ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/593/15-а 11 год. 39хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом'якової В.В.,
при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача Стародубець В.Я., представника відповідача Юсіфової Н.Ч.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Промінь-3"
до Новокаховської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Фермерське господарство «Промінь-3 (позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Новокаховської об'єднаної державної податкової інспекції Міндоходів у Херсонській області (відповідач), в якому просило визнати незаконним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0002102200 від 24.11.14 про збільшення грошового зобов'язання з орендної плати в сумі 13261 грн. 32 коп. та застосування штрафу в сумі 3315 грн. 33 коп. Позовні вимоги мотивовані тим, що розмір орендної плати за земельну ділянку визначено договором оренди, а тому змінювати його податкова інспекція не має повноважень, оскільки не є стороною договору оренди. Договір оренди був припинений 14.10.14, розмір орендної плати в 2014 році сплачено в повному обсязі .
Представник позивача прибув в судове засідання, просить задовольнити позов.
В судовому засіданні суд здійснив заміну відповідача Каховську об'єднану держану податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Херсонській області на правонаступника - Каховську ОДПІ Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області.
Представник відповідача прибув в судове засідання, заперечує проти позову, посилається на те, що спірне податкове повідомлення-рішення є законним та прийнятим відповідно до діючого податкового законодавства України. В письмових запереченнях зазначає про те, що відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) встановлено мінімальний розмір в розмірі не менше 3 % нормативної грошової оцінки ділянки, але фермерське господарство не дотримувалось даних вимог , тому орендна плата за період квітень-вересень занижена на 13261 грн. 32 коп. Відповідач вважає, що податковим органом правомірно визначено суму грошового зобов'язання з орендної плати за 2014 році. Посилається на постанову Верховного Суду України від 02.12.14 у справі № 21-274а14 за аналогічними правовідносинами.
Розглянувши подані документи і матеріали та заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Згідно з договором оренди від 27.02.06, укладеним фермерським господарством «Промінь-3» з Бериславським РДА, господарство орендує земельну ділянку загальною площею 50,1682 га, в тому числі ріллі богарної 35,6064 га, ріллі зрошуваної 14,5618 га із земель резервного фонду Високопільської сільської ради. Згідно п. 5 договору оренди нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 629 111 грн. 40 коп. Розмір орендної плати встановлений в розмірі земельного податку. В подальшому розмір орендної плати переглядався. 28.02.12 до договору оренди були внесені зміни щодо розміру орендної плати, домовлено, що позивач сплачує 300 грн. орендної плати за один гектар від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Договір оренди був припинений 14.10.2014.
В листопаді 2014 року Новокаховською ОДПІ була проведена позапланова невиїзна документальна перевірка фермерського господарства «Промінь-3» з питань дотримання вимог податкового законодавства по орендній платі за землю за період з 01.04.14 по 30.09.14 (акт від 12.11.14 № 196/21-02-22-014/14136571), якою виявлено порушення господарством вимог пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПКУ в частині заниження розміру орендної плати за земельні ділянки, в результаті чого донараховано орендної плати за землю станом на 30.09.14 в сумі 13261 грн. 32 коп.
До таких висновків податкова інспекція дійшла з огляду на те, що згідно із витягами відділу Держземагенства № 02-13/10-1729, 02-13/10-1728 від 31.01.11 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 789163 грн. 64 коп., а з урахуванням коефіцієнту індексації 1,756 відповідно до постанови КМУ від 31.10.11 № 1185 нормативна грошова оцінка складає 1385771 грн. 35 коп., відповідно грошова оцінка площі 1 га складає 27622 грн. 51 коп.
ДПІ зазначає, що п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу, в редакції з 01.04.14, розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою ніж 3 % нормативної грошової оцінки. За період з 01.04.14 по 30.09.14 розмір орендної плати повинен становити 20786 грн. 57 коп. (виходячи з розрахунку 1385771 грн. 35 коп. НГО х 3 % : 12 м. х 6 міс.). Позивач сплатив тільки 7525 грн. 23 коп. (300 грн. за 1 га), заниження орендної плати становить 13261 грн. 34 коп.
На підставі висновків перевірки ОДПІ було прийнято податкове повідомлення-рішення від № 0002102200 від 24.11.14 про збільшення грошового зобов'язання з орендної плати в сумі 13261 грн. 32 коп. та застосування штрафу в сумі 3315 грн. 33 коп.
Не погоджуючись з висновками перевірки та прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду.
Положення Податкового Кодексу України регулюють відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата. Згідно ст.ст. 271,274, 288 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Згідно із ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Згідно з п. 288.1 ПКУ підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Як передбачено п. 288.4 ПКУ, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПКУ розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивач, становить : за ріллю богарну 413731,55 грн., за ріллю зрошувану 375432,09 грн., усього 789163,64 грн. з урахуванням коефіцієнта інфляції 3.2.
Доводи відповідача про те, що нормативна грошова оцінка ділянки становить 13855771,35 грн., оскільки треба застосувати коефіцієнт 1,756, суд вважає необґрунтованими. Постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2011 року N 1185 "Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" передбачено, що для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 року (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756. З цього приводу суд зазначає, відповідно до п.289.1., п.289.2 ст.289 ПК України, для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь за станом на 1 січня поточного року за відповідною формулою.
Суд також звертає увагу на те, що згідно з п.14.1.136, п. 14.1.147 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язків платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно до п.7.1 ст.7 ПК України під час встановлення податку обов'язково визначаються такі елементи: 7.1.1. платники податку; 7.1.2. об'єкт оподаткування; 7.1.3. база оподаткування; 7.1.4. ставка податку; 7.1.5. порядок обчислення податку; 7.1.6. податковий період; 7.1.7. строк та порядок сплати податку; 7.1.8. строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку. В силу п.23.1 ст.23 ПК України базою оподаткування визнаються конкретні вартісні, фізичні або інші характеристики певного об'єкта оподаткування. База оподаткування - це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання.
Виходячи з п.14.1.125 ст.14 ПКУкраїни, нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок для цілей розділу ХІІІ, глави 2 розділу XIV цього Кодексу є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Враховуючи, що за п.288.3 ст.288 ПК України об'єктом оподаткування визначено земельну ділянку, надану в оренду - відповідно, вартісним виразом об'єкта оподаткування (базою оподаткування та елементом податку) для цілей обчислення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є нормативна грошова оцінка земельної ділянки. При цьому згідно з п.7.4. ст.7 ПК України елементи податку, визначені в пункті 7.1 цієї статті, підстави для надання податкових пільг та порядок їх застосування визначаються виключно цим Кодексом.
В силу п.7.3. ст.7 ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Отже, при обчисленні орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності будь-які підстави для застосування коефіцієнту, передбаченого Постановою КМУ від 31.10.2011р. № 1185, відсутні, оскільки,
- по-перше, база оподаткування визначається виключно Податковим кодексом України, який у чинній редакції не містить вимог про застосування коефіцієнту 1,756 до показників нормативної грошової оцінки землі - ст.289 Податкового кодексу України врегульовано лише щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель з урахуванням індексу споживчих цін за попередній рік, й інших положень, які б визначали застосування будь-яких інших коефіцієнтів, Податковий кодекс України не містить;
- по-друге. Постанова КМУ від 31.10.2011 № 1185 є підзаконним нормативно-правовим актом та в силу п.2.1. ст.2, п.7.3. ст.7 Податкового кодексу України не може встановлювати або змінювати елементи податку шляхом запровадження обов'язку враховувати коефіцієнт до показників нормативної грошової оцінки землі, адже будь-які питання щодо оподаткування регулюються тільки Податковим кодексом України і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, а будь-які зміни до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України до теперішнього часу не вносили;
- по-третє, елементи загальнодержавних податків, до переліку яких в силу п.14.1.136, п. 14.1.147 ст.14 Податкового кодексу України належить й орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, визначаються лише Верховною Радою України, а, отже, база оподаткування (нормативна грошова оцінка земельних ділянок) як елемент податку може встановлюватися виключно вищим законодавчим органом держави, що прямо передбачено пп.12.1.3 п. 12.1 ст.12 Податкового кодексу України, а не органом виконавчої влади в особі Кабінету Міністрів України.
Згідно витягів відділу Державного агентства земельних ресурсів України від 31.01.11, на які посилається ОДПІ, та які були надані суду, в акті перевірки нормативна грошова оцінка земельної ділянки позивача становила 789163,64 грн.: в т.ч. за ріллю богарну 413731,55 грн., за ріллю зрошувану 375432,09 грн., з урахуванням коефіцієнту індексації 3, 2 . Як вбачається зі змісту вказаних витягів, жодних згадувань про збільшення нормативної грошової оцінки землі на коефіцієнт 1,756 відділом Держземагенством не наведено.
Підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 зазначеного Кодексу (в редакції з 01.04.2014 року) було встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК.
Законом України від 27.03.2014 року №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» до Податкового кодексу України були внесені зміні, які набули чинності з 01.04.2014 року, якими підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України був викладений у новій редакції, яка встановила мінімальний розмір річної суми земельного податку в розмірі 3 відсотка нормативної грошової оцінки. Тобто, з моменту набуття чинності Податковим кодексом на законодавчому рівні визначена нижня гранична межа річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи. Отже, з вищенаведеного вбачається, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у п.5.2 ст.5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.
Такий висновок суду узгоджується із правовою позицією Верховного суду України, яка викладена в постанові від 02.12.2014 року у справі 21-274а14.
Як вже зазначено вище п.9 договору оренди земельної ділянки від 27.02.06 передбачає орендну плату в розмірі 300 грн. за 1 га, що не відповідає мінімальному розміру орендної плати, встановленому пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, а є меншим.
Вирішуючи питання про те, чи правомірно податковий орган збільшив позивачу розмір орендної плати за землю на підставі положень пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, які набули чинності з 01.04.2014 року, суд виходить з наступного.
Позивач мав сплачувати орендну плату не менше 3 % від нормативної грошової оцінки ділянки, що складає за рік 23674 грн. 91 коп., за перевіряємий період півроку - 11837 грн. 45 коп. Позивачем сплачено 7525 грн. 23 коп., недоплата складає 4312 грн. 22 коп. Тому, грошове зобов'язання в частині орендної плати в сумі 4312 грн. 22 коп., а штрафна санкцію в сумі 1078 грн. 05 коп. визначені контролюючим органом правомірно.
Податкове повідомлення-рішення є неправомірним та підлягає скасуванню частково в частині визначення грошового зобов'язання в сумі 8949 грн. 10 коп. та застосування штрафної санкції в сумі 2237 грн. 28 коп.
Вказана відповідачем Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. № 213, призначена для суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель, а визначені у ній коефіцієнти - для їх використання саме у сфері оціночної діяльності, а не при розрахунку та обчисленні щорічної орендної плати платниками або податковою інспекцією. Положення податкового законодавства не містять повноважень контролюючого органу застосовувати множення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки на 1,756 .
Відповідно до ст.ст. 9, 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Позов задовольняється частково. Судові витрати відносяться на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог - на позивача 602 грн. 91 коп. та на державу 1224 грн. 09 коп. Оскільки позивач сплати при поданні позову тільки 182 грн. 70 коп., суд достягує з нього 420 грн. 21 коп. (виходячи з розрахунку 602 грн. 91 коп. - 182 грн. 70 коп. = 420 грн. 21 коп.)
Керуючись ст.ст. 9, 11, 94, 159, 160- 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив :
Задовольнити частково позов Фермерського господарства "ПРОМІНЬ-3" .
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Новокаховської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області від 24.11.2014 №0002102200 в частині визначення податкового зобов'язання з орендної плати за землю у розмірі 8949,10 грн. та штрафних санкцій 2237,28 грн.
У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Фермерського господарства "ПРОМІНЬ-3" (код ЄДРПО 14136571) до Державного бюджету судовий збір в сумі 420 (чотириста двадцять гривень) 21 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 25 травня 2015 р.
Суддя Хом'якова В.В.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2015 |
Оприлюднено | 29.05.2015 |
Номер документу | 44372094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні