cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" червня 2015 р. Справа№ 910/682/15-г
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Самсіна Р.І.
суддів: Гончарова С.А.
Скрипки І.М.
За розглядом апеляційної скарги заступника прокурора міста Києва на рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2015 року (суддя - Літвінова М.Є.) у справі № 910/682/15-г
За позовом Заступника прокурора міста Києва
до Київської міської ради
треті особи 1. Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОТРЕК»
2. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу
Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації)
про визнання незаконним та скасування рішення
Представники сторін:
від позивача (скаржник): Винник О.О. (посвідчення № 015627 від 14.03.2013р. прокурор Київської прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері;
від відповідача: Тхорик С.М. (довіреність № 225-КР-623 від 06.03.2015р.);
від третьої особи-1: Макітрюк С.І. директор;
від третьої особи-2: Кохан А.С. (довіреність № 09703-13248 від 26.11.2014р.);
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.03.2015р. відмовлено у задоволенні позовних вимог заступника прокурора міста Києва про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 20.11.2014р. № 509/509 «Про передачу земельної ділянки ТОВ «Технотрек» для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом та вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва».
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 14.04.2015р. прийнято до провадження апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва, у якій прокурор просив скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 11.03.2015р. у справі № 910/682/15-г та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Згідно доводів апеляційної скарги, порушення та невірне застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права призвело до прийняття неправильного рішення, у зв'язку з чим оскаржуване судове рішення відповідно до ст. 104 Господарського процесуального кодексу України підлягає скасуванню.
Підставами для скасування судового рішення в апеляційній скарзі наведені наступні посилання:
- у порушення вимог ст. 43 ГПК України судом помилково не надано належної правової оцінки доводам прокурора, що право оренди земельної ділянки площею 953, 7 кв. м., що не знаходиться під об'єктом нерухомості, ТОВ «Технотрек» може набути лише на конкурентних засадах в порядку, передбаченому ст. 124, 134, 135 Земельного кодексу України;
- суд першої інстанції дійшов невірного висновку, що укладений інвестиційний договір від 07.10.2004р. № 32 надає право товариству на отримання земельної ділянки без проведення земельних торгів;
- судом не враховано, що згідно з Генеральним планом м. Києва та проектом планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, спірна земельна ділянка розташована в центральній планувальній зоні на території, яка за функціональним призначенням належить до території середньоповерхової житлової забудови (витяг з містобудівного кадастру від 30.05.2013р. № 8571/0/12/12-03-13), а відповідно до ДБН Б 1.1-14, які встановлюють вимоги до складу та змісту детального плану території, середньоповерхова житлова забудова складає 4-5 поверхів.
Відповідачем надано відзив на апеляційну скаргу, у якому відхиляються усі доводи прокурора та зазначається, що судом першої інстанції вірно застосовані норми матеріального та процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків, що викладені в оспорюваному рішенні господарського суду.
За розглядом матеріалів справи, при дослідженні наявних доказів, враховуючи доводи прокурора викладені в апеляційній скарзі, судом відзначається про відсутність підстав для скасування судового рішення при врахуванні наступного.
Предметом заявленого позову у даній справі є вимоги заступника прокурора міста Києва визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 20.11.2014р. № 509/509 «Про передачу земельної ділянки ТОВ «Технотрек» для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом та вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва».
Позов прокурора обгрунтований порушенням вимог Земельного кодексу України при прийнятті Київською міською радою оскаржуваного рішення, оскільки:
- відповідно до витягу Служби містобудівного кадастру на земельній ділянці по вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі не передбачено такий вид забудови як будівництво офісних приміщень;
- спірна земельна ділянка відноситься до зони охорони пам'яток, до порядку її відведення та забудови застосовуються вимоги Закону України «Про охорону культурної спадщини», а в матеріалах проекту землеустрою відсутні жодні докази інформування громадськості про наміри відвести земельну ділянку для забудови;
- площа земельної ділянки, яка надана в оренду, більш ніж у 7,6 разів перевищує площу нерухомого майна, яке на ній розташовано, відповідно, у зв'язку з набуттям товариством права власності на нежитлову будівлю, розташовану на земельній ділянці площею 0,1032 га, товариство відповідно до ст.ст. 120, 124, ч.ч. 1, 2 ст. 134 Земельного кодексу України може набути не на конкурентних засадах право користування земельною ділянкою площею не більше ніж 0, 00783 га; право оренди земельної ділянки, що не знаходиться під об'єктом нерухомості, товариство може набути лише на конкурентних засадах в порядку передбаченому ст.ст. 124, 134, 135 Земельного кодексу України.
Правове регулювання відносин землекористування, оформлення права користування земельними ділянками, у місті Києві на законодавчому рівні здійснюється відповідно до норм Земельного кодексу України, Тимчасового порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, що затверджений рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 року № 63/9120, Регламенту Київради, який затверджений рішенням від 14.07.2011р. № 383/5770.
Оскаржуваним рішенням Київської міської ради від 20.11.2014р. № 509/509 «Про передачу земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Технотрек» для будівництва житлово-офісного комплексу та з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі міста Києва» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Технотрек» для будівництва житлово-офісного комплексу та з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі міста Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови, заява ДЦ від 13.08.2014 №01103-000144160-014, справа Д-4435). Крім того, цим рішенням передано товариству, за умови виконання п. 3 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельну ділянку площею 0,1032 га (кадастровий номер 8000000000:88:199:0055) для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва у зв'язку з набуттям права власності на майно (свідоцтво про право власності на нежитловий будинок від 16.10.2001).
Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (у редакції чинній на момент прийняття оспорюваного рішення), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регламентований ст. 123 ЗК України, згідно з ч. 1 якої, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Частина друга статті 123 ЗК України передбачає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві є додатком № 1 до рішення Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013р. «Про Тимчасовий порядок передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві» (далі - Порядок).
Відповідно до п. 3 ст. 2 Порядку дія цього Порядку поширюється на випадки надання (передачі) Київською міською радою земельних ділянок із земель комунальної власності:… б) в оренду без проведення земельних торгів у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Згідно ч. 1, 2 ст. 3 Порядку передача земельних ділянок в оренду або надання їх у постійне користування здійснюється відповідно до рішення Київської міської ради, яке приймається на підставі відповідної документації із землеустрою; передача земельних ділянок в оренду або надання їх у постійне користування на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або передачі (надання) земельної ділянки із зміною її цільового призначення.
Частиною 1 ст. 10 Порядку визначено, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з дотриманням вимог законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про адміністративні послуги» погоджується в порядку та органами, встановленими статтею 1861 Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 4 ст. 123 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього кодексу.
Матеріали погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва, який затверджено рішенням Київради № 509/509 від 20.11.2014р. залучені до справи (аркуш справи 222-230), що свідчить про виконання вимог визначених ст. 186-1 ЗК України, позитивні висновки по проекту викладені в листах Департаменту містобудування та архітектури від 19.03.2014р. № 2571/0/12/19-14, від 20.03.2014р. № 2709/0/12/09-14; Державної служби з питань національної культурної спадщини від 19.02.2010 № 22-369/35, Головного управління Держземагенства у м. Києві від 15.07.2014р. № 19-26-0.3-3588/2-14.
Згідно ч. 6 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Доводи прокурора щодо необхідності відчуження земельної ділянки на вул. Чапаєва, 7, 7-б у Шевченківському районі м. Києва шляхом проведення земельних торгів обгрунтовано відхилені судом першої інстанції, у зв'язку з чим зазначені посилання прокурора в апеляційній скарзі не приймаються судом виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено (ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України).
Про необхідність врахування зазначених положень закону зазначено у п. 2.10 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», на який вірно зроблено посилання у рішенні суду першої інстанції.
Матеріалами справи підтверджені наступні обставини, зокрема, перебування у власності ТОВ «Технотрек» об'єкту нерухомого майна - нежилого будинку оздоровчого центру (площею 78,300 кв.м., який розташований в м. Києві за адресою: вул. Чапаєва, 7 літера Б, згідно свідоцтва серії НБ №010004473 від 16.10.2001); право власності на вказаний об'єкт зареєстровано Комунальним підприємством Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, про що зроблений запис 657-П в книзі - 5П-190.
По будинку №7 по вул. Чапаєва у м. Києві:
- згідно з вимогами Закону України «Про інвестиційну діяльність» за розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 02.06.2003р. № 949 «Про затвердження переліків будинків, які підлягають реконструкції або реставрації в місті Києві у 2003 році» та розпорядженням Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації від 11.08.2004р. №1416 «Про залучення інвестора до реконструкції житлового будинку №7 по вул. Чапаєва у м. Києві Шевчеківського району» було укладено інвестиційний договір №32 від 07.10.2004р., між Шевченківською районною у м. Києві державною адміністрацією (адміністрація за договором), Комунальним підприємством по утриманню житлового господарства Шевченківського району міста Києва (замовник за договором), Товариством з обмеженою відповідальністю «Технотрек» (інвестор за договором), за яким адміністрація надає дозвіл, замовник замовляє, а інвестор бере на себе зобов'язання провести роботи по реконструкції будинку №7 по вул. Чапаєва у Шевченківському районі;
- 09.10.2007р. між Головним управлінням житлового забезпечення та ТОВ «Технотрек» укладений компенсаційний договір №9/10, предметом якого є компенсація на відселення мешканців з неприватизованих квартир житлового будинку №7 на вул. Чапаєва згідно з п. 1.3 протоколу засідання міської конкурсної комісії з питань вибору інвесторів та генпідрядних організацій для фінансування та виконання робіт з реконструкції жилих будинків у м. Києві від 02.02.2006р. №86, п. 3 розпорядження Київської міської державної адміністрації від 20.04.2007р. за №462 та згідно з погодженим в установленому порядку розрахунком та на будівництво 2 % службової площі;
- у витягу з протоколу №86 від 02.02.2006р. зазначено про взяття до уваги, що в разі вирішення інвестором ТОВ «Технотрек» питання відселення власників жилих та нежилих приміщень будинку на інше постійне місце проживання та оформлення цих приміщень у власність, будинок №7 на вул. Чапаєва передається інвестору у власність в цілому.
Згідно з ч. 1 Перехідних положень Земельного кодексу України, надання в оренду земельних ділянок інвесторам на виконання інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.
Посилання прокурора на порушення ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України відхиляються судом, оскільки положеннями зазначеної статті не регулюється порядок передачі земельних ділянок у власність чи користування, а рішення Київради від 20.11.2014р. № 509/509 прийнято з дотриманням вимог визначених ст. 123, 124 Земельного кодексу України.
Оскаржуваним рішенням затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Технотрек» розроблений у відповідності до встановлених вимог та визначеного законом порядку (ст. 123, 124, 134 ЗК України), а не вирішувалось питання про перехід права на земельну ділянку у зв'язку з набуттям права на жилий будинок, будівлю або споруду у відношенні об'єкту нерухомості право власності на який за ТОВ «Технотрек» зареєстровано ще у 2001 році.
Доводи апелянта з приводу суперечності рішення Київради пункту 9 додатку 2 до розпорядження КМДА від 17.05.2002р. № 979, не свідчать про неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи чи про порушення або неправильне застосування норм матеріального права при вирішенні спору, оскільки, згідно положень ст. 43 ГПК України, судом першої інстанції було надано належну оцінку вказаним посиланням прокурора, внаслідок чого зроблено правильний висновок про їх помилковість, оскільки зміст вказаного пункту, не регулює питання передачі земельних ділянок в м. Києві, а лише вказує на певні умови при проектуванні об'єкта будівництва.
Так, виходячи із визначення термінів наведених у ст. 1 (абзац 8) Закону України «Про охорону культурної спадщини» (зони охорони пам'ятки - встановлювані навколо пам'ятки охоронна зона, зона регулювання забудови…), листа Державної служби з питань національної культурної спадщини від 19.02.2010р. №22-369/35, листа Департаменту містобудування та архітектури від 19.03.2014р. №2571/0/12/19-14 і висновку робочої групи Постійної комісії Київради з питань культури та туризму та Плану зонування земель: в зонах регулювання забудови допускається нове будівництво із збереженням основних прийомів характерних для історичної забудови, традиційного історичного середовища пам'яток: регламентація висоти, розміру і т.д..
Посилання прокурора на те, що згідно витягу Служби містобудівного кадастру Департаменту містобудування та архітектури КМДА від 30.05.2013 №8571/0/12/12-03-13 не передбачено такий вид забудови як офісні приміщення, обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, оскільки відповідно до проекту землеустрою, який містить обов'язкові погодження, зокрема центрального органу виконавчої влади Державної служби з питань національної культурної спадщини від 19.02.2010р. №22-369/35, Головного управління Держземагенства у м. Києві від 15.07.2014р. №19-26-0.3-3588/2-14 і Департаменту містобудування та архітектури від 19.03.2014р. №2571/0/12/19-14, погоджений зокрема для будівництва офісного комплексу.
Положення ст. 5 Закону України «Про основи містобудування» не були порушені при прийняття оскаржуваного рішення Київрадою 20.11.2014р. № 509/509, оскільки зазначені норми визначають участь громадськості на етапі розробки містобудівної документації та проекту об'єкта будівництва, а не при оформленні земельної ділянки в користування.
В оспорюваному рішенні зазначено, що земельна ділянка на вул. Чапаєва, 7, 7-2 у Шевченківському районі м. Києва віднесена до категорії земель - землі житлової та громадської забудови.
Твердження прокурора про зміну цільового призначення земельної ділянки не підтверджені матеріалами справи, оскільки на засіданні комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування, яке відбулось 16.09.2014 ухвалено з метою дотримання прав мешканців житлових приміщень, дотримання технологічних процесів при будівництві об'єкту та враховуючи те, що земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі житлової та громадської забудови ухвалено викласти цільове призначення в остаточній редакції для будівництва житлово-офісного комплексу з підземним паркінгом і вбудованими об'єктами соціальної інфраструктури (витяг з протоколу №7 засіданні комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування від 16.09.2014 в матеріалах справи).
У частині 1 ст. 19 Земельного кодексу України визначені категорії земель за основним цільовим призначенням, серед яких: б) землі житлової та громадської забудови, а згідно з положеннями ст. 38, 39 кодексу до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування; використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Таким чином, земельна ділянка за цільовим призначенням «землі житлової та громадської забудови» використовується під забудову, тобто з відповідним функціональним призначенням, що не свідчить про зміну категорії вказаної земельної ділянки за цільовим призначенням на іншу визначену у ст. 19 Земельного кодексу (землі сільськогосподарського призначення; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення та інші).
На підставі вищевикладеного, апеляційний господарський суд приходить до висновку, що судом першої інстанції повно, всебічно та об'єктивно з'ясовано обставини справи, рішення ухвалено відповідно до норм матеріального та процесуального права, в зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги заступника прокурора міста Києва та скасування рішення Господарського суду м. Києва від 11.03.2015 року.
Керуючись статтями 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2015р. у справі № 910/682/15-г - без змін.
2. Матеріали справи № 910/682/15-г повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя Р.І. Самсін
Судді С.А. Гончаров
І.М. Скрипка
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2015 |
Оприлюднено | 05.06.2015 |
Номер документу | 44501527 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Самсін Р.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні