Справа № 1570/4210/2012
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2015 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Андрухіва В.В.
при секретарі Белан М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області про скасування податкових повідомлень-рішень,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь"звернулося до суду з даним позовом, в якому просить скасувати податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Малиновському районі м.Одеси Одеської області Державної податкової служби від 05.01.2012 року №0000042301, від 03.04.2012 року №0007322301, від 03.04.2012 року №0007312301.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на відсутність порушень з боку ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" положень податкового законодавства з регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій. Позивач вказує, що він здійснює господарську діяльність у сфері торгівлі, при цьому, вся виручка від реалізації товарів контрагентам (юридичним або фізичним особам) надходить безпосередньо на банківський рахунок, а готівкові розрахунки та розрахунки із застосуванням банківських платіжних карток, платіжних чеків, жетонів не здійснюються. Тому в таких випадках реєстратори розрахункових операцій не застосовуються.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2012 року по справі № 1570/4210/2012, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2013 року, у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" до Державної податкової інспекції у Малиновському районі м.Одеси Одеської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень від 05.01.2012 року №0000042301 щодо визначення суми штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 6287000 грн. за порушення законодавства про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, від 03.04.2012р. №0007322301, №0007312301 щодо визначення суми штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 6287000 грн. за порушення норм з регулювання обігу готівки - відмовлено.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2013 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" залишено без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2012 року залишено без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 лютого 2015 року касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" задоволено частково, скасовано постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2012 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2013 року, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
При новому розгляді справи, представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити позов з наведених у позові підстав.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, обгрунтовуючи свої заперечення тим, що оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями від 05.01.2012 року №0000042301 та від 03.04.2012р. №0007312301 визначено суми штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 6287000 грн. за порушення норм з регулювання обігу готівки, оскільки ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь", в порушення вимог ст.1, п.1 ст.3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" не проведено через реєстратор розрахункових операцій операції від реалізації продукції не власного виробництва (автомобілів) на загальну суму 1257400 грн., а також в порушення вимог Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки"від 12.06.1995 року №436/95, та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за №40/10320, не оприбутковано готівкових коштів від реалізації продукції (автомобілів) у загальній сумі 1257400 грн.
При цьому, щодо податкового повідомлення-рішення від 05.01.2012 року №0000042301 представник відповідача зазначив, що воно анульоване, і тому грошові зобов'язання у позивача за вказаним рішенням відсутні. Токаж представник відповідача повідомила, що податкове повідомлення-рішення від 03.04.2012 року №0007322301 взагалі не виносилося контролюючим органом. На підтвердження вказаних обставин представник надала відповідні роздруківки з АІС "АУДИТ", Системи "Податковий Блок", а також службову записку в.о. начальника управління податкового аудиту ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області.
У судовому засіданні 03.04.2015 року відповідно до приписів ст.55 КАС України, судом здійснено заміну відповідача - Державної податкової інспекції у Малиновському районі м.Одеси Одеської області Держаної податкової служби, процесуальним правонаступником - Державною податковою інспекцією у Малиновському районі м.Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області, яку утворено внаслідок проведення відповідної реорганізації системи державних податкових органів.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що у період з 24.11.2011 року по 07.12.2011 року на підставі направлень, виданих ДПІ у Малиновському районі м.Одеси, згідно з п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.82.1 ст.82 Податкового кодексу України та відповідно до плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання, відповідачем проведена планова виїзна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2010 року по 30.06.2011 року, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2010 року по 30.06.2011 року.
За наслідками вказаної перевірки Державною податковою інспекцією у Малиновському районі м.Одеси складений акт №315/23-213/36155150-5704 від 21.12.2011 року "Про результати планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2010 року по 30.06.2011 року, у висновках якого, серед іншого, зазначено, що Товариством внаслідок порушення вимог ст.1, п.1 ст.3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", не проведено через реєстратор розрахункових операцій операції від реалізації продукції не власного виробництва (автомобілів) на загальну суму 1257400 грн.
На підставі складеного акта перевірки №315/23-213/36155150-5704 від 21.12.2011 року, Державною податковою інспекцією у Малиновському районі м.Одеси 05.01.2012 року винесено податкове повідомлення-рішення №0000042301 щодо визначення суми штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 6287000 грн. за порушення законодавства про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням ДПІ у Малиновському районі м.Одеси від 05.01.2012 року №0000042301, ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" звернулося до ДПС в Одеській області з первинною скаргою про його скасування. За результатами розгляду скарги ДПС прийняла рішення №5855/10/10-2007 від 23.03.2012 року, яким частково скасувала податкове повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м.Одеси від 05.01.2012 року №0000042301, в частині застосованої фінансової санкції у сумі 6286999 грн., в решті вказане повідомлення-рішення залишила без змін, а скаргу директора ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" у цій частині - без задоволення.
Також судом встановлено, що на підставі акту перевірки №315/23-213/36155150-5704 від 21.12.2011 року та рішення ДПС в Одеській області № 5855/10/10-2007 від 23.03.2012 року, відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.04.2012 року № 0007312301 про застосування до позивача штрафної санкції в розмірі 6287000 грн. на підставі ст.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки", за порушення пп.2.8. п. 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637,
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням ДПІ у Малиновському районі м.Одеси Одеської області ДПС від 03.04.2012 року №0007312301, ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" звернулося до ДПС України з повторною скаргою про скасування податкових повідомлень-рішень від 05.01.2012 року №0000042301 та від 03.04.2012 року №0007312301, за результатами розгляду якої ДПС України прийняла рішення №9471/6/10-2415 від 07.06.2012 року, яким залишила без змін податкові повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м.Одеси від 05.01.2012 року № 0000042301, з урахуванням рішення ДПС в Одеській області від 23.03.2012 року №5855/10/10-2007, та прийняті за результатами розгляду скарги податкові повідомлення-рішення від 03.04.2012 року №0007312301 та №0007322301, а скаргу - без задоволення.
Судом з'ясовано, що про прийняття податкового повідомлення-рішення від 03.04.2012 року №0007322301 на суму 1 грн. позивач дізнався лише з рішення ДПС України від 07.06.2012 року, і вказане рішення позивач не отримував.
Суд встановив, що ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" були укладені договори купівлі-продажу автомобілів, зокрема, №21/2011-СКП від 05.04.2011 року з ОСОБА_1, №08/2011-СКП від 26.01.2011 року з ОСОБА_2, №09/2011-СКП від 31.01.2011 року з ОСОБА_3, №07/2011-СКП від 26.01.2011 року з ОСОБА_4, №31/2011-СКП від 18.04.2011 року з ОСОБА_5, №28/2011-СКП від 14.04.2011 року з ОСОБА_6, №32/2010-Скп від 23.04.2010 року з ОСОБА_7, №67/2010-СКП від 31.08.2010 року з ОСОБА_8, №68/2010-СКП від 01.09.2010 року з ОСОБА_9, №77/2010-СКП від 07.10.2010 року з ОСОБА_10, №12/2011-СКП від 17.02.2011року з ОСОБА_11 На виконання умов вказаних угод ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" передало у власність покупцям за цими договорами автомобілі, а покупці зобов'язувалися сплатити певну суму грошових коштів за них.
На підставі вищевказаних договорів ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" реалізувало автомобілів на загальну суму 1869300 грн. (у т. ч. ПДВ - 311550 грн.), за які покупцями було внесено до каси ПАТ "УкрСиббанк" грошові кошти в розмірі 1257400 грн.
На підтвердження сплати покупцями коштів саме до каси банку, а не до каси підприємства, позивачем було надано суду копії виписок по особовим рахункам ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" в ПАТ "Украсиббанк", зокрема: від 26.04.2010 року, 02.08.2010 року, 31.08.2010 року, 02.09.2010 року, 08.09.2010 року, 17.09.2010 року, 08.10.2010 року, 12.10.2010 року, 27.01.2011 року, 31.01.2011 року, 02.02.2011 року, 04.02.2011 року,21.02.2011 року, 25.02.2011 року, 28.02.2011 року, 06.04.2011 року, 08.04.2011 року, 15.04.2011 року, 19.04.2011 року, 22.04.2011 року, 26.04.2011 року, а також було надано відповідні квитанції банку.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначаються Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 6 липня 1995 року №265/95-ВР (зі змінами та доповненнями). Дія його поширюється на усіх суб'єктів господарювання та їх господарські одиниці, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Встановлення норм щодо незастосування реєстраторів розрахункових операцій у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" реєстратори розрахункових операцій застосовуються фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності або юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами) (далі - суб'єкти підприємницької діяльності), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також уповноваженими банками та суб'єктами підприємницької діяльності, які виконують операції купівлі-продажу іноземної валюти.
Встановлення норм щодо застосування або незастосування реєстраторів розрахункових операцій в інших законах не допускається.
Пунктом 1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" встановлено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
Відповідно до пп.2.8 п.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, підприємства можуть тримати в позарабочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує ліміт каси, обов'язково здається до банків для їх зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки.
Відповідно п.п.1,2 ст.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 року №436/95 встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу:
- за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день (п.1);
- за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми (п.2).
Суд встановив, що за результатами перевірки ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" у період з 24.11.2011 року по 07.12.2011 року відповідачем не було встановлено порушення пп.2.8. п.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, яке б полягало у перевищенні позивачем встановлених лімітів залишку готівки в касі підприємства, що підтверджується актом перевірки контролюючого органу №315/23-213/36155150-5704 від 21.12.2011 року.
Як зазначено вище, позивачем було надано суду копії виписок по особовим рахункам у ПАТ "Украсиббанк", а також відповідні квитанції банку.
Вказані банківськи виписки та квитанції повністю підтверджують факт здійснення безготівкових рахунків між позивачем та покупціями автомобілів. В даному випадку, позивач, здійснюючи розрахункові операції при продажу товарів, скористався послугами банку, а тому і не мав обов'язку застосовувати реєстратор розрахункових операцій, оскільки Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" не передбачено додатково проводити через РРО розрахункові операції, які здійснені через каси банківських установ.
За змістом пп.2.5 п.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, якщо підприємства (підприємці) та фізичні особи здійснюють готівкові розрахунки без відкриття поточного рахунку шляхом унесення до банків готівки для подальшого її перерахування на рахунки інших підприємств (підприємців) або фізичних осіб, то такі розрахунки для платників коштів є готівковими, а для отримувачів коштів безготівковими.
Згідно п.1.4 гл.1 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 року № 22, безготівкові розрахунки - перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.
Посилання відповідача на довідки-рахунки, що виписувалися позивачем покупцям на підтвердження отримання позивачем оплати за товар в готівковій формі, суд не бере до уваги, оскільки довідка-рахунок лише посвідчує правомірність придбання транспортного засобу та не посвідчує факт сплати грошових коштів продавцю в певній формі (готівковій чи безготівковій).
Таким чином, суд дійшов висновку, що ДПІ у Малиновському району м.Одеси Одеської області ДПС при проведенні планової виїзної перевірки позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2010 року по 30.06.2011 року, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2010 року по 30.06.2011 року, дійшла помилкового висновку про те, що розрахунки покупців з позивачем є готівковими для позивача, що призвело до прийняття протиправного податкового повідомлення-рішення від 05.01.2012 року №0000042301, яке в подальшому частково скасоване ДПС в Одеській області.
Згідно п.60.1.3 ст.60 Податкового кодексу України, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов'язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі.
Згідно наданих відповідачем роздруківок з АІС "АУДИТ" та Системи "Податковий Блок" вбачається, що податкове повідомлення-рішення № 0000042301 має статус "Анульоване", і будь-яких грошових зобов'язань за цим рішенням у позивача немає (а.с.80).
Отже, суд не може скасувати неіснуючого рішення суб'єкта владних повноважень - податкове повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м.Одеси Одеської області ДПС № 0007322301 від 03.04.2012 року, яке вважається відкликаним, а тому цій частині позовних вимог ТОВ "Автотрейдінг-Овідіополь" слід відмовити.
Як зазначалося вище, за результатами перевірки позивача відповідачем не було встановлено порушення пп.2.8 п.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, яке б полягало у перевищенні позивачем встановлених лімітів залишку готівки в касах, що підтверджується актом перевірки. Тому підстав для застосування до позивача штрафних санкцій податковим повідомленням-рішенням від 03.04.2012 року №0007312301 у відповідача не було. Тому дане податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Додатково слід зазначити, що відповідач при визначенні розміру штрафних санкцій застосував п'ятикратний розмір нібито виявленої понадлімітної готівки замість двократного розміру, встановленого п.2 ст. 1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки".
Щодо іншої частини позовних вимог, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що позивачу стало відомо про податкове повідомлення-рішення № 0007322301 від 03.04.2012 року на суму 1 грн. зі змісту рішення ДПС України № 9471/6/10-2415 від 05.01.2012 року.
Проте, в ході розгляду справи, під час витребування у відповідача засвідченої копії податкового повідомлення-рішення № 0007322301 від 03.04.2012 року, яке відповідачем надано не було, судом з'ясовано, що згідно службової записки в.о. начальника управління податкового аудиту Стоянова П.П. № 340/22-01 від 07.05.2015 року та відповідно до даних АІС "АУДИТ" та Системи "Податковий Блок" по акту перевірки № 315/23-213/36155150-5704 від 21.12.2011 року - оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 0007322301 від 03.04.2012 року не виносилося, грошових зобов'язань позивачу таким рішенням не нараховувалося.
Таким чином, з огляду на відсутність податкового повідомлення-рішення № 0007322301 від 03.04.2012 року вимога позивача про його скасування задоволенню не підлягає через відсутність предмету спору.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд згідно ч.1 ст. 94 КАС України суд присуджує здійснені позивачем та документально підтверджені судові витрати в розмірі 2146 грн. з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст.2, 6-9, 11, 69, 71, 86, 94, 159-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" - задовольнити частково.
Податкове повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м.Одеси Одеської області ДПС № 0007312301 від 03 квітня 2012 року - скасувати повністю.
В решті позову - відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрейдінг-Овідіополь" (код ЄДРПОУ 36155150) сплачений судовий збір у розмірі 2146 грн. (дві тисячі сто сорок шість гривень).
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції - протягом 10 днів з дня проголошення постанови, а у разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС України, - протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили у разі неподання апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст постанови виготовлений 20.05.2015 року.
Суддя: В.В.Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2015 |
Оприлюднено | 02.06.2015 |
Номер документу | 44403156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні