Постанова
від 21.05.2015 по справі 911/4093/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" травня 2015 р. Справа№ 911/4093/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Тищенко А.І.

суддів: Михальської Ю.Б.

Отрюха Б.В.

За участю представників сторін:

від Прокуратури: Гулик О.Ю. - прокурор

від позивача-1: не з'явився;

від позивача-2: Яцко О.В. - представник;

від відповідача-1: не з'явився;

від відповідача-2: Морозов О.О. - представник;

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Контракт 61"

на рішення

Господарського суду Київської області

від 20.01.2015р.

у справі № 911/4093/14 (суддя Подоляк Ю.В.)

за позовом Заступника військового прокурора Білоцерківського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква

до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Контракт 61"

про визнання недійсними розпорядження, договору купівлі-продажу земельної ділянки та зобов"язання повернути земельну ділянку

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Київської області від 20.01.2015р. у справі № 911/4093/14 позовні вимоги задоволено повністю: визнано недійсним розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області «Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення Товариству з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» від 16.01.2009р. №40; визнано недійсним нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 19.03.2009р. та зобов»язано ТОВ «Контракт 61» повернути державі в особі Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква земельну ділянку, площею 2,8407 га, кадастровий номер 3220488300:05:010:0027.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач ТОВ «Контракт 61» звернувся до суду з апеляційною скаргою, просить його скасувати посилаючись на порушення судом норм процесуального та матеріального права.

Зокрема, в своїй апеляційній скарзі апелянт посилається на те, що справа була розглянута у відсутності представника ТОВ «Контрак 61», у зв»яку з чим відповідач не мав можливості захищати свої права. Документи, надані прокурором в обґрунтування своїх позовних вимог не є належними та допустимими доказами, що підтверджують факт віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони. ТОВ «Контракт 61» придбало нежитлові будівлі на спірній земельній ділянці на аукціоні у Комунального підприємства «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс». Під час посвідчення договору купівлі-продажу нотаріусом було перевірено, що нежитлові будівлі є комунальною власністю, а не державною та перебували на праві власності у КП «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс».

Крім того, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не досліджено, що спірні земельні ділянки не відносилися до земель оборони навіть по кодам цільового використання у відповідності до Українського класифікатора цільового використання земель.

Апелянт надав суду апеляційної інстанції в підтвердження свої заперечень на позов ряд документів, які були сформовані з метою одержання ТОВ «Контракт 61» в оренду спірної земельної ділянки за адресою Київська область, м. Біла Церква, вул. Гайок, 4а, які містять інформаційно надану Управлінням земельних ресурсів у Білоцерківському районі, що спірна земельна ділянка розміщена у адміністративних межах Фурсівської сільської ради та віднесена до забудовних земель промисловості.

В судове засідання представник Білоцерківської державної адміністрації Київської області не з»явився, через відділ документального забезпечення суду 28.04.2015р. подав клопотання про розгляд справи у відсутності повноважного представника у зв»язку з не неможливістю його направлення в судове засідання. Одночасно просить розглянути справу за відсутності повноважного представника Білоцерківської державної адміністрації Київської області.

В судове засідання представник Міністерства оборони України не з»явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини неявки суд не повідомлено.

Оскільки, всі учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, проте позивач-1 та відповідач-1 не скористались своїми правами, передбаченими статтею 22 ГПК України, та виходячи з того, що явка сторін не визнавалася обов'язковою судом апеляційної інстанції, а участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статті 22 ГПК України) є правом, а не обов'язком сторони, Київський апеляційний господарський суд дійшов висновку про можливість розгляду апеляційної скарги по суті в судовому засіданні 21.05.2015 року за відсутності представників позивача-1 та відповідача-1.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що в процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі та додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія встановила наступне.

Розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009р. № 40 "Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення Товариству з обмеженою відповідальністю "Контракт 61" затверджено експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 2,8407 га, яка знаходиться на землях Фурсівської сільської ради для розташування виробничої бази, яка знаходиться за адресою м. Біла Церква, вул. Гайок, 4-а, відповідно до звіту про її експертну оцінку, в загальній сумі 899933,76 грн., яку дозволено продати Товариству з обмеженою відповідальністю "Контракт 61", якою він користується згідно договору від 08.04.2008р.

Оплату вартості земельної ділянки в сумі 89993,38 грн. необхідно було здійснити протягом 30 банківських днів з дня реєстрації договору купівлі-продажу земельної ділянки, яку перерахувати на розрахунковий рахунок Фурсівської сільської ради. Решту суми коштів 809940,39 грн. слід було перерахувати з розстроченням платежу терміном на 5 років по 161988,08 грн. щорічно до 31 грудня.

Спірним розпорядженням доручено першому заступнику голови Білоцерківської райдержадміністрації укласти договір купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки несільськогосподарського призначення у відповідності з нормами чинного законодавства.

На підставі зазначеного розпорядження між Білоцерківською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Контракт 61" укладено спірний договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 19.03.2009р., який посвідчений приватним нотаріусом Білоцерківського міського нотаріального округу Київської області Панкратьєвою Є.В., зареєстрований в реєстрі за № 1254.

Відповідно до умов цього договору Білоцерківська районна державна адміністрація - продавець зобов'язується передати майно у власність ТОВ "Контракт 61" - покупця, а покупець зобов'язується прийняти майно і сплатити за нього обговорену суму, а саме за викуплену земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: м. Біла Церква, вул. Гайок, № 4-а, загальною площею 2,8407 га, кадастровий номер земельної ділянки 3220488300:05:010:0027.

Прокурор обґрунтовуючи свої вимоги посилаються на те, що оскаржуваним розпорядженням Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області безпідставно розпорядилась та передала у власність ТОВ "Контракт 61" за спірним договором купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 19.03.2009р. земельну ділянку, загальною площею 2,84072 га, розташовану за адресою: м. Біла Церква, вул. Гайок, № 4-а, позаяк, зазначена земельна ділянка є землею оборони, яка перебуває в постійному користуванню Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква на підставі державного акту землекористування від 25.11.1977р.

Прокурор вважає, що зазначеними діями Білоцерківська райдержадміністрація порушила право Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква стосовно володіння і користування вказаною земельною ділянкою.

В підтвердження зазначеного прокурор посилається на:

- державний акт землекористування від 25.11.1977р., виданого КЕЧ Білоцеркіського району Київської області виконавчим комітетом Білоцерківської районної, міської ради депутатів на право постійного користування землею в розмірі 788 га землі;

- викопіювання з державного акту 1977р.;

- витяг з публічної кадастрової карти України;

- схему земельної ділянки військового містечка № 50 (м-н Гайок, м. Біла Церква, Київської області), погодженої начальником Білоцерківського гарнізону, начальником управління Деркомзему у Білоцерківському районі та начальником КЕВ м. Біла Церква;

- довідку квартирно-експлуатаційного відділу м. Біла Церква від 19.11.2014р. № 2/586, відповідно до якої станом на 01.11.2014р. на обліку квартирно-експлуатаційного відділу м. Біла Церква згідно форми 405 "Інвентаризаційна відомість наявності і використання земельних ділянок " у складі земель міністерства оборони України по військовому містечку № 50 (Гайок) в межах Фурсівської сільської ради рахується земельна ділянка площею 310,5 га;

- акт обстеження земельної ділянки військового містечка № 50 (Гайок) м. Біла Церква, (в межах Фурсівської сільської ради) від 17.11.2014р., відповідно до якого комісією у складі начальника відділення експлуатації фондів КЕВ м. Біла церква та інженерів в присутності представника військової прокуратури Білоцерківського гарнізону, здійснивши обстеження земельної ділянки військового містечка № 50 (Гайок), а також порівнявши дані наявних картографічних матеріалів та даних публічної кадастрової карти, підтверджено, що ділянка, яку займає ТОВ "Контракт 61" площею 2,8408 га за адресою: вул. Гайок, 4-а, територіально знаходиться в межах земельної ділянки загальною площею 310,5 га, яка входить до складу земель Міністерства оборони України і перебуває на обліку КЕВ м. Біла Церква;

- положення про квартирно-експлуатаційних відділ м. Біла Церква, затвердженого 16.12.2005р. начальником Київського квартино-експлуатаційного управління, відповідно до якого Квартирно-експлуатаційний відділ міста Біла Церква (позивач у справі) створений на базі КЕЧ Білоцерківського району та являється окремим структурним підрозділом, що входить до складу підрозділів Головного квартино-експлуатаційного управління Збройних Сил України.

Судом першої інстанції досліджені вищеперелічені документи, на які прокурор посилається в якості доказів, які підтверджують його вимоги та встановлено що спірна земельна ділянка площею 2,8408 га за адресою: вул. Гайок, 4-а, яку ТОВ "Контракт 61" придбав у власність відповідно до умов оскаржуваного договору, який укладений на підставі спірного розпорядження територіально знаходиться в межах земельної ділянки загальною площею 310,5 га, яка входить до складу земель Міністерства оборони України і перебуває в постійному користуванні КЕВ м. Біла Церква відповідно до державного акта землекористування від 25.11.1977р.

Аналізуючи наведене та докази, досліджені в судовому засіданні апеляційної інстанції, колегія вважає, що висновок суду першої інстанції про те, що спірна земельна ділянка віднесена до земель оборони, є необгрунтованим та хибним з огляду на наступне.

Спірна земельна ділянка розташована за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Гайок, 4-а.

Судом фактично не досліджено стан земельної ділянки на момент прийняття оскаржуваного розпорядження Білоцерківської РДА, а саме на січень 2009 року.

Висновок щодо віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони здійснено на підставі: документів, датованих 1977 роком, які на сьогоднішній день не можуть вважатись належним доказом наявності у Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква права постійного користування земельною ділянкою, оскільки: 1) позивачем не заперечується що земельна ділянка, яка згідно акту 1977 року надавалась у постійне користування неодноразово змінювалось та зменшувалась;

- Позивачем не надано документа, яким би чітко визначались чи підтверджувались змінені межі та розміри земельної ділянки, яка перебуває у постійному користування КЕВ Білоцерківського району;

- якщо аналізувати надані Позивачем плани та схеми розміщення земельної ділянки, яка на думку Позивача перебуває у постійному користуванні КЕВ міста Біла Церква та належить до земель оборони, та проаналізувати Публічної кадастрової карти України - томожна виявити, що в межах земельної ділянки, яка на думку прокурора є землею оборони та перебуває у постійному користуванні КЕВ міста Біла Церква, знаходиться значна кількість земельних ділянок, які перебувають у приватній власності та не мають цільового призначення «землі оборони»;

- Схема земельної ділянки військового містечка № 50 (м-н Гайок, м. Біла Церква Київської області) є неналежним доказом, оскільки не лише не містить дати її складання, що унеможливлює встановити на яку саме дату погоджено відповідні межі земельної ділянки, а й не містить підписів усіх осіб, які мали її підписати (схема містить поле «Начальник Київського КЕУ Полковник Євсігнєєв В.М.» однак не містить ані підпису даного полковника, ані печатки Київського КЕУ);

- викопіювання з Публічної кадастрової карти України здійснено особами (не містить жодного офіційного підпису чи печатки) та з нанесеними невідомими особами абрисами меж земельної ділянки, які (абриси меж) насправді відсутні в Публічній кадастровій карті України, як і відсутні межі земельної ділянки площею 310, 5 га, яка як зазначає прокурор перебуває у постійному користуванні КЕВ міста Біла Церква;

- Документи, надані Позивачем чи КЕВ міста Біла Церква (Довідка КЕВ міста Біла Церква від 19.11.2014р. № 2/586 щодо перебування земельної ділянки на обліку у КЕВ; Акт обстеження земельної ділянки військового містечка № 50 від 17.11.2014р., здійснений працівниками збройних сил України), не дозволяють стверджувати про перебування спірної земельної ділянки в межах земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні КЕВ міста Біла Церква, оскільки це є внутрішніми документами позивачів, складені безпосередньо працівниками Позивачів, які є заінтересованими особами та не лише не наділені жодними повноваженнями щодо визначення на місцевості меж земельних ділянок, а й не мають необхідних знань.

Тому, висновки суду щодо віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони не є підтвердженими належними доказами.

Щодо документального підтвердження невіднесення спірної земельної ділянки до земель оборони (згідно УКЦВЗ - 3.3.), та щодо її належності до земель промисловості (згідно УКПВ - 3.1.)

19.04.2006 року між ТОВ «Контракт 61» та Комунальним підприємством «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс» укладено нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу нежитлових будівель, розташованих за адресою: місто Біла Церква, вул. Гайок, будинок № 4-а. Дані нежитлові будівлі придбані за ціною згідно Витягу з протоколу аукціону з продажу на аукціоні майна, що знаходиться на балансі КП «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс» (копія договору купівлі-продажу нежитлових будівель додається ТОВ «Контракт 61).

Під час нотаріального посвідчення даного договору купівлі-продажу, нотаріусом перевірено, що дані нежитлові будівлі належать територіальній громаді міста Біла Церква, тобто були комунальною, а не державною власністю та перебували у КП «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс» згідно свідоцтва про право власності, виданого Білоцерківським управлінням житлово-комунального господарства 04.02.2006 року та зареєстрованого в Білоцерківському міжміському БТІ за № 630, книга № 9, та в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно за № 9751501.

Тобто, ще станом на квітень 2006 року ТОВ «Контракт 61» стало власником нежитлових будівель, які розташовані на спірній земельній ділянці.

26.02.2008 року між Білоцерківською РДА та ТОВ «Контракт 61» укладено нотаріально посвідчений договір оренди земельної ділянки площею 2, 8407 га виділеної в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

Як вбачається з Договору оренди дана земельна ділянка перебувала у державній власності та віднесена до забудованих земель промисловості за рахунок земель запасу Фурсівської сільської ради.

Договір оренди укладено відповідно до Розпорядження Голови Білоцерківської районної адміністрації від 18.02.2008 року № 87.

З метою укладення договору оренди земельної ділянки було виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку Товариству з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» для обслуговування виробничої бази за рахунок забудованих земель промисловості Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області (копія технічної документації додається ТОВ «Контракт 61»).

Дана технічна документація погоджена Головним управлінням земельних ресурсів у Київській області та прийнято Київською регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» та зокрема містить:

- Розпорядження Білоцерківської РДА від 28.08.2007р. № 526 про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування об'єкту та надання дозволу на розробку технічної документації;

- Завдання на виконання робіт, погоджене В.о. начальника управління земельних ресурсів та в якому в розділі «Характеристика об'єкта» вказано місце розташування: Київська область, м. Біла Церква, вул. Гайок, буд. 4а. Також вказано, що дана земельна ділянка має цільове призначення - обслуговування виробничої бази, код цільового використання у відповідності з УКЦВЗ - 3.1.5.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що код цільового використання у відповідності з УКЦВЗ (український класифікатор цільового використання земель) - 3.1.5 відповідає цільовому призначенню «Землі промисловості. Підприємств іншої промисловості».

В той час, як якби дана земельна ділянка дійсно була б віднесена до земель оборони - вона мала б код цільового використання згідно УКЦВЗ - 3.3.

Якщо ж звернутись до Публічної кадастрової карти на сайті то дана земельна ділянка також має цільове призначення 3.1.5, а не 3.3.

На підтвердження своїх заперечень на позов та рішення суду апелянт посилається на ряд документів:

- Довідку Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі від 02.10.2007р. № 06-16-1051 - згідно даної довідки Управління земресурсів повідомило, що станом на 01.07.2007р. дана земельна ділянка рахується як забудовані землі промисловості Фурсівської сільської ради Білоцерківського району;

- Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.10.2007р. № 06-15-1022 виданий Управлінням земельних ресурсів у Білоцерківському районі;

- Висновок Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі від 02.10.2007р. № 06-17-752 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області» - згідно даного Висновку Управління земресурсів погодило Технічну документацію і вважало за можливе надати дану земельну ділянку в оренду. Також у Висновку ще раз зазначено, що дана земельна ділянка віднесена до забудованих земель промисловості;

- Висновок Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі від 02.10.2007р. № 06-17-751 «Про наявні обмеження на використання земельної ділянки» - даний Висновок не містить жодного посилання на віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони;

- Висновок Відділу містобудування, архітектури житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Білоцерківської РДА від 24.09.2007р. № 380 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області» - згідно даного Висновку Відділом містобудування та архітектури... погоджено Технічну документацію і зазначено про можливість надання даної земельної ділянку в оренду. Також у Висновку ще раз зазначено, що дана земельна ділянка віднесена до забудованих земель промисловості;

- Висновок Відділу містобудування, архітектури житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Білоцерківської РДА від 24.09.2007р. № 381 «Про наявні обмеження на використання земельної ділянки» - даний Висновок не містить жодного посилання на віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони;

- Висновок Фурсівської сільської ради від 02.10.2007р. № 262 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області» - згідно даного Висновку Фурсівська сільська рада погодила Технічну документацію і вважала за можливе надати дану земельну ділянку в оренду. Також у Висновку ще раз зазначено, що дана земельна ділянка віднесена до забудованих земель промисловості в адміністративних межах Фурсівської сільської ради;

- Викопіювання з проекту формування Фурсівської сільської ради, яке містить зоблаження спірної земельної ділянки та підписане: Начальником відділу містобудування, В.О. начальника управління земельних ресурсів, сільським головою;

- Схему розміщення земельної ділянки - підписана Начальником відділу містобудування, В.О. начальника управління земельних ресурсів, сільським головою;

- Акт погодження межі земельної ділянки та передачі на зберігання встановлених межових знаків землекористувачу ТОВ «Контракт 61» для обслуговування виробничої бази в адміністративних межах Фурсівської сільської ради за адресою м. Біла Церква, вул. Гайок, буд. 4а від 02.10.2007р. - підписаний: Директором ПП «Паралель плюс», ФОП - В.О. Зарченко, Директором ТОВ «Контракт 61», Сільським головою Фурсівської сільської ради, В.О. начальника управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі, ФОП - Александров.

Також, з метою укладення Договору оренди земельної ділянки було виготовлено ТЕХНІЧНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Всі вищевказані документи, які були оформлені з метою одержання ТОВ «Контракт 61» в оренду земельну ділянку площею 2, 8407 га за адресою: Київська обл.., м. Біла Церква, вул. Гайок, 4а, - не оскаржувались та не містять жодного посилання на віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони та більше того містять офіційно надану Управлінням земельних ресурсів у Білоцерківському районі інформацію про те, що спірна земельна ділянка розміщена в адміністративних межах Фурсівської сільської ради та віднесена до забудованих земель промисловості.

19.03.2009 року між Білоцерківською районною державною адміністрацією та ТОВ «Контракт 61» укладено нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення.

Згідно даного договору ТОВ «Контракт 61» придбало земельну ділянку площею 2,8407 га за адресою: місто біла Церква, вул. Гайок, 4-а, - кадастровий номер 3220488300:05:010:027. При цьому нотаріусом перевірено правоздатність та дієздатність Білоцерківської РДА та належність спірної земельної ділянки територіальній громаді Фкрсьвської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

З метою оформлення права власності на земельну ділянку було виготовлено ТЕХНІЧНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку ТОВ «Контракт 61» для обслуговування виробничої бази в адміністративних межах Фурсівської сільської ради за адресою: м. Біла Церква, вул.. Гайок, буд 4-а (копія Технічної документації додається).

Дана Технічна документація серед інших документів також містить:

- Висновок Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі від 22.05.2009р. № 06-17-4506 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо складання державного акту на право власності та наявні обмеження на земельну ділянку ТОВ «Контракт 61» для обслуговування виробничої бази в адміністративних межах Фурсівської сільської ради за адресою: м. Біла Церква, вул.. Гайок, 4-а» - даним висновком Управління земресурсів погодило технічну документацію;

- Кадастровий план земельної ділянки;

- Висновок Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі від 12.08.2008р. № 06-17-3145 «Про наявні обмеження на використання земельної ділянки» - даний Висновок не містить жодного посилання на віднесення спірної земельної ділянки до земель оборони;

- Акт відновлення меж земельної ділянки та передачі на зберігання межових знаків;

- Довідка Фурсівської сільської ради від 16.04.2009р. № 01-14-208 щодо плати згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення.

Окрім того, з метою укладення Договору купівлі-продажу земельної ділянки було розроблено ТЕХНІЧНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Дана технічна документація серед іншого також містить наступні документи:

- Рішення Білоцерківської РДА від 03.07.2008р. № 06-27-1028 «Про надання дозволу на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району»;

- Витяг з рішення Фурсівської сільської ради від 08.04.2008р. «Про надання погодження на продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення», згідно якого Фурсівська сільська рада надала згоду на продаж ТОВ «Контракт 61» земельної ділянки в адміністративних межах Фурсівської сільської ради за адресою: м. Біла Церква, вул. Гайок, 4-а, - яка належить до забудованих земель промисловості;

- Акт прийому-передачі земельної ділянки від 08.04.2008р.;

- Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 05.09.2008р. № 2- 1140ЕО, затверджений Начальником Головного управління земельних ресурсів у Київській області;

- Справа на нежитлові будівлі по вул. Гайок 4а у м. Біла Церква Київської області з Білоцерківського міжміського бюро технічної інвентаризації.

26.06.2009 року на дану земельну ділянку Управлінням земельних ресурсів у Білоцерківському районі оформлено ТОВ «Контракт 61» Державний акт про право власності на земельну ділянку Серія ЯИ № 412242.

Таким чином, усі документи, які складені відносно даної земельної ділянки у період з 2006 року та по 24.06.2009 року не містять жодного зазначення про належність даної земельної ділянки до земель оборони, та більше того вказують на цільове призначення даної земельної ділянки згідно УКЦВЗ 3.1.5., тобто забудовані землі промисловості та підтверджують повноваження Білоцерківської районної державної адміністрації щодо укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Окрім того, Державною інспекцією сільського господарства в Київській області у відповідь на звернення ТОВ «Контракт 61» надіслано лист від 19.11.2014р. № 02-3-09/6727, в якому інспекцією зазначено, що земельна ділянка за адресою: вул. Гайок, 4-а, м. Біла Церква, відповідно до довідки Управління земельних ресурсів у Білоцерківському районі згідно державної статистичної звітності (форми 6-зем) дана земельна ділянка площею 2, 8407 га рахується як забудовані землі промисловості та згідно кадастрового плану вищевказаної земельної ділянки шифр рядка форми 6-зем № 65 дана земельна ділянка віднесена до підприємств галузей промисловості (Наказ Державного управління статистики України №377 від 05.11.1998 року «Про затвердження форми державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель) (Копія Листа додається).

Таким чином, Рішення Господарського суду Київської області є таким, що прийнято з порушенням ст. 4-7, 43 Господарського процесуального кодексу України, як таке, що прийнято з нез'ясуванням усіх обставин справи та не підтвердженням матеріалами справи висновків здійснених судом.

В судовому засіданні також встановлено, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.10.99 р. № 1135-р було здійснено передачу майна Державного підприємства «Білоцерківський авіаційний завод» що перебувало у сфері управління Міністерства оборони України у власність територіальної громади міста Біла Церква (надано для долучення до матеріалів справи представником позивача).

Також представником позивача було надано для долучення до матеріалів справи Протокол №8 від 11 жовтня 2005 року засідання комісії з питань використання цілісних майнових комплексів, іншого нерухомого військового майна та земель оборони, які вивільняються в ході реформування Збройних сил України, яким підтверджується факт передачі, що у зв»язку з передачею майна підприємства «Білоцерківський авіаційний завод» що перебувало у сфері управління Міністерства оборони України у власність територіальної громади міста Біла Церква було передано землі до земель запасу в с. Фурси Білоцерківського району Київської області.

Тобто, на момент винесення оспорюваного розпорядження спірна земельна ділянка під будівлями перейшла у комунальну власність та не відносилася до земель оборони.

Згідно ст. 17 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема:

розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;

координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель.

Згідно п. 2 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Згідно ч. 2 ст. 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 3 ст. 122 ЗК України визначено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.

Статтею 127 ЗК України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Статтею 134 ЗК України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 ст. 134 ЗК України визначено перелік випадків в яких земельні ділянки продаються не на конкурсних засадах (земельних торгах) серед яких є і такий випадок як - розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

Враховуючи викладене та те, що на спірній земельній ділянці розташовані нежитлові будівлі, які на праві власності належать ТОВ «Контракт 61», - продаж даної земельної ділянки правомірно здійснено Білоцерківською РДА не на конкурсних засадах.

Статтею 128 ЗК України визначено процедуру продажу земельної ділянки та перелік документів, які надаються заявником. Враховуючи наявні документи вбачається, що під час відчуження спірної земельної ділянки була дотримана процедура визначена ст. 127 ЗК України.

Частиною 5 ст. 128 ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови в продажі земельної ділянки, а саме:

а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;

б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

в) якщо щодо суб'єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;

г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;

ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Частиною 8 ст. 128 ЗК України визначено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади або органів кощавого самоврядування. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки. Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

Для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки було проведено відповідну експертну грошову оцінку земельної ділянки, що підтверджується відповідним звітом експертно-грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи, вищевикладене та те, що спірна земельна ділянка не є землею оборони, а віднесена до забудованих земель промисловості, правові підстави для відмови Білоцерківської РДА у відчужені ТОВ «Контракт 61» даної земельної ділянки були відсутні.

Таким чином, рішення Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009р. № 49 «Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення Товариству з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» є законним, обґрунтованими та таким, що прийнято в межах повноважень наданих законодавством Білоцерківській РДА Київської області.

Частинами 6, 7 ст. 128 ЗК України визначено, що Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки. Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.

Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) встановлено, що ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб»єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Враховуючи положення законодавства України та законність розпорядження Білоцерківської РДА від 16.01.2009р. № 40, відсутні правові підстави для визнання недійсним Договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 19.03.2009р.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію ("Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод") та практику Суду (Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини) як джерело права.

У рішенні від 24 червня 2003 року у справі "Стретч проти Об'єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини зазначив: "наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила". У цій справі Європейський суд дійшов висновку про те, що, оскільки особу позбавили права на його майно лише з тих підстав, що порушення були вчинені з боку публічного органу, а не громадянина, в такому випадку мало місце "непропорційне втручання у право заявника на мирне володіння своїм майном та, відповідно, відбулось порушення статті 1 "Першого протоколу Конвенції". Тобто визнання недійсними рішення публічного органу та договору, згідно яких майно отримане у власність від держави, та подальше позбавлення цього права на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим та незаконним.

Відповідно до ст. 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Аналогічну правову позицію наведено в постановах ВГС України від 02.03.12 у справі № 36/310, від 21.07.10 у справі № 8/19пд.

На підставі вищевикладеного, колегія вважає, що наведені прокурором обставини не дають підстав для висновку про незаконність прийняття розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області «Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення Товариству з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» від 16.01.2009р. №40 та як наслідок не свідчать про наявність підстав для визнання недійсним нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 19.03.2009р. та зобов»язанння ТОВ «Контракт 61» повернути державі в особі Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква земельну ділянку, площею 2,8407 га, кадастровий номер 3220488300:05:010:0027, а тому в задоволенні позову в необхідно відмовити.

Крім того, прокурором та позивачем не оспорюється право власності на нерухомість, яка розташована на спірній земельній ділянці.

Враховуючи вищевикладене колегія вважає, що рішення Господарського суду Київської області від 20.01.2015р. прийнято з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права, зокрема, помилково здійснено посилання на: ч. 1 ст. 77, ч. З ст. 84 ЗК України; Закон України «Про використання земель оборони»; Закон України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» та Постанова КМ України від 29.08.2002р. № 1282.

Оцінюючи вищенаведені обставини колегія приходить до висновку, що наявні усі правові підстави для скасування рішення Господарського суду Київської області від 20.01.2015р. у справі № 911/4093/14 та прийняття нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Заступника військового прокурора Білоцерківського гарнізону.

За таких обставин, колегія приходить до висновку, що Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія приходить до висновку, що рішення Господарського суду Київської області підлягає скасуванню, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 91-95, 98, 101, 103, 104 Господарського процесуального кодексу України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» на рішення Господарського суду Київської області від 20.01.2015 р. задовольнити.

Рішення Господарського суду Київської області у справі № 911/4093/14 від 20.01.2015 року скасувати.

Прийняти нове рішення про відмову в позові повністю.

Стягнути з Міністерства оборони України (03168, м. Київ, пр. Повітрофлотський, буд. 6, код ЄДРПОУ 00034022) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» (09150, Київська обл., Білоцерківський район, с. Фурси, вул. Чкалова, 17, ідентифікаційний код 32456444) 913,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Видати наказ.

Стягнути з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Біла Церква (09100, Київська обл., місто Біла Церква, вул.Ярмаркова, буд.1, код ЄДРПОУ 08167863) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Контракт 61» (09150, Київська обл., Білоцерківський район, с. Фурси, вул. Чкалова, 17, ідентифікаційний код 32456444) 913,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Видати наказ.

Видачу наказів доручити Господарському суду Київської області.

Матеріали справи № 911/4093/14 повернути Господарському суду Київської області.

Головуючий суддя А.І. Тищенко

Судді Ю.Б. Михальська

Б.В. Отрюх

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.05.2015
Оприлюднено03.06.2015
Номер документу44446159
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/4093/14

Постанова від 23.03.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 20.11.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Мартюк А.І.

Ухвала від 28.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 05.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 10.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 21.05.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 06.03.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Рішення від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Рішення від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні