Ухвала
від 14.05.2015 по справі 2а-1615/12/2070
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14.05.2015р. м. Київ К/9991/62647/12

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Федорова М.О.

суддів: Островича С.Е.

Степашка О.І.

секретар судового засідання Іванов К .Ю .

за участю представників згідно журналу судового засіданні від 14 .0 5.2015 (в матеріалах справи)

розглянувши касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Державної податкової служби на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2012

у справі № 2а-1615/12/2070

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр"

до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова

Державної податкової служби

про визнання дій незаконними

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Державної податкової служби про визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова щодо зміни визначених Товариством з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр" валового доходу та валових витрат, податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість без прийняття податкових повідомлень-рішень, а саме, дії ДПІ у Дзержинському районі м. Харкова зі зменшення валового доходу на загальну суму 1397480 грн. та зменшення валових витрат на загальну суму 1397480 грн., а також зі зменшення податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ „Техно-Асавир" на загальну суму податкового кредиту 279496 грн. і зменшення податкових зобов'язань по взаємовідносинах з ТОВ "Інтертрейді"на загальну суму податкового зобов'язання 279840,00 грн. на підставі складеного акту від 30.12.2011 року № 6419/2305/22626183; визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова щодо виключення з електронної бази даних „Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені Товариством з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр"(код ЕДРПОУ 22626183) у податкових деклараціях з податку на додану вартість № 9000061647 від 25.01.2011, № 9005019855 від 15.11.2010, № 158627 від 20.12.2010 та № 181272 від 20.01.2011; визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова щодо внесення до АС "Аудит" на підставі акту від 30.12.2011 року № 6419/2305/22626183 результатів перевірки щодо зменшення валового доходу та зменшення валових витрат, результатів опрацювання відхилень між сумами податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, задекларованих Товариством з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр"; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дзержинському районі м. Харкова відобразити в електронній базі даних „Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" суми податкового кредиту з податку на додану вартість, які Товариство з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр" (код ЕДРПОУ 22626183) включило до податкових декларацій з податку на додану вартість № 9000061647 від 25.01.2011, № 9005019855 від 15.11.2010, № 158627 від 20.12.2010 р. та № 181272 від 20.01.2011; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дзержинському районі м. Харкова відобразити в електронній базі даних "Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" суми податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які Товариство з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр") включило до податкових декларацій з податку на додану вартість № 9000061647 від 25.01.2011, № 9005019855 від 15.11.2010, № 158627 від 20.12.2010 та № 181272 від 20.01.2011; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дзержинському районі м. Харкова виключити з АС "Аудит" внесені на підставі акту № 6419/2305/22626183 від 30.12.2011 результати перевірки щодо зменшення валового доходу та зменшення валових витрат, результати опрацювання відхилень між сумами податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, задекларованих Товариством з обмеженою відповідальністю „Інформ-Авіа-Центр".

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.05.2012 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2012 постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.05.2012 скасовано, прийняте нове рішення, яким позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в який просить скасувати постанову апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга вмотивована тим, що судом апеляційної інстанцій при вирішенні спору по даній справі порушено норми матеріального права.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, юридичної оцінки обставин справи, розглянувши надані письмові докази в їх сукупності, Вищий адміністративний суд України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, відповідачем проведена позапланова виїзна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ „Техно-Асовир" за липень 2010 року, з ТОВ „Тех-Агроремпоставка" за березень, травень 2010 року та складено акт № 6419/2305/22626183 від 30.12.2011.

Перевіркою встановлено порушення позивачем ст.ст. 3, 4, 5 Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994 № 334/94-ВР, завищено валовий дохід на загальну суму 1397480 грн. та валові витрати на суму 1397480 грн.; відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 3, 4, ст. 7 Закону України „Про податок на додану вартість" № 168/97-ВР від 03.04.1997, завищено податкові зобов'язання по податку на додану вартість на суму 279840 грн., та завищення податковий кредит на загальну суму 279496 грн.

ДПІ у Дзержинського районі м. Харкова на підставі складеного акту від 30.12.11 за № 6419/2305/22626183 до АС "Аудит" та електронної бази даних "Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" внесені результати перевірки щодо до зменшення валового доходу та зменшення валових витрат, результати опрацювання відхилень між сумами податкових зобов'язань та податкового кредиту по податку на додану вартість.

Перевіркою встановлено, що ТОВ „Інформ-Авіа-Центр" на підставі договору купівлі-продажу з ТОВ „Техно-Асавир" №01/07/10 від 01.07.2010 було придбано товар.

Згідно реєстру отриманих податкових накладних та додатку 5 до Декларації з ПДВ ТОВ „Інформ-Авіа-Центр" до складу податкового кредиту включено суму податку на додану вартість з придбаних ТМЦ від ТОВ „Техно-Асавир" у сумі 279496 грн. (згідно уточнюючого розрахунку від 25.01.2011 №9000062114)

Отриманий товар від ТОВ „Техно-Асавир" на загальну суму 1676976 грн., у тому числі податок на додану вартість 279496 грн., підприємством ТОВ „Інформ-Авіа-Центр" реалізовано у періоді з 01.10.2010 по 31.12.2010 ТОВ „Інтертрейд" по договору №14/10/010 від 14.10.2010 на загальну суму 1679040 грн., у тому числі податок на додану вартість 279840 грн. згідно первинних документів.

Від ДПІ у Жовтневому районі м. Харкова відповідачем було отримано акт перевірки ТОВ „Техно-Асавир" з питань дотримання вимог податкового валютного та іншого законодавства за період з 10.07.2009 по 31.12.2010 №547/23-03-05/36457640 від 07.04.2011.

За місцем реєстрації ТОВ „Техно-Асавир" та його посадові особи відсутні, про що складено акт про відсутність суб'єкта господарювання за юридичною/фактичним місцезнаходженням.

Згідно аналізу податкової звітності наданої до ДПІ Жовтневому районі м. Харкова у ТОВ „Техно-Асавир" не виявлено власних, орендованих, одержаних по договорах лізингу, закріплених за підприємством на праві господарського відання, складських, торгівельних, виробничих та інших приміщень, в яких проводилася господарська діяльність.

За результатами перевірки відповідачем зроблено висновок про неможливість реального здійснення фінансово - господарських операцій підприємством та правочини, укладені та такі, що виконувались, від імені ТОВ „Техно-Асавир" з постачальниками та покупцями не спричиняють реального настання правових наслідків та суперечать інтересам держави та суспільства.

Так, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є програмним продуктом, який було розроблено для реалізації Порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 266 від 18.04.2008 (надалі також - Порядок; в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з підпунктом 2.10.3 пункту 2.10 Порядку співставлення даних податкової звітності з ПДВ з інформацією з інших джерел, а саме інформації кол. 2 розділу II Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, кол. 3 Розрахунку коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість з даними Реєстру платників ПДВ здійснюється у складі автоматизованого контролю.

Відповідно до пункту 2.14 Порядку інформація податкової звітності з ПДВ, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, у розрізі контрагентів підлягає співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України з метою виявлення платників ПДВ, якими занижено суму податкових зобов'язань або завищено суму податкового кредиту.

Пунктом 2.21 Порядку передбачено, що підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в описовій частині акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.

Згідно з пунктом 4.15 Порядку якщо платником ПДВ (постачальником) до податкових зобов'язань включено суму ПДВ меншу, ніж контрагентом (отримувачем) до податкового кредиту, працівники підрозділу оподаткування юридичних, фізичних осіб органу ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (постачальник), та органу ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (отримувач), відповідно до пункту 3 статті 11, пункту 3 статті 11 Закону № 509 звертаються в письмовій формі до таких платників ПДВ щодо одержання пояснень та їх документальних підтверджень (перелік документів, що затребується у платника ПДВ, передбачений пунктом 4.2 Порядку) з метою встановлення причин розбіжностей даних, що містяться у поданій ними податковій звітності з податку на додану вартість, виявлених під час камеральної перевірки, та/або за результатами автоматизованого співставлення.

Наведені законодавчі положення дають підстави для висновку про те, що процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.

Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Адже питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.

Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.

Слід також наголосити, що у податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.

Таким чином, будь-які зміни до інформаційних баз мають визнаватися протиправними, якщо відповідні дані не співпадають з узгодженими сумами (або іншими показниками) податкового обліку.

Оскільки у даному разі жодних донарахувань позивачеві грошових зобов'язань (та, відповідно, їх узгодження) за наслідками проведення спірної перевірки здійснено не було, то суд апеляційної інстанції правильно поновив порушене право позивача шляхом визнання протиправними дій ДПІ щодо коригування показників податкової звітності позивача.

Доводи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 220 КАС України, суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

З огляду на вищевикладене, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про те, що касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Державної податкової служби на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2012 у справі № 2а-1615/12/2070 залишити без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 210 - 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Державної податкової служби залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.09.2012 у справі № 2а-1615/12/2070 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав та порядку, передбачених статтями 236-239 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий М.О. Федоров Судді С.Е. Острович О.І. Степашко

Дата ухвалення рішення14.05.2015
Оприлюднено29.05.2015
Номер документу44433060
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1615/12/2070

Ухвала від 14.05.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Ухвала від 02.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Ухвала від 09.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Постанова від 19.09.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 12.10.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні