cpg1251
Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
Іменем України
РІШЕННЯ
18 травня 2015 року Справа № 927/438/15
За позовом: заступника прокурора Чернігівської області, вул. Князя Чорного 9, м. Чернігів,14000, в інтересах держави
в особі позивача-1: Міністерства інфраструктури України, пр-т. Перемоги, 14, м. Київ 135, 01135
в особі позивача-2: Міністерства охорони здоров'я України, вул. Грушевського, 7, м. Київ, 01601
в особі позивача-3: Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці", пров. Вокзальний 1, м. Чернігів, 14000
Відповідач: Чернігівська міська рада, вул. Магістратська 7, м.Чернігів,14000
Третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця", вул. Лисенка, 6, м. Київ, 01601
Третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Чернігівська обласна державна адміністрація, вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000
про зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Моцьор В.В.
Представники сторін:
від позивача-1: Бабіч О.В. (довіреність №1597/15/14-15 від 10 квітня 2015 року), Астюхін К.В. (довіреність №5041/15/14-4 від 04 серпня 2014 року),
від позивача-2: не з'явився,
від позивача-3: Лєсков В.О. (довіреність № б/н від 05 січня 2015 року), Тищенко Г.П. (довіреність № б/н від 30 березня 2015), Демченко Г.П. (наказ № 44/ос від 25 січня 2010 року),
від відповідача: Вовк П.І. (довіреність № 3-28/530 від 05 травня 2015 року),
від третьої особи-1: Кузьменко М.В.- начальник юридичного сектора (довіреність №1177-НЮ від 08 квітня 2015 року),
від третьої особи-2: не з'явився,
за участю: Кошової І.М. - заступника начальника відділу (наказ №170к від 03 квітня 2015 року).
В судовому засіданні 18 травня 2015 року на підставі ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заступником прокурора Чернігівської області подано позов в інтересах держави в особі позивачів: Міністерства інфраструктури України, Міністерства охорони здоров'я України, Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" до Чернігівської міської рада, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державного територіального - галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця", на стороні відповідача: Чернігівської обласної державної адміністрації про зобов'язання Чернігівської міської ради прийняти у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова цілісний майновий комплекс - державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці", що складається з будівлі лікарні (2217,4кв.м.), поліклініки (511,3кв.м.), харчоблоку (283,7 кв.м.), зубопротезної лабораторії (74,8 кв.м.), червоного куточку (189,9 кв.м.), прачечної та котельні (249,8 кв.м. гаражу 168,9 кв.м., стерилізаційної, УЗІ, адмінкорпусу (596,4 кв.м.), гаражу (66,9 кв.м.), сараю (179,8 кв.м.), погребу (61,5 кв.м.), ГРП, сараю, (42,1 кв.м.), що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 20 жовтня 2006 року, балансовою вартістю 1973299,00грн. (в редакції письмового пояснення від 02 квітня 2015 року №05/1-23-15).
Ухвалою суду від 02 квітня 2015 року розгляд справи відкладався.
У судовому засіданні 15 квітня 2015 року суд прийняв заяву прокурора №05/1-23-15 від 14 квітня 2015 року про зміну предмету позову, відповідно до якої прокурор просив суд зобов'язати Чернігівську міську раду прийняти у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова об'єкт соціальної інфраструктури (заклад охорони здоров'я) - державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці", що складається з будівлі лікарні (2217,4кв.м.), поліклініки (511,3кв.м.), харчоблоку (283,7 кв.м.), зубопротезної лабораторії (74,8 кв.м.), червоного куточку (189,9 кв.м.), прачечної та котельні (249,8 кв.м. гаражу 168,9 кв.м., стерилізаційної, УЗІ, адмінкорпусу (596,4 кв.м.), гаражу (66,9 кв.м.), сараю (179,8 кв.м.), погребу (61,5 кв.м.), ГРП, сараю, (42,1 кв.м.), що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 20 жовтня 2006 року, балансовою вартістю 1973299,00грн. Суд перейшов до розгляду справи по суті.
У судовому засіданні 15 квітня 2015 року суд перейшов до розгляду справи по суті.
Присутній у судових засіданнях прокурор підтримав позовні вимоги з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просив суд позов задовольнити, обґрунтовуючи вимоги тим, що фінансування лікарні до 01 січня 2015 року проводилось за рахунок видатків з Державного бюджету України. В зв'язку зі змінами в законодавстві у 2015 році фінансування таких лікарень передбачено за рахунок місцевих бюджетів, та відповідне їх переведення з державної у комунальну власність. Міністерством охорони здоров'я спільно з Міністерством інфраструктури розроблено та направлено місцевим органам виконавчої влади лист від 05 лютого 2015 року щодо здійснення фінансування та вирішення питань, пов'язаних із передачею майнових комплексів медичних закладів залізничного транспорту з державної у комунальну власність. Оскільки лікарня знаходиться на території міста Чернігова та здебільшого обслуговує мешканців міста Чернігова, то повинна бути передана саме у комунальну власність територіальної громади м. Чернігова. Питання щодо здійснення фінансування лікарні та передачі її у комунальну власність Чернігівською міською радою вирішено не було.
Представник позивача-1 підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити, зокрема, зазначивши у письмовому поясненні від 10 квітня 2015 року №65, що лікарня не може бути скорочена і, оскільки вона знаходиться на території Новозаводського району м. Чернігова, її фінансування повинно здійснюватися за рахунок коштів бюджету м. Чернігова.
Позивач-2 представника у судові засідання не направляв, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином. У клопотанні від 15 травня 2015 року, яке долучено судом до матеріалів справи, позивач-2 просив суд розглянути справу без участі їх представника.
Представник позивача-3 підтримав позовні вимоги, просив суд задовольнити позов, зазначивши в рішенні суду дату передачі об'єкта у комунальну власність з 01 січня 2015 року.
Представник відповідача у судових засіданнях та відзивах на позов вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав. Станом на 01 квітня 2015 року жодних звернень від позивачів з приводу прийняття у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова цілісного майнового комплексу - державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" до Чернігівської міської ради не надходило. Єдиним органом, що уповноважений приймати рішення щодо прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Чернігова об'єктів з державної власності є Чернігівська міська рада, однак жодних рішень з даного приводу не приймалося, тому прийняття рішення судом про зобов'язання прийняти до комунальної власності лікарні суперечить виключним повноваженням, які надані органам місцевого самоврядування Конституцією України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". Безпідставним є також твердження, що фінансування лікарні має здійснюватися з міського бюджету, оскільки пунктом 34 ст.2 Бюджетного кодексу України визначено, що місцеві бюджети - бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування. Отже, фінансування лікарні може здійснюватися за рахунок обласного бюджету. Листом від 07 квітня 2015 року №1474/45/14-15 Міністр Фінансів України Пивоварський А. звернувся до Чернігівського міського голови Соколова О.В. з проханням прийняти рішення щодо фінансування та передачі у комунальну власність лікарні. Чернігівська міська рада розглянула дане звернення, але оскільки не були надані матеріали визначені в спільному листі Мінохорониздоров'я та Мінінфраструктури від 05 лютого 2015 року № 10.03.67/3342-429/45/14-15, то міська рада прийняла рішення від 27 квітня 2015 року "Про створення робочої комісії з попереднього розгляду та вивчення питання про прийняття з державної у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова цілісного майнового комплексу державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці"" для з'ясування всіх обставин, витребування документів та прийняття рішення по суті. Тобто, Чернігівська міська рада почала розглядати питання про прийняття до комунальної власності територіальної громади міста Чернігова державного закладу як цілісного майнового комплексу. Але позовні вимоги суперечать порядку передачі, що викладений у спільному листі Мінохорониздоров'я та Мінінфраструктури від 05 лютого 2015 року №10.03.67/3342-429/45/14- 15, який передбачає, що передача об'єктів визначених в додатку № 10 до Закону України "Про державний бюджет на 2015 рік" здійснюється як цілісних майнових комплексів. Крім того, враховуючи обмежений обсяг фінансування та необхідність оптимізації мережі закладів охорони здоров'я, місто не має потреби в утриманні ще одного медичного закладу, про що також зазначено управлінням охорони здоров'я в листі від 17 квітня 2015 року №01-24/419.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державного територіального - галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" підтримав позовні вимоги в повному обсязі, у своєму пояснення від 29 квітня 2015 року №569 зазначивши, що у зв'язку зі змінами в законодавстві у 2015 році фінансування таких лікарень передбачено за рахунок місцевих бюджетів, та відповідне їх переведення з державної у комунальну власність. Рішення про передачу лікарні у комунальну власність органами місцевого самоврядування на даний час не прийнято, що унеможливлює відповідне фінансування медичного закладу і тим самим порушує вимоги Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік".
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Чернігівська обласна державна адміністрація в клопотанні від 18 травня 2015 року №10-05/2200, яке долучено судом до матеріалів справи, просить суд розглядати справу за відсутності її представника. В письмових поясненнях від 15 квітня 2015 року №10-05/1656 третя особа вважає позов прокуратури обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Ухвалами суду від 15 квітня 2015 року та від 29 квітня 2015 року розгляд справи відкладався.
Присутні у судовому засіданні 18 травня 2015 року прокурор, представники позивача-1, позивача-3, третьої особи-1 підтримали позовні вимоги, просили суд позов задовольнити. Окрім того, представник позивача-1 надав суду копії рішень міських рад про надання згоди на безоплатне прийняття з державної у комунальну власність територіальних громад міст відповідних державних закладів, які долучено судом до матеріалів (а.с.93-117 т.2).
Представник відповідача підтримав заперечення на позовну заяву, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, зокрема, зазначивши, що майно лікарні знаходиться в неналежному стані, а кошти, необхідні для утримання цього закладу, у міської ради відсутні, про що надано відповідні документи, які долучено судом до матеріалів справи (а.с. 118-131 т.2).
Розглянувши подані матеріали, заслухавши прокурора та повноважних представників сторін, суд встановив:
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України від 28 грудня 2014 року №79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" передбачено, що у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом з урахуванням передачі повноважень та змін, внесених до Бюджетного кодексу України, необхідно забезпечити передачу з державної власності у комунальну власність відповідних установ, закладів та організацій, включаючи структурні підрозділи.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.2 Бюджетного кодексу України від 08 липня 2010 року № 2456-VI, місцеві бюджети - бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Згідно п.3 ч.1 ст.89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, належать видатки на охорону здоров'я:
а) первинну медико-санітарну, амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні широкого профілю, спеціалізовані медико-санітарні частини, пологові будинки, поліклініки і амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки, а також дільничні лікарні, медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти, центри первинної медичної (медико-санітарної) допомоги);
б) програми медико-санітарної освіти (міські та районні центри здоров'я і заходи з санітарної освіти);
в) інші державні програми медичної та санітарної допомоги (територіальні медичні об'єднання, центри медичної статистики, автопідприємства санітарного транспорту, інші програми і заходи);
Згідно п.3 ч.1 ст.90 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим і обласних бюджетів, належать видатки на:
а) консультативну амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення), центри екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, станції екстреної (швидкої) медичної допомоги;
б) спеціалізовану амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (спеціалізовані лікарні, поліклініки, включаючи стоматологічні, центри, диспансери, госпіталі для ветеранів війни, будинки дитини, станції переливання крові);
в) санаторно-курортну допомогу (санаторії для хворих на туберкульоз, санаторії для дітей та підлітків, санаторії медичної реабілітації);
г) інші державні програми медичної та санітарної допомоги (медико-соціальні експертні комісії, бюро судмедекспертизи, центри медичної статистики, територіальні медичні об'єднання, автопідприємства санітарного транспорту, бази спецмедпостачання, центри здоров'я і заходи санітарної освіти, регіональні заходи з реалізації державних програм, інші програми і заходи).
Відповідно до Статуту, затвердженого наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України від 04 квітня 2006 року №127-ц та Змінами до статуту, затвердженими наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України від 23 червня 2011 року №305-ц, Державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" (далі - Лікарня), заснований на державній власності, відноситься до сфери управління Міністерства інфраструктури України (надалі - Уповноважений орган управління майном), підпорядкований Державній адміністрації залізничного транспорту України, а в порядку координаційної діяльності - Державному територіально-галузевому об'єднанню "Південно-Західна залізниця" (а.с. 22-30 т.1).
Розділом 2 Статуту визначено мету та основні види діяльності Лікарні, а саме:
2.1. Лікарня є лікувально-профілактичним закладом, створеним для здійснення медичної практики шляхом надання медико-санітарної допомоги, включаючи широкий спектр профілактичних, діагностичних та лікувальних заходів або послуг медичного характеру, а також інших функцій на основі професійної діяльності медичних працівників.
2.2. Контингенти, що обслуговуються:
- працівники підприємств, організацій та установ залізничного транспорту України і члени їх сімей, що перебувають на їх утриманні;
- пенсіонери залізничного транспорту і непрацездатні члени їх сімей, що перебувають на їх утриманні;
- непрацюючі інваліди 1-ї та ІІ-Ї груп при умові, якщо їх інвалідність пов'язана з роботою на залізничному транспорті;
- непрацездатні члени сімей померлих залізничників, смерть яких наступила внаслідок виробничого травматизму;
- пасажири залізничного транспорту, що знаходяться на шляху слідування і мають проїзні документи;
- населення, прикріплене до ЛПЗ залізничного транспорту;
- всі громадяни, які звертаються в поліклініку чи стаціонар за невідкладною допомогою, незалежно від місця їх роботи та проживання;
- інше населення, при наявності матеріальних і фінансових резервів для забезпечення якісної медичної допомоги.
2.3. Основні напрямки діяльності Лікарні:
2.3.1. Медичне обслуговування залізничників та членів їх сімей, пенсіонерів залізничного транспорту, зареєстрованого місцевого населення;
2.3.2. Організація комплексу профілактичних заходів по зниженню захворюваності, інвалідності, травматизму, смертності;
2.3.3. Надання кваліфікованої амбулаторно-поліклінічної, стаціонарної діагностично-лікувальної та реабілітаційної медичної допомоги населенню;
2.3.4. Проведення санітарно-просвітницької діяльності серед населення по пропаганді здорового способу життя;
2.3.5. Активна участь на засадах «медицини катастроф» при аваріях на залізничному транспорті та на адміністративній території;
2.3.6. Впровадження в роботу передового науково-практичного світового та вітчизняного досвіду з медичних технологій;
2.3.7. Надання медичної допомоги на засадах, зумовлених медичним страхуванням;
2.3.8. Виконання державних та регіональних програм;
2.3.9. Надання платних послуг згідно з чинним законодавством України.
2.3.10. Здійснює інші види діяльності, що не заборонені чинним законодавством України, а також види діяльності, які згідно з чинним законодавством України потребують спеціальних дозволів (ліцензій ):
а) медична практика.
Лікарня є юридичною особою. Права і обов'язки юридичної особи Лікарня набуває з дня її державної реєстрації. Лікарня здійснює свою діяльність на основі і відповідно до законів України , Указів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства інфраструктури України, Державної адміністрації залізничного транспорту та цього Статуту. Лікарня є неприбутковою організацією. (пункти 3.1, 3.2, 3.3 Статуту).
Державна реєстрація Лікарні проведена 13 березня 1997 року, про що свідчить Свідоцтво про державну реєстрацію №104335 (а.с. 20 т.1).
Згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" знаходиться за адресою: 14017, м. Чернігів, Новозаводський район, провулок Вокзальний, будинок 1 (а.с. 21 т.1).
Відповідно до Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 18 жовтня 2006 року, зареєстрованого в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно 20 жовтня 2006 року, виданого на підставі рішення виконкому Чернігівської міської ради від 20 вересня 2006 року №234, об'єкт включає в себе будівлі: лікарні, А-1, А1-2, 2217,4 кв. м; поліклініки, Б-1, 511,3 кв. м; харчоблоку В-1, В1-1, В2, В3-1, 283,7 кв. м; зубопротезної лабораторії, Д-1, 74,8 кв. м; червоного куточку, Ж-1, 189,9 кв. м; прачечної та котельні, З-1, 3-З2-1, З3, З4, З1, 249,8 кв. м; гаражу, П-1, П1-1, П2-1, 168,9 кв. м; стерилізаційної, УЗІ, адмінкорпусу, Р-1, Р-2, 596,4 кв. м; гаражу, Ш-1, 66,9 кв. м; сараю, Г-1, 179,8 кв. м; погребу, Н, 61,5 кв. м; ГРП, Т; сараю, К, 42,1 кв. м (а.с. 39).
Як свідчить баланс підприємства, станом на 01 січня 2015 року балансова вартість Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" становить 1973299,00грн. (а.с. 41-44 т.1).
До 01 січня 2015 року фінансування Лікарні проводилося за рахунок видатків з Державного бюджету України.
Частинами 1 та 2 статті 28 Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" від 28 грудня 2014 року №1284-2014-р передбачено Кабінету Міністрів України до 1 січня 2015 року забезпечити передачу в установленому порядку закладів, установ, організацій та заходів, визначених у додатку № 10 до цього Закону, на фінансування/надання фінансової підтримки з місцевих бюджетів. Установлено, що видатки на фінансування/надання фінансової підтримки закладам, установам, організаціям та проведення заходів, визначених у додатку № 10 до цього Закону, плануються на 2015 рік у відповідних місцевих бюджетах.
Згідно додатку № 10 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" видатки для фінансового забезпечення функціонування Лікарні були включені до загального обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 січня 2015 року №11 "Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" головним розпорядником вказаних бюджетних коштів визначено Міністерство охорони здоров'я України (бюджетна програма за КПКВК 2311410 "Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам").
Як зауважили представники Міністерства інфраструктури України в судових засіданнях, на виконання вимог пункту 13 Порядку та умов надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 січня 2015 року №11, було перераховано медичну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам (КПКВК 2311410), зокрема бюджету м. Чернігова, про що також свідчить лист Державної казначейської служби України від 02 квітня 2015 року №9-08/53-6168 з додатком (а.с. 5-14 т.2).
Таким чином, законодавчо визначено фінансування Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" з міського бюджету, тому даний заклад має перебувати у комунальній власності територіальної громади міста Чернігова.
Процедура передачі цілісних майнових комплексів повністю врегульована та здійснюється відповідно до Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" від 03 березня 1998 року №147/98-ВР (надалі - Закон) та відповідно до Положення про порядок передачі об'єктів права державної та комунальної власності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 року №1482 (надалі - Положення).
Пунктом 1 статті 1 Закону визначено, що цей Закон регулює відносини, пов'язані з передачею об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об'єктів права комунальної власності у державну власність.
Відповідно до абз.5 ч.1 ст.2 Закону об'єктами передачі згідно з цим Законом є: об'єкти житлового фонду, гуртожитки та інші об'єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров'я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Згідно ст. 3 Закону ініціатива щодо передачі об'єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об'єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону, та нерухомого майна, призначеного виключно для розміщення дошкільних навчальних закладів.
Міністерством інфраструктури України, як органом уповноваженим управляти майном Лікарні, виконано дії щодо вирішення питання передачі у комунальну власність Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці": видано окреме доручення від 27 січня 2015 року №82/16/11-15 Укрзалізниці в термін до 20 лютого 2015 року забезпечити підготовку медичними закладами документації та направити звернення до органів місцевого самоврядування, на території яких вони розташовані, для ініціювання термінового розгляду (у термін не пізніше 18 лютого 2015 року) на сесіях відповідних рад питання передачі медичних закладів до комунальної власності відповідних територіальних громад (с.73 т.2). Відповідно до спільного листа Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства інфраструктури України від 05 лютого 2015 року №429/45/14-15, Чернігівську обласну державну адміністрацію, як орган виконавчої влади, зобов'язано включити до мережі розпорядників та одержувачів бюджетних коштів заклади, визначені у додатку №10 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" та прискорити процес передачі цілісних майнових комплексів лікарень відповідним органам місцевого самоврядування (а.с. 60-63 т.1). В листах від 07 квітня 2015 року №1474/45/14-15 та №1473/45/14-15, адресованих Чернігівському міському голові Соколову О.В. та голові Чернігівської обласної державної адміністрації Звєрєву М.В. відповідно, Міністерство інфраструктури України наполягало на виконанні законів та вирішенні питання щодо фінансування та прийняття Лікарні у комунальну власність (а.с. 31-34 т.2).
Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" Державної адміністрації залізничного транспорту України Міністерства інфраструктури України листом від 26 січня 2015 року №НДА-4/16, адресованим головним лікарям медичних закладів, рекомендувало керівникам закладів звернутись до органів місцевого самоврядування для вирішення питання фінансування медичних закладів (а.с. 64 т.1).
Адміністрація Державного закладу "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці" листами від 28 січня 2015 року №16, від 10 лютого 2015 року №24 зверталась до міського голови м. Чернігова Соколова О.В. з проханням розглянути питання про прийняття Лікарні у комунальну власність та вирішення питання фінансування медичного закладу з місцевого бюджету (а.с. 69, 70 т.1).
Відповідно до ч.2 ст.4 Закону передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до частин 1, 2, 9 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою , іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради мають право:
1) вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об'єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальних громад;
2) на переважне придбання в комунальну власність приміщень, споруд, інших об'єктів, розташованих на відповідній території, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальних громад;
3) мати об'єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Пунктом 51 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 року №1482 "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" визначено, що положення визначає порядок безоплатної передачі об'єктів права державної власності із сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об'єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності (далі - органи, уповноважені управляти державним майном), Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування (далі - самоврядні організації), до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.
Ініціатива щодо передачі об'єктів права державної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій (п.3 Положення).
Передача об'єктів права державної власності здійснюється комісією з питань передачі об'єктів (п.8 Положення).
Передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об'єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об'єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об'єктом передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (п.10 Положення). До акта приймання-передачі додаються, передбачені Положенням документи.
Рішенням Чернігівської міської ради від 06 березня 2014 року (39 сесія 6 скликання) затверджено Положення про порядок передачі у комунальну власність територіальної громади м. Чернігова об'єктів соціальної інфраструктури (а.с. 123-141 т.1).
Проте, станом на день прийняття рішення судом, Чернігівська міська рада не прийняла у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова Державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці", що унеможливлює її фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету (п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин").
Як зазначають представники позивачів, з 01 січня 2015 року дані обставини спричинили невиплату заробітної плати працівникам лікарні, утворення та зростання заборгованості з виплати загальнообов'язкових внесків, комунальних платежів, зумовили нарахування відповідних штрафних санкцій, фактично зупинили діяльність лікарні, що унеможливило надання громадянам та постраждалим необхідної медичної допомоги та лікування, створили незручності для медичного огляду працівників залізниці та інших громадян, які користуються послугами даного закладу.
Відповідно до ч. 1 статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, як встановлено статтею 34 ГПК України . Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Суд встановив, що дії Чернігівської міської ради, прямо порушують вимоги Закону "Про Державний бюджет України на 2015 рік", спричиняють соціальну напругу та порушення конституційних прав, як працівників лікарні, так і інших громадян, що потребують медичної допомоги.
Заперечення відповідача прийняті судом до уваги, але всі вони були спростовані вищевикладеними обставинами.
За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати в розмірі 1218грн. мають бути покладені на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Чернігівській міській раді прийняти у комунальну власність територіальної громади міста Чернігова об'єкт соціальної інфраструктури (заклад охорони здоров'я) - державний заклад "Вузлова лікарня станції Чернігів Південно-Західної залізниці", що складається з будівлі лікарні (2217,4кв.м.), поліклініки (511,3кв.м.), харчоблоку (283,7 кв.м.), зубопротезної лабораторії (74,8 кв.м.), червоного куточку (189,9 кв.м.), прачечної та котельні (249,8 кв.м. гаражу 168,9 кв.м., стерилізаційної, УЗІ, адмінкорпусу (596,4 кв.м.), гаражу (66,9 кв.м.), сараю (179,8 кв.м.), погребу (61,5 кв.м.), ГРП, сараю, (42,1 кв.м.), що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 20 жовтня 2006 року, балансовою вартістю 1973299,00грн..
3. Стягнути з Чернігівської міської ради (вул. Магістратська 7, м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ 14227121, р/р 35419008001612 ГУДКСУ в Чернігівській області м. Чернігова, МФО 853592) в доход державного бюджету (р/р 31217206783002 отримувач УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030001 код ЄДРПОУ 38054398 банк ГУДКСУ в Чернігівській області МФО 853592 код бюджетної класифікації 22030001) 1218,00грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 22 травня 2015 року.
Суддя В.В. Моцьор .
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2015 |
Оприлюднено | 27.05.2015 |
Номер документу | 44317937 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Моцьор В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні