонити державним реєстраторам вчиняти будь-які дії, щодо внесення змін до свідоцтва про право власності на нерухоме майно храм Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка власником якого є саме парафія Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка, внести до ЄДР України дані нерухомого майна нежитлової будівлі ,храму-каплиці Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлової плебанії власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української автокефальної православної Церкви та видати витяг з єдиного державного реєстру нерухомого майна про державну реєстрацію прав.

Після уточнення та доповнення позовних вимог від 05.02.2014 року просив визнати дії реєстраційної служби Головного управління у Херсонській області протиправними щодо :

- відмови внести в базу даних ЄДР України дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка , зареєстрованої 22 січня 1992 року; внесення в базу даних ЄДР під датою реєстрації 22 січня 1992 року даних "Релігійної організації парафії Свята Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка Новоронцовського району" фактично створеної 2002 року без надання оригіналу свідоцтва про держреєстрацію,

- відмови видати витяг з ЄДР України парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота балка, зареєстрованої 22 січня 1992 року, зобов'язати належним чином виконати дії, щодо внесення в базу даних ЄДР України дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка, зареєстрованої 22 січня 1992 року; видати витяг з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка, зареєстрованої 22 січня 1992 року;

- визнати дії реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції у Херсонській області протиправними, щодо :

- не надання, всупереч п. 7 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" рішення про державну реєстрації нерухоме майно не житлової будівлі, храму - каплиці Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлової плебанії власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви ,

- відмови надати , всупереч п. 5 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", витяг з єдиного державного реєстру нерухомого майна про державну реєстрацію прав на не житлову будівлю храм - каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію ,власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви в м. Цюрупинську;

- відмови у наданні, всупереч п. 5 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно з достовірною інформацією відповідно на технічному паспорту з вірно вказаною площею; ненадання письмового повідомлення про прийняте рішення зупинення розгляду заяви, в супереч п. 1 ст. 22 Закону України "Про д« реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" з обґрунтуванням рішення відповідно чинного законодавства;

- відмови у наданні рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно з достовірною інформацією відповідно наданому технічному паспорту з вірно вказаною площею, в супереч п. 2 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень";

зобов'язати реєстраційну службу Цюрупинського районного управління юстиції у Херсонській області належним чином виконати дії, а саме :

- внести в базу даних єдиного державного реєстру України дані нерухомого майна не житлової будівлі, храму - каплиці Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлової плебанії власником якого є парафія Архистра Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви з вказаними даними площі відповідно наданому технічного паспорту, а саме загальну площу -185,2 кв.м. з зазначенням житлової площі;

- видати рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно житлової будівлі, храму - каплиці Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ житлової плебанії власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви;

- видати витяг з єдиного державного реєстру нерухомого майна державну реєстрацію прав на нерухоме майно не житлової будівлі, храму каплиці Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлової плебанії власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви з вказаними даними площі відповідно наданому технічного паспорту, а саме загальну площу -185,2 кв.м зазначенням житлової площі.

Після уточнення та доповнення позовних вимог від 14.03.2014 року та просив визнати дії Херсонської обласної державної адміністрації протиправними та зобов'язати Херсонську обласну державну адміністрацію належним чином виконати дії, а саме: зареєструвати статут парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка в новій редакції від 18 травня 2013 року з повною та правильною назвою відповідно первинній реєстрації 22 січня 1992 року.

Після уточнення та доповнення позовних вимог від 20.03.2014 року просив зобов'язати реєстраційну службу Цюрупинського управління юстиції у Херсонській області внести зміну до запису державного реєстратора речових прав на нерухоме майно храм-каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію, а саме вказавши належну площу 185,2 кв.м.

08.04.2014 року позивач надав до суду клопотання про доповнення позовних вимог та просив визнати протиправними дії Херсонської обласної державної адміністрації щодо втручання у внутрішні справи релігійної організації парафії Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви й дописування посадовою особою в відредагований текст статуту термінів "у новій редакції" та наполягання на вилученні, без відповідного рішення загальних зборів громади, з тексту статуту терміну Олешки, що було в попередній редакції статуту 2000 року; внесення посадовою особою в офіційний документ - свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади зміну написанням терміну "церкви" з малої літери, коли в статуті всі терміни назви з великої літери; затвердження офіційного документу - свідоцтво про реєстрацію релігійної громади не гербовою печаткою Херсонської обласної державної адміністрації, а відділу діловодства; внести зміну у розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації №154 від 24.03.2014 п.1 та п.2 останнє слово "Церква" вказати з великої літери, від до статуту; додати в п.1 наступне речення: Вважати п.2.1. розпорядження голови державної адміністрації №62 від 18.01.2000 року "Про реєстрацію статутів релігійних " громад" таким, що втратив чинність; додати в п.2 наступне речення: Вважати п.1.2. розпорядження голови державної адміністрації №62 від 18.01.2000 року "Про реєстрацію статутів р громад" таким, що втратив чинність; видати парафії Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади з вірно вказаною н саме зміненим терміном "Церкви" з великої літери та гербовою печаткою Херсонської обласної державної адміністрації; видати парафії Покрови Пресвятої Богородиці (братської) Української Автокефальної Православної Церкви свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади з вказаною назвою, а саме зміненим терміном "Церкви" з великої літери та гербовою печаткою Херсонської обласної державної адміністрації, а також відповідно заяви додати між термінами "Цюрупинськ" та "Херсонської області" та інші населені пункти; затвердити статут парафії Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви відповідно редакції затвердженої загальними зборами громади видати голові парафіяльної управи; затвердити статут парафії Покрови Пресвятої Богородиці (братської) Української Автокефальної Православної Церкви відповідно редакції затвердженої загальними зборами громади та видати голові парафіяльної управи.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2014 року у задоволенні заяви ОСОБА_5 про залучення третіх осіб та зміну позовних вимог -відмовлено.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2014 року у задоволенні позову було відмовлено.

Не погоджуючись з постановою суду ОСОБА_5 подав апеляційну скаргу, в якій вважає вказану постанову прийнятою з порушенням норм процесуального та матеріального права, просила її скасувати та прийняти нову , якою задовольнити позов.

Ухвалами Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.11.2014 року та від 28.01.2015 року до участі у справі ,у якості 3-х осіб було залучено: державного реєстратора Реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області -Барановського Миколи Вікторовича ,головного спеціаліста Реєстраційної служби Головного управління юстиції у Херсонській області - Копитко Ользі Володимирівни та державного реєстратора Нововоронцовського районного управління юстиції Херсонської області Карпенко Григорія Миколайовича .

Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст.34 -39 КАС України.

Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п.3.2. Положення про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №575/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.04.2012 за №569/20882( в ред.,діючої на момент виникнення правовідносин) ТМСК приймає від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які в межах своїх повноважень ведуть облік юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та/або проводять реєстрацію юридичних осіб будь-яких організаційно-правових форм та фізичних осіб - підприємців (далі - уповноважені органи), аналітичну інформацію про невключених суб'єктів;

розглядає, аналізує прийняту від уповноважених органів аналітичну інформацію;

складає узагальнену інформацію про невключених суб'єктів;

передає узагальнену інформацію про невключених суб'єктів виконавчим комітетам міських рад міст обласного значення, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій за місцезнаходженням юридичних осіб та за місцем проживання фізичних осіб - підприємців для подальшого включення їх державними реєстраторами до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр);

передає узагальнену інформацію про невключених суб'єктів Державній реєстраційний службі України;

виконує інші повноваження, що випливають з покладених на неї завдань.

Згідно п.4.3 вищевказаного Положення Комісія : складає узагальнену інформацію про невключених юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих до 01 липня 2004 року, відомості про яких на дату завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців не включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у розрізі районів та міст обласного значення відповідно в Автономній Республіці Крим, областях, районів - у містах Києві та Севастополі за формами згідно з додатками 3 та 4;

передає узагальнену інформацію про невключених суб'єктів виконавчим комітетам міських рад міст обласного значення, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям за місцезнаходженням юридичних осіб та за місцем проживання фізичних осіб - підприємців для подальшого включення цих відомостей до Єдиного державного реєстру, про що складається акт приймання-передачі у двох примірниках. Узагальнена інформація про невключених суб'єктів може передаватися частинами;

передає узагальнену інформацію про невключених суб'єктів Державній реєстраційній службі України.

Згідно ст.14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації"для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Релігійні центри, управління, монастирі, релігійні братства, місії та духовні навчальні заклади подають на реєстрацію статут (положення) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії.

Орган, який здійснює реєстрацію, в місячний термін розглядає заяву, статут (положення) релігійної організації, приймає відповідне рішення і не пізніш як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам.

У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін.

Перевищення встановленого цим Законом терміну прийняття рішень про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.

Зміни і доповнення статутів (положень) релігійних організацій підлягають реєстрації в тому ж порядку і в ті ж терміни, що і реєстрація статутів (положень).

У разі необхідності в розгляді питання про реєстрацію статуту (положення) можуть брати участь з дорадчим голосом представники релігійної організації.

Механізм надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців врегульований Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та Порядком надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, затвердженим наказом Міністерства юстиції України 14.12.2012 №1846/5.

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що 02.04.2013 до реєстраційної служби Головного управління юстиції у Херсонській області звернувся ОСОБА_5 із заявою від 21.03.2013 р. про внесення даних релігійної організації - парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та проханням про сприяння в отриманні витягу й виписки щодо зазначеної релігійної організації від державного реєстратора Нововоронцовської районної державної адміністрації Херсонської області, до якої додано копії свідоцтв про реєстрацію (реєстрацію у новій редакції) статуту релігійної громади від 22.01.1992 № 15-120, від 04.04.2000 № 325.

Листом від 25.04.2013 №417-2765/0/8-13/61/343 Херсонська обласна державна адміністрація повідомила, що рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної Ради народних депутатів від 22.01.1992 року за № 15 "Про реєстрацію статутів релігійних громад" зареєстровано статут Української автокефальної православної церкви Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району (за адресою: Херсонська обл., Нововоронцовський район, с. Золота Балка, вул. Шевченка, 57.)

Рішенням №15 від 22.01.1992 року виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів було зареєстровано статут релігійної громади Української автокефальної православної церкви Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району .

Але , також надано статут парафії Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району Української автокефальної православної церкви Київського патріархату , де вказано що він зареєстрований рішенням №15 від 22.01.1992 року виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів.

Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 04.04.2000 року №325 "Про реєстрацію статутів релігійних громад" зареєстровано статут у новій редакції Української автокефальної православної церкви Свята Різдва Предтечинської парафії с. Золота Балка Нововоронцовського району (за адресою: Нововоронцовський район, с. Золота Балка, вул. Шевченка, 64) та розпорядженням від 26.06.2002 року №600 "Про державну реєстрацію статутів релігійних громад" було зареєстровано у новій редакції статут парафії Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району (за адресою: Нововоронцовський район, с. Золота Балка, вул. Шевченка, 64) .

За повідомленням Головного управління статистики у Херсонській області від 15.04.2013 № 13-03/188 у ЄДРПОУ значиться юридична особа "Парафія Свята Різдва Івана Хрестителя "; храм різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Української автокефальної православної церкви , Українська автокефальна православна церква Святого Різдва Предтечинської парафії в с. Золота Балка Нововоронцовського району . Парафія Свята Різдва Івана хрестителя Української автокефальної православної церкви не значаться в Єдиному державному реєстрі підприємств та організації Херсонської області.

Заявника було усно повідомлено про те, що інформацію щодо реєстрації релігійної організації - парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка за вказаними ним у заяві реєстраційними даними не виявлено. У зв'язку з цим, зазначене питання розгляду на засіданні комісії не підлягає, оскільки на засіданні тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців при Головному управлінні юстиції у Херсонській області розглядається та затверджується інформація про невключених юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004 року, відомості про яких на дату завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців для передачі до державного реєстратора для забезпечення включення до Єдиного державного реєстру відомостей про невключених суб'єктів.

Крім того, з питання оформлення документів щодо реєстрації статуту релігійної громади заявнику було рекомендовано звернутись до органу реєстрації - ОДА, оскільки його вирішення не відноситься до компетенції Головного управління юстиції у Херсонській області.

В подальшому, 30.07.2013 р. та 12.08.2013 р. від ОСОБА_5 надходили звернення від 29.07.2013р. та 09.08.2013 р. з проханням надати обґрунтування відмови у задоволенні заяви від 21.03.2013р. та внести дані релігійної організації - Української Автокефальної Православної Церкви Святого Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка до Єдиного державного реєстру й видати витяг і виписку з Єдиного державного реєстру. Зазначені звернення були розглянуті, й з урахуванням інформації, що була отримана від уповноважених органів, в тому числі органу реєстрації релігійних організацій (Херсонської обласної державної адміністрації), 20.08.2013 р. на адресу заявника направлено вичерпну відповідь з приводу порушених питань, зокрема про те, що даних щодо реєстрації юридичної особи із зазначеним заявником найменуванням "Українська Автокефальна Православна Церква Святого Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка" не встановлено, тому питання щодо передачі державному реєстратору для забезпечення включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відомостей щодо юридичної особи з найменуванням "Українська Автокефальна Православна Церква Святого Різдва Івана Хрестителя в с. Золота Балка" на засіданні тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців при Головному управлінні юстиції у Херсонській області розгляду не підлягає.

Державному реєстратору Нововоронцовської районної державної адміністрації за актом від 24.05.2013 р. було передано файли з частиною узагальненої інформації про суб'єктів, зареєстрованих до 01.07.2004 р., відомості про яких на дату завершення процесу включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не включені, для забезпечення їх включення до Єдиного державного реєстру. Відповідно до даного рішення комісії державному реєстратору, поряд з іншою інформації про невключених суб'єктів, передано дані й щодо реєстрації 22.01.1992 р. юридичної особи - "Парафія Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району ", які отримано від Херсонської обласної державної адміністрації.

Державним реєстратором Нововоронцовського РУЮ Карпенком Г.М. реєстраційну дію щодо включення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - Парафії Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району 10.07.2013 р. проведено на підставі п. 2 Розділу 8 Прикінцевих положень Закону України від 15.05.2003, № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців",згідно з яким Державний реєстратор при надходженні від юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної картки зобов'язаний, відповідно до вимог статті 19 цього Закону, провести включення відомостей про діючі юридичні особи та фізичних осіб - підприємців і видати їм виписку з Єдиного державного реєстру, на підставі отриманої від юридичної особи - Парафії Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району в особі заявника ОСОБА_12 реєстраційної картки про включення відомостей про юридичну особу "Парафія Свята Різдва Івана Хрестителя с. Золота Балка Нововоронцовського району ".

Апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , що вимоги позивача про визнання протиправними дій щодо відмови у внесення до ЄДР України дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка, яка зареєстрована 22.01.1992 року та зобов'язання внести до ЄДР дані парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка є необґрунтованими та не підлягають задоволенню, так як за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців юридична особа з найменуванням "Парафія Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви " не зареєстрована, а виписка з Єдиного державного реєстру видається ( зареєстрованій ) юридичній особі за її письмовим запитом ( ст. 21 Закону, № 755-IV)

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що 15.11.2013 р. до реєстраційної служби Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області звернувся керівник Парафії Архистратига Михаїла Української Православної Церкви ОСОБА_5 та подав заяву про державну реєстрацію речового права щодо права власності на нежитлову будівлю Храм-каплиця Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію, у заяві було обрано спосіб отримання документів "особисто" та відсутня поштова адреса, за якою можливо було надіслати документи.

Разом із заявою було подано документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав та наступні документи: свідоцтво про право власності, серія та номер: б/н, виданий 29.01.2010, видавник: Виконком Цюрупинської міськрада; довідка з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), серія та номер: АА № 802505, виданий 02.01.2013, видавник: Головне Управління статистики у Херсонській області; виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, серія та номер: 1 497 120 0000 002282, виданий 05.11.2012, видавник: Цюрупинська районна державна адміністрація Херсонської області; указ про призначення, серія та номер: б/н, виданий 01.06.1997, видавник: Патріархія Української Автокефальної Православної Церкви; технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 01.04.2013, видавник: Фізична особа - підприємець ОСОБА_13; державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, серія та номер: 120, виданий 29.09.1998, видавник: Цюрупинська міська рада; витяг з поземельної книги про земельну ділянку, серія та номер: НОМЕР_1, виданий 09.04.2012, видавник: Відділ Держкомзему у Цюрупинському районі Херсонської області.

Відповідно до ч.2 ст.331 ЦК України якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Відповідно ст. 15 Закону України від 01.07.2004, № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно до ст. 19 Закону України № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться на підставі:

1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;

2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;

3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;

4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;

5) рішень судів, що набрали законної сили;

6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Державна реєстрація обтяжень здійснюється на підставі:

1) встановленої законом заборони користування та/або розпорядження нерухомим майном;

2) рішень судів, що набрали законної сили;

3) постанови органів досудового слідства, державного виконавця про накладення арешту на нерухоме майно;

4) накладення заборони на відчуження нерухомого майна нотаріусом;

5) рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об'єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду;

6) інших актів відповідних державних органів та посадових осіб згідно із законом;

7) договорів, укладених у порядку, встановленому законом.

Відповідно з п.7 Перехідних положень вказаного Закону до приведення законів та інших нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом вони застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до ст.24 Закону України № 1952-IV ( в ред.,діючої на момент виникнення правовідносин) у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5 1 ) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5 2 ) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5 3 ) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5 4 ) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5 5 ) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5 6 ) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

2. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

3. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пунктах 4, 5 2 - 5 6 частини першої цієї статті, не позбавляє заявника права повторно звернутися із заявою за умови усунення перешкод для державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, не може здійснюватися у разі, якщо об'єкт нерухомого майна розміщений у межах території, на якій діють два і більше органів державної реєстрації прав, одним з таких органів на вибір заявника, а також у разі проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно.

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пункті 4 частини першої цієї статті, не може здійснюватися у разі наявності помилки в Державному земельному кадастрі, яка виникла після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у результаті зміни методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів).

4. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Відповідно до п. 26,27 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень ,затвердженого Постановою КМ України, від 22.06.2011, № 703 для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.

Документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є:

1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат;

2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

4) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, видані нотаріусом, чи їх дублікати;

5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до цього Порядку;

6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;

7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією до набрання чинності цим Порядком;

8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

9) державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою;

10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

12) заповіт, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;

13) закон, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;

14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;

15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Відповідно до п. 29 вищевказаного Порядку, для проведення державної реєстрації права власності на новозбудований чи реконструйований об'єкт нерухомого майна заявник подає органові державної реєстрації прав технічний паспорт на такий об'єкт.

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що заявником окрім вищезазначених документів не подані документи які б містили підстави для зазначення площі, відмінної від вказаної в правовстановлюючому документі, в тому числі запис в технічному паспорті.

02.12.2013 року державним реєстратором, Реєстраційної служби Цюрюпинського районного управління юстиції Херсонської області -Барановським Миколою Вікторовичем було прийнято рішення № 8556553 про державну реєстрацію прав з внесенням інформації до Державного реєстру речових прав згідно правовстановлюючого документу, при цьому вказавши площу 250,2 кв. м. вказану в свідоцтві про право власності.

На підставі постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 29.09.20011 р. по справі №2а-384/11/2170, яка набула законної сили згідно з ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2012 року ,до свідоцтва було внесено зміни ,згідно якого вважати тип об'єкта: нежитлова будівля Храм-каплиця Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлова плебанія, власником якої є Парафія Архистратига Михаїла Української Православної Церкви.

Після прийняття заяви від ОСОБА_5 та документу, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав разом з копіями документів необхідних для такої реєстрації, державним реєстратором Барановським М.В. було прийнято рішення №8556553 про державну реєстрацію, відкрито розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстраційну справу на об'єкт нерухомого майна НОМЕР_2, зареєстровано право власності НОМЕР_3 та сформовано витяг НОМЕР_4.

Апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , що дії державного реєстратора Реєстраційної служби Цюрюпинського районного управління юстиції Херсонської області щодо видачі ОСОБА_5 витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності є правомірними , так як, незважаючи ,на намагання вручити витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_5, заявник відмовлявся його отримати.

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що позивач із заявою про внесення змін до запису єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно храм-каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію, власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви, вказавши належну площу відповідно наданому технічному паспорту, а саме загальну площу - 185,2 кв. м. до Реєстраційної служби Цюрупинського РУЮ не звертався

Апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , що правовою підставою для звернення до суду є порушення права , та не допускається звернення щодо не порушених прав , яки можуть бути порушені у майбутньому, а тому у задоволенні позову в частині зобов'язання видати витяг з єдиного Державного реєстру нерухомого майна про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на не житлову будівлю храм - каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію, власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви, за адресою: Херсонська область, м. Цюрупинськ, вул. Гвардійська, 10 з вказаними даними площі відповідно наданому технічному паспорту, а саме загальну площу - 185,2 кв. м. з зазначенням житлової площі та зобов'язання внести зміни до запису єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно храм-каплицю Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ та житлову плебанію, власником якого є парафія Архистратига Михаїла Української Автокефальної Православної Церкви, вказавши належну площу відповідно наданому технічному паспорту, а саме загальну площу - 185,2 кв. м., слід відмовити , так як зазначені вимоги є передчасними.

Судом 1-ої інстанції було встановлено , що у травні 2013 року позивач звернувся до Херсонської обласної державної адміністрації від імені парафії Святого Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви села Золота Балка ОСОБА_5 із заявою про реєстрацію статуту зазначеної парафії.

Парафія Свята Різдва Івана Хрестителя Української Автокефальної Православної Церкви є юридичною особою, ідентифікаційний номер - 26186077 є юридичною особою, зареєстрованою в установленому законодавством порядку, а тому представляти її інтереси в суді має право настоятель або особа, уповноважена настоятелем, яким на момент звернення був отець ОСОБА_13, який не уповноважував ОСОБА_5 звертатися до ОДА із заявою про реєстрацію статуту парафії.

Херсонська обласна державна адміністрація відмовила ОСОБА_5 у реєстрації статуту посилаючись на те, що у нього відсутні повноваження на звернення до ОДА з такою заявою.

Апеляційний суд погоджується із висновком суду 1-ої інстанції , щодо відсутності підстав для задоволення позову та ,окрім вище наведених доводів, доходить до висновку, що Реєстраційні служби Головного управління юстиції у Херсонській області та Цюрупинського районного управління юстиції Херсонської області ,не є належними відповідачами у справі , так як тільки безпосередньо державним реєстратором вносяться приймається рішення та вносяться записи до Державного реєстру прав про державну реєстрацію права власності, які не були залучені до участі у справі судом 1-ої інстанції у якості належних відповідачів ,у порушення ст.52 КАС України , але вважає, що судом першої інстанції в іншому правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, вірно встановлено фактичні обставини справи та дана правова оцінка, постановлене рішення суду першої інстанції викладена достатньо повно, висновки обґрунтовані з посиланням на конкретні норми законів України та відповідає чинному законодавству.

Відповідно до ст.8 Конституції України, ст.8 КАС України та ч.1 ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року ,суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Конвенція з прав та основоположних свобод людини від 04.11.1950 року , була ратифікована Законом України N 475/97-ВР від 17.07.97, та відповідно до ст.9 Конституції України є частиною національного законодавства.

Відповідно до ч.1 статті 6 Конвенції, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним та безстороннім судом ,встановленим законом .

Згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов'язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні позивачем фактичних обставин і норм матеріального права.

Згідно з ч.2 ст.200 КАС України (в редакції на момент вчинення процесуальної дії) не може бути скасовано правильне по суті рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Таким чином , апеляційний суд доходить до висновку, що не має підстав в межах доводів апеляційної скарги для скасування чи зміни постанови суду 1-ої інстанції .

Керуючись ч.1 ст. 195, ст.196, п.1 ч.1. ст.198, 200, п.1 ч.1 ст. 205,ст. 206,210, 211, 212 , ч. 5 ст. 254 КАС України, апеляційний суд

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_5 - залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 08.04.2014 р. - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили після його проголошення ,та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20-ти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Кравець О.О.

Суддя Домусчі С.Д.

Суддя Шеметенко Л.П.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2015
Оприлюднено25.05.2015
Номер документу44266353
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/4813/13-а

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 27.02.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 28.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 08.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 03.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 03.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 23.05.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 23.05.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні